Het verbruik van de XC 40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 10.03.2022 - 08:44Het blijft in deze dure tijden toch prachtig om te zien dat mensen, na aanschaf van een (toch prijzige auto) zo zuinig kunnen rijden? Ik vind dit prachtig, ook bij mij is het een sport om dat getal rechts onderin zo laag mogelijk te houden.
Dat laatste ben ik met je eens. ik probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden. Zelfs nu met deze hoge benzineprijzen een ritje minder in de week. Maar je moet niet uit het oog verliezen, dat de doorsnee gewone man, niet in staat is om een dure Volvo PIH te kopen. Het is dus echt niet voor iedereen weggelegd. Daar komt nog bij, dat je in mijn optiek, teveel van elektriciteit afhankelijk bent. En wat wanneer straks alle voordelen van EV, s en PIH,s komen weg te vallen? Zoals wegenbelasting, bijtelling, BPM enz? Het zijn in de regel veel zwaardere auto,s, dus de gevolgen worden langzaam maar zeker zichtbaar. Nog afgezien van spontane zelfontbranding, en/of accu,s vervangen na een 8 jaar. Ik ben toch blij, om nog met een gewone benzine auto te rijden. ;) Maar ik gun ieder het zijne hoor.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
JohnXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.08.2021 - 22:28

Hans Eilander schreef: 10.03.2022 - 10:41
Harry M. schreef: 10.03.2022 - 08:44Het blijft in deze dure tijden toch prachtig om te zien dat mensen, na aanschaf van een (toch prijzige auto) zo zuinig kunnen rijden? Ik vind dit prachtig, ook bij mij is het een sport om dat getal rechts onderin zo laag mogelijk te houden.
Dat laatste ben ik met je eens. ik probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden. Zelfs nu met deze hoge benzineprijzen een ritje minder in de week. Maar je moet niet uit het oog verliezen, dat de doorsnee gewone man, niet in staat is om een dure Volvo PIH te kopen. Het is dus echt niet voor iedereen weggelegd. Daar komt nog bij, dat je in mijn optiek, teveel van elektriciteit afhankelijk bent. En wat wanneer straks alle voordelen van EV, s en PIH,s komen weg te vallen? Zoals wegenbelasting, bijtelling, BPM enz? Het zijn in de regel veel zwaardere auto,s, dus de gevolgen worden langzaam maar zeker zichtbaar. Nog afgezien van spontane zelfontbranding, en/of accu,s vervangen na een 8 jaar. Ik ben toch blij, om nog met een gewone benzine auto te rijden. ;) Maar ik gun ieder het zijne hoor.
Hoezo, teveel van elektriciteit afhankelijk.
Ik kan kiezen tussen benzine en elektriciteit. Iemand die alleen op benzine rijdt niet.

Straks voordelen wegvallen? Ik rij prive en betaal nu 42 euro wegenbelasting. Als het voordeel weg zou vallen dat komt er 42 euro (=17 liter benzine!) bij. Op benzine kan ik daar net 4 dagen mee rijden.
Maar tot die tijd hou ik elke maand 42 euro in mijn zak.
Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid 2021
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

JohnXC schreef: 10.03.2022 - 12:23 Hoezo, teveel van elektriciteit afhankelijk? Ik kan kiezen tussen benzine en elektriciteit. Iemand die alleen op benzine rijdt niet. Straks voordelen wegvallen? Ik rij prive en betaal nu 42 euro wegenbelasting. Als het voordeel weg zou vallen dat komt er 42 euro (=17 liter benzine!) bij. Op benzine kan ik daar net 4 dagen mee rijden. Maar tot die tijd hou ik elke maand 42 euro in mijn zak.
Zeker. ik kan niet kiezen voor elektrisch. En ik geloof nooit, dat alle voordelen van nu, voor het elektrisch rijden zullen blijven. Dat word in 2025 (of eerder) herzien, en dan zijn de rapen gaar. Bovendien is de aanschafprijs van een PIH of EV óok veel hoger. Iedereen rekent zich meestal rijk, in zijn eigen voordeel. De realiteit is meestal anders. En ik moet het eerst nog allemaal zien. Zeker na een 8 jaar elektrisch rijden. Misschien zit ik er helemaal naast. De tijd zal het leren. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
TonH53
6th Gear member
Berichten: 3114
Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14

Ik betaal al een jaar lang hetzelfde bedrag (€ 0,37 per KWh) bij een willekeurige openbare laadpaal.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 10.03.2022 - 10:41
Harry M. schreef: 10.03.2022 - 08:44Het blijft in deze dure tijden toch prachtig om te zien dat mensen, na aanschaf van een (toch prijzige auto) zo zuinig kunnen rijden? Ik vind dit prachtig, ook bij mij is het een sport om dat getal rechts onderin zo laag mogelijk te houden.
Dat laatste ben ik met je eens. ik probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden. Zelfs nu met deze hoge benzineprijzen een ritje minder in de week. Maar je moet niet uit het oog verliezen, dat de doorsnee gewone man, niet in staat is om een dure Volvo PIH te kopen. Het is dus echt niet voor iedereen weggelegd. Daar komt nog bij, dat je in mijn optiek, teveel van elektriciteit afhankelijk bent. En wat wanneer straks alle voordelen van EV, s en PIH,s komen weg te vallen? Zoals wegenbelasting, bijtelling, BPM enz? Het zijn in de regel veel zwaardere auto,s, dus de gevolgen worden langzaam maar zeker zichtbaar. Nog afgezien van spontane zelfontbranding, en/of accu,s vervangen na een 8 jaar. Ik ben toch blij, om nog met een gewone benzine auto te rijden. ;) Maar ik gun ieder het zijne hoor.

Heb een Plug-in Hans en zoals eerder gezegd: met woning 10km van mijn bedrijf is dat slechts 20km per dag, dus om de dag aan de gewone 220V stekker en na 4.5 uur weer vol. Maar inderdaad, bij lange ritten moet ie over naar benzine en loopt ie duurder uiteraard: Maarrrrr .... de keuze is er en ik bepaal wanneer ik pure of hybrid rijdt.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 10.03.2022 - 15:22 Heb een Plug-in Hans en zoals eerder gezegd: met woning 10km van mijn bedrijf is dat slechts 20km per dag, dus om de dag aan de gewone 220V stekker en na 4.5 uur weer vol. Maar inderdaad, bij lange ritten moet ie over naar benzine en loopt ie duurder uiteraard: Maarrrrr .... de keuze is er en ik bepaal wanneer ik pure of hybrid rijdt.
Harry, ik denk in jouw specifieke geval (woon-werk), de juiste keuze. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 10.03.2022 - 16:51
Harry M. schreef: 10.03.2022 - 15:22 Heb een Plug-in Hans en zoals eerder gezegd: met woning 10km van mijn bedrijf is dat slechts 20km per dag, dus om de dag aan de gewone 220V stekker en na 4.5 uur weer vol. Maar inderdaad, bij lange ritten moet ie over naar benzine en loopt ie duurder uiteraard: Maarrrrr .... de keuze is er en ik bepaal wanneer ik pure of hybrid rijdt.
Harry, ik denk in jouw specifieke geval (woon-werk), de juiste keuze. :)
Tja, zeker gezien de huidige situatie, maar bij meer klantenbezoek gaat de teller natuurlijk weer wat oplopen. Goed weekend Hans!
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 11.03.2022 - 11:01 Tja, zeker gezien de huidige situatie, maar bij meer klantenbezoek gaat de teller natuurlijk weer wat oplopen. Goed weekend Hans!
Wat ben ik dan toch bevoorrecht, dat ik nu al 8 jaar met pensioen ben, en dus niemand meer "moet bezoeken." Word het te gek met de huidige benzineprijzen, dan kan ik hem (de XC 40) wat meer laten staan. Jij óok een heel goed weekend Harry.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 11.03.2022 - 11:07
Harry M. schreef: 11.03.2022 - 11:01 Tja, zeker gezien de huidige situatie, maar bij meer klantenbezoek gaat de teller natuurlijk weer wat oplopen. Goed weekend Hans!
Wat ben ik dan toch bevoorrecht, dat ik nu al 8 jaar met pensioen ben, en dus niemand meer "moet bezoeken." Word het te gek met de huidige benzineprijzen, dan kan ik hem (de XC 40) wat meer laten staan. Jij óok een heel goed weekend Harry.
:-)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vandaag weer getankt na 495 km. Verbruik 1:15,4 :) De prijs van 1L Euro 98 = € 2,38 :-/
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vanmorgen getankt 27L (98) op 415 km = 1:15, 2 1L Euro 98 = € 2,17 op 1 april. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Hans Eilander schreef: 01.04.2022 - 09:46 Vanmorgen getankt 27L (98) op 415 km = 1:15, 2 1L Euro 98 = € 2,17 op 1 april. :-D
Ach, hij rijdt prima op standaard E10 van de Makro van 1,999 Euro. Binnenkort eens kijken of ik mijn record van 1:17,3 kan verbreken ...
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Longone schreef: 02.04.2022 - 08:22 Ach, hij rijdt prima op standaard E10 van de Makro van 1,99 Euro. Binnenkort eens kijken of ik mijn record van 1:17,3 kan verbreken ...
Dat denk ik niet, want 1:17 is al extreem zuinig. Bovendien snap ik niet, dat je een Premium auto koopt, en dan de goedkoopste prut tankt. Maar dat is jouw vrije keuze. En ik ben wél benieuwd, of je XC 40 over een paar jaar, nóg zo prima rijd op E10. We gaan het zien...... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8170
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Nou nou, 'premium' auto, goedkope prut... ieder zijn ding toch?
Als die auto zo premium is, dan is hij toch vast wel ontworpen voor de goedkope prut van deze tijd mag ik hopen.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

JeroenSpock schreef: 02.04.2022 - 10:01 Nou nou, 'premium' auto, goedkope prut... ieder zijn ding toch? Als die auto zo premium is, dan is hij toch vast wel ontworpen voor de goedkope prut van deze tijd mag ik hopen.
Tja Jeroen. De "echte" Volvo rijders gaan er toch prat op, dat "Volvo een premium merk" is? En dan behandel je zo,n auto toch ook met bijzonder zorg? Je verknoeit het duurste eten, toch óok niet met goedkope sauzen? Natuurlijk mag ieder zijn eigen invulling geven, hoe hij of zij met de Volvo omgaat. Maar als je de commentaren leest van experts, dan word bijna op alle terreinen E 10 (vanwege bio-ethanol) afgewezen, en men adviseert om uitsluitend E 5 te tanken.
Een Volvo kopen, is toch een bewuste keuze? Daar gooi je toch ook geen "cover banden" onder, maar de beste die er zijn?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Ik weet het allemaal niet, de ene expert zegt dit en de andere expert zegt dat……
Dat E5 (en dan liefst 98 of 102) beter is dan E10 geloof ik wel, ook gezien de verbruikscijfers. Maar of E10 ook daadwerkelijk slecht is voor moderne auto’s heb ik geen idee van.

Ik probeer altijd E5 te tanken, liefst van een gerenommeerd merk, maar als ik daarvoor 15km moet omrijden dan gooi ik er ook zonder zorgen een keer E10 van Amigo of Tango in.
De auto is er voor mij en niet andersom. Ik ben er optisch en technisch wel zuinig op ben, maar “goedgekeurde” benzine moet hij gewoon tegen kunnen.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Mcs
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.10.2021 - 15:37

Wat een flauwekul allemaal over '' premium '' tis gewoon een auto.
Brandstof moet erin , iedereen mag zelf weten welke, en ook welke banden, ik zal niet gauw michelin kopen ,naar mijn mening betaal je dan ook voor de naam , er zijn genoeg banden die net zo goed zijn. Ik heb een t5 hybride gekocht voor de specificaties en rijeigenschappen , niet omdat er volvo op staat, en nee niet geleasd of van de baas, gewoon gekocht en betaald , daarom kan ik ermee doen wat ik voor goed houd.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Mcs schreef: 03.04.2022 - 11:58 Wat een flauwekul allemaal over ''premium'' t,is gewoon een auto. Brandstof moet erin , iedereen mag zelf weten welke, en ook welke banden, ik zal niet gauw Michelin kopen, naar mijn mening betaal je dan ook voor de naam, er zijn genoeg banden die net zo goed zijn. Ik heb een T5 hybride gekocht voor de specificaties en rijeigenschappen , niet omdat er Volvo op staat, en nee niet geleased of van de baas, gewoon gekocht en betaald, daarom kan ik ermee doen wat ik voor goed houd.
Nee het is geen flauwekul, zoals jij dat noemt. Heel autorijdend Nederland weet, dat "Volvo een Premium merk" is. Dat zie je al aan de prijzen! En je leest nergens in mijn posting, dat je persé Euro 98 moet tanken. Jij mag er wat mij betreft sla-olie in gooien. Daar ben je vrij in. Maar ik begrijp alleen niet, als je een Premium auto koopt, dan vervolgens gaat besparen op merk-benzine en merk-banden. Jij vreest dat je bij Michelin óok betaald voor de naam? Dat doe je toch bij Volvo óok? Dus wat is het verschil? Ik rij de XC 40 als privé rijder, en heb dus gelijk betaald voor de aflevering. Maar ik snap echt niet, als je de auto niet gekocht hebt omdat er "Volvo" op staat, noch dat je erkend dat Volvo een "Premium merk" is, dat je je vervolgens aanmeld op een Volvo forum. Maar wie ben ik..... :-/
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Mcs
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 10.10.2021 - 15:37

Voor mij dient dit forum ,om veel voorkomende problemen bij een xc40 te weten te komen. Zodat een dealer niet kan zeggen ,, oh dat hebben we nog nooit gehad ,, of nee meneer ,dat is een producteigenschap,
Een uitspraak die , jammer genoeg veel voorkomt, niet alleen bij volvo, ook ( uit ervaring) bij bmw, VW, en audi.
Of een auto ,, premium,, is word voor mij niet door de prijs bepaald , dat is namelijk hoe de fabrikant zichzelf profileerd.
Dat neemt niet weg dat ik volvo een goed merk vind, anders had ik er geen gekocht.
Premium is voor mij , hoe er met eventuele problemen om wordt gegaan ,na de verkoop.
Want zoals ik al geschreven heb, ook een volvo is maar een auto.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Mcs schreef: 04.04.2022 - 15:52 Voor mij dient dit forum ,om veel voorkomende problemen bij een XC 40 te weten te komen. Dat neemt niet weg dat ik Volvo een goed merk vind, anders had ik er geen gekocht. Premium is voor mij , hoe er met eventuele problemen om wordt gegaan na de verkoop.
Via dit forum, heb ik best wat tips en trucs geleerd, van verschillende deelnemers hier. Zeker niet om "veel voorkomende problemen" te weten te komen. Want ik ga er nog steeds van uit, dat Volvo een Premium merk is, dus weinig of geen gebreken kent. En het predicaat Premium, komt naar ik verneem, toch heel anders tot stand, dan zoals jij dit voorstelt. Premium is: top van kwaliteit, top van veiligheid, top van innovaties, top in techniek. Dat zijn denk ik de kenmerken, om een automerk Premium te noemen. Wat niet weg neemt, dat óok onder Premium merken, soms storingen, of soms andere fouten aan het licht komen. Want auto,s worden door mensen, en robots gemaakt. Dat er soms fouten aan het licht komen, zie je o.a. óok terug in de luchtvaart. (Denk bv aan de Boeing 737-max)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”