Pagina 1 van 1

Haperen,overmatig rook en stijgend oliepeil!

Geplaatst: 23.06.2020 - 17:48
door StaaluitZweden
Goedemiddag Mannen en Vrouwen,

Ik heb een volvo v40 uit 2014 met een 1,6d2 blok, nu heb ik de afgelopen weken de volgende punten opgemerkt:

- Loopt onregelmatig stationair.
- Hapert tijdens het rijden.
- Rookt (zwart) uit de uitlaat.
-Oliepeil is gestegen?? (mogelijk diesel die teveel word ingespoten langs de zuigers?)


Nu heb ik zelf het idee dat dit allemaal te maken heeft met het regeneratie proces van de roetfilter of een fout in de EGR.
Echter is de auto uitgelezen en geeft aan dat de roetfilter op 7gram vervuiling zit ver binnen de marge van 21, en dat de klep zijn normale positie heeft bij het lopen.

Ik ga van het weekend toch me EGR maar verwijderen en reinigen en kijken wat die dan doet.

Iemand nog briljanten ideeën wat het anders zou kunnen zijn?


Ben benieuwd:)

Groetjes!

Haperen,overmatig rook en stijgend oliepeil!

Geplaatst: 23.06.2020 - 18:14
door -KJ-
Ben je een rustige rijder met mooie verbruikcijfers?

Haperen,overmatig rook en stijgend oliepeil!

Geplaatst: 23.06.2020 - 18:26
door The Mechanic
Lucht lekkage?

Haperen,overmatig rook en stijgend oliepeil!

Geplaatst: 23.06.2020 - 18:33
door StaaluitZweden
-KJ- schreef: 23.06.2020 - 18:14 Ben je een rustige rijder met mooie verbruikcijfers?
Nee totaal niet eigenlijk, rijd vaak stevig door.

Haperen,overmatig rook en stijgend oliepeil!

Geplaatst: 23.06.2020 - 19:11
door Johan s60
Slechte injector(s)

Haperen,overmatig rook en stijgend oliepeil!

Geplaatst: 23.06.2020 - 20:42
door ontheroadagain
Bruine drap aan de olievuldop?

Haperen,overmatig rook en stijgend oliepeil!

Geplaatst: 23.06.2020 - 21:15
door StaaluitZweden
Johan s60 schreef: 23.06.2020 - 19:11 Slechte injector(s)
De drukwaarde op 1 injector week af maar echt met een minuscuul verschil.

Haperen,overmatig rook en stijgend oliepeil!

Geplaatst: 23.06.2020 - 21:16
door StaaluitZweden
ontheroadagain schreef: 23.06.2020 - 20:42 Bruine drap aan de olievuldop?

Nee, koelvloeistof blijkt ook op peil dus koppakking zal het niet zijn.

Haperen,overmatig rook en stijgend oliepeil!

Geplaatst: 28.06.2020 - 12:43
door HoevenV40
Kapotte Injector of meerdere is bijna zeker weten de oorzaak.
2 Jaar geleden bij mijn VW Polo 1.2 TDI
Slecht stationair lopen, toerental schommelen, soms ineens hoog in de toeren bij stationair.
Zwarte rook uit de uitlaat.

Snel naar een diesel specialist gegaan en deze checkte direct mijn Olieniveau, Als je verstuivers lekken kunnen ze je carter gaan vullen met Diesel wat het niveau doet stijgen en de smering van de olie doen verslechteren!!

Mijn Tip, ga naar een diesel specialist die er verstand van heeft. Dealers/Garages zullen hem uitlezen en eventueel vervangen of laten zitten.
Diesel specialisten kunnen een diagnose stellen en eventueel de injectoren 1 voor 1 uitbouwen en buiten de auto testen.

Succes