V60 T5 2012 B4204T7 Defect nokkenasversteller, hoe te repareren?
Geplaatst: 29.08.2020 - 19:09
Hallo allemaal,
Nog geen jaar in het bezit van een mooie volvo V60 T5 R0Design met 135.000 km uit december 2012. Tot enkele weken geleden had ik geen enkel probleem met de auto. Wat regulier onderhoud gedaan ondertussen, zoals olie en olie filter vervangen welke voldoen aan de Volvo eisen (ACEA A5/B5 5W-30).
In de vakantie een caravan getrokken en tijdens de terug reis ging het motorlampje aan bij het starten na een kleine pauze. Klonk 2 tot 3 seconden als een diesel, daarna was het weg.
Auto reed verder goed, dus gewoon vanuit Frankrijk naar Nederland gereden.
Toch elke keer bij een koude start een diesel geluid wat snel weer verdween na een paar seconden.
Auto uitgelezen met VIDA en wat op internet gezocht. Toyota heeft ook soortgelijke problemen met VVTs, variabele klep timing
Mijn conclusie was dat het waarschijnlijk aan de Nokkenasverstellers zou kunnen liggen.
Vandaag het klepdeksel er afgeschroefd, nadat ik niets raars had gemeten bij de actuators (Beide 9 ohm en verder geen sluiting met het huis), ook stond er 9 volt op de stekker, dus ook spanning.
Nadat ik het klepdeksel had verwijderd, schrok ik toch. Op het vervroegingsmechanisme aan het uiteinde van de nokkenas aan de inlaat zijde was iets uitgebroken, zie foto in de bijlage.
Nu is de vraag wat moet ik doen?
Wat heeft er gezeten en Is dit te vervangen.
Ik ben zelf wel handig, dit gaat mij een beetje boven mijn pet. Ik denk dat een reparatie in de papieren loopt. Wie kan mij een oplossing bieden.
Aangezien er iets mist zal dit ergens in de olie zitten, dus het eerste wat ik ga doen is de olie aftappen en op zoek naar de uitgebroken onderdelen. Ik hoop dat ik ze in enige vorm nog terug kan vinden.
Daarna bouw ik alles weer in elkaar en ga op zoek naar iemand die dit voor mij kan repareren.
Alle tips t.a.v. adressen in Noord-Limburg zijn van harte welkom.
Alvast bedankt voor jullie info.
Met vriendelijke groet,
Hans
Nog geen jaar in het bezit van een mooie volvo V60 T5 R0Design met 135.000 km uit december 2012. Tot enkele weken geleden had ik geen enkel probleem met de auto. Wat regulier onderhoud gedaan ondertussen, zoals olie en olie filter vervangen welke voldoen aan de Volvo eisen (ACEA A5/B5 5W-30).
In de vakantie een caravan getrokken en tijdens de terug reis ging het motorlampje aan bij het starten na een kleine pauze. Klonk 2 tot 3 seconden als een diesel, daarna was het weg.
Auto reed verder goed, dus gewoon vanuit Frankrijk naar Nederland gereden.
Toch elke keer bij een koude start een diesel geluid wat snel weer verdween na een paar seconden.
Auto uitgelezen met VIDA en wat op internet gezocht. Toyota heeft ook soortgelijke problemen met VVTs, variabele klep timing
Mijn conclusie was dat het waarschijnlijk aan de Nokkenasverstellers zou kunnen liggen.
Vandaag het klepdeksel er afgeschroefd, nadat ik niets raars had gemeten bij de actuators (Beide 9 ohm en verder geen sluiting met het huis), ook stond er 9 volt op de stekker, dus ook spanning.
Nadat ik het klepdeksel had verwijderd, schrok ik toch. Op het vervroegingsmechanisme aan het uiteinde van de nokkenas aan de inlaat zijde was iets uitgebroken, zie foto in de bijlage.
Nu is de vraag wat moet ik doen?
Wat heeft er gezeten en Is dit te vervangen.
Ik ben zelf wel handig, dit gaat mij een beetje boven mijn pet. Ik denk dat een reparatie in de papieren loopt. Wie kan mij een oplossing bieden.
Aangezien er iets mist zal dit ergens in de olie zitten, dus het eerste wat ik ga doen is de olie aftappen en op zoek naar de uitgebroken onderdelen. Ik hoop dat ik ze in enige vorm nog terug kan vinden.
Daarna bouw ik alles weer in elkaar en ga op zoek naar iemand die dit voor mij kan repareren.
Alle tips t.a.v. adressen in Noord-Limburg zijn van harte welkom.
Alvast bedankt voor jullie info.
Met vriendelijke groet,
Hans