Pagina 4 van 27

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 17.11.2020 - 19:29
door Hans Eilander
Erikho schreef: 17.11.2020 - 18:30 Plus dat het je je garantie kost!
Ook dát nog Erik. Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan. Daar heb je zéker een punt.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 18.11.2020 - 10:15
door Marcnij
Vriesje schreef: 16.11.2020 - 14:01 Inmiddels weer in Nederland en heb alles bij elkaar 3.605 km gereden in 7 dagen met een gemiddeld verbruik van 7,0l/100 km. Hiervan 9% elektrisch in Italië en 91% op benzine, aldus de app. De terugweg wat harder gereden, in Italië 145km en Duitsland 160km waar het kon. Het was erg rustig op de weg. De app overdrijft iets, ikzelf kom op een totaalverbruik van 1 op 13,8 wat correspondeert met 7,2l/100 km. Daarover ben ik best tevreden. Normaliter zal ik 90% elektrisch rijden en max 10% op benzine.
Verder is de auto uitstekend bevallen. Met name de stoelen, autopilot en de rust in de auto op hogere snelheden maken lange afstanden comfortabel. Wel jammer dat autopilot maar tot 140km is geactiveerd, al vind ik het wel logisch.
Kortom, waar mogelijk geplugd maar op het totaal is dat maar 9% gebleken.
Ik vind dit helemaal niet zuinig. Van een Hybride had ik wel meer verwacht, ondanks weinig laden.
Ik denk dat je dit met een normale XC40 benzine ook haalt, dus compenseert het hybride systeem alleen hei verhoogde gewicht.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 18.11.2020 - 10:25
door BG_V40cc
Hans Eilander schreef: 17.11.2020 - 17:33
BG_V40cc schreef: 17.11.2020 - 16:33 Die 180 km/u, is dat uit te zetten? Rij nu in een T4 waar dat niet zo is en 180 in Duitsland is niks...
Kom op zeg? 180 km/u niks? Waarom denk je dat Volvo alle modellen heeft begrensd op 180 km? Je kan die begrenzing met speciale software laten verwijderen, maar dat kost je dan wél meer dan een hand vol euro,s ! Dat is toch zinloos? En hier mag je toch nergens harder dan 100 km/u.
Dag HAns,

woon in Belgie tegen de Duitse Grens. Ik begrijp dat de 100Km/u beperking in .NL die 180 zinloos maakt.

Ook hier is dat niet toegelaten. Maar wat is er mis met hogere snelheid, de wagen is ervoor aangepast op allerlei manieren en ligt tegen 180 nog netjes vast op de baan.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 18.11.2020 - 11:03
door Vriesje
Marcnij schreef: 18.11.2020 - 10:15
Vriesje schreef: 16.11.2020 - 14:01 Inmiddels weer in Nederland en heb alles bij elkaar 3.605 km gereden in 7 dagen met een gemiddeld verbruik van 7,0l/100 km. Hiervan 9% elektrisch in Italië en 91% op benzine, aldus de app. De terugweg wat harder gereden, in Italië 145km en Duitsland 160km waar het kon. Het was erg rustig op de weg. De app overdrijft iets, ikzelf kom op een totaalverbruik van 1 op 13,8 wat correspondeert met 7,2l/100 km. Daarover ben ik best tevreden. Normaliter zal ik 90% elektrisch rijden en max 10% op benzine.
Verder is de auto uitstekend bevallen. Met name de stoelen, autopilot en de rust in de auto op hogere snelheden maken lange afstanden comfortabel. Wel jammer dat autopilot maar tot 140km is geactiveerd, al vind ik het wel logisch.
Kortom, waar mogelijk geplugd maar op het totaal is dat maar 9% gebleken.
Ik vind dit helemaal niet zuinig. Van een Hybride had ik wel meer verwacht, ondanks weinig laden.
Ik denk dat je dit met een normale XC40 benzine ook haalt, dus compenseert het hybride systeem alleen hei verhoogde gewicht.
Dat is afhankelijk met welke versie je hem dan vergelijkt. Het alternatief voor mij zou een T4 zijn geweest en ik vermoed dat ik daarmee iets duurder zou hebben gereden. Ikzelf vind 1 op 13,8 op de snelweg met hoge snelheden niet slecht, zeker niet voor het type (hoge) auto. Heb in het verleden een Toyota Prius+ gehad en deze was inderdaad zuiniger op vakanties, 1 op 16,5, maar dat is een totaal andere auto.
Het grootste voordeel van de PHEV zal zich de komende maanden gaan bewijzen, wanneer we op een dag niet meer dan gemiddeld 40km gaan afleggen. Deze afstanden rijden we normaliter zelden. Verder was het extra vermogen in de bergen en op de snelweg best fijn.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 18.11.2020 - 11:11
door silfhout
BG_V40cc schreef: 18.11.2020 - 10:25 Maar wat is er mis met hogere snelheid, de wagen is ervoor aangepast op allerlei manieren en ligt tegen 180 nog netjes vast op de baan.
De auto is ook niet het probleem, het is de bestuurder (of medeweggebruiker) die bij dat soort snelheden te laat of verkeerd reageert, vaak omdat men die snelheden niet gewend is... De huidige techniek is niet in staat om de bestuurder bij die hoge snelheden te helpen om een ongeval te voorkomen of de impact ervan te beperken. Dat is een van de redenen om de snelheid te beperken tot 180 km/uur zodat dat aansluit bij de ambitie van Volvo om geen dodelijke verkeersslachtoffers in een Volvo te hebben...

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 18.11.2020 - 11:39
door Hans Eilander
silfhout schreef: 18.11.2020 - 11:11 De auto is ook niet het probleem, het is de bestuurder (of medeweggebruiker) die bij dat soort snelheden te laat of verkeerd reageert, vaak omdat men die snelheden niet gewend is... . Dat is een van de redenen om de snelheid te beperken tot 180 km/uur zodat dat aansluit bij de ambitie van Volvo om geen dodelijke verkeersslachtoffers in een Volvo te hebben...
Precies, zo is het. Bovendien, ...waar blijf je @BG-V40c, als je met 180 km op de linkerbaan zit te jagen, en een vrachtwagen die jouw snelheid in zijn spiegel verkeerd inschat, naar links duikt voor je neus?? ik spreek uit de praktijk ! Kom op zeg? ik begrijp je standpunt best wel. Maar 180 km/u is in mijn ogen,(en die van Volvo) hard zat. ;)

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 18.11.2020 - 13:03
door Marcnij
Vriesje schreef: 18.11.2020 - 11:03
Marcnij schreef: 18.11.2020 - 10:15
Vriesje schreef: 16.11.2020 - 14:01 Inmiddels weer in Nederland en heb alles bij elkaar 3.605 km gereden in 7 dagen met een gemiddeld verbruik van 7,0l/100 km. Hiervan 9% elektrisch in Italië en 91% op benzine, aldus de app. De terugweg wat harder gereden, in Italië 145km en Duitsland 160km waar het kon. Het was erg rustig op de weg. De app overdrijft iets, ikzelf kom op een totaalverbruik van 1 op 13,8 wat correspondeert met 7,2l/100 km. Daarover ben ik best tevreden. Normaliter zal ik 90% elektrisch rijden en max 10% op benzine.
Verder is de auto uitstekend bevallen. Met name de stoelen, autopilot en de rust in de auto op hogere snelheden maken lange afstanden comfortabel. Wel jammer dat autopilot maar tot 140km is geactiveerd, al vind ik het wel logisch.
Kortom, waar mogelijk geplugd maar op het totaal is dat maar 9% gebleken.
Ik vind dit helemaal niet zuinig. Van een Hybride had ik wel meer verwacht, ondanks weinig laden.
Ik denk dat je dit met een normale XC40 benzine ook haalt, dus compenseert het hybride systeem alleen hei verhoogde gewicht.
Dat is afhankelijk met welke versie je hem dan vergelijkt. Het alternatief voor mij zou een T4 zijn geweest en ik vermoed dat ik daarmee iets duurder zou hebben gereden. Ikzelf vind 1 op 13,8 op de snelweg met hoge snelheden niet slecht, zeker niet voor het type (hoge) auto. Heb in het verleden een Toyota Prius+ gehad en deze was inderdaad zuiniger op vakanties, 1 op 16,5, maar dat is een totaal andere auto.
Het grootste voordeel van de PHEV zal zich de komende maanden gaan bewijzen, wanneer we op een dag niet meer dan gemiddeld 40km gaan afleggen. Deze afstanden rijden we normaliter zelden. Verder was het extra vermogen in de bergen en op de snelweg best fijn.
Een Toyota RAV4 hybrid (dus geen plug-in) doet zo’n 1:15 volgens werkelijkverbruik.nl dat lijkt me kwa type auto redelijk vergelijkbaar.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 18.11.2020 - 17:24
door Hans Eilander
Marcnij schreef: 18.11.2020 - 13:03 Een Toyota RAV4 hybrid (dus geen plug-in) doet zo’n 1:15 volgens werkelijkverbruik.nl dat lijkt me kwa type auto redelijk vergelijkbaar.
Marc, Ik zit op het moment met mijn T2, óok op een verbruik van 1:15,2. Ben best tevreden. :)

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 18.11.2020 - 18:52
door Vriesje
Marcnij schreef: 18.11.2020 - 13:03
Vriesje schreef: 18.11.2020 - 11:03
Marcnij schreef: 18.11.2020 - 10:15 Ik vind dit helemaal niet zuinig. Van een Hybride had ik wel meer verwacht, ondanks weinig laden.
Ik denk dat je dit met een normale XC40 benzine ook haalt, dus compenseert het hybride systeem alleen hei verhoogde gewicht.
Dat is afhankelijk met welke versie je hem dan vergelijkt. Het alternatief voor mij zou een T4 zijn geweest en ik vermoed dat ik daarmee iets duurder zou hebben gereden. Ikzelf vind 1 op 13,8 op de snelweg met hoge snelheden niet slecht, zeker niet voor het type (hoge) auto. Heb in het verleden een Toyota Prius+ gehad en deze was inderdaad zuiniger op vakanties, 1 op 16,5, maar dat is een totaal andere auto.
Het grootste voordeel van de PHEV zal zich de komende maanden gaan bewijzen, wanneer we op een dag niet meer dan gemiddeld 40km gaan afleggen. Deze afstanden rijden we normaliter zelden. Verder was het extra vermogen in de bergen en op de snelweg best fijn.
Een Toyota RAV4 hybrid (dus geen plug-in) doet zo’n 1:15 volgens werkelijkverbruik.nl dat lijkt me kwa type auto redelijk vergelijkbaar.

Voor een RAV4 lijkt 1:15 een reëel overall verbruik, maar zal afhangen van hoe je de auto gebruikt. Maar ik betwijfel of je 1:15 met een Toyota RAV4 haalt op en neer naar Italië met hoge snelheden. Wij hebben de Volvo niet gekocht in de verwachting dat hij op lange afstanden heel zuinig zou zijn. De kracht van de T5 Recharge zit hem in de dagelijkse afstanden, ruim 300 dgn per jaar volledig elektrisch. Als ik het verbruik van auto's wil vergelijken zal ik dat over een heel jaar moeten doen om tot een realistisch beeld te komen.
Puur op basis van rij eigenschappen bevalt de Volvo mij erg goed. De afgelopen jaren (te) veel auto in bezit gehad maar vooralsnog lijkt de Volvo ons het best te passen. De hoge zit, praktische ruimte, aanwezige luxe en comfort maken deze auto op korte en lange afstanden erg fijn.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 18.11.2020 - 19:41
door Marcnij
Tuurlijk, bij een PIH zit de winst voornamelijk bij gebruik van korte afstanden icm trouw laden.
Desalniettemin had ik verwacht dat de hybride techniek het verbruik op benzine ook wat zou reduceren.
Maar zonder info over de exacte rit en rijstijl is het eigenlijk ook niet te beoordelen.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 18.11.2020 - 21:25
door Hans Eilander
Zoals @Ben al eerder opmerkte, je kan pas een reëel beeld krijgen over het verbruik, na pakweg een 3000 gereden kilometers. Toch valt het verbruik van mijn T2 me mee, zeker nadat me gezegd werd( dealers) dat in het begin (=inloop periode) het verbruik wat hoger zou kunnen zijn als de fabrieksopgave.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 25.11.2020 - 22:50
door Hans Eilander
Vandaag weer na 620 km getankt. Nu totaal 1550 km weg in 7 weken. ik kwam nu uit op 1: 14,7. Al is de boordcomputer een optimist met 6,2L-100 km. Ben best tevreden, bij een buitentemp van 10 graden. :)

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 15.12.2020 - 22:09
door BartEW
Mijn XC40 had in het begin een verbruik rond de 10 l/100km. Aan de hoge kant! Dan geleidelijk aan gezakt (over de eerste 10.000 km) en nu vrij stabiel rond de 7l/100km. Ik gebruik ook geregeld Eco stand - zou dat veel helpen voor het verbruik?

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 15.12.2020 - 22:23
door Hans Eilander
BartEW schreef: 15.12.2020 - 22:09 Mijn XC40 had in het begin een verbruik rond de 10 l/100km. Aan de hoge kant! Dan geleidelijk aan gezakt (over de eerste 10.000 km) en nu vrij stabiel rond de 7l/100km. Ik gebruik ook geregeld Eco stand - zou dat veel helpen voor het verbruik?
Ik kan me voorstellen dat een T3 ietsje meer verbruikt dan een T2. Ik zit pas op 2100 km, en op een verbruik van 1:14,7. De BC is wat optimistischer met 6,3L-100km. Ik kijk altijd naar gereden km, en getankte liters. Dat geeft een helder beeld van het verbruik. Ik wissel nooit van rij-modus, en rij altijd in de Comfort stand, met Start-Stop uitgeschakeld.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 16.12.2020 - 09:05
door Harry M.
Lees verder niets over dat "schrikmoment".... Neem aan dat dit niets te maken had met de App en verbruik?

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 16.12.2020 - 10:25
door Baronnetje
Mijn XC 40 T4 verbruikt 1 op 14. Ben er tevreden over.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 16.12.2020 - 10:34
door Hans Eilander
BartEW schreef: 15.12.2020 - 22:09 Mijn XC40 had in het begin een verbruik rond de 10 l/100km. Aan de hoge kant! Dan geleidelijk aan gezakt, en nu vrij stabiel rond de 7l/100km. Ik gebruik ook geregeld Eco stand - zou dat veel helpen voor het verbruik?
Het switchen van rij-modus, heeft denk ik minder directe invloed, dan b.v de weersgesteldheid, de belading, en het gebruik van je rechtervoet.... ;)
Bij verschillende testen in Duitsland met een T3 of T5, kwam men op een testverbruik van 8-9 L. Dus zit jij met 7L op een goed gemiddelde.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 16.12.2020 - 11:06
door diesel01
Serieus....
110 op de autobahn ook daar waar de freie strecke is en 2 baans?
Christus te paard, dat word nog meer oplettend voor landgenoten met gele platen die vrachtwagens gaan inhalen met 110 in Dld.
Kop rooibos in de bekerhouder, feng Shui op de radio......WWWWHOEZAAAAAA.

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 16.12.2020 - 15:11
door teebee
Hans Eilander schreef: 18.11.2020 - 21:25 Toch valt het verbruik van mijn T2 me mee
En dat ondanks dat jij maar liefst 8 cylinders onder de kap hebt..... toch? :lol: :lol: :lol:

Het verbruik van de XC 40

Geplaatst: 16.12.2020 - 17:16
door Hans Eilander
teebee schreef: 16.12.2020 - 15:11
Hans Eilander schreef: 18.11.2020 - 21:25 Toch valt het verbruik van mijn T2 me mee
En dat ondanks dat jij maar liefst 8 cylinders onder de kap hebt..... toch? :lol: :lol: :lol:
Gaaf hé, vriend teebee?? Met een V8 1:14,7.... :lol: :-D ;)