Pagina 1 van 1
Oliemeting 2.0 D4 - problemen?
Geplaatst: 22.09.2020 - 09:05
door V70Bolhaarslaan
Graag zou ik hier een eigenaardigheid van mijn volvo willen bespreken, om te kijken of anderen dit ook ervaren hebben.
Bij mijn 2.0 D4 VEA uit 2014 moet ik (helaas) digitaal het oliepeil aflezen..
Nu wil het geval dat bij uitsluitend van volledig vol (dus alle streepjes) na een kilometer of 10K naar helemaal 'leeg' gaat, dus geen enkel streepje meer. Je zou verwachten dat hij rustig alle streepjes ertussen afwerkt, maar nee dus.
Dit doet bij mij ook twijfels oproepen over of hij dat bij de lage lezing van het oliepeil helemaal correct is.
Weet iemand of deze blokken een fysieke vlotter oid hebben in het carter of dat het oliepeil aflezen met sensoren plaats vindt?
Bvd!
Oliemeting 2.0 D4 - problemen?
Geplaatst: 22.09.2020 - 10:09
door Fulaks
Geef mij maar een ouderwetse peilstok... Ik heb dezelfde auto van hetzelfde jaar en heb dit probleem niet. Ik meen dat er sensoren zijn, geen vlotter. Laten uitlezen en sensoren checken lijkt me de eerste stap.
Hoeveel moet je bijvullen om van leeg terug naar vol te gaan ? Volgens het boekje moet je bij laag peil beginnen met 0,5 liter bij te vullen, dan 30 km rijden, de auto 2u laten staan en dan pas terug het peil aflezen.
Oliemeting 2.0 D4 - problemen?
Geplaatst: 22.09.2020 - 10:30
door V70Bolhaarslaan
Ja helemaal mee eens wat een onzin dat elektronische spul..
Het lijkt inderdaad een sensor te zijn - wellicht eerst eens even kijken of ie vervuild is bij de volgende oliebeurt (was al voornemens om het carter eraf te halen om te kijken of er veel vervuiling is en de boel waar het kan te ontdoen van aangekoekte troep), en daarna inderdaad even laten uitlezen/inleren.
Verwacht dat het sleutelwerk niet ingewikkeld is onder een brug.
Oliemeting 2.0 D4 - problemen?
Geplaatst: 22.09.2020 - 12:20
door danny3
V70Bolhaarslaan schreef: ↑22.09.2020 - 10:30
Ja helemaal mee eens wat een onzin dat elektronische spul..
Het lijkt inderdaad een sensor te zijn - wellicht eerst eens even kijken of ie vervuild is bij de volgende oliebeurt (was al voornemens om het carter eraf te halen om te kijken of er veel vervuiling is en de boel waar het kan te ontdoen van aangekoekte troep), en daarna inderdaad even laten uitlezen/inleren.
Verwacht dat het sleutelwerk niet ingewikkeld is onder een brug.
Ik neem aan dat de sensoren die iets moeten controleren redelijk snel en eenvoudig te vervangen zijn of te controleren zijn in de garage ....
Oliemeting 2.0 D4 - problemen?
Geplaatst: 26.09.2020 - 10:30
door V70Bolhaarslaan
Even een update -
Ik heb na doorzoeken van het forum een Vgate iCar Pro Bluetooth 4.0 (BLE) OBD2 gekocht (bij amazon) en de app 'Car Scanner' geinstalleerd - op een Android.
Via de app en de OBD2 lezer kan je nagaan wat de foutcodes zijn, maar ook allerlei live-registraties van auto- en motorsensoren bekijken. Je kan onder andere het oliepeil in mm aflezen maar wellicht nog beter in mijn geval de actuele oliedruk die de sensor doorgeeft.
Die laatste bekeken tijdens het rijden en wat blijkt, hij geeft een heel erg mooi en vrijwel direct op het gas reagerende vloeiende lijn naar boven of onder zonder plotselinge horten of stoten. Dit doet mij concluderen dat de sensor zelf helemaal in orde is - bij een vervuilde of kapotte sensor zou ik verwachten af en toe grote horten/stoten te zien, of zelfs helemaal geen veranderingen van de af te lezen waarden.
De absolute waarden van het oliepeil komen tot nu toe zo rond de 30mm uit wat (wederom na doorlezen forum) een acceptabele waarde zou moeten zijn. Nu kan ik deze dus bij gaan houden.
Andere kwestie - ik heb sinds het met spoed zelf vervangen van mijn gasklephuis een motorstoring in mijn auto zitten en deze komt ook na wissen telkens terug. Het gekke is echter dat het wel telkens een andere lijkt te zijn..
- Volvo dealer las een verbindingsstoring bij de handrem
- Mijn OBD-2 gaf een keer een accu storing aan
- Volvo specialist gaf een keer een foutieve motorsoftware storing aan (dtc u0301) - deze heeft mijn OBD2 ook wel eens aangegeven
Toevallig las ik ook een post op het forum van iemand die aangaf problemen te hebben met de accu (iets met koppelingspedaal) en dat net als bij mijn auto de motorolielampjes uitsluitend van helemaal naar helemaal leeg gingen - na vervangen van de accu (ondanks dat er geen foutcode ofzo hierop was en hij altijd startte) deed ie alles weer perfect.
Dit doet mij ook vermoeden dat wellicht mijn accu vervangen me kan helpen met de motoroliestreepjes en heel misschien zelfs met die random storingen.
Heeft iemand anders ervaringen of weet van gek autogedrag door een accu die niet meer 100% is? Even ter referentie - Accu is 6,5 jaar oud en is 204.000 kilometer vervoerd door de Volvo
Alvast bedankt!
Oliemeting 2.0 D4 - problemen?
Geplaatst: 26.09.2020 - 11:34
door Kees Jan
Dan is het geen weggegooid geld als je de accu vervangt na 200K en 6,5 jaar.
Ik zou dit zeker doen en misschien geluk krijgen dat alles weer goed functioneert.
Oliemeting 2.0 D4 - problemen?
Geplaatst: 26.09.2020 - 12:07
door Msuidgeest
Een tijdje terug was er een vergelijkbare topic geopend hier. Ik dacht te herinneren dat deze motoren een kleine en goed verstopte peilstok hebben terwijl de politie-uitvoering wel een grote en normale peilstok onder de motorkap hebben.
Sterker nog: blijkbaar kun je een grote peilstok bestellen en zelf of laten, monteren.