Hoi,
mijn naam is Jan ELkhuizen, en ben woonachtig op het mooie eiland Terschelling, ongeveer een 15 jaar geleden al eens eerder een amazone uit zweden gehaald, maar niet alles wat van ver komt blijkt goed te wezen....met de amazone heeft mijn moeder nog een jaar of 2 gereden waarna hij is ingeruild voor een betere 122.
op terschelling heb ik niet zo heel veel met de amazone, vandaar dat ik 3 maand geleden naar zweden ben gegaan om de c303 te halen.
omdat wij winters hier op het strand rijden heb ik div 4x4 gehad, voornamelijk degene met veel ruimte zoals landrover serie2, VW T3 16"syncro (campertje), VW LT 45 4x4 dubbel cab., Een MAN 9.136FAE (rijdend 4x4 lab) Div ander vw's.
grote nadeel van deze wagens was de echte tereinvaardigheid, wel erg goed inzetbaar multi functioneel maar als het echt erg slecht werd......
dus ik moest een erg goede, degelijke 4x4 hebben waar minimaal 5 personen goed in konden zitten en wel een compacte auto wezen, dus het zou een Pinzgauer of de c303 worden.
uiteindelijk voor de degelijke betrouwbare volvo gegaan, alhoewel ik het veringsysteem vd pinzgauer mooier vindt........
genoeg nu hierover, rest mij alleen nog dit: ik ben erg tevreden over de auto, 7 zitplaatsen, slechts 430 cm lang en 10 cm meer bodemvrijheid onder de assen als een land rover defender, natuurlijk lage giering en sperren rondom.
De auto is net voorzien van kenteken 31-YB-66 en mag nu legaal de weg op.
mensen die meer willen weten vuur je vragen af.
Gr jan
gr jan
voorstellen, de vreemde eend in het volvo forum, c303
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40755
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Leuk Jan, welkom op Volvo-forum.
Zo'n 4x4 stond ook op de P-plaats van de VKB, afgelopen weekend.
Toch best een indrukwekkend ding maar wel erg spartaans lijkt me.
En in voel een forum-meeting op Terschelling aankomen. In die 4x4 willen we allemaal wel eens mee Mijn XC redt zo'n geultje niet!
Zo'n 4x4 stond ook op de P-plaats van de VKB, afgelopen weekend.
Toch best een indrukwekkend ding maar wel erg spartaans lijkt me.
En in voel een forum-meeting op Terschelling aankomen. In die 4x4 willen we allemaal wel eens mee Mijn XC redt zo'n geultje niet!
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
welkom! opeens meerdere Välpen hier leuk en veel plezier hier!
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 23:39
hoi ben en liquid force
ja spartaans is die wel, het is vooral wennen hij rijd veel beter als de meeste bladgeveerde jeeps (ben op zoek naar andere vering bv paraboolveren voor meer uitslag) maar het in en uitstappen is wat lastig als je zit en bent gewent dat je je voeten echt moet optillen om te wisselen tussen rem en gas rijdt hij erg goed en best wel pittig.
probeer niet zo hard te rijden, 80 is voor mij max, alhoewel hij wel over de 100 kan, maar brandstof he: hij zuipt maar ja het is een fun auto waar ik misschien 3000 km per jaar mee rij, wordt het meer dan ga ik gas of diesel inbouw overwegen, maar helaas hebben wij geen LPG op terschelling dus dat is dan niet zo handig en diesel moet je naar rdw lelystad voor speciale testen en daar zit ik ook niet op te wachten.
mooie auto heb je ben, ik rij mijn audi A6 2.5TDi Quattro eerst af denk ik want een klein deukje +300.000km = slechte inruil.
gr jan
ja spartaans is die wel, het is vooral wennen hij rijd veel beter als de meeste bladgeveerde jeeps (ben op zoek naar andere vering bv paraboolveren voor meer uitslag) maar het in en uitstappen is wat lastig als je zit en bent gewent dat je je voeten echt moet optillen om te wisselen tussen rem en gas rijdt hij erg goed en best wel pittig.
probeer niet zo hard te rijden, 80 is voor mij max, alhoewel hij wel over de 100 kan, maar brandstof he: hij zuipt maar ja het is een fun auto waar ik misschien 3000 km per jaar mee rij, wordt het meer dan ga ik gas of diesel inbouw overwegen, maar helaas hebben wij geen LPG op terschelling dus dat is dan niet zo handig en diesel moet je naar rdw lelystad voor speciale testen en daar zit ik ook niet op te wachten.
mooie auto heb je ben, ik rij mijn audi A6 2.5TDi Quattro eerst af denk ik want een klein deukje +300.000km = slechte inruil.
gr jan
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40755
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
We hebben (bijna speciaal voor jou) een nieuw hoofdstuk AWD gemaakt Jan.
Hét ontmoetingspunt voor al die C303 werkers. Daar kun je misschien nog wat meer foto's gaan plaatsen.
Hét ontmoetingspunt voor al die C303 werkers. Daar kun je misschien nog wat meer foto's gaan plaatsen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- VeeSeuventig
- 4th Gear member
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 09:45
Ha die Jan,
Een heel aparte Volvo, zeg! Ik had er nog nooit van gehoord.
Als je nog wat meer foto's hebt (ben ook benieuwd naar het interieur), graag!
Een heel aparte Volvo, zeg! Ik had er nog nooit van gehoord.
Als je nog wat meer foto's hebt (ben ook benieuwd naar het interieur), graag!
2005 :: V70 Classic, 2.5 10v, Vialle LPi
2003 - 2005 :: V40 PhI, 1.9td
2001 - 2003 :: 460 GLE, 1.7
2003 - 2005 :: V40 PhI, 1.9td
2001 - 2003 :: 460 GLE, 1.7
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Hehe zit nou voorop de benzine tank, of is dat ergens anders voor die vul dop?
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Kicken, helemaal goed!!!! Was dit de opvolger van de "Laplander" zoals die op het parkeerterein bij de VKB (was trouwens wel aan enige roest onderhevig)
Wat voor blok zit er in?
Wat voor blok zit er in?
Groeten van Frans.
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Okee, ik zie net dat ze allemaal Laplander heten. Hier een linkje
http://www.laplander.ch/
mods edit
link even naar de homepage gewijzigd
http://www.laplander.ch/
mods edit
link even naar de homepage gewijzigd
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40755
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
We gaan nu in details over dit vehikel en dus verplaats ik dit topic naar z'n eigen hoofdstuk. Gaan we daar gezellig verder.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Renkel
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
- Locatie: Dr88.
- Contacteer:
Welkom eilander en veel plezier hier en met je P.C. Hooft-tractor..... :twisted: :thumbleft:
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
De oudste SUV
Groeten, Rick Marsman
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:18
- Locatie: Zuid Limburg
prachtige machine! ik ben altijd al fan geweest van de lapplanders en de nieuwere terreinwagens van volvo...
misschien een B230FT erin? lekker veel koppel en dat past goed denk ik.
misschien een B230FT erin? lekker veel koppel en dat past goed denk ik.
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 23:39
Nou zo bijzonder zijn ze ook weer niet, maar zal proberen de meeste antwoorden te geven;
de doppen voorop zijn kylvatska en spolvatska, nou dat kan iemand die geen zweeds kan lezen best begrijpen denk ik.
achterop zit een soort rioolbusaansluiting, en ja dat is de tank.
en officieel is de laplander de 202, trouwens of dit officieel is geweest.....de vw heeft ook nooit een kever gemaakt, iedereen noemde hem alleen zo.
voor de c202 is de 3315 valp 903 en tp21 Sugga nog voorgegaan, van deze 3 samen zijn toch nog zo'n 12.000 gebouwd.
dus zover ik weet heet mijn auto c303 of de militaire code :TGB 11
andere varianten zijn de c304 of tgb 13, de 3 assige grotere broer, die erg op deze lijk, en de meer vrachtwagens/troepentransport de tgb 20
in de c303 zit een aangepaste B30 in, met 125 pk de aanpassing heeft betrekking op compressie en luchtfilterlocatie.
deze motor zit op en achter de vooras om een middenmotor te creeren en samen met de achter geplaatste benzinetank een mooi verdeeld gewicht te krijgen.
de assen zijn dus portaalassen dus gaan vanaf de wielnaaf eerst vertikaal omhoog en dan pas horizontaal om zo veel meer bodemvrijheid te krijgen namelijk 38 cm onder laagste punt, en 45 graden in en uitloophoek.
de auto heeft inschakelbare 4x4, welke ook inschakeld indien sterk geremt wordt zeg maar een 30 jaar oude voorloper het abs remsysteem.
ook zijn beide assen te sperren, dus heb je gelijke aandrijving op alle wielen, en natuurlijk lage giering.
roest ja dat kan een probleem zijn, wat belangerijk is waar en hoe gebruikt in zweden, er zijn plaatsen waar nooit zout wordt gestrooid en dat is mooi, maar als de chaufeur wel door zee of nabij de kust parkeerd ja dan roesten ze nog.
dus eigenlijk kijk altijd uit met 12v c303 auto's, lijkt leuk meer luxe lier (bijna altijd stuk)en soms zelfs airco maar deze zijn vaak misbruikt en erg roestig.
dit geld ook voor div militaire versies, maar een aantal auto's zijn voorzien van een nieuwe verzinkte, deels alluminium body, helaas is het chasis oud en vatbaar voor roest, maar zeer goed te inspecteren.
ik zal foto's proberen te plaatsen.
gr jan
de doppen voorop zijn kylvatska en spolvatska, nou dat kan iemand die geen zweeds kan lezen best begrijpen denk ik.
achterop zit een soort rioolbusaansluiting, en ja dat is de tank.
en officieel is de laplander de 202, trouwens of dit officieel is geweest.....de vw heeft ook nooit een kever gemaakt, iedereen noemde hem alleen zo.
voor de c202 is de 3315 valp 903 en tp21 Sugga nog voorgegaan, van deze 3 samen zijn toch nog zo'n 12.000 gebouwd.
dus zover ik weet heet mijn auto c303 of de militaire code :TGB 11
andere varianten zijn de c304 of tgb 13, de 3 assige grotere broer, die erg op deze lijk, en de meer vrachtwagens/troepentransport de tgb 20
in de c303 zit een aangepaste B30 in, met 125 pk de aanpassing heeft betrekking op compressie en luchtfilterlocatie.
deze motor zit op en achter de vooras om een middenmotor te creeren en samen met de achter geplaatste benzinetank een mooi verdeeld gewicht te krijgen.
de assen zijn dus portaalassen dus gaan vanaf de wielnaaf eerst vertikaal omhoog en dan pas horizontaal om zo veel meer bodemvrijheid te krijgen namelijk 38 cm onder laagste punt, en 45 graden in en uitloophoek.
de auto heeft inschakelbare 4x4, welke ook inschakeld indien sterk geremt wordt zeg maar een 30 jaar oude voorloper het abs remsysteem.
ook zijn beide assen te sperren, dus heb je gelijke aandrijving op alle wielen, en natuurlijk lage giering.
roest ja dat kan een probleem zijn, wat belangerijk is waar en hoe gebruikt in zweden, er zijn plaatsen waar nooit zout wordt gestrooid en dat is mooi, maar als de chaufeur wel door zee of nabij de kust parkeerd ja dan roesten ze nog.
dus eigenlijk kijk altijd uit met 12v c303 auto's, lijkt leuk meer luxe lier (bijna altijd stuk)en soms zelfs airco maar deze zijn vaak misbruikt en erg roestig.
dit geld ook voor div militaire versies, maar een aantal auto's zijn voorzien van een nieuwe verzinkte, deels alluminium body, helaas is het chasis oud en vatbaar voor roest, maar zeer goed te inspecteren.
ik zal foto's proberen te plaatsen.
gr jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40755
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Duidelijk Jan.
Kun je ook wat binnenplaatjes laten zien?
Kun je ook wat binnenplaatjes laten zien?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.10.2006 - 23:39
hoi, hierbij wat foto's, de vorige foto's zijn niet zo mooi omdat ik ze eerst moet verkleinen en dat doe ik niet zo goed, ze zijn veel te groot, ik geloof 3,5 mb per stuk.
kan ik meer als 3 foto's tegelijk en grotere versturen??
gr jan
kan ik meer als 3 foto's tegelijk en grotere versturen??
gr jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19525
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Jan,
Welkom op dit o zo mooie Forum.
Wat een beer die C303. Natuurlijk had ik weet van die wagens, en ze ook al eens in het echt gezien. Maar leuk om te zien dat eigenaars hiervan zich ook op dit forum bewegen.
Welkom op dit o zo mooie Forum.
Wat een beer die C303. Natuurlijk had ik weet van die wagens, en ze ook al eens in het echt gezien. Maar leuk om te zien dat eigenaars hiervan zich ook op dit forum bewegen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik vind dit ook een ontzettend gave Volvo, veel plezier ervan!
Volvo for life