Al helemaal niet omdat mijn huidige 2009 S60 gewoon een heerlijke, betrouwbare auto is. In de huidige staat nog garant voor jaren onbezorgde ritten.
De 2010-2018 modellen van de S60 hebben me nooit echt kunnen bekoren, maar toen Volvo vorig jaar de 'nieuwe S60' aankondigde was ik van de lijnen van de auto wel bijzonder gecharmeerd. Maar nieuw uit de folder ruim buiten wat ik voor een auto wil betalen, zeker een beetje dik aangekleed. Dus snel opzij geschoven "voor over een paar jaar"... En dan struikel je een paar maanden later op Landvetter Airport over een rode in de terminal en dan kun je het niet laten om er even een moment bij te staan kwijlen en snel een foto van te schieten. Maar gelukkig zijn ze veel te duur.
Fast-forward naar een paar weken geleden. Hier op het forum kwam een topic voorbij over "de volgende Volvo" en maakte ik dus de fout om voor de grap te kijken wat er te koop stond. Oeh, de stortvloed aan Fusion Red Intro Edition dealer-demo's was blijkbaar ontketend. Modellen van een jaar oud met lage kilometerstanden en voor prijzen die in sommige gevallen de helft van de originele catalogusprijs bleken te zijn.
Dus een week later had ik een aantal proefritten gepland staan. De eerste selectie gemaakt op een aantal minimum eisen:
- Aangezien ik van een licht interieur hou, en alle S60's voor kort alleen met een volledig donker interieur werden geleverd, was het panoramadak een vereiste
- Premium Audio was vereist (na 15 jaar Volvo's met Premium Audio kan ik niet meer terug...)
- Een niet saaie kleur. Dus zwart, grijs, donkerblauw, etc vallen af
- Verder zo dik mogelijk aangekleed, want zelf achter echt upgraden zit er tegenwoordig niet meer in
Om het niet nog langer te maken: de T5's waren heerlijke auto's, en de kleur was ook fantastisch, maar de (op voorhand) outsider met de iets lichtere motor maar in de zon ook spectaculaire kleur, maar vooral de B&W audio (....) en een kilometerstand van net 7000km is degene geworden waarvoor ik mijn krabbel vorige week heb gezet. De witte wordt ingeruild en over een week zou ik de nieuwe moeten hebben opgehaald bij Hooftman in Waddinxveen en rijden!
Plaatjes!

Uit de 'folder' van Hooftman

Tijdens de testrit

En de binnenkant
En voor degene die het interessant vinden, dit is (voor zover ik nu weet) de optielijst die aangevinkt is bovenop de best ruime standaarduitrusting:
Uit de 'folder' van Hooftman

Tijdens de testrit

En de binnenkant
S60 T4 190pk - 8 traps automaat
- Polestar Tuning
- R-Design
- Audio Line (met Bower & Wilkins audio)
- Park Assist Line (met Park Assist Pilot en 360 graden camera)
- Winter Line (met Full-LED Active High Beam koplampen met adaptieve bochtverlichting)
- IntelliSafe Pro Line (met Pilot Assist, BLIS en de hele reutemeteut aan veiligheidsopties)
- Luxury Line (met Panorama-dak, Heads-up-Display en leder bekleed dashboard)
- Scandinavian Line (met standverwarming, verwarmd stuur en stoelverwarming achter)
Verder: - Zonnegordijn achterruit (waarom zijn er geen sunblinds voor de achterramen voor deze auto's??)
- Schakelpaddles op het stuur
- 230V aansluiting achter op middenconsole
- 20" 5-Triple Spaaks Matt Black / Diamond Cut velgen
- Trekhaak met semi elektrisch inklapbare kogel
- Slate Grey Nappa Leder/Stof bekleding
- Exterieur Styling Kit