Terugroepactie kabel veiligheidsgordel?

Gebruikersavatar
redikim
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08.09.2007 - 23:14
Locatie: Noord Brabant

Auto is inmiddels voor zijn geplande onderhoudsbeurt ÉN Apk bij de Volvodealer geweest.
Had vooraf aangegeven dat de recall niet mocht worden uitgevoerd, waarvoor ik wel een formulier moest ondertekenen, wat vervolgens ook ondertekend door de dealer, naar Volvo wordt gestuurd. Zij melden dat weer in hun systeem.
Brief van Volvo Nederland over de desbetreffende recall overigens tot op heden nooit gehad.
En gewoon Apk goedgekeurd.
Volvo V60 2.0T, POLESTAR ENGINEERED, , 6Speed Manual, Momentum, Business Pack Pro, Driver Support Line, Flamingo Red.


S70-2.4i-140pk-20v Mrt-2000 met Perfo/Aluminium inleg, Heldere koplampen en aftermarked Xenon, RICA TUNED 170PK
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 1.3 Red Ltd Edition LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé

Life is better lived together
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Flink hoor, maar een bij de rdw geregistreerde recall wordt op enig moment toch echt 'n dingetje.
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Hoe zit het met de aansprakelijkheid als ik zo’n auto koop waarbij in het verleden zo’n recall niet is uitgevoerd. Ik weet dat bij bepaalde merken de openstaande recall’s blijven staan in de systemen, maar daar hebben alleen de aangesloten dealers toegang toe.

Wat mijzelf betreft heb ik geen moeite met recall’s, fabrikanten hebben een hekel aan dingen weggeven zonder dat het wat oplevert en zo’n recall kost een hoop geld en energie. Daar is echt wel over nagedacht.
Voor wat ik begrepen heb, zit de bewuste spanner bij mijn V70 alleen in de bestuurdersstoel. Als de veiligheid in het geding zou komen zonder die spanner, waarom zit die dan niet in de bijrijdersstoel, dat is toch de plek waar veel van mijn dierbaarste personen plaatsnemen als ik achter stuur zit.

Ik heb nog geen uitnodiging gehad, maar ik laat de recall zeker uitvoeren.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
redikim
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08.09.2007 - 23:14
Locatie: Noord Brabant

OGA244 schreef: 19.03.2021 - 20:49 Flink hoor, maar een bij de rdw geregistreerde recall wordt op enig moment toch echt 'n dingetje.
daar maak ik me echt geen zorgen over.
Heb zelf 12 jaar bij Volvo gewerkt, heb daar genoeg recalls voorbij zien komen en nog nooit is daar een "dingetje" uitgekomen via RDW.
Volvo V60 2.0T, POLESTAR ENGINEERED, , 6Speed Manual, Momentum, Business Pack Pro, Driver Support Line, Flamingo Red.


S70-2.4i-140pk-20v Mrt-2000 met Perfo/Aluminium inleg, Heldere koplampen en aftermarked Xenon, RICA TUNED 170PK
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 1.3 Red Ltd Edition LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé

Life is better lived together
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

resultaten uit een verleden zeggen niets over de toekomst
Gebruikersavatar
redikim
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 08.09.2007 - 23:14
Locatie: Noord Brabant

OGA244 schreef: 20.03.2021 - 13:28 resultaten uit een verleden zeggen niets over de toekomst
dat is hier niet aan de orde.
Ieder heeft recht op zijn eigen mening, maar zeik daar niemand op af als je het er niet mee eens bent.
Je laat op dit forum ieder in zijn waarde.
Voor mij is dit onderwerp gesloten.
Volvo V60 2.0T, POLESTAR ENGINEERED, , 6Speed Manual, Momentum, Business Pack Pro, Driver Support Line, Flamingo Red.


S70-2.4i-140pk-20v Mrt-2000 met Perfo/Aluminium inleg, Heldere koplampen en aftermarked Xenon, RICA TUNED 170PK
Nissan Primera 2.0
Nissan Almera 1.4
Mazda 323 Sedan 1.6 LPG
Mazda 323 1.3 Red Ltd Edition LPG
Mazda 323 GLX 1.7Diesel
Renault 11 TD Diesel
Fiat 127 1050
DAF 11OO Marathon Coupé

Life is better lived together
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zou me dan toch hier eens in verdiepen:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... acties.pdf

Verplichtende maatregelen voertuigeigenaar
Om te komen tot een effectief terugroepproces zijn, naast de hiervoor genoemde
verplichtingen voor fabrikanten en importeurs, verplichtende maatregelen voor de
voertuigeigenaar nodig als sluitstuk. Dit zijn ingrijpende, maar proportionele maatregelen
gezien het mogelijke gevaar dat deze voertuigen opleveren wanneer zij deelnemen aan het
verkeer. Hiervoor zijn wijzigingen op wetsniveau vereist. Om de verplichting te borgen,
zijn drie sporen mogelijk na het verstrijken van de in de beleidsregel vastgestelde termijn
van 24 maanden:
• Een eerste optie is een verbodsbepaling voor het rijden op de openbare weg. Dit heeft
de sterke voorkeur van de RDW, vanwege de handhaving hierop en het feit dat andere
processen, zoals tenaamstelling, niet verstoord worden;
• Een andere optie is een blokkade op het gebruik van RDW diensten zoals APK, export en
overschrijving. Dit heeft niet de voorkeur van de RDW, vanwege de wettelijke verplichting
aan de eigenaar of houder om een voertuig te naam te stellen, dan wel voor export af
te melden bij de RDW. Dit is echter meegenomen omdat vanuit de opdracht gesproken
wordt over onder andere APK als mogelijkheid;
• Een laatste maatregel is dat de APK van het voertuig komt te vervallen. Dit heeft niet de
voorkeur van de RDW, omdat een APK verplichting niet geldt voor alle voertuigen waarop
een terugroepactie mogelijk is.
Om bovenstaande zaken daadwerkelijk te kunnen implementeren, is het van belang dat het
ministerie van Infrastructuur en Waterstaat komt met een opdracht waarin keuzes gemaakt
worden voor het vervolg. In een uitvoeringstoets kan verder worden ingegaan op onder
andere de juridische, personele en financiële consequenties.

https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dos ... lig%20zijn.

Bottomline wordt door dit voorstel dat als een voertuig niet voor de geregistreerde recall is geweest dit voertuig tot
de door een hiermee afgedwongen uitvoering van de recall ineens onverkoopbaar wordt.

Dat is natuurlijk wel steeds een eigen keuze op basis van een eigen mening.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Mag ik het volmondig met OGA eens zijn? Natuurlijk is het zo dat elke rechtgeaarde Nederlander tegenwoordig zelf bepaalt wat goed of slecht is en tevens de vrijheid heeft overal een mening over te hebben, EDOCH:

Het staat u vrij om op de fiets door rood te rijden, de diender die u er voor op kalkt voor rotte vis uit te maken.
De constructie van de auto te wijzigen en daarmee in strijd met de typegoedkeuring te handelen onder de noemer: de ellende die er van komt is voor de volgende eigenaar en de pakkans is toch minimaal dus: wie doet me wat.

Maar, gewoon te overweging, een recall is niet wegens zweetvoeten, dat gaat ergens over! En doe je dat niet mag je dus inderdaad even tekenen en daarmede de dealer en VolvoNL van alle aansprakelijkheid ontslaan want: komt er toch ellende van omdat die verrekte gordel het bij die aanrijding niet naar behoren deed, dan sta je lekker zelf voor alle kosten. Verzekeraars zullen die kans met beide handen aangrijpen. En ja, de auto is feitelijk onverkoopbaar want een verkopende partij die een inferieur product verkoopt is.....nou....jawel: aansprakelijk.

Enniehoe, ik ga aan de whisky. Succes!
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”