Pagina 1 van 6

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 24.10.2020 - 21:12
door AlexV70
Hallo allen,
Na enige tijd weg geweest te zijn, ben ik weer terug.
En gelijk met een vraag: wie heeft ervaring met de trekhaakhoogte bij een XC60 met luchtvering?

Ik heb een XC60 II T8 (met luchtvering) die voorzien is van een ‘elektrische’ trekhaak. Originele (ACPS / ORIS, type E549), bij de Volvo-dealer in mei 2020 gemonteerd.

In vakantietijd hangt hier Fendt 465 Tendenza achter. Nu viel het mij direct op dat de caravan er ‘achterover’ achter hing. Kort geleden met een aanhanger achter de auto viel het mij weer op. Meten is weten en ik kwam er achter dat de trekhaak-hoogte in ruststand 43 cm is en in rijstand 47 cm. ACPS / Oris geeft op hun site aan dat de trekhaak-hoogte in beladen toestand tussen 35 en 42 cm moet zijn.

Uiteraard dit terug gekoppeld aan de Volvo-dealer. Die hebben vervolgens dezelfde gegevens gemeten bij een XC60 in de showroom. Er wordt maar 1 type (nr.) trekhaak geleverd in Nederland voor de XC60. En dat is wel bijzonder, gezien de luchtvering. Omdat voor de V90 wel twee trekhaken worden geleverd; met en zonder luchtvering. Afgesproken dat dit wordt voorgelegd aan Volvo NL.

Dus ik ben wel nieuwsgierig naar ervaringen van Volvo rijders met luchtvering.
(Foto combinatie; in ruststand/van contact)

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 24.10.2020 - 21:30
door Gouwe
Ik zal het op mijn XC90 T8 eens opmeten...... Heb geen caravan, maar een vouwwagen.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 25.10.2020 - 00:10
door mga1600
AlexV70 schreef: 24.10.2020 - 21:12 Hallo allen,
Na enige tijd weg geweest te zijn, ben ik weer terug.
En gelijk met een vraag: wie heeft ervaring met de trekhaakhoogte bij een XC60 met luchtvering?

Ik heb een XC60 II T8 (met luchtvering) die voorzien is van een ‘elektrische’ trekhaak. Originele (ACPS / ORIS, type E549), bij de Volvo-dealer in mei 2020 gemonteerd.

In vakantietijd hangt hier Fendt 465 Tendenza achter. Nu viel het mij direct op dat de caravan er ‘achterover’ achter hing. Kort geleden met een aanhanger achter de auto viel het mij weer op. Meten is weten en ik kwam er achter dat de trekhaak-hoogte in ruststand 43 cm is en in rijstand 47 cm. ACPS / Oris geeft op hun site aan dat de trekhaak-hoogte in beladen toestand tussen 35 en 42 cm moet zijn.

Uiteraard dit terug gekoppeld aan de Volvo-dealer. Die hebben vervolgens dezelfde gegevens gemeten bij een XC60 in de showroom. Er wordt maar 1 type (nr.) trekhaak geleverd in Nederland voor de XC60. En dat is wel bijzonder, gezien de luchtvering. Omdat voor de V90 wel twee trekhaken worden geleverd; met en zonder luchtvering. Afgesproken dat dit wordt voorgelegd aan Volvo NL.

Dus ik ben wel nieuwsgierig naar ervaringen van Volvo rijders met luchtvering.
(Foto combinatie; in ruststand/van contact)
In welke rijmodus zet je de auto? Dat maakt meerdere centimeters verschil. Met een zware aanhanger (achter mijn XC90 met luchtvering) zette ik ‘m in een zelf-gedefinieerde rijmodus op basis van AWD maar dan met straffe vering waardoor hij een aantal centimeters zakte en de aanhanger absoluut netjes recht stond en bleef.

In bepaalde rijstanden verlaagt de luchtvering zichtzelf naar mate de snelheid toeneemt trouwens uit aerodynamisch gronden, dan zou de aanhanger in jouw geval dus ook rechter achter de auto hangen.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 25.10.2020 - 12:17
door AlexV70
Ik heb hem op standaard staan. Het zou toch bijzonder zijn dat ik van alles moet aanpassen om de auto in juiste rijmodus / hoogte komt?
Zet hem wel in de Sport-stand, waardoor kan ik handmatig kan schakelen.
Eigenlijk zou dan een speciale aanhanger-stand wel een goede zijn. 😀

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 25.10.2020 - 12:23
door OGA244
Wel 'n goeie van je, in het verleden had volvo daarvoor meer kogelhoogten per model

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 25.10.2020 - 13:05
door AlexV70
OGA244 schreef: 25.10.2020 - 12:23 Wel 'n goeie van je, in het verleden had volvo daarvoor meer kogelhoogten per model
Daar weet ik ook alles van. Onder mijn eerste V70 met nivomats was de verkeerde trekhaak gemonteerd. Uiteindelijk via Brink de juiste trekhaakkogel gekregen.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 11.11.2020 - 12:37
door erichendri
Je kunt voor de caravan adapter platen kopen waardoor de kogel wat hoger komt op de dissel.
Zijn in verschillende diktes leverbaar.
Ga voor info naar je caravan dealer.

Eric

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 17.11.2020 - 11:32
door Flying Jeroen
XC60 met Knaus.jpg

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 22.11.2020 - 19:52
door AlexV70
Flying Jeroen schreef: 17.11.2020 - 11:32 XC60 met Knaus.jpg
Ziet er idd recht uit. Maar zie ook weinig afstand tussen band en de spatbord rand. Lijkt gelijk aan die van mij in de ruststand.
Ben er inmiddels achter dat de rijstand pas ingesteld wordt als je eindje hebt gereden. En zakt pas na uitstappen en deur dicht doen.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 06.12.2020 - 19:36
door AlexV70
De casus voorgelegd aan Volvo Nederland. Die verwezen naar de EU norm. Maar dat vond ik wat te kort door de bocht. Dus Volvo Nederland gaat het nu voorleggen aan Zweden.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 09.12.2020 - 12:26
door pimsam
Ziet er idd recht uit. Maar zie ook weinig afstand tussen band en de spatbord rand. Lijkt gelijk aan die van mij in de ruststand.
Ben er inmiddels achter dat de rijstand pas ingesteld wordt als je eindje hebt gereden. En zakt pas na uitstappen en deur dicht doen.
Als je de motor gestart wordt, wordt direct de rijhoogte ingesteld. Je hoeft niet te gaan rijden (dat is bv wel bij nivomats het geval). De auto zakt meteen zodra je de auto uit zet: de start-stop knop op stop draaien. Als de motor uit gaat door het start-stop systeem en je de pook in P zet, zakt de luchtvering pas als je uitgestapt bent.

De aanhangwagen koppeling kan nogal varieren en het lijkt me sterk dat daardoor allemaal verschillende trekhaken voor worden gemaakt. We hebben een tiental tandemassers in het bedrijf en daar zitten grote verschillen in de hoogte van de koppeling. Sommige aanhangwagens zijn aangepast. Bij een tandemasser is de hoogte belangrijk, bij een enkel asser hangt het een beetje scheef maar dat is geen probleem. Als je stalenveren hebt (zonder nivomats) en je gaat volbepakt op reis, hangt de trekhaak weer lager. Dan hangt ie de andere kant op wat scheef.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 18.12.2020 - 15:40
door 1zilvergrijs
Interessant onderwerp voor mij, ben bezig met de configuratie van een XC60 T6 Recharge met of zonder luchtvering. Achter onze auto (momenteel XC60 2015 D4 AWD Ocean race) hangt 2-3 maanden een 1800 kg zware Tabbert, die nu een beetje naar voren hangt.
Ik lees bij handleidingen van de luchtvering dat bij het trekken van een aanhangwagen de vering in de stand Dynamic moet worden gezet. Is dat ook de stand waar mga1600 naar verwijst, dus een paar cm. lager?
En is de ervaring met luchtvering dat de auto echt altijd dezelfde hoogte houdt, onafhankelijk van de kogeldruk? Die is bij mij 100 kg.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 18.12.2020 - 19:39
door Willy.VdW
Ik vind het rijden met luchtvering, zeker met een volle koffer of grote/zware aanhanger, in hoge mate beter.
Het hoeft daarom geen "4C" luchtvering te zijn, de Nivomats van vroeger hebben hetzelfde voordeel: ze houden
de auto horizontaal zodat de bestuurbaarheid (ongeveer) blijft wat ze is. Ik vind dat meer dan comfort, voor mij
is het een veiligheid verhogende optie bij het rijden met volle koffer of zware last.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 25.12.2020 - 00:18
door AlexV70
1zilvergrijs schreef: 18.12.2020 - 15:40 Ik lees bij handleidingen van de luchtvering dat bij het trekken van een aanhangwagen de vering in de stand Dynamic moet worden gezet. Is dat ook de stand waar mga1600 naar verwijst, dus een paar cm. lager?
En is de ervaring met luchtvering dat de auto echt altijd dezelfde hoogte houdt, onafhankelijk van de kogeldruk? Die is bij mij 100 kg.

Ik heb natuurlijk de handleiding XC60 -2018 Twine Engine nogmaals door gelezen. Maar over in stand Dynamic zetten met aanhangwagen heb ik niets gevonden. Waar zou dit dan staan?

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 25.12.2020 - 15:04
door 1zilvergrijs
Volvocars.nl, service, support, selecteer model en modeljaar.
Ik heb op “late 2021” geselecteerd omdat zoals het nu lijkt een nieuwe bestel.
Vervolgens als onderwerp “rijden met aanhanger” geselecteerd.
Hierbij de gekopieerde tekst:
Belangrijk

Bij rijden met een aanhanger in een auto met luchtvering moet de instelling Besturing ophangingDynamisch in rijstand Individual worden gebruikt.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 29.12.2020 - 21:47
door AlexV70
In de handleiding van 2018, bij ‘rijden met aanhanger’ staat:
! BELANGRIJK
Als de motor wordt afgezet, kan de constante accuspanning voor het aanhangercontact automatisch worden uitgeschakeld om de startaccu niet te ontladen.

Dat is heel wat anders.......

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 30.12.2020 - 14:07
door 1zilvergrijs
AlexV70 schreef: 29.12.2020 - 21:47 In de handleiding van 2018, bij ‘rijden met aanhanger’ staat:
! BELANGRIJK
Als de motor wordt afgezet, kan de constante accuspanning voor het aanhangercontact automatisch worden uitgeschakeld om de startaccu niet te ontladen.
Inderdaad; wellicht veranderd inzicht, ik zal eens informeren bij mijn dealer. Overigens is dat wat de constante spanning betreft al jarenlang zo.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 03.01.2021 - 21:04
door AlexV70
Ik ben benieuwd 😀
Ik ben het menu nog eens door geweest en kon de stand ophanging; ‘Dynamisch’, niet vinden.
Dus VOLVO: misschien even software schrijven, (voor oudere modellen) de stand; aanhangwagen trekken’. 😉

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 05.01.2021 - 16:27
door 1zilvergrijs
Antwoord van dealer: er zijn geen constructieve veranderingen MY 2018 - MY 2021betreft de luchtvering. Advies is stand dynamisch omdat de auto dan wat strakker/stabieler is bij het trekken van een zware aanhanger en dat ESP waarschijnlijk ook daardoor minder hoeft in te grijpen, als dat al nodig is. In Individual zou je dan de ophanging/vering in dynamisch kunnen zetten maar bijv. besturing in Comfort. Maar ja Alex, als je geen instelling Dynamisch hebt... zou ik toch even contact met de dealer opnemen om te kijken of je niet een update of zo mist.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 10.01.2021 - 19:56
door AlexV70
Ook wat navraag gedaan:
De stand dynamisch bij een MY2020 heet bij een MY2018 de Power-modus.
Het wordt dus tijd dat Volvo de gebruikershandleiding van de MY2018 XC60 gaat aanpassen. Staan trouwens wel meer foutjes in, cq logische opbouw mbt uitleg.