Pagina 1 van 1

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 07.08.2020 - 17:50
door Edwin
Omdat ik er in de handleiding niks over kon vinden hier maar eens vragen.
Vandaag heb ik eens geprobeerd de instelbare stuurbekrachtiging te veranderden van laag naar hoog. In de veronderstelling dat de auto dan lichter zou gaan sturen. Maar dat was dus precies andersom!?

Hoe werkt dit? Betekenen de standen laag, midden en hoog de mate van ondersteuning of juist de weerstand (zwaarte) van sturen?

Gr. Edwin.

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 07.08.2020 - 22:08
door Msuidgeest
Ik stel mij voor dat je bij lage snelheid een soepel stuurt wilt en op de snelweg een traag en zwaar stuur: het kan niet zo moeten zijn dat je met 130 en een kleine stuurbeweging van de weg schiet.

Toch de vraag of je een verandering ervaart na deze aanpassing.

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 07.08.2020 - 23:38
door Rob M
In mijn auto is het volgens mij zo dat je de stuurkracht instelt. Laag is weinig stuurkracht en dus licht sturen, terwijl sterk betekent dat je meer moeite moet doen. Het wordt vanuit de bestuurder gezien, niet vanuit de auto.

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 08.08.2020 - 07:59
door Edwin
Het verschil wat ik merkte is dus dat hoog zwaarder stuurt dan laag. Als je er vanuit gaat dat laag een lage ondersteuning en dus zwaarder sturen betekent is dat vreemd.

Als het dan precies andersom werkt, snijdt de opmerking van Rob dus ook wel hout!

Gr. Edwin.

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 17.08.2020 - 14:50
door Swalker
Hallo Edwin,
Je maakt me wakker! Precies dezelfde vraag heb ik ook. Het verschil (?) in stuurbekrachtigingsstanden bij het rijden valt mij niet op.... En kan er weinig zinnigs over vinden in de handleiding (-en) anders dan algemene, nietszeggende opmerkingen van Volvo ipv wat er nu precies gebeurt bij welke instelling (van de 3 mogelijke standen).
Dus ook voor mij geldt: Wat gebeurt er nu precies bij welke stand?

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 22.09.2021 - 21:55
door RayDelft
Ook ik heb deze vraag. Ik kan er niks over vinden. Kennelijk ben ik niet de enige.

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 24.09.2021 - 14:35
door raspaardje
Er valt via de officiële informatie online van Volvo idd weinig uit op te maken hoe het echt zit.
Wat ik wel weet is dat wijziging van deze instelling alleen mogelijk is bij, ik citeer "De instelling van het stuurkrachtniveau is alleen beschikbaar, als de auto stilstaat of op lage snelheid rechtuit rijdt."

Ik ga het straks maar eens proberen. Gewoon wijzigen en kijken wat de besturing doet.

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 01.10.2021 - 12:26
door waal70
Het antwoord zit hem denk ik in het oorspronkelijke Zweeds voor deze instelling: "Rattmotstand" wat te vertalen valt als "weerstand van het stuurwiel". Bij lage weerstand stuur je dus lichter, bij hoge weerstand stuurt het zwaarder.

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 03.10.2021 - 10:59
door JosW
waal70 schreef: 01.10.2021 - 12:26 Het antwoord zit hem denk ik in het oorspronkelijke Zweeds voor deze instelling: "Rattmotstand" wat te vertalen valt als "weerstand van het stuurwiel". Bij lage weerstand stuur je dus lichter, bij hoge weerstand stuurt het zwaarder.
Dat zal het zijn.

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 03.10.2021 - 15:51
door raspaardje
Heb het vandaag eens getest.
Standje Laag betekent idd lichter sturen.
Standje Hoog is dus zwaarder sturen.

Wel echt merkbaar.
Standje Hoog geeft meer gevoel, althans bij een 2019 V60.

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 03.10.2021 - 18:01
door Edwin
Mysterie opgelost!

Gr. Edwin.

Instelbare stuurbekrachtiging.

Geplaatst: 04.10.2021 - 20:16
door JosW
En mijn voorkeur gaat naar de middenstand. "Laag " is me wat te zenuwachtig, zeker bij een wat hogere snelheid.