Het verbruik van de XC 40
Geplaatst: 17.11.2020 - 19:29
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Ik vind dit helemaal niet zuinig. Van een Hybride had ik wel meer verwacht, ondanks weinig laden.Vriesje schreef: ↑16.11.2020 - 14:01 Inmiddels weer in Nederland en heb alles bij elkaar 3.605 km gereden in 7 dagen met een gemiddeld verbruik van 7,0l/100 km. Hiervan 9% elektrisch in Italië en 91% op benzine, aldus de app. De terugweg wat harder gereden, in Italië 145km en Duitsland 160km waar het kon. Het was erg rustig op de weg. De app overdrijft iets, ikzelf kom op een totaalverbruik van 1 op 13,8 wat correspondeert met 7,2l/100 km. Daarover ben ik best tevreden. Normaliter zal ik 90% elektrisch rijden en max 10% op benzine.
Verder is de auto uitstekend bevallen. Met name de stoelen, autopilot en de rust in de auto op hogere snelheden maken lange afstanden comfortabel. Wel jammer dat autopilot maar tot 140km is geactiveerd, al vind ik het wel logisch.
Kortom, waar mogelijk geplugd maar op het totaal is dat maar 9% gebleken.
Dag HAns,Hans Eilander schreef: ↑17.11.2020 - 17:33Kom op zeg? 180 km/u niks? Waarom denk je dat Volvo alle modellen heeft begrensd op 180 km? Je kan die begrenzing met speciale software laten verwijderen, maar dat kost je dan wél meer dan een hand vol euro,s ! Dat is toch zinloos? En hier mag je toch nergens harder dan 100 km/u.
Dat is afhankelijk met welke versie je hem dan vergelijkt. Het alternatief voor mij zou een T4 zijn geweest en ik vermoed dat ik daarmee iets duurder zou hebben gereden. Ikzelf vind 1 op 13,8 op de snelweg met hoge snelheden niet slecht, zeker niet voor het type (hoge) auto. Heb in het verleden een Toyota Prius+ gehad en deze was inderdaad zuiniger op vakanties, 1 op 16,5, maar dat is een totaal andere auto.Marcnij schreef: ↑18.11.2020 - 10:15Ik vind dit helemaal niet zuinig. Van een Hybride had ik wel meer verwacht, ondanks weinig laden.Vriesje schreef: ↑16.11.2020 - 14:01 Inmiddels weer in Nederland en heb alles bij elkaar 3.605 km gereden in 7 dagen met een gemiddeld verbruik van 7,0l/100 km. Hiervan 9% elektrisch in Italië en 91% op benzine, aldus de app. De terugweg wat harder gereden, in Italië 145km en Duitsland 160km waar het kon. Het was erg rustig op de weg. De app overdrijft iets, ikzelf kom op een totaalverbruik van 1 op 13,8 wat correspondeert met 7,2l/100 km. Daarover ben ik best tevreden. Normaliter zal ik 90% elektrisch rijden en max 10% op benzine.
Verder is de auto uitstekend bevallen. Met name de stoelen, autopilot en de rust in de auto op hogere snelheden maken lange afstanden comfortabel. Wel jammer dat autopilot maar tot 140km is geactiveerd, al vind ik het wel logisch.
Kortom, waar mogelijk geplugd maar op het totaal is dat maar 9% gebleken.
Ik denk dat je dit met een normale XC40 benzine ook haalt, dus compenseert het hybride systeem alleen hei verhoogde gewicht.
De auto is ook niet het probleem, het is de bestuurder (of medeweggebruiker) die bij dat soort snelheden te laat of verkeerd reageert, vaak omdat men die snelheden niet gewend is... De huidige techniek is niet in staat om de bestuurder bij die hoge snelheden te helpen om een ongeval te voorkomen of de impact ervan te beperken. Dat is een van de redenen om de snelheid te beperken tot 180 km/uur zodat dat aansluit bij de ambitie van Volvo om geen dodelijke verkeersslachtoffers in een Volvo te hebben...
Precies, zo is het. Bovendien, ...waar blijf je @BG-V40c, als je met 180 km op de linkerbaan zit te jagen, en een vrachtwagen die jouw snelheid in zijn spiegel verkeerd inschat, naar links duikt voor je neus?? ik spreek uit de praktijk ! Kom op zeg? ik begrijp je standpunt best wel. Maar 180 km/u is in mijn ogen,(en die van Volvo) hard zat.silfhout schreef: ↑18.11.2020 - 11:11 De auto is ook niet het probleem, het is de bestuurder (of medeweggebruiker) die bij dat soort snelheden te laat of verkeerd reageert, vaak omdat men die snelheden niet gewend is... . Dat is een van de redenen om de snelheid te beperken tot 180 km/uur zodat dat aansluit bij de ambitie van Volvo om geen dodelijke verkeersslachtoffers in een Volvo te hebben...
Een Toyota RAV4 hybrid (dus geen plug-in) doet zo’n 1:15 volgens werkelijkverbruik.nl dat lijkt me kwa type auto redelijk vergelijkbaar.Vriesje schreef: ↑18.11.2020 - 11:03Dat is afhankelijk met welke versie je hem dan vergelijkt. Het alternatief voor mij zou een T4 zijn geweest en ik vermoed dat ik daarmee iets duurder zou hebben gereden. Ikzelf vind 1 op 13,8 op de snelweg met hoge snelheden niet slecht, zeker niet voor het type (hoge) auto. Heb in het verleden een Toyota Prius+ gehad en deze was inderdaad zuiniger op vakanties, 1 op 16,5, maar dat is een totaal andere auto.Marcnij schreef: ↑18.11.2020 - 10:15Ik vind dit helemaal niet zuinig. Van een Hybride had ik wel meer verwacht, ondanks weinig laden.Vriesje schreef: ↑16.11.2020 - 14:01 Inmiddels weer in Nederland en heb alles bij elkaar 3.605 km gereden in 7 dagen met een gemiddeld verbruik van 7,0l/100 km. Hiervan 9% elektrisch in Italië en 91% op benzine, aldus de app. De terugweg wat harder gereden, in Italië 145km en Duitsland 160km waar het kon. Het was erg rustig op de weg. De app overdrijft iets, ikzelf kom op een totaalverbruik van 1 op 13,8 wat correspondeert met 7,2l/100 km. Daarover ben ik best tevreden. Normaliter zal ik 90% elektrisch rijden en max 10% op benzine.
Verder is de auto uitstekend bevallen. Met name de stoelen, autopilot en de rust in de auto op hogere snelheden maken lange afstanden comfortabel. Wel jammer dat autopilot maar tot 140km is geactiveerd, al vind ik het wel logisch.
Kortom, waar mogelijk geplugd maar op het totaal is dat maar 9% gebleken.
Ik denk dat je dit met een normale XC40 benzine ook haalt, dus compenseert het hybride systeem alleen hei verhoogde gewicht.
Het grootste voordeel van de PHEV zal zich de komende maanden gaan bewijzen, wanneer we op een dag niet meer dan gemiddeld 40km gaan afleggen. Deze afstanden rijden we normaliter zelden. Verder was het extra vermogen in de bergen en op de snelweg best fijn.
Marcnij schreef: ↑18.11.2020 - 13:03Een Toyota RAV4 hybrid (dus geen plug-in) doet zo’n 1:15 volgens werkelijkverbruik.nl dat lijkt me kwa type auto redelijk vergelijkbaar.Vriesje schreef: ↑18.11.2020 - 11:03Dat is afhankelijk met welke versie je hem dan vergelijkt. Het alternatief voor mij zou een T4 zijn geweest en ik vermoed dat ik daarmee iets duurder zou hebben gereden. Ikzelf vind 1 op 13,8 op de snelweg met hoge snelheden niet slecht, zeker niet voor het type (hoge) auto. Heb in het verleden een Toyota Prius+ gehad en deze was inderdaad zuiniger op vakanties, 1 op 16,5, maar dat is een totaal andere auto.
Het grootste voordeel van de PHEV zal zich de komende maanden gaan bewijzen, wanneer we op een dag niet meer dan gemiddeld 40km gaan afleggen. Deze afstanden rijden we normaliter zelden. Verder was het extra vermogen in de bergen en op de snelweg best fijn.
Ik kan me voorstellen dat een T3 ietsje meer verbruikt dan een T2. Ik zit pas op 2100 km, en op een verbruik van 1:14,7. De BC is wat optimistischer met 6,3L-100km. Ik kijk altijd naar gereden km, en getankte liters. Dat geeft een helder beeld van het verbruik. Ik wissel nooit van rij-modus, en rij altijd in de Comfort stand, met Start-Stop uitgeschakeld.
Het switchen van rij-modus, heeft denk ik minder directe invloed, dan b.v de weersgesteldheid, de belading, en het gebruik van je rechtervoet....
En dat ondanks dat jij maar liefst 8 cylinders onder de kap hebt..... toch?