Het verbruik van de XC 40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

mrgoodtobi schreef: 13.03.2023 - 08:43 p.s. actieradius is puur alleen op de benzinemotor.
Hoe meet jij dat dan?
En wat is de elektrische actieradius dan? En de actieradius bijelkaar opgeteld?
Doe je wel aan stekkeren en hoe vaak dan?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
mrgoodtobi
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.03.2023 - 14:35

Mijn TM verbruik staat op 8,4l/100km dat is dus omgerekend een verbruik van 1:11,9. Zijn er dingen die ik kan veranderen om dit verbruik omhoog te krikken? Of is het nou eenmaal accepteren?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Dan is 1:12 voor een T5 lang niet slecht. Maar we praten over een PIH. Dus elektrisch én benzine bij elkaar opgeteld. En je bedoelt waarschijnlijk, om je verbruik "omlaag" te krijgen, en niet omhoog ? Niet planken, niet op de laatste meters de ankers uit, en daarna weer het gaspedaal op de bodem. Voor een kruising of rotonde, vroeg genoeg het gas er af. De juiste bandenspanning hanteren. Rustig optrekken. En als dat niet helpt, even alles door laten meten bij de Volvo dealer. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
mrgoodtobi
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.03.2023 - 14:35

Ik heb de auto sinds kort en wilde even meten wat de actieradius zou zijn puur op de benzine tank. Hierdoor heb ik expres niet lopen stekkeren. Bij een volle elektrische actieradius zou ik er ongeveer 30km extra mee kunnen rijden. Het verbruik van 1:12 is dus ook puur benzine met hier en daar natuurlijk een beetje elektrisch i.v.m. opladen van de accu bij het afremmen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

mrgoodtobi schreef: 13.03.2023 - 10:24 Ik heb de auto sinds kort en wilde even meten wat de actieradius zou zijn puur op de benzine tank. Hierdoor heb ik expres niet lopen stekkeren. Bij een volle elektrische actieradius zou ik er ongeveer 30km extra mee kunnen rijden. Het verbruik van 1:12 is dus ook puur benzine met hier en daar natuurlijk een beetje elektrisch i.v.m. opladen van de accu bij het afremmen.
Dat verklaart een hoop. Ja 1:12 is denk ik heel normaal voor een T5 PIH als je niet laadt. Vergeet niet dat je extra gewicht meezeult en als je altijd in standje hybride rijdt (waar ik voor het gemak even vanuit ga) dan laadt je met de benzine motor ook nog eens op waardoor je motor tijdelijk tot wel 30-40% aan benzine extra verbruikt.
Ter vergelijking even mijn XC90 T8 waarvan de OBC nu kapot is: ik zit dus zonder laden op een verbruik van 1:10,8 terwijl dat met laden altijd ruim 1:18 is.
Ga vooral eens experimenteren met standje Pure i.c.m. Hold zou ik zeggen en laadt je accu aan de laadpaal op.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
mrgoodtobi
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 10.03.2023 - 14:35

Gouwe schreef: 13.03.2023 - 11:26
mrgoodtobi schreef: 13.03.2023 - 10:24 Ik heb de auto sinds kort en wilde even meten wat de actieradius zou zijn puur op de benzine tank. Hierdoor heb ik expres niet lopen stekkeren. Bij een volle elektrische actieradius zou ik er ongeveer 30km extra mee kunnen rijden. Het verbruik van 1:12 is dus ook puur benzine met hier en daar natuurlijk een beetje elektrisch i.v.m. opladen van de accu bij het afremmen.
Dat verklaart een hoop. Ja 1:12 is denk ik heel normaal voor een T5 PIH als je niet laadt. Vergeet niet dat je extra gewicht meezeult en als je altijd in standje hybride rijdt (waar ik voor het gemak even vanuit ga) dan laadt je met de benzine motor ook nog eens op waardoor je motor tijdelijk tot wel 30-40% aan benzine extra verbruikt.
Ter vergelijking even mijn XC90 T8 waarvan de OBC nu kapot is: ik zit dus zonder laden op een verbruik van 1:10,8 terwijl dat met laden altijd ruim 1:18 is.
Ga vooral eens experimenteren met standje Pure i.c.m. Hold zou ik zeggen en laadt je accu aan de laadpaal op.
Ik rij in de individual modus met ecostand aan. Dat is trouwens de enige stand waarin je eco aan kunt zetten. Als ik in hybride rij, dan is me verbruik veel hoger en kwam ik op een volle tank niet eens over de 400km, in het geval dat ik de auto dus ook weer niet oplaad. Maar betekent dat dan als ik continue in power-stand rijd dat ik dan de 30-40% die ik verbruik aan het opladen, niet verbruik? Uiteindelijk zal ik dat of meer zelfs weer verbruiken in de meer agressievere power-stand. Maar even voor mijn beeldvorming.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zou zeggen: lees de handleiding even door: In de handleiding wordt uitgelegd wat elke rijstand precies doet, dan kan Volvo beter dan ik.
https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... en/rijmodi
Weet niet of dit de goeie is, maar jij moet volgens mij een stand Pure hebben en die moet je ook in de individual modus kunnen instellen als default.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Ik las op een ander forum (niet volvo) dat je de beste resultaat haalt als je in de stad elektrisch rijdt en op de buitenwegen (+80kmh) save gebruikt.
In de stad rijdt je benzinemotor het ongunstigst.
En op de buitenwegen de elektromotor.
Evengoed assisteerd de e-motor bij optrekken en in andere situaties als je vermogen vraagt.
Dit wordt dan weer langzaam aangevuld met remmen of de generator.

Eric
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

erichendri schreef: 13.03.2023 - 22:19 Ik las op een ander forum (niet volvo) dat je de beste resultaat haalt als je in de stad elektrisch rijdt en op de buitenwegen (+80kmh) save gebruikt.
In de stad rijdt je benzinemotor het ongunstigst.
En op de buitenwegen de elektromotor.
Dat roep ik hier ook al jaren en zo is het mij ook geleerd destijds tijdens een cursus toen ik mijn V60 D6 kocht. Standje hybride is voor gemakzuchtige rijders maar leidt niet per definitie tot de laagste verbruiksscores.
En de stand Save heet tegenwoordig Hold en is helaas niet meer als bij de D6 met een knop direct op het dashboard maar alleen vanuit het menu te bedienen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Voor de korte ritjes gebruik ik de auto van vrouwlief. De T2 gebruik ik meer voor de langere ritten en met een zeer zuinige rijstijl haal ik gemeten aan de pomp gemiddeld 1 op 14,25 oftewel zo'n 7 liter op 100 km, dat is wat anders dan de boordcomputer mij probeert wijs te maken namelijk dat ik gemiddeld 6.5 liter op 100 km consumeer (over zo'n 5000 km). Desalniettemin vind ik dit een redelijke 'score'.
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vandaag weer 38L getankt (Total Excellium 98) op 630 km= 1:16,5 :-D totaal stand nu 31430 km in 2½ jaar tijd. 1L=€ 1,989
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Hub1957
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 22.09.2020 - 20:35

Mijn verbruik blijft redelijk constant. Ik heb nu in dik 2 jaar 44000 km gereden. Gemiddeld door het jaar blijft het rond de 1ltr op 16km. Ik rijd wel merendeel autoweg op acc 100-105km/u. Ben nog steeds zeer tevreden met mijn xc 40 T2
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hub1957 schreef: 27.04.2023 - 15:18 Mijn verbruik blijft redelijk constant. Ik heb nu in dik 2 jaar 44000 km gereden. Gemiddeld door het jaar blijft het rond de 1ltr op 16km. Ik rijd wel merendeel autoweg op acc 100-105km/u. Ben nog steeds zeer tevreden met mijn xc 40 T2.
Klopt hoor Hub. Ik ben ook zeer tevreden met mijn T2. Heb nog ff getwijfeld om te tunen, maar laat het gaan. Deze week nog van een dwarsweg ingevoegd, vlak voor een naderende vrachtwagen, waarbij ik dacht: Nou Hans, dat is kantje boord. Maar het gas ff flink ingedrukt, schoot hij naar de 85 km/u. Niks aan de hand, en geen moment die vrachtwagen gehinderd.
En óok over het verbruik, ben ik zeer tevreden.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vanmiddag getankt Total Excellium 98. Dit keer 650 km gereden op 38 L =1:17,1 :-D
BC geeft 5,6 L /100 km aan.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Uiteraard speelt mee wat voor soort kms het zijn; snelweg, stad, etc. Ook snelheid, stoplichten etc.
Maar 1:17 klinkt redelijk.
Ik heb geen flauw idee van mn verbruik; boeit me ook totaal niet….
Heb ns gekeken met een wintersporttrip (snelweg, files, bergen, zwaar beladen en dakkoffer) en toen zat ik meen ik op iets van 1:15.
Dus… niks mis mee.
Maar…. De kar moet rijden en verbruik is bijzaak (tenzij EV want ik verrek het om na elke 300km aan een snoer te gaan hangen)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 19.05.2023 - 19:27 Uiteraard speelt mee wat voor soort kms het zijn; snelweg, stad, etc. Ook snelheid, stoplichten etc. Maar 1:17 klinkt redelijk. Maar…. De kar moet rijden en verbruik is bijzaak (tenzij EV want ik verrek het om na elke 300km aan een snoer te gaan hangen)
Mijn ritten met de Volvo zijn eigenlijk puur plezier ritjes. Zeg 30% snelweg, 70% dijken, polderwegen, en dorpen. Snelweg 100 of waar mogelijk 90 km/u. Dorpen ca 30 km/u, dijken, en overige wegen 50-60 km/u. Zit altijd alleen in de auto. Nooit geen haast of stress. Af en toe eens even stevig het gas er op, of ff snel inhalen. Maar dat zijn echt uitzonderingen. Wel staat er in deze regio, altijd wel een stevige wind, tot stormachtig. En we hebben nu de wintermaanden achter ons, dus het verbruik kan zelfs nog ietsje gunstiger worden. En wat de Volvo verbruikt, doet er voor mij wel degelijk wat toe. Dus ik zou écht geen auto willen met een berg pk,s, (wat ik überhaupt niet nodig heb in mijn situatie) en wat in de praktijk een zuipschuit blijkt te zijn. Zeker met de steeds weer stijgende benzineprijzen. Ik verdien al jaren geen bakken geld meer, maar leef van een bescheiden pensioen. Dus een vrij zuinige auto, is mooi meegenomen. ;)

En voor mij met 3-4 wekelijkse ritten van ca 90 km, zou stekkeren eigenlijk geen probleem moeten zijn. Maar ik ben nog niet om, voor een verlengkabel voor m,n deur, naar m,n Volvo.
Maar .....een XC40 P6 Single engine, of een mogelijke EX30, zou zomaar tot de mogelijkheden kunnen behoren in de toekomst....(mits de EX30 niet lager is dan de XC40)
Bovendien zijn hier op deze seniorenwoningen, nog geen zonnepanelen aangebracht. (dat zal best wel tzt gebeuren)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans, dat het verbruik me niet boeit bedoel ik mee, na aanschaf. Ik heb de wagen en ‘dus’ moet ie rijden.
En of dat ding nou de ene keer minder verbruikt aan de andere keer…. Zal me jeuken.
Maar het kan je ‘sport’ maar zijn daar hele grafieken over bij te houden, ieder zn ding ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 19.05.2023 - 15:34 Total Excellium 98. Dit keer 650 km gereden op 38 L =1:17,1
Waarom tank je die dure benzine? Met een T3 op E10 van 1,65 haal ik 1:18 aan de pomp en 5,2l/100 km op de boordcomputer.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 20.05.2023 - 09:13 Waarom tank je die dure benzine? Met een T3 op E10 van 1,65 haal ik 1:18 aan de pomp en 5,2l/100 km op de boordcomputer.
Je hebt altijd baas boven baas. Ik vind het erg knap dat je met een T3 aan de 1:18 komt. :-O Ik denk dat het doorsnee verbruik van de XC40 T3, T4, T5, tussen de 1:10 tot 1:14 ligt. Alles wat zuiniger is, is bijzonder. En ik hou inderdaad een lijstje bij, waarop ik elke tankbeurt het verbruik schrijf. En ik tank met opzet de duurdere benzine, voor de mogelijk langere levensduur van de motor. Als ik hem elke 3 jaar zou inruilen, zou het me een worst wezen. Alhoewel je dat nooit van tevoren weet, of je daadwerkelijk na 3 jaar weer gaat/kan inruilen. En deze T2 kon zomaar eens een blijvertje worden. Daar ben ik nog steeds niet uit. Dikwijls begint het bij mij na 3 jaar weer te kriebelen. Maar ik ben nog lang niet om voor een EV. En puur benzine is bij Volvo niet meer te krijgen. Zelfs voor een MIld-Hybride, moet je niet te lang meer wachten. Want die gaan ook verdwijnen. En....ik ben juist zo tevreden met deze T2. En ja, ik ga voor Premium benzine. Ik drink zelf het liefst de beste A merk producten, en dat gun ik ook mijn Volvo. Baat het niet, dan schaad het niet. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 493
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ik woon dichtbij enkele autobanen dus rijd relatief veel autobaan en weinig binnendoor. Dat zorgt misschien voor dat goede verbruik.
Hans Eilander schreef: 20.05.2023 - 09:55 En ja, ik ga voor Premium benzine. Ik drink zelf het liefst de beste A merk producten
Inmiddels is toch al meerdere malen aangetoond dat tankwagens van allerlei merken hun tank aan exact dezelfde voorraadsilo’s komen afvullen.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”