Pagina 1 van 2

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 27.07.2020 - 13:59
door vanwynsberghea
Goeiemiddag Volvo-vrienden,

Ik rij sinds januari met een zwarte Polestar Engineered. Top-wagen, enkel "nu al" een vervelend probleem.

Al vanaf dag 1 had ik op de voorste remmen een kleine trilling als ik echt diep door-remde. Niets hinderlijk, maar toch vreemd om een kleine trilling in het stuur te voelen.

Dealer gebeld en die zij me, geen probleem, is "normaal" met zo'n zware brembo's, dat is de "remkracht" die je ervaart.. Ik had nog nooit met floating discs gereden dus dacht, ik geloof de dealer maar, toch?

Nu heb ik 10.000km en valt er eigenlijk bijna niet meer mee te rijden. Alle symptomen van kromme remschijven. De hele auto trilt, m'n vrouw durft er niet meer mee rijden. Dealer heeft die bekeken en zei me, jammer, ze zijn krom. Dat wordt vervangen + nieuwe blokjes. De reden? Eigen schuld, waarschijnlijk weer een typisch geval van de carwash na heftig rijden met de auto.. dan trekken ze natuurlijk krom.. 🤨

Een nieuwe set, na 10K km, dat is toch niet normaal? En nee, ik ga nooit naar de carwash, heb nog geen enkel circuit ritje gereden, ..

Wat denken jullie? Wat zou de reden kunnen zijn? De dealer zegt me ook dat ze beide krom zijn, maar wil het mij niet tonen? Ik moet er onmiddellijk 2 vervangen? Dat zal al snel €3.000 zijn..

Precies toch teleurgesteld in een auto van 6 maand oud die +80K€ gekost heeft 😢

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 27.07.2020 - 14:31
door teebee
Een mede forum-lid (diesel01) rijdt een V90. Hij heeft eveneens problemen gehad met zijn schijven; door oververhitting ook een krom resultaat meen ik. Wellicht dat je in zijn blog-draadje wat meer info treft voor jouw probleem.

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 27.07.2020 - 20:03
door Jelmer de Jong
Auto op de brug, wiel er af en meetstok tegen de schijf houden terwijl je de schijf draait. Moet niet heel moeilijk zijn om dat aan de klant te laten zien. Even een willekeurige schijf die de dealer het ligger er op zetten en weer meten, als het dan goed is heb je het probleem gevonden. Anders kan het wiellager nog de boosdoener zijn. Na montage uiteraard weer meten of alles goed gemonteerd is. Paar korrels zand tussen schijf en naaf kunnen voor een hoop gewiebel zorgen.

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 27.07.2020 - 20:16
door diesel01
Idd slingerklok op de schijf, daarna op de naaf en dan weet je waar het inzit.
Mijn V90 had ook kromme schijven en naaf, dat kwam nooit voor alleen ik had hem wel.
Helaas wilde de garage niet uit zichzelf de controle doen en toen heb ik opdracht gegeven om op mijn kosten het te onderzoeken.
Nieuwe naven en nieuwe remmerij rondom, set remmen+blokken van een D5 zit op een kleine €1200.
Ik zou dus niet graag ruilen met de kosten van de Brembo parts van jou.
Overigens binnen een jaar oem remblokken verglaasd en dus weer aan de beurt met blokken rondom, ipv wederom oem ben ik voor brembo remblokken gegaan.
En die bevallen zeer goed!
Bovenstaande werkwijze is de manier om het te controleren, rijdt na stevig remmen door wat plassen en het kan zijn dat je al een probleem hebt.
Naven mogen max iets van 0.14mm slinger hebben en dan valt het buiten de tolerantie van Volvo, er zijn gewoon getallen voor..

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 27.07.2020 - 20:18
door Paul
Sjesus wat een slecht verhaal dat je zo door je dealer geholpen wordt. Misschien de importeur eens bellen en vragen of dit normaal is.

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 28.07.2020 - 21:07
door Cem
Kromme schijven kan je er uit rijden. Naar mate je meer remt moet de trilling tijdens het remmen ook minder worden, zo rem je de kromming eruit. Als ik jou verhaal lees is het precies het tegenovergestelde. Naar mate je meer remt meer trillingen, dit klinkt niet als alleen maar kromme remmen. Kromme remmen hoef je trouwens ook niet direct te vervangen.

Kromme remmen ontstaan trouwens niet alleen in de wasstraat. Flink afremmen na een korte afrit van de snelweg en dan in een diepe plas met water staan voor de stoplichten kan ook voor kromme remmen zorgen.

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 29.07.2020 - 09:58
door diesel01
Dat zou betekenen dat we bij kromme schijven gewoon door kunnen rijden omdat we het er vanzelf uit remmen.
Het werd bij mij alleen maar erger en vervangen was de enige optie, men heeft de schijven geprobeerd af te draaien wat ik als knaken oplossing zie.
Een oplossing die past bij mensen of bedrijven die eigenlijk niet de kosten van vervanging willen hebben, ik heb ze laten vervangen en sinds dien geen last weer van de schijven gehad.
Maar goed TS heeft met zijn schijven en blokken een andere kostenpost.
Kijk eens met je kenteken op winparts.nl wanneer Volvo de kop er voor weg trekt, wat ik overigens belachelijk vind!

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 29.07.2020 - 12:33
door teebee
Kromme schijven recht remmen... lijkt me vrijwel uitgesloten. Ik denk eerder dat een aanwezige kromming naar verloop van tijd eerder groter zal worden door het remmen. Een lichte oneffenheid zal je er wellicht uit remmen maar een kromming?.....

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 29.07.2020 - 13:27
door Jelmer de Jong
Hangt een beetje af van het gewicht van de remklauw en/of je een vaste remklauw hebt. Door heel veel te remmen en de schijf heet te stoken kan je de massatraagheid van de klauw gebruiken om de schijf weer recht te walsen. Maar dan moet je echt wel goed je best doen en moet de schijf 100% recht gemonteerd zijn. Met een scheef gemonteerde schijf of krom wiellager is het zonde van de moeite en remblokken. :)

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 29.07.2020 - 13:45
door Fredhead
Het is jammer dat je de dealer niet aan z'n woord van het begin kan houden, want dit is inderdaad wel erg slordig....

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 31.07.2020 - 10:15
door Dutchie01
Een second opinion vragen bij een andere dealer of de importeur inschakelen. Je mag er vanuit gaan dat je door de dealer correct en fatsoenlijk behandeld wordt en problemen
die misschien onder de garantie vallen keurig opgelost worden. Dat is iets anders dan de deur voor je dicht gooien en niet meewerken. ( onvoorstelbaar eigenlijk die houding, resultaat is waarschijnlijk dat je er nooit meer een auto koopt). Ik zou het er niet bij laten zitten.

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 31.07.2020 - 11:48
door NielsPHEV
3 k€ voor twee nieuwe schijven en blokken... dan kan uiteraard niet. De kromming er uit remmen dat zou fantastisch zijn. Ik zou de naven laten controleren voor vervanging

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 31.07.2020 - 20:39
door The Mechanic
Trillende remmen kunnen al veroorzaakt worden door wielmoeren/slotbouten die onjuist en/of op een onjuist aanhaalmoment zijn gemonteerd.

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 01.08.2020 - 15:30
door Stekkerbak
Is de schijf maat 345 of 322?

Maar per stuk max 100 euro voor een schijf en 50 euro voor een setje remblokken als je ze online koopt. Dan nog max een uur montage erbij.
3k kan echt niet!

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 01.08.2020 - 16:14
door diesel01
Stekkerbak schreef: ↑01.08.2020 - 15:30 Is de schijf maat 345 of 322?

Maar per stuk max 100 euro voor een schijf en 50 euro voor een setje remblokken als je ze online koopt. Dan nog max een uur montage erbij.
3k kan echt niet!
Verdiep je even in Polestar engineerd en je weet dat hier floated disc van Brembo onder zitten, die koop je niet std in bij Winparts..

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 01.08.2020 - 16:33
door The Mechanic
371mm zwevende Brembo's. 3000 euro is idd teveel, complete set inclusief remklauwen, slangen, blokken, schijven, .... kost 3800 euro. Maar dat ze fors duurder zullen zijn dan een standaard schijf is een feit.

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 01.08.2020 - 17:03
door Stekkerbak
Dat kreeg ik op m'n eigen kenteken bij Autodoc te zien. Maar het wijkt idd af van wat er onder de auto zit.
Ik zoek nog even verder, want 3k blijft veel te veel.

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 01.08.2020 - 17:41
door diesel01
Kijk anders eens bij iemand die in de racerij zit, wellicht dat deze iets voor je kan doen.
Dergelijke bedrijven doen veel in de rallysport.

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 05.08.2020 - 23:38
door wimwerf
Sorry maar dit is vrijwel onmogelijk dat je zulke schijven krom rijd. De schijven zijn veels te groot om zo heet te worden dat het krom trekt.
En dat geld voor een paar schijven...
Kan je niet een Brembo dealer mailen die echte BBK schijven heeft die op deze midden stukken past?
Ik heb een AP Racing set gehad wat 33cm x 2,8 cm groot waren met 4 zuiger tangen, never trok het krom hoe gek Ik ook deed.

V60 Polestar Engineerd - Trilling

Geplaatst: 07.08.2020 - 19:56
door Dutchie01
het blijft een raar verhaal en eigenlijk snap ik het niet echt. Je koopt dus voor een godsvermogen een nieuwe Volvo waarmee je niet mag gummen, hoewel het een performance model is, om daarna door de wasstraat te gaan . Dit klopt niet en ik ruik BS om het zo maar even te zeggen. De auto is onder garantie en ik heb het gevoel dat de dealer het probleem verschuift naar de eigenaar van de auto. Beetje zoals met het befaamde trillen van de voortrein waar een deel van de autos te maken hebben.