Pagina 1 van 2

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 10.07.2020 - 08:31
door dennisdoomen
Over de keuze
Na bijna 4 jaar met een Mercedes C350e Estate gereden te hebben, was ik toch een beetje angstig dat de overstap naar een Volvo als een stapje terug zou voelen. Ik wilde in eerste instantie weer een C-klasse, maar ik zag in de gefacelifte versie weinig verbetering in het infotainment systeem, behalve als je de duurste optie van bijna 3000 euro nam. Daarna heb ik mijn pijlen een tijdje gericht op de Polestar 2, maar het werd al vrij snel duidelijk dat de levering in 2020 een onzekere zaak zou gaan geworden. Een Model 3 is technisch een mooi ding, maar die heb ik altijd al lelijk gevonden. Bovendien staat ie op elke hoek van de straat, dus die is nooit een optie geweest. En toen ik de verhalen hoorde van wat collega's die met zo'n Model 3 richting de wintersport gingen, en er wat filmpjes verschenen met lange files bij de superchargers, heb ik besloten om het elektrisch rijden nog een paar jaar uit te stellen. Een Mercedes CLA Shooting Brake was de 3de keus, vooral vanwege het fantastische dashboard. Maar mijn vrouw heeft mij ervan overtuigd dat die achterin toch echt te krap was. Dus uiteindelijk bleef de keuze tussen de S60 T4 en de XC40 Twin Engine over. In December heb ik met beide modellen een keer gereden, maar uiteindelijk ben ik toch maar voor de XC40 gegaan. Ik vond die in eerste instantie een beetje saai, maar toen ik eenmaal een R-Design in het echt gezien had, was ik verkocht.
Bovendien voelde net iets moderner dan de S60. Dit is hem:

XC40 zijkant.jpg

Een XC40 T5 Twin Engine R-Design in de kleur Glacier Silver dus. Het mocht van mijn wederhelft absoluut geen witte worden, en de initiele bestelling in januari was een Onyx Black. Maar na verschillende Youtube videos gezien te hebben heb ik de kleur toch aangepast naar Glacier Silver. Qua pakketten heb ik de Audio+Park Assist met de Fisheye optie genomen, het Versatility pack, de 20 inch velgen, Climate 1, het alarmsysteem en de Lave Orange Carpet optie. Ja ja, die is nogal uitgesproken (mijn vrouw noemt het ordinair), maar ik vind het contrast erg mooi met het voornamenlijk donkere interieur.

Ik heb besloten om mijn ervaringen eens een tijdje bij te houden in een topic. Wellicht dat ik daar uiteindelijk een review van maak voor Autoweek, maar voorlopig eerst maar eens wat kilometers maken.

Positief
  • Ik heb nu na een week 530 km gereden en de XC40 rijdt heerlijk. Zelfs veel beter dan ik gehoopt had.
  • Ook de 20 inch velgen i.c.m. het R-Design onderstel is veel zachter dan ik verwacht had, zeker na een Audi A4 en A3 gehad te hebben met S-Line onderstel. Wellicht was de luchtvering op mijn Mercedes C350e een tikkeltje beter in het gladstrijken van de weg, maar dat verschil is minimaal.
  • Hij is sowieso stiller dan de Mercedes, zelfs als je beide vergelijkt terwijl je elektrisch rijdt.
  • Het geluid van de Harman Kardon set klinkt fenomenaal, zeker als je een beetje aan de instelling sleuteld. Door de grotere klankkast van een XC40 klonk die ook veel ruimtelijker dan in de S60. Ook de bassen zijn veel en veel strakker dan het Burmester systeem in de Mercedes.
  • De automatische achterklep is superfijn. Ik moest even uitvogelen waar ik nu precies een schopbeweging moet maken, maar uiteindelijk werd het duidelijk dat dit ter hoogte van de eerste letter van de kentekenplaat moest zijn.
  • Die dynamische cruise control is ook super. Op een rit vanaf de grens van Duitsland heb ik bijna 75 km met die cruise control gereden en je gaat gewoon relaxer rijden. En dat terwijl ik normaal nogal een zware voet heb.
  • Het infotainment systeem is fantastisch om mee te werken, en als je het eenmaal door hebt, heel erg intuititief. Het swipen mag van mij nog wel iets vlotter, maar daar is prima mee te leven.
  • Het bestuurdersscherm is mooi opgeruimd en overzichtelijk, vooral in het donker. Ik heb een paar weken een Audi Q2 mee gekregen met zo'n virtual cockpit, maar dat was erg druk.
  • De parkeersensoren en camera's werken prima en helpen enorm bij het parkeren of achteruit de oprit af te komen.
  • Het overzicht van de individuele tripjes in de app is superhandig om te zien.
  • De USB-C aansluitingen op de achterbank zijn ideaal voor het opladen van de telefoons en tablets van de kids. De Mercedes had uberhaupt geen USB aansluitpunten achterin.
  • De grootlichtassistent is blijkbaar standaard tegenwoordig. Heb die nog niet nodig gehad, maar lijkt me wel erg handig voor de lange ritten naar Oostenrijk.
  • Het is mooi dat Volvo je het eerste jaar aan elektriciteit terugbetaald. Na een week staat het restitutiebedrag al op 10 euro.
  • Als je een ingebouwde SIM kaart gebruikt, kun je die beschikbaar maken via Wifi. Ideaal voor de kids op de achterbank of als je onderweg bent en je laptop even wilt koppelen.
  • De mogelijkheid om vanaf de app alvast een adres door te sturen is ideaal. De Mercedes claimde dat ook te hebben, maar dat heeft nooit gewerkt. Ook de Google Local Search is handig.
Verbeterpunten
  • Gisteren viel tijdens het rijden het middenscherm ineens uit. Navigatie, de muziek en parkeersensoren bleven gewoon werken, maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan. Nadat ik de auto een paar uur geparkeerd had deed alles het gelukkig weer. Ik heb nog op het internet gezocht, maar ik heb geen geheime combinatie van knoppen gevonden om dat systeem te rebooten.
  • Het datagebruik bij het afspelen van de ingebouwde Spotify app bij "extreme" is erg hoog. Blijkbaar slaat ie niets op de HDD op om het verbruik te beperken bij het herhaald afspelen van dezelfde nummers.
  • Tijdens het laden gaat er regelmatig een erg luidrichtige ventilator aan. Vanuit de woonkamer kun je dat soms horen. Aangezien wij aan de voorkant van het huis slapen met het raam vaak open, heb ik het nog niet aangedurfd om de auto 's nachts aan de lader te hangen.
  • Het is jammer dat je via de app niet kunt achterhalen hoeveel kilometer je nou gemiddeld op een volledige ladig kunt rijden.
  • Het was handiger geweest als de USB aansluiting voor Android Auto/Apple Carplay in de armsteun verstopt zou zitten. Dat zou de boel wat meer opgeruimt laten.
  • Het is jammer dat je de optie om automatisch in te parkeren verliest als je de Fisheye optie kiest. Ik gebruikte deze functie erg vaak toen ik nog in de Mercedes reed.
  • Helaas geen afvalbakje in de middenconsole en ook de opklapbare afdekplaat van de kofferpakruimte zit niet in MJ21
  • Ook de twee mooie sierpijpen aan de achterkant zijn helaas verdwenen. Dat maakte de R-Design wat mij betreft net iets stoerder.
  • Je kunt via de app niet zien waar de auto is tijdens het rijden. Dit vond ik wel handig als mijn vrouw de auto mee nam zodat ik wist wanneer ik het eten kon opzetten (als het mijn beurt was).
  • Geen LED lichten voor de rem en richtingaanwijzers aan de achterkant, maar wel voor de normale achter- en achteruitlichten. Ik stoor me er nog niet aan, maar wellicht dat ik er nog eens wat AliExpress lampjes in stop.
  • Wifi ontvangst vanuit de auto is niet heel erg goed. Zelfs als hij voor de deur staat pakt ie mijn AC2300 router die nog geen 5 meter verder staat niet op. Dat zou ideaal geweest zijn voor het downloaden van nieuwe kaarten en updates.
  • De middenarmsteun is niet, zoals in de Mercedes, te verstellen.
  • Ik kan op de app niet zien hoeveel kilometer ik nou elektrisch vs benzine heb gereden. Hij geeft wel aan hoeveel kWh hij gebruikt heeft, maar niet de afstand.
  • Wanneer je bij een stoplicht op de automatische rem staat op een lichte helling, en je hebt Hold aan staan, dan blijft de motor toch draaien. Dat is zonde.
Andere opmerkingen en openstaande punten
  • Het is mij nog niet helemaal duidelijk of je de auto nou wel of niet op afstand kunt opwarmen of afkoelen als hij niet aan de oplader hangt. Dit is een feature die ik in de Mercedes zowel in de zomer als in de winter veelvuldig gebruikte. Kan iemand daar duidelijkheid over geven.
  • De kleur van de route op de navigatiekaart is niet zo duidelijk te zien. Is het mogelijk om de kleuren aan te passen?
  • De begrenzing van 180km/uur is in Nederland natuurlijk geen probleem, maar ik ben benieuwd of ik me daar aan ga storen als ik weer in Duitsland bent. Aan de andere kant, ik kan in de hele vier jaar dat ik met de Mercedes reed, het aantal keren dat ik boven de 200 ben geweest op 1 hand tellen.
  • Ik snap nog niet waarom Pure drive mode ervoor lijkt te zorgen dat je elektrisch bereik hoger is.
  • Ik neem aan dat de B stand eigenlijk altijd beter is dan D voor het verbruik, maar zeker weet ik dat nog niet.
  • Het is jammer dat de dealer mij niet meteen geadviseerd heet om het profiel van Gast naar iets anders te schakelen. Als ik dat nu nog doe, moet ik alle instellingen weer opnieuw doen.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 10.07.2020 - 15:04
door CLJ
Positief verhaal toch wel hé.
Van de verschillende plug-ins die we testreden kregen we ook het beste gevoel bij de Volvo.
Enkel bij de B stand remfunctie voelde je bij de 3008 ook echt iets gebeuren, aan de Volvo was er geen vertraging waar te nemen, herinner ik me nog goed.
In de app vorm van de handleiding zie ik nu wel staan bij MY 2021 updates dat deze remfunctie nu opgewaardeerd is geworden, voel jij daar iets van vertraging bij gebruik?

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 10.07.2020 - 15:48
door dennisdoomen
Ja, als je hem van D naar B zet en je laat het "gas" los, voel je hem veel sterker remmen. Dit lijkt veel meer op hoe ze Mercedes zich ook gedroeg.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 11.07.2020 - 10:24
door ForzaCannobio
Dank je Dennis voor je uitgebreide review. Wat goed om al die positieve punten te lezen.
Mijn vrijwel dezelfde TE ontvang ik half september, als opvolger van een VW Passat GTE.
Zeker de HK sound en jouw rijervaring met de 20" velgen zijn voor mij belangrijk.
Zorgpunt is wel het uitvallen van het scherm. Dat is toch wel heel apart en heel snel. Ik zag in een andere reactie ook al een soortgelijk probleem met het systeem. Ben heel benieuwd of dit nog vaker gaat optreden en bij meer auto's gaat optreden.
Voor de sierpijpen ga ik waarschijnlijk ik op zoek naar een dealer die dit kan ombouwen naar de MY20 spec, mijn eigen dealer gaf aan dat dit niet mogelijk was.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 11.07.2020 - 16:23
door lint
Leuk verhaal met toch overwegend positieve punten en een aantal verbeterpunten maar dat blijft altijd bestaan denk ik zo.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 12.07.2020 - 15:21
door wiebemiljoen
leuke revieuw als het goed is kun je met de app e auto starten en de kachel of de airco vast aanzetten.
Wij hebben een t4 met 360 camera en hij kan automatisch inparkeren,
Bij ons is het scherm nog nooit uitgevallen, het enige nadeel vindt ik de kachel.
de kachel staat bij ons op 24 graden en toch is het niet behagelijk in de auto.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 12.07.2020 - 17:59
door Erikho
Die ervaring met de kachel heb ik ook wel moet ik zeggen. Moeilijk te regelen.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 12.07.2020 - 18:44
door dennisdoomen
wiebemiljoen schreef: 12.07.2020 - 15:21 Wij hebben een t4 met 360 camera en hij kan automatisch inparkeren,
Hoe werkt dat dan?
wiebemiljoen schreef: 12.07.2020 - 15:21 als het goed is kun je met de app e auto starten en de kachel of de airco vast aanzetten.
Ja, je kunt zowel de auto op afstand starten als de standklimatisering. Ik snap eigenlijk het verschil niet als je een hybride hebt. Er staat wel dat dat laatste maar beperkt werkt als de auto niet aan de oplader hangt, maar je kunt hem wel voor een paar minuten activeren. Maar dat zet niet veel zoden aan de dijk.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 12.07.2020 - 19:49
door dennisdoomen
dennisdoomen schreef: 12.07.2020 - 18:44 Wij hebben een t4 met 360 camera en hij kan automatisch inparkeren,
Laat maar. Ik heb het al gevonden. Ik ben blijkbaar een optie vergeten aan te vinken. Stom van me. Ik dacht dat Fisheye al de meest uitgebreide optie was.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 12.07.2020 - 22:00
door DB200
Gefeliciteerd, mooie kleurencombi heb je gekozen. En interessante review.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 12.07.2020 - 22:39
door The Mechanic
Verbeterpuntje/minpuntje vind ik persoonlijk de parkeerkaart houder op de A-stijl die verdwenen is vanaf MY21, op alle modellen.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 12.07.2020 - 23:14
door Kurt1975
The Mechanic schreef: 12.07.2020 - 22:39 Verbeterpuntje/minpuntje vind ik persoonlijk de parkeerkaart houder op de A-stijl die verdwenen is vanaf MY21, op alle modellen.
Zal te maken hebben met het meer en meer gebruiken van het digitale parkeerkaartje.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 09.08.2020 - 16:03
door dennisdoomen
Even over de parkeerverwarming/afstandsstart.

Volgens de handleiding is de parkeerverwarming in principe alleen beschikbaar als de auto aan de kabel hangt, en de afstandsstart alleen als de auto NIET aan de kabel hangt. Maar, de handleiding maakt wel weer een gekke opmerking over het feit dat je de parkeerverwarming toch wel kunt gebruiken als de auto niet aan de kabel hangt. Lekker onduidelijk weer. In de praktijk gebruik ik dus de ene of de andere naar gelang de auto aan de kabel hangt.

Maar gisteren had ik de parkeerverwarming via de app gestart zodat ik in een koele auto kon stappen in dit hete weer. Het gekke was dat er warme lucht uit de roosters kwam. Zelfs toen ik de auto startte bleef er warme lucht uit komen, terwijl "A/C" gewoon aan stond. Pas toen ik de auto uit en aan zette deed de A/C het weer.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 09.08.2020 - 16:04
door dennisdoomen
Nog iets. Het viel me de afgelopen maand (sinds ik mijn nieuwe XC40 TE heb opgehaald) dat het klikgeluidje van de richtingaanwijzer niet helemaal regelmatig loopt. Is iemand dat al eens opgevallen?

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 09.08.2020 - 16:42
door Kurt1975
Dat heb ik eergisteren bij de dealer ook aangehaald. Zou eem producteigenschap zijn, buiten zou die wel regelmatig knipperen...

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 10.08.2020 - 01:40
door LKSXC90
Ja, daar hebben volgens mij meer modellen last van. In ieder geval heb ik het in de XC90 MY2020 ook en heb ik het ook gehoord van 2016 modellen. Is een gecreëerde computer sound van een relais zoals dat vroeger ging. Snap ook niet waarom ze dat niet kunnen oplossen.

Gr. Leo

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 12.08.2020 - 11:59
door silverado
Dat onregelmatig klikken van de clignoteur heb ik ook....
De ontwerper is vast geen musicus 😎...
Moeten ze maar eens te rade gaan bij Wittner.
Viel me trouwens bij een VW Polo ook al eens op.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 16.08.2020 - 10:01
door pitteken2
dennisdoomen schreef: 09.08.2020 - 16:03 Even over de parkeerverwarming/afstandsstart.

Volgens de handleiding is de parkeerverwarming in principe alleen beschikbaar als de auto aan de kabel hangt, en de afstandsstart alleen als de auto NIET aan de kabel hangt. Maar, de handleiding maakt wel weer een gekke opmerking over het feit dat je de parkeerverwarming toch wel kunt gebruiken als de auto niet aan de kabel hangt. Lekker onduidelijk weer. In de praktijk gebruik ik dus de ene of de andere naar gelang de auto aan de kabel hangt.

Maar gisteren had ik de parkeerverwarming via de app gestart zodat ik in een koele auto kon stappen in dit hete weer. Het gekke was dat er warme lucht uit de roosters kwam. Zelfs toen ik de auto startte bleef er warme lucht uit komen, terwijl "A/C" gewoon aan stond. Pas toen ik de auto uit en aan zette deed de A/C het weer.
Bij de xc60 hybride moet voor de koeling je stekker inzitten. Ik weet niet of dat bij jou T geval was. Verwarmen moet hij doen met of zonder kabel want daarvoor heeft ie een standkachel als hybride. Dit om in de winter warmte te kunnen geven wanneer je puur elek rijdt. Voor zowel koelen als verwarmen zet je via de app de parkeerverwarming aan.

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 16.08.2020 - 10:22
door Marcnij
Mooie, uitgebreide review.
Ik kan je keuze voor de lava orange bekleding wel waarderen.
Deze gezien bij de introductie van de XC40 en is erg fraai. Zeker niet ordinair.
Ik hou persoonlijk wel van een beetje kleur. In mijn huidige BMW 118i heb ik ook gekozen voor een interieur met oranje accenten (streep over de bekleding, biezen aan de matten en stiksel op stoelen, deuren en dash)
Er is al zoveel zwart en grijs in de wereld.

Heeft de XC40 geen draadloze Apple CarPlay?

Ervaringen met een XC40 T5 Twin Engine R-Design

Geplaatst: 16.08.2020 - 11:50
door dennisdoomen
pitteken2 schreef: 16.08.2020 - 10:01 Bij de xc60 hybride moet voor de koeling je stekker inzitten. Ik weet niet of dat bij jou T geval was. Verwarmen moet hij doen met of zonder kabel want daarvoor heeft ie een standkachel als hybride. Dit om in de winter warmte te kunnen geven wanneer je puur elek rijdt. Voor zowel koelen als verwarmen zet je via de app de parkeerverwarming aan.
Klopt.
Marcnij schreef: 16.08.2020 - 10:22 Heeft de XC40 geen draadloze Apple CarPlay?
Nope