Pagina 1 van 1

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 10.06.2020 - 15:59
door Jacob53
Ik heb gezien dat er hier al discussie is geweest over de vraag hoe je een benzine of diesel motor inrijdt, maar ik vroeg me af of je met een hybride auto nog op iets bijzonders moet letten in dit opzicht? Het lijkt me - maar dat is meer een intuïtie - dat je in het begin moet vermijden heel zuinig, dus meestal/nagenoeg alleen elektrisch, te rijden omdat anders de benzine motor niet genoeg ingereden wordt.

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 10.06.2020 - 17:32
door Gouwe
Goeie vraag, geen idee, maar het lijkt mij dat je een motor niet inrijdt door alleen korte stukjes te rijden op de verbrandingsmotor. Staat er (n)iets over in de handleiding?

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 10.06.2020 - 18:27
door OGA244
Rustig aan is al decennia 'n goed advies

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 10.06.2020 - 18:34
door mga1600
Jacob53 schreef: 10.06.2020 - 15:59 Ik heb gezien dat er hier al discussie is geweest over de vraag hoe je een benzine of diesel motor inrijdt, maar ik vroeg me af of je met een hybride auto nog op iets bijzonders moet letten in dit opzicht? Het lijkt me - maar dat is meer een intuïtie - dat je in het begin moet vermijden heel zuinig, dus meestal/nagenoeg alleen elektrisch, te rijden omdat anders de benzine motor niet genoeg ingereden wordt.
Misschien verstandig om de eerste tijd een rijstand te kiezen waarbij de brandstofmotor mee gaat doen. En dan inderdaad niet te wild......

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 11.06.2020 - 17:00
door Jacob53
Gouwe schreef: 10.06.2020 - 17:32 Goeie vraag, geen idee, maar het lijkt mij dat je een motor niet inrijdt door alleen korte stukjes te rijden op de verbrandingsmotor. Staat er (n)iets over in de handleiding?
Helaas...

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 11.06.2020 - 17:06
door Jacob53
mga1600 schreef: 10.06.2020 - 18:34
Jacob53 schreef: 10.06.2020 - 15:59 Ik heb gezien dat er hier al discussie is geweest over de vraag hoe je een benzine of diesel motor inrijdt, maar ik vroeg me af of je met een hybride auto nog op iets bijzonders moet letten in dit opzicht? Het lijkt me - maar dat is meer een intuïtie - dat je in het begin moet vermijden heel zuinig, dus meestal/nagenoeg alleen elektrisch, te rijden omdat anders de benzine motor niet genoeg ingereden wordt.
Misschien verstandig om de eerste tijd een rijstand te kiezen waarbij de brandstofmotor mee gaat doen. En dan inderdaad niet te wild......
Er zit een optie op waarbij je de elektrische accu niet aanspreekt en de energie vasthoudt, dat heet 'Hold'. Dan rijd je puur op de verbrandingsmotor. Dat is mogelijk een goed idee om in het begin te doen bij langere ritten.

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 14.06.2020 - 16:19
door RoaldH
Ik heb de auto in AWD gereden van de Volvo dealer bij de Bodensee naar Utrecht, met wisselende snelheden (om de auto in te rijden). Dat was ook het advies van de dealer.

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 16.06.2020 - 22:24
door Jacob53
RoaldH schreef: 14.06.2020 - 16:19 Ik heb de auto in AWD gereden van de Volvo dealer bij de Bodensee naar Utrecht, met wisselende snelheden (om de auto in te rijden). Dat was ook het advies van de dealer.
Maar de XC40 hybride heeft helemaal geen AWD, toch?

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 17.06.2020 - 11:32
door edraket
een diesel moet je niet te rustig inrijden, dan kan hij olie gaan verbruiken. Het is namelijk zo dat tijdens het inlopen van de zuigerveren er nog geen optimale afsluiting is tussen de veren en zuigerwand. Er ontstaat dan kool in de hoongroeven waardoor de cilinderwand te glad wordt en geen olie meer vast houdt.

Dus motor goed warm rijden en af en toe even wat druk opbouwen. Vermijd te hoge temperaturen. Dus even heel kort et gas erop zorgt ervoor dat de groeven schoon blijven. IS een heel theoretisch verhaal, maar bij te rustige rijstijl, dus alleen maar met 90 cruisen op de rechterbaan kan dit zeker optreden.

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 20.06.2020 - 19:28
door RoaldH
Jacob53 schreef: 16.06.2020 - 22:24
RoaldH schreef: 14.06.2020 - 16:19 Ik heb de auto in AWD gereden van de Volvo dealer bij de Bodensee naar Utrecht, met wisselende snelheden (om de auto in te rijden). Dat was ook het advies van de dealer.
Maar de XC40 hybride heeft helemaal geen AWD, toch?
Je kan hem ook in Power zetten.

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 20.06.2020 - 19:31
door RoaldH
Jacob53 schreef: 16.06.2020 - 22:24
RoaldH schreef: 14.06.2020 - 16:19 Ik heb de auto in AWD gereden van de Volvo dealer bij de Bodensee naar Utrecht, met wisselende snelheden (om de auto in te rijden). Dat was ook het advies van de dealer.
Maar de XC40 hybride heeft helemaal geen AWD, toch?
En de XC40 Hybride heeft inderdaad geen AWD.

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 21.06.2020 - 17:03
door Fredhead
Maar vast wel een stand waarmee je alleen maar op de benzinemotor kan rijden toch?

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 25.06.2020 - 19:41
door Athome
The Hold of Save functie is denk het meest geschikt daarvoor.

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 27.06.2020 - 23:23
door RoaldH
Athome schreef: 25.06.2020 - 19:41 The Hold of Save functie is denk het meest geschikt daarvoor.
Maar als je in Hold of Save je 20km range bereikt, slaat de motor weer af...

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 29.06.2020 - 22:23
door Athome
Met de D6 ervaar ik dat de motor gewoon op diesel blijft lopen ook al is de accu op niveau. Alleen wanneer er heel weinig vermogen gevraagd wordt (helling afrijden bijv), gaat de auto op de accu rijden. Dit is op het dashboard heel mooi te zien waar die grens ligt.

Inrijden Twin Engine, hoe doe je dat?

Geplaatst: 01.07.2020 - 21:58
door RoaldH
Athome schreef: 29.06.2020 - 22:23 Met de D6 ervaar ik dat de motor gewoon op diesel blijft lopen ook al is de accu op niveau. Alleen wanneer er heel weinig vermogen gevraagd wordt (helling afrijden bijv), gaat de auto op de accu rijden. Dit is op het dashboard heel mooi te zien waar die grens ligt.
Kan te maken hebben met het airco gebruik bij hogere temperaturen.