Pagina 1 van 1
Voorstellen en geartronic ervaring
Geplaatst: 29.10.2020 - 21:31
door Njord
Beste Forumleden,
Ik ben de (voorlopig) gelukkige eigenaar van mijn eerste Volvo geworden, een XC70 Ocean Race D5 - 2006 met geartronic. Dit is ook mijn eerste automaat en wordt dus niet gehinderd door voorkennis op dit gebied. Met 115k op de teller heeft deze auto nog maar net aan het leven geroken en hoop dat er vele jaren rijplezier in het verschiet liggen.
Wat mij opvalt bij het rijden is dat er behoorlijk slip optreed bij het optrekken en heb het idee dat dit in meerdere mate optreed wanneer motor en bak koud zijn. Verder schakelt de bak boterzacht zonder schokken. Ik zou graag feedback krijgen of dit normaal is bij deze automaat of dat dit gedrag afwijkend is.
Alvast dank voor een ieder zijn input.
Voorstellen en geartronic ervaring
Geplaatst: 30.10.2020 - 00:06
door Marcnij
Welkom hier. Het gedrag dat je omschrijft is normaal.
Een Geartroninc is een automaat met koppelomvormer. Daarbij treedt altijd slip op bij wegrijden.
Pas bij hogere snelheden (wanneer precies hangt af van of het een vijf of ze bak is) treedt er een vaste overbrenging op.
Bij koude motor is de slip ook nog erger, dat is zo door Volvo ontworpen om de bak en motor sneller te laten opwarmen.
Dit is dus heel anders dan bij een DSG van bijvoorbeeld VW, wat een gerobotiseerde handbak is. Daarbij is er altijd een vaste verbinding tussen motor en bak, behalve gedurende korte tijd bij het wegrijden (het op laten komen van de koppeling)
De slip van een koppelomvormer moet ook niet vergeleken worden met slijtage of de slip van een koppeling,
Heel kort door de bocht is een koppelomvormer een bak met olie met daarin 2 propellers. De een wordt door de motor aangedreven, de ander zit vast aan de versnellingsbak. Als de motor draait, dan wordt de olie door propellor 1 in beweging gebracht, welke op zijn beurt propellor 2 weer in beweging brengt. Klinkt heel inefficiënt, maar in een moderne automaatbak hebben ze die techniek behoorlijk weten te perfectioneren.
Je kunt zo’n automaat ook straffeloos laten ‘kruipen’ of vasthouden op een helling op eigen kracht. Doe je dat met een DSG (of met een handbak) dan sloop je in no time de kopplingsplaten.
Ik hoop dat je hiermee een beetje inzicht van de techniek van je Geartronic hebt gekregen en dat je er veel plezierige km’s mee mag maken.
Voorstellen en geartronic ervaring
Geplaatst: 30.10.2020 - 06:25
door Gouwe
Slip is inderdaad een producteigenschap van de Aisin bak zoals Marcnij beschrijft. Teveel slip alleen niet! Vraag is of jij normale slip hebt of dat er sprake is van teveel?
Gezien de leeftijd van de auto en km stand zou een spoeling van je bak en nieuwe olie op dat punt veel verbetering kunnen geven en het is ook een preventieve maatregel. Zoek hier maar eens op powerflush. Een XC70 OR met D5 en GT is trouwens een hele mooie combi. Veel plezier er mee!
Voorstellen en geartronic ervaring
Geplaatst: 30.10.2020 - 08:39
door Marcnij
Of het teveel is kan TS waarschijnlijk niet beoordelen.
Een proefrittje laten maken door een onafhankelijke garage kan uitsluitsel geven.
Voorstellen en geartronic ervaring
Geplaatst: 02.11.2020 - 21:51
door Njord
Dank voor de waardevolle input (en de complimenten voor de auto...) Ik zal de flush op niet al te lange termijn laten uitvoeren.
Ik zal bij gelegenheid ook een update plaatsen.
Voorstellen en geartronic ervaring
Geplaatst: 20.11.2020 - 20:51
door Bover
Njord als je gaat flushen kijk eens bij
https://www.powerflush.nl. Hij is echt goed in z'n vak hij heet Gery en komt ook bij je voor de deur meen ik. Hij heeft feitelijk de Powerflush in NL bekend gemaakt en technisch de hardware verbetert. heeft vroeger in de racerij gezeten. succes ermee.