Pagina 1 van 6
ik mis.....
Geplaatst: 24.10.2020 - 22:00
door Hans Eilander
Beste Volvo vrienden,
Het zal misschien ooit al eerder besproken zijn hier op dit forum, maar ik mis toch wel twee belangrijke zaken in de XC 40. Nummer 1. Dat is een temp.meter, zodat je kan zien wanneer de motor enigszins op bedrijfstemp komt. Nummer 2. Dat is een indicator die aangeeft, in welke versnelling je rijd met de automaat. Dat had mijn vorige auto namelijk wel. Dat mis ik toch wel op deze "premium" auto. Hoe denken jullie daar over? Nu ben ik van jongs af gewend, een koude motor, met rustig toerental langzaam warm te rijden, maar toch...Voor de rest vind ik mijn XC 40 een fantastische auto.
Wanneer de moderators dit een overbodig topic vinden, kunnen ze dit weer verwijderen.

ik mis.....
Geplaatst: 24.10.2020 - 22:05
door Fredhead
Je rijd toch automaat om niet bezig te zijn met in welke versnelling je aan het rijden bent

Vind het wel zo relaxt, van Volvo had de S60 het ook niet en de Pajero nu verteld het je ook niet tenzij je de bak in handmatig zet. In 16.000 km nu weer met een automaat onderweg te zijn geloof ik 1 keer de behoefte gehad om te weten in welke versnelling de bak stond.
Kan het over het algemeen ook wel uittellen.
In handmatig verteld de XC40 het je gewoon wel ga ik vanuit? (bij bijvoorbeeld iets aan de trekhaak of in de heuvels)
ik mis.....
Geplaatst: 24.10.2020 - 22:10
door Msuidgeest
Dat met die temperatuurmeter heb ik ook nooit begrepen: dat is toch op 1 na (olietemperatuur is nog belangrijker) de belangrijkste informatie over een motor. Maar je kunt jezelf aanleren om de eerste 10 km rustig te accelereren en na afloop de laatste 5 minuten ook rustig aan te doen om de motor en vooral turbo af te laten koelen.
ik mis.....
Geplaatst: 24.10.2020 - 22:26
door Hans Eilander
Msuidgeest schreef: ↑24.10.2020 - 22:10 Dat met die temperatuurmeter heb ik ook nooit begrepen: dat is toch op 1 na (olietemperatuur is nog belangrijker) de belangrijkste informatie over een motor. Maar je kunt jezelf aanleren om de eerste 10 km rustig te accelereren en na afloop de laatste 5 minuten ook rustig aan te doen om de motor en vooral turbo af te laten koelen.
Zo ben ik dat ook al heel lang gewend. Nooit met een koude motor, vol vermogen vragen. Maar in de winter duurt dit warm rijden langer. Bovendien kun je dan waarnemen (in een hete zomer, of b.v. zomers bij zware belasting in de bergen met caravan) wanneer de motor tè warm word. En ik vind het buitengewoon handig, om te zien hoe de automaat schakelt. En... in welke versnelling er gereden word.
ik mis.....
Geplaatst: 24.10.2020 - 23:56
door mga1600
Jammer dat er geen head-updisplay in de XC40 leverbaar is. Is toch een bijdrage aan veiligheid omdat je cruciale informatie voor je beurs ziet zonder de ogen van de weg te halen. Ik vond het ( op de XC90) een hele fijne optie.
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 00:44
door arjen
Als je in automaat rijdt, dan even op manual zetten dan zie je in welke versnelling de automaat staat. Daarna gewoon weer terug tikken naar drive. Opgelost
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 10:10
door Erikho
Over een tijdje weet je niet beter en maal je er niet meer om.
Ik mistte in het begin ook de temp. meter (in mijn S60 destijds al).
Nu ben ik er al aan gewend en mis ik het eigenlijk niet meer.
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 10:48
door lint
De koelvloeistoftemperatuur meter is wel een gemis maar volgens mij heeft geen enkele nieuwe Volvo zo'n meter.
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 11:00
door Ernst64
arjen schreef: ↑25.10.2020 - 00:44
Als je in automaat rijdt, dan even op manual zetten dan zie je in welke versnelling de automaat staat. Daarna gewoon weer terug tikken naar drive. Opgelost
Wanneer je de automaat op handbediening zet, schakelt hij direct een versnelling terug, dus deze oplossing werkt niet.
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 11:57
door Msuidgeest
Mijn automaat geeft de versnelling aan in handbedrijf, automatischbedrijf zie ik alleen P, R, N of D. Zelf vind ik de versnelling niet echt interessant: de bak bedenkt zelf wat hij wil en dat doettie best goed.
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 12:20
door Gouwe
Ernst64 schreef: ↑25.10.2020 - 11:00
arjen schreef: ↑25.10.2020 - 00:44
Als je in automaat rijdt, dan even op manual zetten dan zie je in welke versnelling de automaat staat. Daarna gewoon weer terug tikken naar drive. Opgelost
Wanneer je de automaat op handbediening zet, schakelt hij direct een versnelling terug, dus deze oplossing werkt niet.
Bij mij doet hij dat niet hoor.... Zowel bij de T8 als de D6 niet.
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 13:00
door Erikho
Bij mij ook niet...
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 13:14
door Frits V70
lint schreef: ↑25.10.2020 - 10:48
De koelvloeistoftemperatuur meter is wel een gemis maar volgens mij heeft geen enkele nieuwe Volvo zo'n meter.
Mijn V70 uit 2008 had het niet en dat vond ik ook een gemis. Mijn XC heeft het gelukkig weer wel.
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 13:24
door snorremans
Mijn auto ( Mercedes B ) geeft iedere versnelling aan met een D ervoor, en voor de juiste temperatuur heb ik de Mercedes Me app die met mijn ( ouwe ) Android telefoon via de OBD poort communiceert waarop ik Olie, Water, Inlaatlucht temperatuur, verbruik, Motorbelasting en paspedaal response word aangegeven.
Er zijn ook nog ander keuzes te maken wat je op je scherm wilt zien
Screenshot_2019-11-18-16-13-41.png
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 19:47
door silverado
Ik mis niet veel in de XC40... maar...
De info op de boordcomputer had met gemak veel uitgebreider gekund.
Volvo heeft gewoon laat gewoon dezelfde info zien zoals in het vorige Sensus systeem.
Het middendisplay is groot genoeg om naast het gemiddelde verbruik ook het huidige verbruik weer te geven en nog wel meer info m.b.t. verbruiken die je nu vrij omslachtig op het stuur kunt kiezen met een beperkte weergave.
En dan kom ik weer op de USB stick terug, daar heb ik allemaal mappen per artiest op staan en de nummers staan er wel op, maar de mapstructuur en mappen zijn niet zichtbaar.
ik mis.....
Geplaatst: 25.10.2020 - 23:18
door Erikho
Er zit een maximum aan wat het systeem kan lezen.
Zie deze link:
https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... b-eenheden
ik mis.....
Geplaatst: 26.10.2020 - 08:34
door teebee
Ernst64 schreef: ↑25.10.2020 - 11:00
arjen schreef: ↑25.10.2020 - 00:44
Als je in automaat rijdt, dan even op manual zetten dan zie je in welke versnelling de automaat staat. Daarna gewoon weer terug tikken naar drive. Opgelost
Wanneer je de automaat op handbediening zet, schakelt hij direct een versnelling terug, dus deze oplossing werkt niet.
In de nieuwe V60 is dat niet het geval.
ik mis.....
Geplaatst: 26.10.2020 - 08:37
door Hans Eilander
mga1600 schreef: ↑24.10.2020 - 23:56Jammer dat er geen head-updisplay in de XC40 leverbaar is. Is toch een bijdrage aan veiligheid omdat je cruciale informatie voor je beurs ziet zonder de ogen van de weg te halen.
Nou, ik vind het cruciaal bij b.v. een landing met een Boeing 737 (of groter) Maar om nu te zeggen, met alle nodige informatie van onze klokken, en displays, dat een Head up display een gemis is, vind ik persoonlijk wat ver gaan. Maar bij andere merken is die optie gewoon te bestellen.
ik mis.....
Geplaatst: 26.10.2020 - 08:50
door Hans Eilander
lint schreef: ↑25.10.2020 - 10:48 De koelvloeistoftemperatuur meter is wel een gemis maar volgens mij heeft geen enkele nieuwe Volvo zo'n meter.
Ik heb het eens nagekeken, en inderdaad, praktisch elke Volvo heeft dit niet. Ik vind dit echt een gemis aan informatie. Hetzelfde geldt voor het aangeven, in welke versnelling je rijd met de automaat. Dit is de eerste auto van mij, waar dit ontbreekt. De vorige Opel Grandland X, was in 2017 ca € 6000,- goedkoper dan deze XC 40, maar had wél een temp.meter, een indicatie van de versnelling, meedraaiende koplampen, bochtverlichting, leren bekleding, met stoelventilatie, 360"camera, én elektr. verstelbare AGR stoelen. Om maar wat te noemen. Als ik deze opties óok in de XC 40 genomen had, was deze nog eens een € 5000,- duurder geweest. Dus deze opties heb ik laten vallen. Maar een temp.meter vind ik niet overbodig.
ik mis.....
Geplaatst: 26.10.2020 - 08:55
door Walter
Mijn S80 was een dikke 72000 euro nieuw in 2007 en heeft ook geen temperatuurmeter. Net als de NiMi van de vrouw, uit 2003. Mis ik het? Nee eigenlijk niet. Voor de levensduur van je motor is m.i. een olietemperatuurmeter belangrijker. Koelwater kan op temperatuur zijn, maar dan is de olie dat nog niet. Ik rij gewoon volgens mijn gevoel, na een kilometer of 10 zal alles toch wel opgewarmd zijn?