Pagina 1 van 2
Een jaar V60P..
Geplaatst: 25.11.2020 - 21:24
door Stekkerbak
Nav het topic van Vincent met z'n 2 maanden moest ik ook terug denken aan het afgelopen jaar.
M'n vorige auto was een Outlander. Prima auto, maar niets bijzonders.
De stap naar de V60P is dan wel een grote, maar heb ik de juiste keuze gemaakt?
Voor m'n gevoel begint het negatieve het positieve te overheersen.
Positief.
1. De B&W audio is echt top!
2. De standkachel met stoel en stuurverwarming is heerlijk.
3. De stoelen zitten heerlijk!
4. De weglegging is stevig en fijn.
5. De power van de motor is uitstekend.
6. Ook positief, maar eigenlijk gewoon normaal is dat ik geen last heb van trillingen. Als ik het zo lees, kan dit bij andere *60 rijders anders zijn.
Negatief.
1. ACC. Op de snelweg is de kortste afstand te lang. Hij remt veel te hard af bij een naderende voorligger. Bij stads verkeer is de kortste afstand juist te kort. Dus je kunt 'm niet op de zelfde stand laten staan.
2. Pilot Assist. PA zit te ver naar rechts op de rijstrook. PA stopt met werken bij de 140km/h.
3. Lane Assist. Ik vind 'm maar vervelend. Ik rij regelmatig tegen de linker lijn aan op een spitsstrook. LA kan helaas niet uit.
4. Parkeren. Wat zijn de buitenspiegels klein, ik zie er maar weinig in. Vooral hinderlijk bij parkeren. Wat reageren de parkeersensoren traag. De camera's hadden wel een grotere kijkhoek mogen hebben.
Er zijn nog wat dingen die ik maar zozo vind, maar ik zal nu even ophouden.
Gelukkig staat het nog 6-4.

Hopelijk worden 1, 2 en 3 beter na een software update, want anders vrees ik dat de V60P er binnenkort uit gaat.
Een jaar V60P..
Geplaatst: 25.11.2020 - 21:49
door J33Bee
Ik nam “alles” voor lief als ik maar fatsoenlijk kon zitten in die V60... Boxer kruipt in de lies en een tintelend rechter bovenbeen, dode “bil”. Nu een wig kussen besteld om uit te sluiten wat ik vermoed
Een jaar V60P..
Geplaatst: 25.11.2020 - 23:23
door hsl
Stekkerbak schreef: ↑25.11.2020 - 21:24
3. Lane Assist. Ik vind 'm maar vervelend. Ik rij regelmatig tegen de linker lijn aan op een spitsstrook. LA kan helaas niet uit.
Lane assist kan toch gewoon uit?

Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 06:58
door Arnold
Stekkerbak schreef: ↑25.11.2020 - 21:24
Negatief.
1. ACC. Op de snelweg is de kortste afstand te lang. Hij remt veel te hard af bij een naderende voorligger. Bij stads verkeer is de kortste afstand juist te kort. Dus je kunt 'm niet op de zelfde stand laten staan.
2. Pilot Assist. PA zit te ver naar rechts op de rijstrook.
ACC gaat mij goed af door wat actiever mee te rijden. Bij stadsverkeer de assist op 2 streepjes afstand gaat voor mij prima. Op de snelweg er mee afwisselen door bij naderen voorligger, hangt van de situatie af:
1. Kort onderbreken van ACC waardoor de auto verder doorrijd naar voorligger. Zodra op linkerbaan dan de ACC weer oppakken.
2. Zelf een beetje gas bijgeven met ACC erop. Zodra je van de voorligger weg bent, gas weer los.
3. Als er ruimte voldoende is, eerder naar de linkerbaan.
PA zit bij mij ook teveel rechts op de rijstrook.
Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 07:42
door BlackcurrantV70
Als op de snelweg de ACC kortste afstand nog te ver is ben je eigenlijk een getrainde bumperklever naar mijn mening.
Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 07:47
door Arnold
BlackcurrantV70 schreef: ↑26.11.2020 - 07:42
Als op de snelweg de ACC kortste afstand nog te ver is ben je eigenlijk een getrainde bumperklever naar mijn mening.
Haha, bij 80 km/u. Probeer het een bij 140 km/u. Dan moet ik een verrekijker meenemen.

Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 08:02
door mees
Hoeveel is de afstand bij die 80 km/u
en hoe heb je die gemeten?
Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 08:09
door Stekkerbak
Dank @hsl dat klopt helemaal. Ik zet 'm zo direct uit.
Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 08:10
door Stekkerbak
BlackcurrantV70 schreef: ↑26.11.2020 - 07:42
Als op de snelweg de ACC kortste afstand nog te ver is ben je eigenlijk een getrainde bumperklever naar mijn mening.
Doe even normaal svp.
Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 08:54
door Jeroen
Apart, je vindt dat de PA teveel op rechts zit, ik ervaar dit juist het tegenovergestelde. Ik vind het veel te veel op links.
Op een 1 baansweg met tegemoetkomend verkeer zet ik het uit, zit dan (voor mijn gevoel) te veel richting de middenlijn.
Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 09:15
door VincentH6
Stekkerbak schreef: ↑25.11.2020 - 21:24
1. De B&W audio is echt top!
Heb voor de "tussenvariant" gekozen van Harman/Kardon. Ben ik ook uiterst tevreden over. Super geluidskwaliteit. En kreeg er ook nog een portable speaker bij
Stekkerbak schreef: ↑25.11.2020 - 21:24
6. Ook positief, maar eigenlijk gewoon normaal is dat ik geen last heb van trillingen. Als ik het zo lees, kan dit bij andere *60 rijders anders zijn.
Inderdaad. Zelf ook geen trillingen. Maar kan me goed inleven in de bestuurders die er wel last van hebben. Mijn vorige auto had een resonantie bij bepaalde snelheden/tegenwind. Uiterst irritant.
Stekkerbak schreef: ↑25.11.2020 - 21:24
1. ACC. Op de snelweg is de kortste afstand te lang. Hij remt veel te hard af bij een naderende voorligger. Bij stads verkeer is de kortste afstand juist te kort. Dus je kunt 'm niet op de zelfde stand laten staan.
2. Pilot Assist. PA zit te ver naar rechts op de rijstrook. PA stopt met werken bij de 140km/h.
3. Lane Assist. Ik vind 'm maar vervelend. Ik rij regelmatig tegen de linker lijn aan op een spitsstrook. LA kan helaas niet uit.
Moet ook nog aan de ACC van Volvo wennen. Had ik ook toen ik die voor het eerst in de Passat gebruikte. Misschien heb ik nog ontwenningsverschijnselen na de overstap. Wat ik bij die van de Passat overigens wel prettig vond is dat ie niet rechts wilde inhalen (tenzij je een tikje op het gaspedaal gaf). Vermoedelijk doet de S60 dat niet met het oog op de Amerikaanse markt. PA gebruik ik eigenlijk nauwelijks. Op langere ritten op de snelweg vind ik het nog wel een toevoeging. En wellicht in de file icm ACC (maar die heb ik al een tijdje niet meer meegemaakt). LA heb ik ook zo mijn bedenkingen bij. Heb het in eerste instantie helemaal uitgezet omdat ik het lichtjes tegensturen nogal irritant vond. Nu heb ik de tussenvariant aangezet. Hij trilt wel als ik over de lijn ga maar stuurt niet meer tegen. Vindt ik wel een prima toevoeging op deze manier.
Hopelijk nemen de minpunten niet de overhand en heb je nog vele veilige en prettige kilometers voor de boeg in je Volvo!
Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 10:58
door mga1600
BlackcurrantV70 schreef: ↑26.11.2020 - 07:42
Als op de snelweg de ACC kortste afstand nog te ver is ben je eigenlijk een getrainde bumperklever naar mijn mening.
Ik snap ook niets van dat ‘probleem’ en hoe korter je er op gaat zitten hoe harder hij in de remmen gaat. Zet ‘m in de middenstand qua streepjes en het werkt soepel.....
Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 11:30
door diesel01
Heb hem op de snelweg op 2 streepjes staan, hij neemt tijdig gas terug en blijft op een metertje of 25 volgen, mooi afstandje om comfortabel en overzichtelijk te volgen.
Op 2 baan wegen staat hij maximaal, enerzijds om steenslag geen kans te geven anderzijds om sterker remactie voor te zijn voor verkeer wat achter mij te kort volgt.
Heb ik mensen voor mij zitten die 60 in de 80 doen dan is er voldoende pk om vlot en veilig in te halen...
Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 12:31
door teebee
mga1600 schreef: ↑26.11.2020 - 10:58
BlackcurrantV70 schreef: ↑26.11.2020 - 07:42
Als op de snelweg de ACC kortste afstand nog te ver is ben je eigenlijk een getrainde bumperklever naar mijn mening.
Ik snap ook niets van dat ‘probleem’ en hoe korter je er op gaat zitten hoe harder hij in de remmen gaat. Zet ‘m in de middenstand qua streepjes en het werkt soepel.....
Volledig mee eens; systeem werkt imho perfect.
Een jaar V60P..
Geplaatst: 26.11.2020 - 12:53
door Poolrev
Stekkerbak schreef: ↑25.11.2020 - 21:24
2. Pilot Assist. PA zit te ver naar rechts op de rijstrook. PA stopt met werken bij de 140km/h.
Hij is uiterst gevoelig mbt uitlijning van de auto. Dus misschien ff keertje laten checken. Ik heb hier zelf geen last van, zit altijd keurig in het midden van de baan.
Een jaar V60P..
Geplaatst: 04.12.2020 - 21:19
door Stekkerbak
Morgen ochtend mag ik m'n handtekening zetten voor de opvolger.
Ik mag een halve V60P bijleggen, maar krijg er dan wel een X5 45e voor terug.
Waarschijnlijk kan ik over 2 weken al instappen.
Een jaar V60P..
Geplaatst: 05.12.2020 - 15:29
door Flippeke
Is dat die hybride met een 6 cilinder? 100km elektrisch?
Een jaar V60P..
Geplaatst: 08.12.2020 - 16:32
door Summum
Stekkerbak schreef: ↑04.12.2020 - 21:19
Morgen ochtend mag ik m'n handtekening zetten voor de opvolger.
Ik mag een halve V60P bijleggen, maar krijg er dan wel een X5 45e voor terug.
Waarschijnlijk kan ik over 2 weken al instappen.
Nou, gefeliciteerd dan maar?
Wel apart dat je nog geen twee weken geleden meldt dat je een paar minpunten ervaart aan je V60 en hoopt via een software update deze te verbeteren, dat de positieve punten de negatieve nog overtreffen (motor, wegligging en stoelen lijken mij ook heel wat belangrijker dan de acc en lane assist) en nu ineens besloten hebt naar een X5 te gaan? Dat zijn ook totaal onvergelijkbare auto's, ook in prijs zoals je zelf al stelde. Mijn stelling is dat je dan al veel langer om je heen aan het kijken was voor een nieuwe auto en dat het meer een kwestie is van "omdat het kan" dan dat er nou iets mis is met de V60.
Maar ik wens je veel plezier met de X5. Mij benieuwen of die naar jouw zin dicht genoeg op je voorganger wil rijden.

Een jaar V60P..
Geplaatst: 10.12.2020 - 13:51
door Paul
Bij welke dealer is die P ingeruild? Wat waren de specs verder? (vraag ik niet voor een vriend hoor)
Een jaar V60P..
Geplaatst: 10.12.2020 - 14:00
door teebee
Tja... vreemde ‘switch’
Als de acc en lane assist de main reasons waren snap ik er nog minder van.
Maargoed, ieder zn ding.