Pagina 1 van 2
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 04.09.2020 - 11:12
door Edwin
Vandaag de auto weer apk gekeurd en jaarbeurt gehad bij de dealer.
De monteur gaf aan dat je niet ieder jaar 'alleen' een jaarbeurt moet doen, maar soms ook de voorgeschreven beurt. Ik vroeg daarop wat dat dan in zou houden de volende keer. Dat is uitgeprint voor mij en heb ik meegekregen. En daar schrok ik wel een beetje van. € 1.440!
Er staat wat in wat wel logisch is, zoals de bougies a € 170, en de standaard beurt van € 425, wat in mijn geval dan € 219 wordt ivm meer dan 10 jaar oud.
Maar een aantal dingen worden ook preventief vervangen en vraag me af of dat nodig is of dat de aloude afweging mogelijk is om pas te vervangen als het stuk is.
Zo staan daar:
- Vervangen hulpaggregatenriem € 180.
- Riemspanner en leidwiel voor hulpaggregatenriem € 195.
- Rubberen koppeling dyname vervangen € 330.
Samen toch weer € 675!
Het zou voor mij dan de 240.000 km beurt zijn.
Iemand anders ervaring met deze beurt en de werkzaamheden?
gr. Edwin.
240k beurt.JPG
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 04.09.2020 - 11:49
door Volvo-Renkum
Onderhoud bij de officiële dealer kost wat. Vind het nog wel meevallen. Je mag er nu wel vanuit gaan dat je niet na een week of een maand voor het een en ander hoeft terug te komen.
Overigens: wel eens gehoord van de prijzen en uurtarieven die Mercedes, BMW of Audi hanteren? Een collega kreeg eens een rekening van bijna €10.000,- (wel 4 nieuwe banden) voor een onderhoudsbeurt van z'n TT. Heeft 'm gelijk laten staan.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 04.09.2020 - 19:13
door Jelmer de Jong
Je kan ook wachten tot het stuk is.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 04.09.2020 - 19:18
door t5power
Ik weet niet hoe oud je Volvo is, maar ik zou op zoek gaan naar goede universele garage in de buurt. Is geen rocket science, een beetje garage kan dat soort dingen prima zelf doen (voor een veel lager tarief).
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 04.09.2020 - 19:27
door lint
Het is vooral preventief onderhoud, kost wel een paar centen dus het advies om een Volvospecialist te raadplegen is verstandig.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 04.09.2020 - 20:03
door V70Koning
Alles heeft een bepaalde levensduur.. alles gaat ook kapot. Dus alles staat geregistreerd hoe lang het ongeveer mee gaat. Ja je kunt het ook niet doen... en dan wachten tot alles 1 voor 1 stuk gaat......
Dealer hier vraagt E95,00 per uur ex btw... als je je onderhoudsschema kent kun je ook een ander zoeken en de onderdelen zelf kopen......
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 04.09.2020 - 20:35
door Volvo-Renkum
Groot en biezonder willen rijden, kost nu eenmaal geld.
Herinner me nog een rekening van bijna €1200,- voor een beurt van een S70 2.0. Jaren terug. Heb 'm op z'n donder gegeven toen ik het terrein afreed van de Volvo dealer. Vond 'ie lekker trouwens.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 04.09.2020 - 20:57
door Rippie V70
Jelmer de Jong schreef: ↑04.09.2020 - 19:13
Je kan ook wachten tot het stuk is
if it ain't broken... Don't fix it... Maar een riem en spanrol zou ik wel vervangen. En bougies horen bij de beurt.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 04.09.2020 - 21:14
door Walter
Je hebt een zespitter toch Edwin? Zoek maar in mijn blog, ik heb dezelfde beurt gedaan vorig jaar. De riem zit boven de versnellingsbak en de dynamo ónder het inlaatspruitstuk. Daar zit die rubber bus tussen, kost niet veel maar het is echt veel werk. Je moet ook wel even weten wat je doet, zit ook een spanner aan uitlaatkant die vervangen moet worden. Je kan er daarna weer 10 jaar tegenaan
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 04.09.2020 - 21:25
door Msuidgeest
En dan deel je die prijs door 10 jaar en dan blijken de kosten niets voor te stellen ...
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 05.09.2020 - 06:54
door Plein69
De multieriem en bij een 3.2 en 3.0 moeten om de 10 jaar of 180.000.
Ik heb toen zelf de onderdelen gekocht en vriend van mij heeft het vervangen.
Was voor de onderdelen uit mijn hoofd 150 euro kwijt via daparto en Amazon.
(Hij is Volvo monteur en is voor zich zelf begonnen en werkt nu vanuit Zeist)
Stuur mij anders een PM breng ik je met hem in contact.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 05.09.2020 - 07:57
door mees
Even de titel van dit topic op mij in laten werken.......
Of het veel geld is, weet ik niet
Of het nodig is, kan ik niet beoordelen.
Maarrrrr wat heb je liever:
pech onderweg met een reparatie tot gevolg, die misschien voorkomen had kunnen worden door.....
of
bij de beurt onderhoud te laten plegen
omdat schema's aangeven dat men bij bepaalde jaartallen en/of kilometrages onderdelen moet vervangen
en....... iets extra's preventief
zoals gas wegen van airco (en dus op tijd bijvullen en lekkages opsporen / repareren) ipv een temperatuurmeter voor een roostertje houden.
of zoals je automaat flushen (door scha en schande werd ik wijs en minder 'rijk')
En ja, ik heb ook 'met enige regelmaat' een reparatie tussendoor
omdat niet alles preventief is te vervangen; qua kosten.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 05.09.2020 - 14:07
door JosW
Als de auto uit de garantie is ga dan niet naar de dealer. Daar betaal je mee aan de marmeren vloer en de dames in mantelpakje achter de balie. Ga als het even in de buurt is naar een Volvo-specialist of een universele garage. Die kunnen ook uitlezen. Meestal wordt dat uitlezen niet eens in rekening gebracht. Dat is bij de dealer vaak wel anders.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 05.09.2020 - 15:49
door Walter
Mooie samenvatting. Wanneer ben je voor het laatst bij een dealer geweest? Aan het mantelpakje te zien, lijkt het me jaren 70
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 05.09.2020 - 16:01
door hsv70
Slijtagecontrole?
Aandrijfcontrole?
Originele service?
In de 32 jaar dat ik auto rij, dit soort zaken nog nooit op een rekening gezien....
Je zou eens kunnen informeren bij een goede specialist.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 05.09.2020 - 16:22
door Gouwe
Walter schreef: ↑05.09.2020 - 15:49
Mooie samenvatting. Wanneer ben je voor het laatst bij een dealer geweest? Aan het mantelpakje te zien, lijkt het me jaren 70

Mooie samenvatting Walter.
Ik snap dat dealer afzeiken ook niet helemaal hoor. Ik ben juist heel blij met de specialistische kennis en kunde en ben blij dat ik daar op rekenen kan als het nodig is.
En tuurlijk er zijn goede specialisten en all-round garages en ja er zijn ook slechte dealers en de rest....
En ja het is heel goed dat er concurrentie is, zo houden we elkaar scherp.
Mijn motto is wie goed doet goed ontmoet en als dat met de dealer eens niet zo is (zijn ook net mensen) dan hebben we het er over. Soms helpt dat, soms niet.
Het is net het echte leven.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 05.09.2020 - 17:08
door Edwin
Dank allen voor jullie reacties en meningen. Even een misverstand (wellicht) wegwerken. Ik ben absoluut niet anti dealer en ook niet zo'n type die wel wil rijden, maar er niet voor wil betalen. Maar omdat ik niet alles kan inschatten wat het inhoudt wilde ik het hier even voorleggen.
Ik wil best betalen voor de originele onderdelen en het inzetten en het is mooi dat je bij de dealer 15% korting krijgt op uurloon en onderdelen bij een auto van 12 jaar of ouder. Maar als het voor ipv 1440 voor 1000 kan vind ik dat ook prima. En zomaar blind alles vervangen omdat een onderhhoudsschema dat zegt heb ik wel wat moeite mee, dus daarom
Dat gezegd hebbende wil ik ook wel eens kijen wat er bij een specialist kan. Aangezien de kosten voornamelijk in de uren zitten en de dealer een stevig uurtarief heeft kan dat lonen. De multiriem is 2 jaar geleden bij aanschaf vervangen, toen was de auto 11 jaar oud. Bougies vind ik logisch en als die riem, bus en spanners inderdaad vervangen moeten worden bij dit blok, dan moet dat. Maar ik neem aan dat een specialist dat ook kan. Of een universele garage? Interieur- en luchtfilter kost 130 euro op de rekening, zou ik denk ik ook zelf kunnen kopen en plaatsen voor minder geld.
Enige ervaring met een specialist die ik tot nu toe heb is Volvoservice in Elst. Die is me redelijk goed bevallen. Nog meer tips in de buurt van Apeldoorn?
gr. Edwin.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 05.09.2020 - 17:47
door The Mechanic
De dealer heeft alle kennis, gereedschap en uitleesapparatuur in huis. Gratis Volvo assistance, gratis software updates bij het onderhoud, gratis APK bij het onderhoud, levenslange garantie op de gemonteerde onderdelen.
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 05.09.2020 - 22:48
door Walter
Apk niet meer gratis maar 25,- ook icm onderhoud. Maar all-in dus inclusief afmeldkosten (af te dragen aan rdw), uitlaatgasmeting etc. Die twee kreeg j bij gratis apk wel berekend en was vaak meer dan 25,-
Beurt van 1.440 nodig?
Geplaatst: 05.09.2020 - 23:16
door DB200
Als Volvo voorstelt om iets preventief te vervangen dan is dat niet voor niets. Ik ben benieuwd hoe je buiten de dealer om ook die wijsheid had verkregen.
Meer nog dan een paar honderd euro besparing, want dat valt helemaal weg in de kilometerprijs over 10 jaar, zou het voor mij veel belangrijker zijn dat de klus wordt gedaan door een ervaren sleutelaar. Dat kan een specialist zijn of een Volvo service punt of een Volvo dealer. In elk geval eentje die zeer regelmatig een T6 in onderhoud heeft. Zo veel T6 zespitters rijden er niet rond en als de klus wordt verprutst (met mogelijk gevolgschade), dan kost het veel meer dan de besparing ooit goed kan maken.