Pagina 1 van 2
automaat geartronic??
Geplaatst: 19.08.2020 - 19:02
door dik999
In de handleiding las ik dat de automaat van de V60 r-design 8 versnellingen heeft en dat het een geartronic is door de kleine pook in de d stand naar achteren te houden. Dan komt er op de display een melding in welke versnelling de automaat staat en kun je zelf schakelen. Klopt dit? Of is het een optie??
Tijdens testrit ben ik dit vergeten en het is wel handig met een caravan achter de V60
Zit nu ook op mijn V70 en ik maak er eigenlijk altijd gebruik van om de automaat niet te heet te laten worden.
automaat geartronic??
Geplaatst: 19.08.2020 - 19:23
door Ab S
dik999 schreef: â19.08.2020 - 19:02
In de handleiding las ik dat de automaat van de V60 r-design 8 versnellingen heeft en dat het een geartronic is door de kleine pook in de d stand naar achteren te houden. Dan komt er op de display een melding in welke versnelling de automaat staat en kun je zelf schakelen. Klopt dit? Of is het een optie??
Tijdens testrit ben ik dit vergeten en het is wel handig met een caravan achter de V60
Zit nu ook op mijn V70 en ik maak er eigenlijk altijd gebruik van om de automaat niet te heet te laten worden.
Je kan de pook in D naar links (of rechts dat weet ik uit mijn hoofd even niet) schuiven en dan zie je de versnelling; hij staat dan ook gelocked in die versnelling; tikje terug en hij staat weer in D.
automaat geartronic??
Geplaatst: 19.08.2020 - 19:24
door dik999
dank je, maar kan ik dan ook handmatig naar andere versnelling gaan?
automaat geartronic??
Geplaatst: 19.08.2020 - 19:25
door mees
https://www.volvocars.com/nl/support/manuals/v60
Vul je jaartal in en......
Overigens rij ik altijd met de caravan in M
want anders komt de lock-up er niet in omdat je vermogen vraagt (weerstand door de caravan hebt).
En een slippende koppelomvormer wil je niet (voor de portemonnaie).
Bovendien remt de motor af (bij gas loslaten / berg af) omdat de lock-up er in blijft dan.
....althans bij mijn GT5 '00-'04
automaat geartronic??
Geplaatst: 19.08.2020 - 19:27
door OGA244
Naar je toe trekken vanuit de D, dan krijg je een M en door de pook zijwaarts te bewegen kun je op of terugschakelen, gewoon manueel dus in iedere versnelling vast te zetten
automaat geartronic??
Geplaatst: 19.08.2020 - 19:35
door diesel01
En ik geloof dat wanneer je vergeet te schakelen en hij hikt 1x in de toeren begrenzer dat de bak dan zelf opschakelt.
De GT6 in de XC60 deed dit iig wel

automaat geartronic??
Geplaatst: 19.08.2020 - 20:55
door Hans oet Twent
dik999 schreef: â19.08.2020 - 19:02
In de handleiding las ik dat de automaat van de V60 r-design 8 versnellingen heeft en dat het een geartronic is door de kleine pook in de d stand naar achteren te houden. Dan komt er op de display een melding in welke versnelling de automaat staat en kun je zelf schakelen. Klopt dit? Of is het een optie??
Tijdens testrit ben ik dit vergeten en het is wel handig met een caravan achter de V60
Zit nu ook op mijn V70 en ik maak er eigenlijk altijd gebruik van om de automaat niet te heet te laten worden.
TOP. Handmatig schakelen is erg lekker. Berg op en berg af altijd in dezelfde versnelling. als het wat glooiend is dan regelt hij het zelf wel. Persoonlijk rij ik met de caravan altijd een versnelling lager dus meer toeren. Je kunt dan in dezelfde versnelling nog ff gas bij geven zonder dat de bak op z'n flikker krijgt. Sommige keerls vinden dat maar onzin, ook prima. Ik rij op mijn manier waar ik het beste gevoel mee heb. In bergachtig gebied sowieso handmatig en met lang klimmen dito. In de vlakke polder gewoon in D en als ik moet opschieten dan ff handmatig terug en gas op de lolly.
Baidewee ; CONGRATS met je nieuwe bolide..... Man man man wat doe je je zelf toch aan... Maanden donders slecht sloapm dat is geen leven! Ophalen die V60!
automaat geartronic??
Geplaatst: 19.08.2020 - 21:00
door lint
Ik gebruik die handbediening van de bak eigenlijk nooit. Ik heb ook geen sleurhut meer dus de automaat mag het zelf regelen. Wel de mogelijkheid om van rijmodus te wisselen en in de Polestar stand schakelt de bak fijner.
automaat geartronic??
Geplaatst: 19.08.2020 - 21:48
door dik999
Hans oet Twent schreef: â19.08.2020 - 20:55
dik999 schreef: â19.08.2020 - 19:02
In de handleiding las ik dat de automaat van de V60 r-design 8 versnellingen heeft en dat het een geartronic is door de kleine pook in de d stand naar achteren te houden. Dan komt er op de display een melding in welke versnelling de automaat staat en kun je zelf schakelen. Klopt dit? Of is het een optie??
Tijdens testrit ben ik dit vergeten en het is wel handig met een caravan achter de V60
Zit nu ook op mijn V70 en ik maak er eigenlijk altijd gebruik van om de automaat niet te heet te laten worden.
TOP. Handmatig schakelen is erg lekker. Berg op en berg af altijd in dezelfde versnelling. als het wat glooiend is dan regelt hij het zelf wel. Persoonlijk rij ik met de caravan altijd een versnelling lager dus meer toeren. Je kunt dan in dezelfde versnelling nog ff gas bij geven zonder dat de bak op z'n flikker krijgt. Sommige keerls vinden dat maar onzin, ook prima. Ik rij op mijn manier waar ik het beste gevoel mee heb. In bergachtig gebied sowieso handmatig en met lang klimmen dito. In de vlakke polder gewoon in D en als ik moet opschieten dan ff handmatig terug en gas op de lolly.
Baidewee ; CONGRATS met je nieuwe bolide..... Man man man wat doe je je zelf toch aan... Maanden donders slecht sloapm dat is geen leven! Ophalen die V60!
helemaal eens. Leek niet zo spannend, maar ben er nu elke dag mee bezig. Maar ja, heb dat afgesproken en zal me er aan moeten houden
automaat geartronic??
Geplaatst: 20.08.2020 - 10:04
door kawaman
2 weken geleden naar Zwitserland geweest en daar het ÊÊn en ander mooi kunnen uitproberen op steile en bochtige bergpassen.
Comfort-stand gaat eigenlijk prima, maar de bak is soms wel ietwat te laat met de juiste versnelling te zoeken en bergaf ga je alsmaar sneller.
Polestar-stand is de betere, bak is alert en schakelt al veel eerder terug, wat erg prettig is wanneer je een korte haarspeldbocht berg op neemt.
Berg af, ook hoger toerental, remt daardoor meer op de motor af. maar vaak niet genoeg om de snelheid acceptabel te houden.
Dus dan toch handmatig terug schakelen en dan maken de flippers op het stuur het helemaal makkelijk.
In de Comfort-stand is de T5 met Polestar tuning, net een diesel, schakelt al vroeg op en houd het toerental zo tussen de 1500-2500 toeren, berg op. en dan gaat het makkelijk en best wel rap.
In de Polestar-stand mag je er grofweg 1000 toeren bij optellen, en gaat het uiteraard nog makkelijker en rapper.
Om een trage voorligger snel in te halen is het wel slim om alvast minimaal 1 versnelling terug te schakelen, de bak heeft vaak wat bedenktijd nodig.
Voor de S60, 9 jaar een gechipte V50 D5 gereden, handbak met 480 nm, nu dus de S60 met Polestar-tuning en 400 nm.
Deze vakantie was dus best wel een moment van: heb ik spijt van deze keuze?
En nee spijt heb ik zeker niet, de automaat doet het gemis van die 80 nm niet helemaal vergeten, maar weet door de juiste versnelling te kiezen het gemis te minimaliseren.
De 5 cilinder roffel mis ik nog het meest.
automaat geartronic??
Geplaatst: 20.08.2020 - 11:21
door mga1600
Heeft de R-design niet een stel flippers achter het stuur om mee te kunnen schakelen?
automaat geartronic??
Geplaatst: 20.08.2020 - 11:33
door dik999
tijdens proefrit niet op gelet.
automaat geartronic??
Geplaatst: 20.08.2020 - 11:46
door Gouwe
mga1600 schreef: â20.08.2020 - 11:21
Heeft de R-design niet een stel flippers achter het stuur om mee te kunnen schakelen?
Tenzij je stuurverwarming hebt, dan niet.
automaat geartronic??
Geplaatst: 20.08.2020 - 11:49
door dik999
zit geen stuurverwarming op
automaat geartronic??
Geplaatst: 20.08.2020 - 21:57
door kawaman
ik heb stuurverwarming en flippers, ik had ook gelezen dat dit niet samen gaat, blijkbaar wel
automaat geartronic??
Geplaatst: 21.08.2020 - 08:37
door Gouwe
Bij de XC90 volgens de prijslijst in ieder geval niet.
automaat geartronic??
Geplaatst: 21.08.2020 - 09:06
door kawaman
"t is echt waar
automaat geartronic??
Geplaatst: 03.08.2021 - 15:40
door kampert
Hans oet Twent schreef: â19.08.2020 - 20:55
dik999 schreef: â19.08.2020 - 19:02
In de handleiding las ik dat de automaat van de V60 r-design 8 versnellingen heeft en dat het een geartronic is door de kleine pook in de d stand naar achteren te houden. Dan komt er op de display een melding in welke versnelling de automaat staat en kun je zelf schakelen. Klopt dit? Of is het een optie??
Tijdens testrit ben ik dit vergeten en het is wel handig met een caravan achter de V60
Zit nu ook op mijn V70 en ik maak er eigenlijk altijd gebruik van om de automaat niet te heet te laten worden.
TOP. Handmatig schakelen is erg lekker. Berg op en berg af altijd in dezelfde versnelling. als het wat glooiend is dan regelt hij het zelf wel. Persoonlijk rij ik met de caravan altijd een versnelling lager dus meer toeren. Je kunt dan in dezelfde versnelling nog ff gas bij geven zonder dat de bak op z'n flikker krijgt. Sommige keerls vinden dat maar onzin, ook prima. Ik rij op mijn manier waar ik het beste gevoel mee heb. In bergachtig gebied sowieso handmatig en met lang klimmen dito. In de vlakke polder gewoon in D en als ik moet opschieten dan ff handmatig terug en gas op de lolly.
Baidewee ; CONGRATS met je nieuwe bolide..... Man man man wat doe je je zelf toch aan... Maanden donders slecht sloapm dat is geen leven! Ophalen die V60!
Als je in Dynamic rijdt dan zit je altijd een versnellinkje lager en dus meer toeren, denk prettig met de caravan. Ben nog niet met de sleurhut NL uitgeweest dus geen bergjes gezien. Ga het binnkort proberen
automaat geartronic??
Geplaatst: 03.08.2021 - 21:37
door voske
Gouwe schreef: â20.08.2020 - 11:46
mga1600 schreef: â20.08.2020 - 11:21
Heeft de R-design niet een stel flippers achter het stuur om mee te kunnen schakelen?
Tenzij je stuurverwarming hebt, dan niet.
Flippers en stuurverwarming gaan wel samen, tenminste in mijn S60 R-Design wel.
automaat geartronic??
Geplaatst: 03.08.2021 - 21:38
door Mickyman
Ben nu nog onderweg met de caravan en heb er zo'n 2500km snelweg opzitten, ik ben normaal erg van het flipperen met het stuur, maar de B3 heeft mij enorm verrast, ik heb geen enkele drang om zelf in te grijpen, niet omhoog en niet omlaag, hij trekt super goed paar keer sportief geprobeerd, maar maakt eerder te veel toeren, dus de standaard stand is helemaal top.