Pagina 1 van 5

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 17.07.2020 - 20:17
door arjen
Tja die heb. Ik nog niet kunnen vinden dus :-)
Op zich ook niet raar, die motor in pas nieuw natuurlijk.
Berichten die ik hier voorbij zag komen zijn positief.
Ook merk ik dat er meerdere mensen erg benieuwd zijn naar een totaal ervaring van de T2.

Maar mocht je toevallig wat testen, reviews, etc tegen komen op het www.....misschien hier linkje plaatsen.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 03.08.2020 - 15:22
door 1295
Hoe bevalt die Arjen? Ik heb wel gereden in T3 maar maakt het veel verschil ?

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 01:14
door arjen
T2

Is geen sportauto maar ik ben zeer tevreden.
Ook caravan erachter van 1350 kg is geen problerm.
Persoonlijk zou ik altijd gaat voor de geartonic. Heb t3 handbak gereden maar deze auto wil gewoon een automaat. Rijd top.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 08:13
door 1295
arjen schreef: 04.08.2020 - 01:14 T2

Is geen sportauto maar ik ben zeer tevreden.
Ook caravan erachter van 1350 kg is geen problerm.
Persoonlijk zou ik altijd gaat voor de geartonic. Heb t3 handbak gereden maar deze auto wil gewoon een automaat. Rijd top.
Wat zijn de verschillen die je merkt met een T3 ? Volgens mij is koppel bijna gelijk ?
Een T5 is sneller maar kom je bij volgende verkeerslicht weer tegen en die mag ook maar 100 op snelweg :-)

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 09:14
door Hans Eilander
arjen schreef: 04.08.2020 - 01:14 T2

Is geen sportauto maar ik ben zeer tevreden.
Ook caravan erachter van 1350 kg is geen problerm.
Persoonlijk zou ik altijd gaat voor de geartonic. Heb t3 handbak gereden maar deze auto wil gewoon een automaat. Rijd top.
Dat valt me alles mee Arjen. Goed om te horen. Zelf heb ik niks om te trekken, en neem zelfs geen trekhaak. Heb ook geen fietsendrager.
Maar daar de XC 40 best een hoog eigengewicht heeft, (1525 kg) is het goed om jouw ervaring te lezen, zelfs met caravan.
De T3 en de T2 hebben allebei een 3 cyl 1,5 motor. Ik denk dat de T2 met 130 pk, gewoon af fabriek een geknepen T3 met 156 pk is.
Dus is dit verschil misschien later op te tunen van 130 naar 160 pk.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 09:48
door Fredhead
26 pk is bijna te verwaarlozen, tuurlijk scheelt het iets maar het is niet een wereld van verschil.
Rijd zelf een 170 pk diesel op 2215 kilo leeggewicht en zelfs dat rijd vlotter dan de cijfers doen vermoeden.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 10:03
door Hans Eilander
fredhead schreef: 04.08.2020 - 09:48 26 pk is bijna te verwaarlozen, tuurlijk scheelt het iets maar het is niet een wereld van verschil.
Rijd zelf een 170 pk diesel op 2215 kilo leeggewicht en zelfs dat rijd vlotter dan de cijfers doen vermoeden.
Okee. Ik heb gehoord dat bij het tunen van de XC 40 de T2 opgeschroefd word naar 190 pk. Maar ik kijk het eerst eens aan. Zeker in de garantie tijd. Ik heb zelf een heel rustige en defensieve rijstijl.
En hoog comfort, en weinig verbruik vind ik belangrijk. Bovendien mag je nergens harder dan 100 km/u. En in het buitenland kom ik nooit meer. Dus over dat tunen, daar ben ik nog niet uit.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 10:26
door Fredhead
Van 130 naar 190 pk is het uiteraard een ander verhaal, dat ga je zeker merken.
Bijna de helft aan vermogen extra en best kans dat je nog iets zuiniger gaat rijden.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 11:54
door Hans Eilander
fredhead schreef: 04.08.2020 - 10:26 Van 130 naar 190 pk is het uiteraard een ander verhaal, dat ga je zeker merken.
Bijna de helft aan vermogen extra en best kans dat je nog iets zuiniger gaat rijden.
Precies, daar gaat het mij om. Dat de motor efficiënter loopt. en bij een rustige rijstijl, ook nog ietsje zuiniger word. Ik ben zeker geen strepentrekker.
Het tunen kost tussen de € 400 tot 600,- en daar heb je dan weer bijna een nieuw setje banden voor, dus ik kijk het eerst wel even aan.
Er zijn zowel grote tegenstanders voor het tunen (storingen-motorschade) als ook enkele voorstanders. Heeft tunen écht een toegevoegde waarde....?

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 12:14
door Fredhead
Mijn S60 ging van 163 pk en 340 nm naar 210 pk en 500 nm (diesel) en zou het zo weer doen.
Werd een auto met 2 gezichten, blok liep er lekkerder door en als het moest zuinig(er) en bijzonder vlot.

Heb ruim 100.000 km gereden met tuning en nooit ergens last van gehad, maar ik ben ook niet van het type telkens volgas.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 12:27
door Hans Eilander
fredhead schreef: 04.08.2020 - 12:14 Mijn S60 ging van 163 pk en 340 nm naar 210 pk en 500 nm (diesel) en zou het zo weer doen.
Werd een auto met 2 gezichten, blok liep er lekkerder door en als het moest zuinig(er) en bijzonder vlot.

Heb ruim 100.000 km gereden met tuning en nooit ergens last van gehad, maar ik ben ook niet van het type telkens volgas.
Okee, bedankt voor je tip. ik zal het zeker onthouden. Dan krijg je tóch waar voor je geld. Zeker wanneer je van plan bent (zoals ik) langer met de auto te rijden, dan pakweg 3-4 jaar.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 16:36
door 1295
Hans Eilander schreef: 04.08.2020 - 11:54
fredhead schreef: 04.08.2020 - 10:26 Van 130 naar 190 pk is het uiteraard een ander verhaal, dat ga je zeker merken.
Bijna de helft aan vermogen extra en best kans dat je nog iets zuiniger gaat rijden.
Precies, daar gaat het mij om. Dat de motor efficiënter loopt. en bij een rustige rijstijl, ook nog ietsje zuiniger word. Ik ben zeker geen strepentrekker.
Het tunen kost tussen de € 400 tot 600,- en daar heb je dan weer bijna een nieuw setje banden voor, dus ik kijk het eerst wel even aan.
Er zijn zowel grote tegenstanders voor het tunen (storingen-motorschade) als ook enkele voorstanders. Heeft tunen écht een toegevoegde waarde....?
Tunen niet doen! Ze halen stuk reserve weg. Als je het toch doen dan bij Polestar i.v.m. garantie.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 16:59
door OGA244
er is geen polestar upgrade voor de T2 of T3

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 17:05
door 1295
OGA244 schreef: 04.08.2020 - 16:59 er is geen polestar upgrade voor de T2 of T3
wel een tuning

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 04.08.2020 - 17:28
door OGA244
1295 schreef: 04.08.2020 - 16:36 Tunen niet doen! Ze halen stuk reserve weg. Als je het toch doen dan bij Polestar i.v.m. garantie.
1295 schreef: 04.08.2020 - 17:05
OGA244 schreef: 04.08.2020 - 16:59 er is geen polestar upgrade voor de T2 of T3
wel een tuning
en weg is je garantie (zoals je zelf ook al zeer terecht opmerkte)

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 07.08.2020 - 21:48
door Hans Eilander
Wanneer zou Autoweek met de test van de Volvo XC 40 T2 naar buiten komen? iemand een idee?

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 07.08.2020 - 22:07
door 1295
Ik vind hun tests altijd gericht op kracht . Valt mij nog mee ze de T2 ook testen. De uitslag zal zijn dat T3 en alles erboven krachtiger is . Zo las ik bij T3 ook al dat ze die min of meer aan het afraden waren. Tests zijn nooit objectief.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 07.08.2020 - 22:09
door Hans Eilander
1295 schreef: 07.08.2020 - 22:07 Ik vind hun tests altijd gericht op kracht . Valt mij nog mee ze de T2 ook testen. De uitslag zal zijn dat T3 en alles erboven krachtiger is . Zo las ik bij T3 ook al dat ze die min of meer aan het afraden waren. Tests zijn nooit objectief.
Okee. Maar de vraag was eigenlijk.......wanneer zou Autoweek er mee naar buiten komen. Ik ben best wel benieuwd wat zij er van maken.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 07.08.2020 - 22:11
door 1295
Je kan de redactie daar eens mailen.

Uitgebreide test xc40 T2

Geplaatst: 07.08.2020 - 23:58
door arjen
Inmiddels circa 2800 km met de T2 gereden. Waarvan circa 1400 km met een caravan erachter van 1350 kilo en 4 personen in de auto met bagage.

Was echt afzien.......not.

Prestaties zijn prima.
Ik vergelijk met mijn volige s60 T3 handbak uit 2017.
Die was iets sneller met optrekken.

De xc40 t2 rijd stabieler en blijft makkelijker op koerssnelheid 105 a 110 kmph
Kan ook met de geartronic te maken hebben.
De stoelzitting verlengers zijn erg aan te bevelen.

Alle veiligheidsystemen werken top. Zie het wel als ondersteuning er leer ermee rijden dan is het geweldig.
Olieverbruik was er wel. Moest 1 liter bijvullen. Kan ook met het nieuwe te maken hebben. Ben eerst 1500 km zonder caravan gaan rijden. Staat ook in de instructie.