Pagina 1 van 3

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 24.10.2020 - 18:11
door Feynman
Na de chiptuning bij Obbe rij ik tevreden met mijn d4 summum uit 2014 vnl in Duitsland rond (werk)
Onlangs met de schrik vrijgekomen toen een vrachtauto die mijn snelheid op de linker strook verkeerd inschatte naar de linker rijbaan wisselde om in te halen.
Hierbij merkte ik dat naar mijn idee het remvermogen ook wel een upgrade kan gebruiken bij snelheden > 200 km/h.

Is de standaard remmerij voldoende naar jullie idee na tuning van het motorvermogen?

Zoniet, zijn er mensen die goede ervaringen met specifieke rem upgrades hebben?

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 24.10.2020 - 19:26
door diesel01
Feynman schreef: 24.10.2020 - 18:11 Na de chiptuning bij Obbe rij ik tevreden met mijn d4 summum uit 2014 vnl in Duitsland rond (werk)
Onlangs met de schrik vrijgekomen toen een vrachtauto die mijn snelheid op de linker strook verkeerd inschatte naar de linker rijbaan wisselde om in te halen.
Hierbij merkte ik dat naar mijn idee het remvermogen ook wel een upgrade kan gebruiken bij snelheden > 200 km/h.

Is de standaard remmerij voldoende naar jullie idee na tuning van het motorvermogen?

Zoniet, zijn er mensen die goede ervaringen met specifieke rem upgrades hebben?
Wat rij jij?
Mijn V70 uit 2016 met standaard D4 vond ik niet overtuigend op dergelijke snelheden, 2x in de remmen op de autobahn zoals jij beschrijft en de remmen wilde graag even rust.
Andere brackets en grotere remschijven geeft meer vertrouwen.
Ik ben op mijn V90 van oem Volvo naar remblokken van Brembo gegaan, die geven veel meer bite, minder fading en dus meer vertrouwen.
Mocht je ook een V70 hebben, er zijn mensen die van Std spul naar brackets en schijven+blokken van een XC90 gegaan, dan ben je wel in 1x klaar voor niet heel veel kosten.
Je zal dan wel naar minimaal 18” velgen+banden moeten.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 24.10.2020 - 20:59
door Feynman
Ah sorry vergeten te vermelden, een v40 met zomerbanden op een 18 inch midir set en winterbanden op een 16 inch ixion set.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 24.10.2020 - 21:03
door diesel01
Wellicht dat je dan ook binnen het V40 spectrum nog kunt upgrade.
De maat van je schijven staat op de brackets, wellicht is iets van een T5 een slag groter...

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 24.10.2020 - 21:12
door Jelmer de Jong
Origineel is 320mm de grootste variant zoals Tom hier boven laat zien, ook dan passen je winterwielen niet meer.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 24.10.2020 - 21:42
door diesel01
Voor heb ik 345mm maar zit altijd vast aan minimaal 18”.
Heb met de nieuwe Brembo blokken nog niet aan de limiet gezeten maar ik kijk redelijk voor uit en ga zodra er vrachtwagens, caravans of ander verkeer rijdt van het gas af zodat het niet als complete verrassing komt wanneer er 1 naar links komt.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 24.10.2020 - 22:07
door Fredhead
Met de S60 had ik 305mm op de voorkant zitten, maar dan wel met Ferodo DS2500 remblokken die behoorlijk meer bite hebben dan een normaal remblok.
Je hoeft niet altijd direct voor groter te gaan, blokken en iets mindere mate de remschijven maken veel verschil.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 25.10.2020 - 10:12
door vankol
Heeft dat zin als je zo hard rijd? Zie het laatste nieuws van de Lambo. En die heeft echt wel betere remmen.
Maar met dergelijke snelheden hebben goede remmen ook niet meer de tijd om tijdig af te remmen.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 25.10.2020 - 11:34
door V70/2.4D/2003
goedendag zeg, 200 + rijden op de Autobahn en je dan laten verassen door een vrachtwagen die gaat beginnen aan, wat de Duitsers noemen, Elefantenrennen.
200 km is toch al snel 50 meter/sec en zoals diesel01 terecht opmerkt: 2x bij die snelheden fors in de remmen, dan willen ze wel even rust.

Ik ga niet de betweter uithangen maar geef een paar punten ter overweging:

Snelheden van 200 km of meer vraagt veel van de bestuurder ten aanzien van de rijvaardigheid en anticipatie. Ik ben redelijk geestelijk gesloopt na een dag rijvaardigheidstraining en daarbij worden met regelmaat, kortstondig dergelijke snelheden gereden.
Tip 1 kan dus zijn: Ga een rijvaardigheidstraining volgen en ga dat onderhouden, het komt de anticipatie ten goede en voorkomt abrupte de noodzaak van abrupte forse remacties, echt.

Tip 2, mocht tip 1 niet tot de mogelijkheden behoren, remmerij vervangen door keramische schijven. Die kunnen de hitte beter aan en voeren die hitte sneller af. Ten aanzien van de remvertraging zal het niet veel uitmaken, de 9 m/sec2 ga je toch niet halen en de stopafstand....met 200 km/u (50 m/sec) zal ook niet veel kleiner worden.

Tip 3 mag zijn het advies om, indien je toch relaxed en veilig 200 km/u op de Autobahn wil rijden, dat te doen op een nagenoeg lege en tenminste 6 baans stuk Autobahn. Ga dan op rijstrook 1 hangen en blijf daar hangen, zet het groot licht er op voor de zichtbaarheid en Kij ver genoeg vooruit om gevaar tijdig te onderkennen en daar op te reageren door even het gaspedaal los te laten.

Zo maar drie tips, mogelijk kun je iets mee

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 25.10.2020 - 14:54
door Edgecrusher
Tip 3 lijkt me niet verstandig, zowel groot licht als baan 1, er rijdt op dit soort stukken nog veel sneller spul, wat geen fan is van een Volvo iets boven de 200 daar rijdt...

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 27.10.2020 - 01:31
door V70R^2
Een goed idee, betere remmen, aangezien die bij volvo pertinent onderbemeten zijn, de beste tip is die van de kwaliteit, ferodo DS2500 remblokken doen een hoop. Indien het budget het toelaat, monteer tevens een maatje groter/ een leuke set brembo 4 of 6 pots klauwen.

verder rest mij te vermelden dat er weer als gebruikelijk een hoop bagger advies is in dit topic.. keramische schijven nogwel, sommigen kunnen beter gewoon gelijk hun mond houden als er niets realistisch te vertellen is...

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 27.10.2020 - 06:49
door Jelmer de Jong
Er staat netjes bij vermeld dat die keramische schijven niet beter remmen maar misschien wel vaker achter elkaar kunnen remmen.
Ook die rijopleiding zet zeker zoden aan de dijk als je actief met auto rijden bezig bent. Of je dat nou leert bij Prodrive, de politieacademie of ene Dolf Dekking, je ziet opeens zoveel meer dat je je afvraagt hoe je daar voor ooit hebt kunnen rijden. :P

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 28.10.2020 - 13:26
door RB64
Ik heb ook wel dezelfde ervaring met mijn V40, ook erg snel last van fading. (niet dat ik er vaak last van heb ;) )
Zelf ook al zitten kijken naar andere schijven en blokken maar eerst maar eens andere blokken als het zover is. De remblokken slijten ook amper overigens bij mij ..
Die Ferrodo'DS 2500 zijn er volgens mij niet voor de V40 van na 2012. Althans ik kan ze niet vinden. Wel van Brembo en wat EBC spul (ook niet goedkoop).

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 28.10.2020 - 14:29
door Fredhead
EBC hoor je wisselende verhalen over, Brembo is beter dan standaard maar zeker niet het verschil zoals een DS2500 of ander hoogwaardig blok maakt.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 28.10.2020 - 18:10
door Edgecrusher
Probleem met Brembo is dat zij een range hebben van iets minder dan OEM t/m high end, dus alleen de naam zegt niets, maar goed kijken naar welke serie, specs, bijvoorbeeld een high carbon metaal legering.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 28.10.2020 - 21:59
door RB64
Ja dat zag ik ook bij Ferrodo ook, niet de DS2500 type beschikbaar.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 29.10.2020 - 07:55
door moos v40
De v40 remmen zijn dezelfde als de Focus ST, bepaald niet onderbemeten. Ik denk dat het effect van meer snelheid en dan moet je ook harder remmen eerder meespeelt. En als ze gaan faden zou ik de dikte eens opmeten, kan zijn dat ze dan al redelijk op zijn (de schijven). Als ze dunner worden kunnen ze minder snel de warmte kwijt.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 29.10.2020 - 09:32
door RB64
moos v40 schreef: 29.10.2020 - 07:55 De v40 remmen zijn dezelfde als de Focus ST, bepaald niet onderbemeten. Ik denk dat het effect van meer snelheid en dan moet je ook harder remmen eerder meespeelt. En als ze gaan faden zou ik de dikte eens opmeten, kan zijn dat ze dan al redelijk op zijn (de schijven). Als ze dunner worden kunnen ze minder snel de warmte kwijt.
Ik denk dat je gelijk hebt, onderbemeten zijn ze zeker niet voor gemiddeld gebruik.
Zelf vind ik de eerste bite wel erg goed als ze koud zijn en dat is waar het denk ik voor op elkaar is afgestemd qua blokken en schijven.

Mijn schijven en blokken zijn verre van op trouwens, ik merkte het na 2x echt even heel goed remmen binnen korte tijd en dan niet van 50 naar stilstand ;)

Maar ik ben, net zoals de TS, benieuwd of iemand al andere blokken bij de standaard schijven van de V40 heeft aangeschaft en wat de ervaring is?

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 29.10.2020 - 13:28
door moos v40
Ik heb wel de remmen vervangen nadat ze versleten waren voor high carbon schijven en bijbehorende blokken van brembo. Maar merk geen verschil met oem toen ze nog niet versleten waren. deze heb ik:

https://www.winparts.nl/remsysteem/rems ... 26223.html

https://www.winparts.nl/remsysteem/remb ... 19639.html

Misschien heb je er wat aan.

Remmen upgrade na d4 tuning Obbe?

Geplaatst: 29.10.2020 - 15:32
door RB64
moos v40 schreef: 29.10.2020 - 13:28 Ik heb wel de remmen vervangen nadat ze versleten waren voor high carbon schijven en bijbehorende blokken van brembo. Maar merk geen verschil met oem toen ze nog niet versleten waren. deze heb ik:

https://www.winparts.nl/remsysteem/rems ... 26223.html

https://www.winparts.nl/remsysteem/remb ... 19639.html

Misschien heb je er wat aan.
Echt helemaal geen verschil?
Weet je trouwens wat voor merk er origineel onder zit?