Pagina 1 van 2

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 14.11.2020 - 09:20
door Ben
Omdat elektrisch rijden met een Volvo toch iets anders is heeft Volvocars 5 filmpjes gemaakt om het uit te leggen.
Start hier:


Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 14.11.2020 - 22:00
door JeroenSpock
Tja.. wat is anders? Niet anders dan bij andere elektrische auto's.
Remlicht aan bij gas los vind ik dan weer overdreven. Alsof iemand steeds moet remmen omdat je ergens te dicht op rijdt, dat idee heb ik er bij. Beetje zenuwachtig verkeersbeeld geeft dat.
Zou mooi zijn als je als bestuurder zelf kan instellen hoe krachtig de motor remt bij gas los, van 0 tot 100% bijvoorbeeld.
Persoonlijk vind ik niet afremmen het mooiste, remmen doe je met het rempedaal en dan horen de remlichten te branden.

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 15.11.2020 - 08:48
door Marcnij
Remlichten aan bij one-pedal-drive is prima, maar dan graag wel pas vanaf een bepaalde vertraging.
Anders krijg je inderdaad zoals Jeroen beschrijft een erg nerveus verkeersbeeld.

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 15.11.2020 - 09:12
door NielsPHEV
Marcnij schreef: 15.11.2020 - 08:48 Remlichten aan bij one-pedal-drive is prima, maar dan graag wel pas vanaf een bepaalde vertraging.
Anders krijg je inderdaad zoals Jeroen beschrijft een erg nerveus verkeersbeeld.
Precies op die manier werkt het toch?

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 15.11.2020 - 09:44
door Marcnij
NielsPHEV schreef: 15.11.2020 - 09:12
Marcnij schreef: 15.11.2020 - 08:48 Remlichten aan bij one-pedal-drive is prima, maar dan graag wel pas vanaf een bepaalde vertraging.
Anders krijg je inderdaad zoals Jeroen beschrijft een erg nerveus verkeersbeeld.
Precies op die manier werkt het toch?
Geen idee, geen ervaring met elektrisch rijden. Mag hopen dat het inderdaad zo werkt.

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 16.11.2020 - 12:00
door henkchroom
Zo werkt wel bij de plug-in-hybrides

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 16.11.2020 - 12:13
door Ben
Marcnij schreef: 15.11.2020 - 09:44
NielsPHEV schreef: 15.11.2020 - 09:12
Marcnij schreef: 15.11.2020 - 08:48 Remlichten aan bij one-pedal-drive is prima, maar dan graag wel pas vanaf een bepaalde vertraging.
Anders krijg je inderdaad zoals Jeroen beschrijft een erg nerveus verkeersbeeld.
Precies op die manier werkt het toch?
Geen idee, geen ervaring met elektrisch rijden. Mag hopen dat het inderdaad zo werkt.
Misschien eens een keer zelf gaan rijden en dan je ervaring delen ?

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 18.11.2020 - 12:41
door JeroenSpock
Mijn ervaring is dat er voertuigen zijn waar je het afremmen kan instellen van niets tot best veel.
Tot nu toe is er maar één model die de remlichten aan gooit bij gas los, maar alleen als je zelf de vertraging daarbij inschakelt
Overigens doen de zware jongens dat ook wanneer de cruise control ingrijpt met de retarder. Misschien auto's met ACC tegenwoordig ook wel.

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 18.11.2020 - 14:44
door mga1600
Ik heb de filmpjes gezien en kan uit eigen ervaring vertellen dat de P8 erg prettig rijdt.
Alleen dar One-pedal drive is niet mijn ding, erg zenuwachtig vind ik het, maar je kunt het gelukkig uitschakelen.

Voor de rest is het een absoluut heerlijke auto stelde ik vast in een vrij uitgebreide proefrit kort geleden. Supersnel, gebouwd als een kluis maar dan als een kluis met raketvoortstuwing. De auto is zwaar (2065kg) maar daar merk je eigenlijk heel weinig van. Door de continue 4 wiel aandrijving trekt hij als een scheermes door iedere bocht.
Dat Google systeem werkt super, je kunt gewoon in mensentaal dingen roepen en dan gaat het goed. Je kunt bijvoorbeeld vragen ‘ hoe ver kan ik nog rijden’ en dan begrijpt het systeem dat je wilt weten hoe ver je nog op de accu verder kunt en geeft keurig antwoord. Of je roept ‘speel playlist xxx af op spotify’.

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 19.11.2020 - 21:46
door The Mechanic
Zijn er al ervaringen met het 150KW snelladen?

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 20.11.2020 - 11:50
door mga1600
The Mechanic schreef: 19.11.2020 - 21:46 Zijn er al ervaringen met het 150KW snelladen?
Wat ik op ‘dat andere forum’ lees is ( samengevat) dat de beloofde 40 minuten laadtijd wel ongeveer gehaald wordt, maar dat die 150 kW maar kortstondig aangetikt wordt in het laadprofiel. Maar ook de laadpalen zelf behalen niet altijd het ‘geadverteerde’ vermogen, zeker als er meerdere auto’s tegelijk staan te laden. De meeste ervaring is er echter met thuisladers op 11 kW of laadpalen in de straat die ook 11 kW leveren. Op de Polestar site staat een laadcalculator (en Range calculator).

Ik ben in afwachting van een P8 en dezer weken wordt er bij mij een wallbox geïnstalleerd. Voorbereid om on de toekomst op 22kw te kunnen werken, maar voorlopig beperkt tot 11 kW de auto kan toch niet meer dan 11kw AC handelen. De paal is gecombineerd met een load balancer zodat er geen risico is dat bij gelijktijdig laden, electrisch koken, wasmachine en droger aan en ook nog met zware apparatuur aan het hobbyen de hoofdzekeringen er uit zullen vliegen.

Ik denk dat de praktische range met de P8 300 km zal zijn (op papier is het meer dan 400). Genoeg om binnen NL naar de andere kant van het land te komen en ook weer een heel eind terug naar huis. Even aanwippen bij een snellader en daar in 10 minuten voor 120 km bij te ‘tanken’ om thuis te komen en dan thuis in 7 uur weer naar 90%. Voordeel van elektrisch laden bij een snellader is dat je er niet bij hieft te blijven, dus even een sanitaire stop en een kop koffie gebeurt parallel aan het laden en niet, zoals bij brandstof, erna.

Dus in mijn gebruik, zal het nauwelijks tot extra tijd leiden, anders wordt het als je met de auto naar bijv. Spanje wilt.
Ook daar zijn op het andere forum studies aan gewijd over wat dan de optimale planning moet zijn. : de consensus is geloof ik om relatief vaak te gaan laden en dus niet te wachten tot de accu bijna leeg is. Dat schijnt, hoe paradoxaal dat ook klinkt, tot tijdsbesparing te leiden.

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 20.11.2020 - 16:15
door Marcnij
Na 300km wordt het ook met een brandstof auto tijd voor een pauze. (Alhoewel er genoeg zijn die dat niet doen)
De werkelijke reistijd zal dus niet een zo heel veel hoger liggen dan bij een verbrandingsmotor. (Mits de snelladers beschikbaar zijn natuurlijk)

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 20.11.2020 - 16:43
door Fulaks
mga1600 schreef: 20.11.2020 - 11:50De paal is gecombineerd met een load balancer zodat er geen risico is dat bij gelijktijdig laden, electrisch koken, wasmachine en droger aan en ook nog met zware apparatuur aan het hobbyen de hoofdzekeringen er uit zullen vliegen.
In onze vakantiewoning, die we ook verhuren, heb ik een laadpaal van Ecotap op 11 kW. Er is mij toen ook een load balancer "aangesmeerd". De monteur die de boel kwam plaatsen, vond die load balancer onzin bij 11kW. Nu kan die paal ook 22 kW leveren, en dan is die load balancer weer prettig om te hebben blijkbaar. Ik wist er eigenlijk te weinig van, heb ook geen PIH of EV dus heb me er niet zo in verdiept, gewoon meegedaan met een groepsaankoop waar anderen het technische aspect hebben bekeken, de prijs viel mee. Wanneer we zelf van de woning gebruik maken, dan slapen we er ook, dus wat mij betreft is die 11 kW voor een thuislaadpunt wel voldoende. En zo niet, kunnen we nog altijd naar 22 kW opschalen.

Op de langere afstanden moet ik om de 300 km toch wel plassen en heb ik zin in koffie. En dan 300 km verder weer plassen... Maar er moet natuurlijk plaats zijn aan de laders. Vaak laden is natuurlijk ook elke keer weer startkost dacht ik, of is dat inmiddels weer achterhaald of verwaarloosbaar ? Ik heb een laadpas van E-Flux die bij de paal zat, maar kan 'm zelf dus nog niet gebruiken.

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 20.11.2020 - 17:50
door mga1600
ki
Fulaks schreef: 20.11.2020 - 16:43
mga1600 schreef: 20.11.2020 - 11:50De paal is gecombineerd met een load balancer zodat er geen risico is dat bij gelijktijdig laden, electrisch koken, wasmachine en droger aan en ook nog met zware apparatuur aan het hobbyen de hoofdzekeringen er uit zullen vliegen.
In onze vakantiewoning, die we ook verhuren, heb ik een laadpaal van Ecotap op 11 kW. Er is mij toen ook een load balancer "aangesmeerd". De monteur die de boel kwam plaatsen, vond die load balancer onzin bij 11kW. Nu kan die paal ook 22 kW leveren, en dan is die load balancer weer prettig om te hebben blijkbaar. Ik wist er eigenlijk te weinig van, heb ook geen PIH of EV dus heb me er niet zo in verdiept, gewoon meegedaan met een groepsaankoop waar anderen het technische aspect hebben bekeken, de prijs viel mee. Wanneer we zelf van de woning gebruik maken, dan slapen we er ook, dus wat mij betreft is die 11 kW voor een thuislaadpunt wel voldoende. En zo niet, kunnen we nog altijd naar 22 kW opschalen.

Op de langere afstanden moet ik om de 300 km toch wel plassen en heb ik zin in koffie. En dan 300 km verder weer plassen... Maar er moet natuurlijk plaats zijn aan de laders. Vaak laden is natuurlijk ook elke keer weer startkost dacht ik, of is dat inmiddels weer achterhaald of verwaarloosbaar ? Ik heb een laadpas van E-Flux die bij de paal zat, maar kan 'm zelf dus nog niet gebruiken.
Onze aansluiting aan het net is 3 x 25A. Daar kun je dus theoretisch ruim 17kW mee ‘ophalen’. Maar omdat we ook electrisch koken (max. 7,4 kW) en uiteraard ook andere verbruikers hebben is het heel wel mogelijk dat we over die 17kW heen zouden gaan wat tot problemen zou kunnen leiden.
Vandaar, en zo’n load balancer kost slechts 200 euro extra daar wil ik geen risico voor lopen. Het alternatief is de huisaansluiting op 3 x 35A te laten zetten dan kun je alle kanten uit zonder zo’n ding, maar dan betaal je wel jaarlijks 700 euro(!) meer aan ‘leveringskosten’. Belachelijk maar waar.

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 23.11.2020 - 07:40
door henkchroom
mga1600 schreef: 20.11.2020 - 17:50 Onze aansluiting aan het net is 3 x 25A. Daar kun je dus theoretisch ruim 17kW mee ‘ophalen’. Maar omdat we ook electrisch koken (max. 7,4 kW) en uiteraard ook andere verbruikers hebben is het heel wel mogelijk dat we over die 17kW heen zouden gaan wat tot problemen zou kunnen leiden.
Bij ons is de situatie gelijk. Maar je moet naar het maximale amperage per fase kijken. Als de laadpaal op maximaal staat dan trekt hij 16A per fase. Als je dan een kookplaat aanzet van 2 kW, die trekt deze 8,3 A op 1 fase en dan zit je al bijna op de 25A op 1 fase. Om deze reden komt er bij ons ook een load balancer. Want om de 25A hoofdstop te vervangen moet de netbeheerder komen en dit is ook niet gratis.

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 23.11.2020 - 07:47
door Paul
@Fulaks hopelijk is het wel een laadpaal die de gebruikte Wattjes ook in rekening brengt ;-)

Verder met One Pedal Driving (of gewoon in de B stand) heb je inderdaad als je gas los laat dat hij al gaat remmen, dus gaan de remlichten aan. Dat is wel fijn hoor...

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 23.11.2020 - 11:34
door Walter
Dat zenuwachtige raak je snel kwijt Huib, dat werkt echt en dan kun je hetzelfde rijden als conventioneel afremmen.

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 23.11.2020 - 16:12
door mga1600
Walter schreef: 23.11.2020 - 11:34 Dat zenuwachtige raak je snel kwijt Huib, dat werkt echt en dan kun je hetzelfde rijden als conventioneel afremmen.
Ik heb de auto nog niet ( wordt januari) , maar ga dat one-pedal zeker uitgebreid uitproberen (maar dan wel als ik’m alleen in de auto zit, het zou heel naar zijn als Vonnie over zou moeren geven op de nieuwe bekleding......)

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 23.11.2020 - 16:24
door henkchroom
mga1600 schreef: 23.11.2020 - 16:12 Ik heb de auto nog niet ( wordt januari) , maar ga dat one-pedal zeker uitgebreid uitproberen (maar dan wel als ik’m alleen in de auto zit, het zou heel naar zijn als Vonnie over zou moeren geven op de nieuwe bekleding......)
Ik heb nog maar 400 km met de auto gereden, maar de one-pedal went erg snel. Ik zou niet meer zonder willen. Je kunt de auto echt zonder rempedaal rijden (noodsituaties uitgezonderd) en dit rijdt heel rustig.
Hij remt veel sterker af, dan de V60 T8 in de "B" stand

Elektrisch rijden met een Volvo

Geplaatst: 02.12.2020 - 20:50
door Bro
Vandaag opgehaald, ander draadje gestart met zaken die me opvallen.
Overall kan ik alleen maar concluderen: Geweldig

Ik heb dit weekend een lange trip gepland waarvoor ik hem naar 100% zal laden. Dit zal met name 100km snelweg worden en zal eens bijhouden hoe de accu leef gaat.

Al met al, gezien de vroege levering en de daardoor te verwachte kinderziektes, ruim boven mijn verwachting.

En alleen het panorama dak en de 20” wielen niet, verder alle opties.