Pagina 1 van 3
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 11:55
door havana
Het is vast al een keer voorbij gekomen maar ik kon het zo niet vinden. Hoe zet ik permanent de auto start/stop uit? Via autoprofielen heb ik het uitgeschakeld, maar vreemd genoeg blijft het soms terugkomen. Ik snap er niks van.
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 11:59
door OGA244
Kan niet permanent uitgezet worden
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 12:20
door J33Bee
OGA244 schreef: ↑21.10.2020 - 11:59
Kan niet permanent uitgezet worden
Ook niet met DICE?
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 12:32
door Walter
nee, wordt steeds weer ingeschakeld.
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 17:06
door Obbetuning
Start stop kan je met Vdash veranderen, helaas de SPA's (nog) niet, de rest wel.
Met Vdash kan je dus de knop naar "default off" programmeren, maw hij staat uit maar je kan het aanzetten.
Bij SPA automaat kan je de auto-handrem functie aanzetten, dat overruled start stop.
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 18:43
door kawaman
volvotune schreef: ↑21.10.2020 - 17:06
Bij SPA automaat kan je de auto-handrem functie aanzetten, dat overruled start stop.
Kan je dit toelichten?
Ik heb de auto-handrem functie ingeschakeld en ook de auto hold, maar start-stop blijft actief, de enige manier om dit uit te schakelen is, om dit in je individuele profiel uit te schakelen, maar dat houd in, dat je het individuele profiel bij elke rit weer moet selecteren.
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 18:48
door VincentH6
Vraag me af waarom je het zou willen uitschakelen. Hij start heel soepel vind ik. Wegrijden gaat bij mij probleemloos. Tenzij je een sprintje wil, maar dan kan ie in Polestar mode...
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 19:16
door kawaman
Ik vind het maar niks, iedere keer motor uit/aan.
Start zeker heel vlot, maar mijn gevoel zegt dat dit den duur toch niet goed is voor je auto.
Voorbeeld: Snelweg afrit en stoplicht, turbo draait nog lekker op toeren en is nog loeiheet en plop je motor uit.
Dan heb ik liever dat de motor nog doordraait en de boel word gekoeld en gesmeerd.
Hetzelfde bij een bergpas, de motor moet hard werken om boven te komen en boven op de pas, plop de motor uit.
dit lijkt mij persoonlijk echt niet oke, en daarom zou het voor mij ook permanent uitgeschakeld mogen zijn.
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 20:02
door Msuidgeest
Ga er maar van uit dat een fabrikant nagedacht heeft over koeling en smering en dat zoiets met een elektrische pomp wordt geregeld.
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 20:45
door kawaman
Msuidgeest schreef: ↑21.10.2020 - 20:02
Ga er maar van uit dat een fabrikant nagedacht heeft over koeling en smering en dat zoiets met een elektrische pomp wordt geregeld.
Iemand die hier meer over weet?
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 21:07
door Jelmer de Jong
Oliepomp is mechanisch met een
tandwieltje
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 21:30
door Obbetuning
kawaman schreef: ↑21.10.2020 - 18:43
Kan je dit toelichten?
Ik heb de auto-handrem functie ingeschakeld en ook de auto hold, maar start-stop blijft actief, de enige manier om dit uit te schakelen is, om dit in je individuele profiel uit te schakelen, maar dat houd in, dat je het individuele profiel bij elke rit weer moet selecteren.
Ik kwam er bij mij bij toeval achter, kan zijn dat dit alleen bij een XC90 2017 zo werkt ?
Met Vdash kan de start stop naar default off niet bij de SPA's .
Waarom ik het uit wil hebben is omdat ikzelf het irritant vind.
Zeker als ik net stilsta en eigenlijk weer op wil trekken, de motor schokt dan naar, ik persoonlijk vind dat niet prettig.
Start/stop uit
Geplaatst: 21.10.2020 - 22:35
door J33Bee
Dat moet bij de B-reeks prettiger zijn cq. werken mbt stilstand --> wegrijden.
Start/stop uit
Geplaatst: 22.10.2020 - 08:03
door Marcnij
Techniek wordt nu al een jaar of tien toegepast. Ik lees er weinig over m.b.t problemen.
Start/stop uit
Geplaatst: 22.10.2020 - 16:19
door kawaman
Jelmer de Jong schreef: ↑21.10.2020 - 21:07
Oliepomp is mechanisch met een tandwieltje
Oké, dus motor uit, geen smering, geen koeling en dus dat vind ik niet bevorderlijk in bovengenoemde voorbeelden.
volvotune schreef: ↑21.10.2020 - 21:30
Zeker als ik net stilsta en eigenlijk weer op wil trekken, de motor schokt dan naar, ik persoonlijk vind dat niet prettig
Dit herken ik ook.
Start/stop uit
Geplaatst: 22.10.2020 - 20:08
door Jelmer de Jong
Stop/start is prima voor de niet zo drukke stad waar je van verkeerslicht naar verkeerslicht rijdt en dan ook echt even stil staat. Op de afrit van de snelweg of bij file rijden vind ik het niets en zou ik dat gat graag opvullend met een batterij zoals de B-serie motoren. Maar dan wel voldoende batterij om 10/15 km/h te rijden in aanschuivend verkeer.
Start/stop uit
Geplaatst: 29.08.2021 - 19:45
door eta76
Nog geen nieuws van het vdash front? Als ik thuis kom en achteruit ga inparkeren, slaat iedere keer eerst de motor uit. V90 '18.
Een enkele tuner biedt een start/stop delete aan, maar ik zou liever bij starten in de individual mode beginnen.
Start/stop uit
Geplaatst: 30.08.2021 - 09:27
door Risrael
eta76 schreef: ↑29.08.2021 - 19:45
Nog geen nieuws van het vdash front? Als ik thuis kom en achteruit ga inparkeren, slaat iedere keer eerst de motor uit. V90 '18.
Een enkele tuner biedt een start/stop delete aan, maar ik zou liever bij starten in de individual mode beginnen.
Het slaat nergens op maar dat mag wetmatig niet. De WLTP cijfers zijn gebaseerd op de Comfort mode dus daar moet ie in starten. Daar kan Volvo niets aan doen. Wel is het geloof ik bij mij zo dat als ik hem in zijn achteruit zet de start/stop modus niet werkt.
Start/stop uit
Geplaatst: 30.08.2021 - 11:24
door PGV90
Als workaround,
Ik heb Individual rijprofiel aangemaakt (deels gebaseerd op dynamic/Polestar) waarbij start-stop uit staat.
Dat profiel schakel ik steeds in en daarmee is start-stop probleem opgelost.
(Ja, het is een extra handeling………, maar het werkt goor mij).
Start/stop uit
Geplaatst: 30.08.2021 - 13:15
door diesel01
PGV90 schreef: ↑30.08.2021 - 11:24
Als workaround,
Ik heb Individual rijprofiel aangemaakt (deels gebaseerd op dynamic/Polestar) waarbij start-stop uit staat.
Dat profiel schakel ik steeds in en daarmee is start-stop probleem opgelost.
(Ja, het is een extra handeling………, maar het werkt goor mij).
Exact, hier ook.
Starten, en in 1 handeling een draai aan het wieltje om individual te kiezen waar s/s uit staat, en wel om dezelfde reden die al is aangehaald.
Dubbele turbo's die lekker spoelen en vervolgens ineens de motor uit, de kosten voor dat beetje brandstof heb ik graag over om de boel heel te houden.
Daarnaast is mijn s/s er 1 van de auto rolt nog bij het verkeerslicht en s/s schakelt de motor uit, dan heb je met een automaat een rare siddering door de auto die niet goed kan zijn voor de bak.