Pagina 1 van 2
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 25.08.2020 - 10:30
door corsa_gsi
Ik moet binnenkort het standaard luchtfilter vervangen van mijn T5.
Nu heb ik op al mijn andere auto's een vervangingsfilter van K&N erin zitten.
Graag zou ik weten of dit merk ook geschikt is voor mijn Volvo of zijn er andere betere of goedkopere merken die met de T5 werken.
33-2873 K&N REPLACEMENT AIR FILTER (€ 57,50 inc verzenden via ebay uit Duitsland)
69-9000TS K&N PERFORMANCE AIR INTAKE SYSTEM (€ 420 inc verzenden via ebay uit de UK)
Alvast bedankt.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 26.08.2020 - 06:51
door Fredhead
Filter werkt prima met jouw auto, daar is ie tenslotte voor "ontwikkeld".
Verwacht er geen wonderen van, zal wellicht wat meer geluid maken en het is handig dat je hem schoon kan maken in plaats van moet vervangen.
Green en BMC maken dezelfde filters, maar weet niet of die er ook voor de V50 zijn.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 26.08.2020 - 09:28
door corsa_gsi
fredhead schreef: ↑26.08.2020 - 06:51
Filter werkt prima met jouw auto, daar is ie tenslotte voor "ontwikkeld".
Verwacht er geen wonderen van, zal wellicht wat meer geluid maken en het is handig dat je hem schoon kan maken in plaats van moet vervangen.
Ik verwacht er ook geen wonderen van, het is juist dat je hem kan reinigen en hergebruiken en dat je motor een klein beetje beter gaat lopen (mijn ervaring / mening).
fredhead schreef: ↑26.08.2020 - 06:51
Green en BMC maken dezelfde filters, maar weet niet of die er ook voor de V50 zijn.
BMC code: FB145/01 vervangingsfilter (€ 77 inc verzenden via BMC air filter shop)
Green vervangingsfilter P918290 (€ 56 inc verzenden bij Extreme Carstyling).
69-9000TS K&N PERFORMANCE AIR INTAKE SYSTEM (€ 463 inc verzenden bij Extreme Carstyling)
33-2873 K&N REPLACEMENT AIR FILTER (€ 59,50 inc verzendenbij Extreme Carstyling)
Kent iemand Do88 als Volvo tuner?
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... LF-130-V50 (€ 273 euro inc verzenden)
Eventueel in combinatie met
https://www.rendcarparts.nl/volvo/onder ... 1/IR-V50-S (€ 189 inc verzenden)
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 26.08.2020 - 09:30
door Fredhead
Van naam ken ik het wel, heb er alleen geen ervaring mee
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 26.08.2020 - 13:26
door corsa_gsi
Vond een review op een andere website van de dure K&N set:
MartijnGizmo schreef: ↑23.05.2014 - 13:46
Eergisteren de eerder besproken K&N Typhoon geïnstalleerd. Het originele luchtfilter is vrij restrictief en de buis na de MAF is bij deze een stukkie dikker, maar het ging mij met name om een beetje meer geluid. Volgens K&N zou het bij 3500-4000rpm 14pk moeten schelen, maar dan moet je denk ik ook de snellere bougievonkjes erbij bestellen. :tooth:
Voor de zekerheid een stukje rubber om de veerpootbrug gedaan, omdat ik elders had gelezen over mensen waarbij die was geraakt door de inlaatbuis. Het bovenste bevestigingspunt hebben we een beetje ingekort, dus volgens mij gaan ze elkaar niet raken, maargoed:
K&N Typhoon Intake by
MartijnKoevoets, on Flickr
En het geluid? Euh, ja, marginaal, van binnen dan. Met de radio uit hoor je de turbo was sissen en blazen en bij volgas hoor je iets meer gegrom... Van buiten scheelt het een stuk meer, met het raam open hoor je bij volle turbodruk (zeg volgas bij 3000rpm) en plotseling gas los een redelijk hard afblaasgeluid. Heerlijk om mee te trollen bij een drukke bushalte - "huh, was dat die beige Volvo?" :bag: Qua rijden scheelt het niet veel, auto voelt ietsje minder asmatisch bij hoge toeren.
Gisteren zo'n 500km gereden, en op de terugweg (dus na zo'n 250km) leek de auto toch wel iets vlotter te voelen vanaf zo'n 2000-2500rpm... apart. Verbruik leek (op zo'n langer stuk) ongeveer 0,5l/100km minder, wat wel overeen komt met mijn ervaringen met zo'n soort filter op de MINI.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 26.08.2020 - 14:25
door Fredhead
DrivingFun?
Auto is nu van iemand anders die daar ook op het forum zit, geloof dat die set er nog wel altijd in zit.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 26.08.2020 - 22:27
door sequence
corsa_gsi schreef: ↑26.08.2020 - 13:26
Vond een review op een andere website van de dure K&N set:
MartijnGizmo schreef: ↑23.05.2014 - 13:46
Eergisteren de eerder besproken K&N Typhoon geïnstalleerd. Het originele luchtfilter is vrij restrictief en de buis na de MAF is bij deze een stukkie dikker, maar het ging mij met name om een beetje meer geluid. Volgens K&N zou het bij 3500-4000rpm 14pk moeten schelen, maar dan moet je denk ik ook de snellere bougievonkjes erbij bestellen. :tooth:
Voor de zekerheid een stukje rubber om de veerpootbrug gedaan, omdat ik elders had gelezen over mensen waarbij die was geraakt door de inlaatbuis. Het bovenste bevestigingspunt hebben we een beetje ingekort, dus volgens mij gaan ze elkaar niet raken, maargoed:
K&N Typhoon Intake by
MartijnKoevoets, on Flickr
En het geluid? Euh, ja, marginaal, van binnen dan. Met de radio uit hoor je de turbo was sissen en blazen en bij volgas hoor je iets meer gegrom... Van buiten scheelt het een stuk meer, met het raam open hoor je bij volle turbodruk (zeg volgas bij 3000rpm) en plotseling gas los een redelijk hard afblaasgeluid. Heerlijk om mee te trollen bij een drukke bushalte - "huh, was dat die beige Volvo?" :bag: Qua rijden scheelt het niet veel, auto voelt ietsje minder asmatisch bij hoge toeren.
Gisteren zo'n 500km gereden, en op de terugweg (dus na zo'n 250km) leek de auto toch wel iets vlotter te voelen vanaf zo'n 2000-2500rpm... apart. Verbruik leek (op zo'n langer stuk) ongeveer 0,5l/100km minder, wat wel overeen komt met mijn ervaringen met zo'n soort filter op de MINI.
Euhm daar schrijft iemand 'zeg volgas bij 3000rpm' tja.... lijkt me dat dat minstens 6000rpm moet zijn

V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 26.08.2020 - 23:09
door WYD
Je kunt toch bij 3000 tpm volgas (gaan) geven? Accelereren dus.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 27.08.2020 - 06:52
door Fredhead
Dat is inderdaad gewoon bij 3000 toeren volgas geven.
Degene die dat stukje heeft geschreven snapt echt wel waar ie het over heeft

Doet onder andere autotests voor een bekend blad.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 27.08.2020 - 11:00
door corsa_gsi
Kent iemand hier BSR Tuning?
https://www.bsrtuning.nl/product/optifl ... -2004-2012
OptiFlow kit Volvo S40 II/V50/C30/C70 II T5, Ford Focus ST Volvo V50 T5 (€256 inc verzenden).
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 27.08.2020 - 11:24
door V480-S60
Ja, BSR is/was een bekend en goed adres om je Volvo een oppepper te geven.
Er zijn/waren meerdereforumleden die BSR ervaring hebben en zeer tevreden zijn.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 27.08.2020 - 22:44
door Ferrari
Bij moderne motoren zijn de luchtfilters ruim bemeten voor wat ze moeten doen. Daarbij komt nog dat het luchtinlaatsysteem specifiek ontworpen is voor de motor. De restricties zitten ook niet in het aanzuiggedeelte, maar meer in de kanalen in de kop en de kleppen.
Bij wijzigingen aan het luchtinlaatsysteem kunnen een paar dingen de verkeerde kant op gaan. Het eerste is dat er een open luchtfilter geplaatst wordt in de motorruimte. Met lekker korte leidingen en dicht bij de motor, want weinig restrictie. Dit filter zuigt dan warme/hete lucht (minder zuurstof) aan en dat kost redelijk wat vermogen. Een goed luchtinlaatsysteem zuigt koude lucht, van buiten de motorruimte aan. De tweede fout is dat vaak de resonantiebox wordt verwijderd voor een beter geluid. Dat klopt ook wel, maar de resonantiebox heeft eigenlijk een ander doel dan het geluid dempen; het vermindert namelijk de drukgolven in het inlaatsysteem. De drukgolven ontstaan door het openen en sluiten van de kleppen en zorgen van een verstoring van de luchtflow. De resonantiebox vermindert dat en zorgt dus voor een betere, efficiëntere luchtflow.
Een sportfilter heeft inderdaad minder restrictie dan een origineel filter, maar je schiet er met een standaard motor weinig tot niets mee op, omdat het filter niet de bottleneck in het systeem is. Verder is zo'n filter een stuk duurder dan een standaard filter van ongeveer 15-20 euro dat je simpelweg elke 30-40 dkm vervangt. Een sportfilter moet je regelmatig (elke 10-20 dkm) schoonspoelen en weer in de olie zetten (leuk werkje, wordt dus vaak "vergeten"). Teveel olie is dan weer slecht voor je luchtmassameter, als die er achter zit. Voor serieus getunede motoren (geflowde koppen, grotere kleppen, andere nokkenassen, turbo's) is een aangepast luchtinlaatsysteem wel zinvol, voor een standaard motor die eventueel gechipt is niet of nauwelijks. Sportfilters geven zeker wel een mooier geluid en ziet er leuk uit onder de motorkap. En het mooiere geluid geeft waarschijnlijk ook de andere snelheidsbeleving.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 28.08.2020 - 09:10
door corsa_gsi
Beste Ferrari,
ik vroeg niet naar de voor- of nadelen van een sportluchtfilter of cold air intake,. Met die materie ben ik namelijk bekend.

Mijn vraag was of er mensen hier op het forum met zoiets rijden op hun v50 (T5) en wat hun ervaringen zijn met de diverse merken en uitvoeringen, omdat ik niet bekend ben met Volvo tuning (deze auto is mijn eerste Volvo, hiervoor altijd Opel gereden).
Overigens klopt jouw verhaal ook niet helemaal, want een normaal standaard filter vervang ik elk jaar (25000 km) en de K&N paneel filters reinig ik elke 3 jaar ongeveer.
Advies van K&N is bijvoorbeeld voor vervangingsfilters elke 50000 miles (= 80000 km) en voor de grote conische filters zelfs 100.000 miles (= 160.000 km).
Het reinigen en in oliën kost je per filter nog geen half tot een uur inclusief de- en montage, maar meestal laat ik het filter een dag drogen voordat ik hem in olie. Het is zeg maar een mooi weekend klusje.
Graag lees ik uw ervaringen met dit soort filters en merken ervan.

V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 28.08.2020 - 09:47
door Fredhead
Wat mij vanmorgen weer te binnen schoot, op de 205 had ik een BMC CDA filter zitten.
Dit is een echte cold air intake, je hebt ook de DIA, deze is wat goedkoper, maar ook groter.
Deze gaf op een goed bewerkt 2 liter blok nog wat extra pk's en voor fijn extra koppel erbij.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 28.08.2020 - 09:50
door corsa_gsi
@fredhead ik heb deze op de Corsa zitten die doet het nog steeds prima en de motor zit op zo'n 575pk nu.
carbon-fibre-cold-air-induction-kit-94-p_1024x1024_1_1024x1024.jpg
Volgens mij Is een BMC CDA hier vergelijkbaar mee.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 28.08.2020 - 11:19
door Fredhead
Ziet er vanbuiten aardig hetzelfde uit inderdaad.
Ik had hem toen op een ongeblazen blok zitten en gaf toen een mooi beetje extra.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 28.08.2020 - 11:31
door lint
Ik heb ook een K&N luchtfilter in de C70 zitten, bevalt prima. Vooral het periodiek reinigen in plaats van vervangen sprak mij aan.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 28.08.2020 - 12:12
door corsa_gsi
lint schreef: ↑28.08.2020 - 11:31
Ik heb ook een K&N luchtfilter in de C70 zitten, bevalt prima. Vooral het periodiek reinigen in plaats van vervangen sprak mij aan.
Is dat het vervangingsfilter of die duurdere versie?
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 28.08.2020 - 12:43
door Fredhead
In de Terrano had ik trouwens het inlegfilter van ze, deze was zo ontworpen dat zand minder kans kreeg in de inlaat.
Waarom niet gewoon voor die variant gaan? Ik ga er in die vraag wel vanuit dat de V50 zo'n beetje standaard is motorisch. Dan zou ik het geld van een andere "kit" mooi eerst in andere aanpassingen stoppen.
V50 T5 230pk Sportluchtfilter
Geplaatst: 28.08.2020 - 13:01
door corsa_gsi
fredhead schreef: ↑28.08.2020 - 12:43
Waarom niet gewoon voor die variant gaan? Ik ga er in die vraag wel vanuit dat de V50 zo'n beetje standaard is motorisch. Dan zou ik het geld van een andere "kit" mooi eerst in andere aanpassingen stoppen.
De V50 is zover ik weet standaard, alleen hebben ze ooit de middendemper er tussen uit gehaald. Althans ik ga ervan uit een V50 wel een middendemper heeft.
En ik weet niet of die gechipped is natuurlijk, ik heb hem tweedehands gekocht en volgens Finnik ben ik de 5 particuliere eigenaar.
Overigens denk ik juist anders om, beter nu de duurdere versie nemen om er later meer profijt van te hebben, maar goed ik ben nog aan het twijfelen.
