Pagina 1 van 2

Laag stationair toerental.

Geplaatst: 23.10.2006 - 13:13
door Siebert
Ik heb het al een paar keer voorbij zien komen, maar ik ben er toch niet gerust op. Mijn 1996'er V40 1.8i draait zeer langzaam stationair. Als 'ie warm is staat de naald zo op 400-500 RPM. Loopt verder wel mooi, maar toch is het volgens mij niet goed voor kruk-as en alles wat daar op en aan zit. In het boekje staat dat het niet is aan te passen, maar daar geloof ik natuurlijk niks van... Wie kan mij vertellen hoe ik dit kan verhelpen. Er zitten al nieuwe bougies in, moet ik misschien de gaskabel iets strak zetten (lijkt me niet), wie weet raad???

Geplaatst: 23.10.2006 - 14:32
door Voskewarez
Mijn S40 uit 1996 draait ook rond dat toerental...
dealer gaf aan dat dat normaal was; andere garage's idem...dus....

Geplaatst: 23.10.2006 - 16:13
door Nigel
*meld*

Ook rond de 500rpm stationair.

Geplaatst: 23.10.2006 - 17:05
door Siebert
OK, ik ben dus niet de enige. Maar is dat dan normaal?? Ik heb er nu ca. 40.000km. opzitten. Toen ik de V40 net had aangeschaft was het stationair toerental toch echt zo rond de 750RPM., sinds laatste ca. 10.000 is dit veranderd....

Geplaatst: 23.10.2006 - 17:07
door Nigel
Misschien was de uitstoot er naar dat je auto besloot het toerental hoger te houden. Volgens mij is je auto zo slim om aan de hand van de verbrandingswaarde dit toerental aan te passen, dus bij koude motor blijft ie automatisch wat hoger draaien etc.

Ik vind het niet vreemd omdat de auto niet staat te bokken, hij draait erg mooi rond. Heel soms als ik net de snelweg af rij is ie klein beetje onregelmatig stationair, wat ik met een klein dotje gas oplos (dan lijkt ie zichzelf 'opnieuw' in te stellen).

Enfin, ik zie geen reden om me druk te maken, hij bokt niet, is stil en staat lekker relaxed te snorren :)

Geplaatst: 24.10.2006 - 07:48
door Longone
Lijkt me wel weinig hoor, 500 rpm.

't Is natuurlijk wel zo dat de schaalverdeling een beetje raar is, dus van onder naar boven:

0-500-600-700-800-900-1000 (=lang streepje).

Die van mij (B4184S2) hangt op of iets boven het derde streepje vanaf het nulpunt (dus volgens mij dan 700 rpm).

Dus lezen jullie wel goed af?!?!?!

Geplaatst: 24.10.2006 - 08:37
door Siebert
Ja, ik lees zeker wel goed af. Mijn schaalverdeling is eigenlijk gelijk vanaf 0 gelijk... (goed nederlands?? begrijpen me vast wel..)

Geplaatst: 24.10.2006 - 09:39
door Nigel
Bij mij staat ie ook zeker weten net boven de 500rpm. Kijk er de hele tijd naar zullen we maar zeggen...

Welke type motor heb je dan Longone, dat nummer zegt me helaas weinig :)

Geplaatst: 24.10.2006 - 10:09
door martin2
4-500 is wel erg laag. Dit hoort 7-800 te zijn. Voor je allerlei toeren uithaalt is het misschien beter even te controleren of die 4-500 werkelijk klopt. Misschien beschik jij of een kennis of een garage over een universele meter om het toerental te controleren.
Het Motor management hoort het toerental keurig op 7-800 te houden ongeacht de belasting. Wat doet de motor als je grootlicht en achterruit vewarming, mistlamp enz aandoet?

MvG Martin

Geplaatst: 24.10.2006 - 11:50
door Siebert
Toerental blijft gelijk, wat ik ook doe, kan dus ook geen "sluiting" zijn, dat 'ie ergens stroom wegtrekt of zo... Die 4-500 klopt echt! Kan ik dit echt niet verhelpen?? Vroeger had je gewoon 2 schroeven op de carburateur, 1 lucht en 1 benzine, zit er ook niet zoiets op de injectie????

Geplaatst: 24.10.2006 - 12:15
door martin2
zit er ook niet zoiets op de injectie????
Vroeger (10-15 jaar geleden) nog wel maar dat is niet meer. Je kunt er echt zelf niets aan doen.
Je kunt nog naar de gasklep aanslag kijken. Deze "stelschroef" behoort verzegelt te zijn. Als deze lakverzegeling verbroken is dan heb je kans dat een vorige eigenaar of een beun eraan gezeten heeft. Dit zou eventueel het probleem kunnen zijn. Zoniet dan afblijven.
Ik denk dat je eerder even je gasklep huis moet reinigen. Als de luchtdoorgang dicht slibt dan komt er steeds minder "stationaire lucht" door. Als je daar toch in de buurt bezig bent reinig dan ook meteen je stappenmotor. Vergeet niet van tevoren een paar nwe pakkingen te halen (een paar euro). Ik denk dat hij hierna keurig weer 7-800 draait.


MvG Martin

Geplaatst: 24.10.2006 - 13:16
door Siebert
Kijk, daar hebben we wat aan. Ga ik proberen! Dank!

Geplaatst: 26.10.2006 - 08:21
door Rode T4
Nog even wat anders over toerental. Als ik mijn T4 start (koude motor) is het toerental erg laag. Hij slaat dan bijna af. Na een klein stukje rijden is het toerental weer goed.
Dus motormanagement past niet direct het toerental aan bij een koude motor. Iemand enig idee waar ik moet zoeken?

Geplaatst: 29.10.2006 - 16:25
door martin2
Misschien een temp sensor die juist werkt (of overgangsweerstand of draad breuk of massasluiting). Motormanagement krijgt dan niet door dat de motor versneld stat moet draaien en\of rijker mengsel moet krijgen. Is even een gok, ik hoop dat je er wat mee kan

MvG Martin

Geplaatst: 31.10.2006 - 10:34
door Robbocop
is normaal :)

Geplaatst: 31.10.2006 - 13:05
door martin2
Ach, ik bedoelde natuurlijk juist niet juist.

Juist ja, kunnen jullie het nog volgen?

MvG Martin

Geplaatst: 28.11.2006 - 20:56
door Rode T4
Ik houd niet van volgen ik haal liever in. Heb de oorzaak nog niet gevonden

Geplaatst: 28.11.2006 - 21:17
door martin2
Is het probleem van Siebert wel opgelost?
Rode t4 heb je de bedrading en temp sensor gecontroleerd. Het wordt kouder dus jou probleem zal wel groter zijn nu denk ik. Ik zie dat jij op LPI rijdt. Schakelt de auto misschien te snel over van benzine naar gas bij de koude start?

MvG Martin

Geplaatst: 28.11.2006 - 21:28
door Rode T4
Ik heb de bedrading van de temp sensor nog niet gecontroleerd. Ga ik komend weekend doen. Probleem wordt inderdaad groter. Hij slaat nu af 's ochtends. De T4 rijdt op bezine. De andere v40 van mijn ega rijdt op LPG.

Geplaatst: 28.11.2006 - 21:49
door martin2
Ja nou zie het, te snel gelezen.
Dan houd ik het voorlopig bij sensor(bedrading).

MvG Martin