Pagina 1 van 1
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 15.08.2020 - 12:23
door BkB
Dag,
ik lees regelmatig berichten over het uitschakelen, wegschrijven, afdoppen e.d. van de EGR (bij de D2 t/m D6).
Hier reageren enkele van jullie op dat dit tot afkeur leidt bij de APK, wat door de ander weer wordt ontkracht met als argument dat de roetfilter er toch nog zit en geen probleem oplevert.
Wie heeft het verlossende antwoord op de vraag:
Bij welke vorm van EGR uitschakelen leidt dit tot afkeur bij de APK
Het antwoord dat dit slecht voor het milieu is en niet mag vanwege type goedkeuring e.d. is mij wel helder, maar wil alleen het antwoord hebben op die ene prangende vraag waarop ik geen duidelijk antwoord heb gelezen
Alvast bedankt.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 15.08.2020 - 12:57
door Rinootje
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 15.08.2020 - 13:39
door NicoV40
EGR staat los van de roetfilter.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 15.08.2020 - 15:17
door lint
Bij de APK wordt de auto (nog) niet uitgelezen, dus de uitgeschakelde EGR is niet te zien.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 15.08.2020 - 18:49
door E.T.
Er zijn ook tuners waarbij je zelf of de tuningsoftware kunt verwijderen of kunt laden (RICA bv), zodat je, bij twijfel, bij een apk keuring de originele software er op kunt zetten. Dit werkt bv prima bij het uitprogrameren van de EGR klep.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 16.08.2020 - 12:02
door V70/2.4D/2003
Het is heel simpel:
De auto heeft ooit een typegoedkeuring gekregen op basis waarvan het kentekenbewijs is afgegeven. Ga je in de constructie van de auto (en dat geldt dus ook voor motor etc) iets wijzigen, dan voldoet de auto niet meer aan die typegoedkeuring omdat de auto niet langer in overeenstemming is met het kentekenbewijs. Dat kan de volgende dingen tot gevolg hebben, ik noem ze allemaal even op en staat los van de pakkans:
WOK-melding. Dan mag je gaan herkeuren bij de RDW en tot die tijd niet rijden. Je kenteken gaat in de ANPR en zal, bij constateren rijden op de weg, leiden tot een verbaal.
Verbaal voor die zaken die niet langer kloppen en niet langer voldoen aan de zaken die vermeld staan in de Regeling Voertuigen en de marges die in de Permanente Eisen staan vermeld. Voorbeeld: ruiten mogen niet beschadigd of verkleurd zijn volgens de regeling voertuigen. De permanente eisen geeft daar wat marge op en stelt dat bij voorruiten de scheur geen vertakking mag hebben en niet in het zicht van de bestuurder mag zitten.
Binnen afzienbare tijd zal er dieper in de systemen gekeken worden of de auto, bij de keuring, niet alleen technisch in orde is maar dUS ook of hij voldoet aan de eisen gesteld ten aanzien van geluid, milieu en dus uitstoot. Blijkt dan dat door het wegschrijven van de EGR, afdoppen EGR en weghalen/leeghalen van het roetfilter de waarden niet kloppen (denk even aan "dieselgate") dan mag je de zaak in originele staat terugbrengen en heb je een bak centen betaald voor tuningfratsen waar je net zo goed bier voor had kunnen kopen, had je meer lol en ook hoofdpijn van gehad.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 16.08.2020 - 17:45
door Fredhead
NicoV40 schreef: ↑15.08.2020 - 13:39
EGR staat los van de roetfilter.
Niet helemaal waar, door het uitschakelen van je EGR komt er meer vervuiling in je roetfilter terecht (want de vieze gassen die normaal via de EGR nog een keer worden verbrand worden nu ook in 1 keer naar het roetfilter geblazen).
Bij effect is dat je roetfilter sneller vol zit en wellicht dus vaker gaat regenereren.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 16.08.2020 - 17:52
door Johan s60
fredhead schreef: ↑16.08.2020 - 17:45
NicoV40 schreef: ↑15.08.2020 - 13:39
EGR staat los van de roetfilter.
Niet helemaal waar, door het uitschakelen van je EGR komt er meer vervuiling in je roetfilter terecht (want de vieze gassen die normaal via de EGR nog een keer worden verbrand worden nu ook in 1 keer naar het roetfilter geblazen).
Bij effect is dat je roetfilter sneller vol zit en wellicht dus vaker gaat regenereren.
Dat is echt te verwaarlozen, en heeft dus nauwelijks effect op je roetfilter, EGR staat onder bepaalde condities open, en zeker niet continue
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 16.08.2020 - 19:26
door E.T.
In de basis zorgt een EGR klep dat er gekoelde (zuurstof arme) uitlaatgassen teruggeleid worden naar de inlaat. Het effect is een lagere verbrandingstemperatuur.
Het gevolg van een lagere temperatuur is minder uitstoot van NOx, maar meer vorming van roet.
EGR dicht is dus minder roet en meer NOx
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 16.08.2020 - 19:42
door OGA244
En dat laatste is goed meetbaar
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 16.08.2020 - 19:46
door E.T.
Yep, en dat gaat naar alle waarschijnlijkheid ook gebeuren. Stikstof is wel een dingetje tegenwoordig.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 16.08.2020 - 22:31
door arnoud
Precies, wij rijden nu allemaal verplicht 100km/u omdat er teveel EGR kleppen dicht staan

EGR en APK afkeur
Geplaatst: 19.08.2020 - 09:17
door BkB
EGR wel/niet weggeschreven of vast gezet, voor de APK maakt het nog niet uit.
Pas wanneer het een wettelijk onderdeel wordt van de keuring , loop je tegen een probleem aan
Is het softwarematig gedaan, dan kan het wel terugschrijven geworden, maar indien hardwarematig, dan loop je toch tegen een extra kostenpost op.
Volvodealers zullen hier niet aan meewerken, omdat aanpassing ertoe kan leiden dat de auto niet meer aan de toelatingseisen van de RDW voldoet (en ben je aangewezen aan tuningsbedrijven)
Dank voor jullie reacties.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 04.09.2020 - 13:39
door RoV40
V70/2.4D/2003 schreef: ↑16.08.2020 - 12:02
Het is heel simpel:
De auto heeft ooit een typegoedkeuring gekregen op basis waarvan het kentekenbewijs is afgegeven. Ga je in de constructie van de auto (en dat geldt dus ook voor motor etc) iets wijzigen, dan voldoet de auto niet meer aan die typegoedkeuring omdat de auto niet langer in overeenstemming is met het kentekenbewijs. Dat kan de volgende dingen tot gevolg hebben, ik noem ze allemaal even op en staat los van de pakkans:
WOK-melding. Dan mag je gaan herkeuren bij de RDW en tot die tijd niet rijden. Je kenteken gaat in de ANPR en zal, bij constateren rijden op de weg, leiden tot een verbaal.
In België geloof ik dit wel. Daar heb je keuringstations die onafhankelijk zijn en zijn (ik verwacht toch wel redelijk) neutraal, objectief. En ook in België mag je een schroevendraaier onder je koplamp steken om zo door de keuring te komen, omdat er het 1 en ander is afgebroken rondom de koplamp.
Maar in nederland gaat een keurmeester (van je bekende of bevriende garage en niet een lokale kwikfit) je toch niet zomaar met een wok-melding opzadelen?
Die gaat zeggen dat hij de auto zo niet kan keuren en dat je een probleem hebt om de auto goedgekeurd te krijgen. Etc etc
Lijkt mij althans.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 04.09.2020 - 16:38
door V70/2.4D/2003
De politie legt de WOK op, niet de keurmeester want de keurmeester keurt....en als dat ding dicht staat keurt hij hem af
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 04.09.2020 - 19:17
door Jelmer de Jong
Hoeveel EGR-kleppen worden er op jaarbasis gecontroleerd bij algemene verkeerscontroles?
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 04.09.2020 - 19:36
door teebee
Wordt straks ‘gewoon’ een kwestie van meten uitstoot roetdeeltjes.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 04.09.2020 - 21:05
door E.T.
Met EGR dicht ga je minder roetdeeltjes meten.
Voor wie wat dieper in de materie wil duiken,
hier staat het e.e.a. hoe een deeltjesteller meet.
EGR en APK afkeur
Geplaatst: 04.09.2020 - 21:53
door RoV40
V70/2.4D/2003 schreef: ↑04.09.2020 - 16:38
De politie legt de WOK op, niet de keurmeester want de keurmeester keurt....en als dat ding dicht staat keurt hij hem af
Ooow zo... nou dan is de kans nog kleiner. Zoveel blauw is er niet meer, we mogen het doen met boa’s.