V50 1.6D naroken kleppen bij stilleggen motor
Geplaatst: 26.09.2020 - 14:52
hallo beste medeforumgebruikers.
Ik ben nieuw hier en in Volvo auto's.
Mijn grootste hobby zijn mijn VW's (Golf 1 GTI, VW kever, VW T2b, VW golf 1 cabrio) dus nog nieuw op dieselgebied ook.
De reden van aanmelden is dat ik in jullie forum heel wat goede technische raad gevonden heb .
Mijn vrouw en ik hebben een V50 1.6D van 2009 gekocht ter vervanging van mijn werkwagen, een escort clipper van 2000 (was ook benzine). Wat ik daar allemaal mee vervoert heb. Daarom wou ik terug een middelgrote break. De volvo is nu bijna een jaar in ons bezit, gekocht van een dealer (geen merkdealer) dus heb ik nog verkoop garantie op motor en aandrijving.
Ik vertrouwde op de oerdegelijke reputatie van Volvo en heb dus voor de aankoop mijn huiswerk niet gemaakt. Achteraf de motor gegoogeld en de horrorverhalen gelezen van de PSA DV6TED4 aka D4164T van Volvo.
onderhoudshistorie auto
117298km alle filters + roetfilter vervangen
132438km EGR vervangen
148411km turbo vervangen (weet niet of ze het op de "juiste" wijze gedaan hebben, dus zeef verwijderen, leidingen en banjobouten vernieuwen)
159792 aankoop. voor oplevering olie, oliefilter en distributieriem vervangen
Daardoor dacht ik safe te zitten voor een ganse tijd.
Maar ik vond dat er nogal veel olie aan de pcv klep en in het inlaattraject hing. Kleppendeksel er eens afgenomen en het membraam van de pcv klep blijkt gescheurd. Toen hebben we de motor even laten draaien zonder het kleppendeksel (het spat heus niet veel
) en gezien dat er precies "rook" uit één van de kleppen kwam. Vooral bij het stilleggen van de motor valt dit op.
Klepsteeldichting? Klep defect? Ik weet het niet en heb daarom hier een filmpje gezet https://dump.video/i/OEcdJm.mp4
Ik heb een nieuw kleppendeksel besteld omdat die membranen moeilijk te vinden zijn los.
Heeft iemand van jullie een idee of tips?
Doe zo verder met dit forum
Ik ben nieuw hier en in Volvo auto's.
Mijn grootste hobby zijn mijn VW's (Golf 1 GTI, VW kever, VW T2b, VW golf 1 cabrio) dus nog nieuw op dieselgebied ook.
De reden van aanmelden is dat ik in jullie forum heel wat goede technische raad gevonden heb .
Mijn vrouw en ik hebben een V50 1.6D van 2009 gekocht ter vervanging van mijn werkwagen, een escort clipper van 2000 (was ook benzine). Wat ik daar allemaal mee vervoert heb. Daarom wou ik terug een middelgrote break. De volvo is nu bijna een jaar in ons bezit, gekocht van een dealer (geen merkdealer) dus heb ik nog verkoop garantie op motor en aandrijving.
Ik vertrouwde op de oerdegelijke reputatie van Volvo en heb dus voor de aankoop mijn huiswerk niet gemaakt. Achteraf de motor gegoogeld en de horrorverhalen gelezen van de PSA DV6TED4 aka D4164T van Volvo.
onderhoudshistorie auto
117298km alle filters + roetfilter vervangen
132438km EGR vervangen
148411km turbo vervangen (weet niet of ze het op de "juiste" wijze gedaan hebben, dus zeef verwijderen, leidingen en banjobouten vernieuwen)
159792 aankoop. voor oplevering olie, oliefilter en distributieriem vervangen
Daardoor dacht ik safe te zitten voor een ganse tijd.
Maar ik vond dat er nogal veel olie aan de pcv klep en in het inlaattraject hing. Kleppendeksel er eens afgenomen en het membraam van de pcv klep blijkt gescheurd. Toen hebben we de motor even laten draaien zonder het kleppendeksel (het spat heus niet veel

Klepsteeldichting? Klep defect? Ik weet het niet en heb daarom hier een filmpje gezet https://dump.video/i/OEcdJm.mp4
Ik heb een nieuw kleppendeksel besteld omdat die membranen moeilijk te vinden zijn los.
Heeft iemand van jullie een idee of tips?
Doe zo verder met dit forum
