D3 (D5204T) Olie in inlaat/luchtfilter
Geplaatst: 05.06.2020 - 18:00
Hallo mede Volvo rijders,
Ben een fanatieke lezer op het forum, maar post niet zo veel. Nu weer eens een berichtje met een hulpvraag van mijn kant. Ik heb namelijk weer eens wat...
Mijn V60 D3 MY11 is een week of drie geleden voor een beurt (180k) weggeweest. Niets geks aan de hand, gewoon weer rijden. Vanwege de Corona wordt er echter maar weinig mee gereden. Vorige week vrijdag een grotere rit gehad en na een km of 40 komt de melding: oliepeil laag; vul 0.5l bij. Ik gestopt bij een tankstation en na overleg met de dealer die het onderhoud had uitgevoerd keurig die hoeveelheid bijgevuld. Nadien nog even langs de dealer voor een check, maar van lekkage was geen sprake. Het peil was in orde. Men hield het op een missertje bij het verversen (te weinig gevuld).
Nu vandaag kom ik bij een andere (universele) garage omdat mijn koppeling aan de aircopomp slipt. Speling te groot en is bijgesteld. Na de proefrit merkt de garagist dat er olie lekt. Snel weer op de brug en wat blijkt: uit de lichtinlaat en het luchtfilter is 2.5 liter (!) olie eruit gelopen. Aan de drukzijde van de turbo is de buis mooi droog dus de turbo is niet meteen verdacht. Overigens ook raar dat de olie voor de turbo zou komen, maar goed. Het enige wat ik en de garagehouder kunnen bedenken is de carterventilatie. Dat is de enige verbinding die daar is tussen de inlaat en het blok. Klinkt dit bij iemand bekend en wat is de fix? Het is niet een druppeltje...
Alle hulp is welkom. Alvast heel erg bedankt!
Ben een fanatieke lezer op het forum, maar post niet zo veel. Nu weer eens een berichtje met een hulpvraag van mijn kant. Ik heb namelijk weer eens wat...
Mijn V60 D3 MY11 is een week of drie geleden voor een beurt (180k) weggeweest. Niets geks aan de hand, gewoon weer rijden. Vanwege de Corona wordt er echter maar weinig mee gereden. Vorige week vrijdag een grotere rit gehad en na een km of 40 komt de melding: oliepeil laag; vul 0.5l bij. Ik gestopt bij een tankstation en na overleg met de dealer die het onderhoud had uitgevoerd keurig die hoeveelheid bijgevuld. Nadien nog even langs de dealer voor een check, maar van lekkage was geen sprake. Het peil was in orde. Men hield het op een missertje bij het verversen (te weinig gevuld).
Nu vandaag kom ik bij een andere (universele) garage omdat mijn koppeling aan de aircopomp slipt. Speling te groot en is bijgesteld. Na de proefrit merkt de garagist dat er olie lekt. Snel weer op de brug en wat blijkt: uit de lichtinlaat en het luchtfilter is 2.5 liter (!) olie eruit gelopen. Aan de drukzijde van de turbo is de buis mooi droog dus de turbo is niet meteen verdacht. Overigens ook raar dat de olie voor de turbo zou komen, maar goed. Het enige wat ik en de garagehouder kunnen bedenken is de carterventilatie. Dat is de enige verbinding die daar is tussen de inlaat en het blok. Klinkt dit bij iemand bekend en wat is de fix? Het is niet een druppeltje...
Alle hulp is welkom. Alvast heel erg bedankt!