Pagina 1 van 5

chiptuning

Geplaatst: 03.03.2005 - 19:53
door VolvoRuijs
Heeft iemand al ervaring met een gechipte V50 2.0 D (lease). Ben nml benieuwd hoe de diegene dat via de leasemaatschappij voor elkaar heeft gekregen. Bij mij zegt men dat Volvo dan geen fabrieksgarantie meer op de motor geeft . Klopt dat ?? :?:

gr

Geplaatst: 03.03.2005 - 23:08
door Denniskl
Lijkt mij ook...
Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Maar ik kan me voorstellen dat de Volvo dan zegt dat ze geen garantie meer kunnen geven.

Geplaatst: 04.03.2005 - 13:23
door mehn
Ik heb geen idee, daar be ik te stom voor :wink:

volgens jou avatar...

Geplaatst: 04.03.2005 - 16:11
door arisvh
Bij mijn dealer zeggen ze : "wanneer we erachter komen dat de auto gechipt is, willen we hem niet meer in de werkplaats zien."
Dusss ......

Geplaatst: 04.03.2005 - 16:15
door Battlecruiser
Geen garantie meer: O.K.
Maar niet meer in de werkplaats: dat is wel ruig!

Volgens mij gaat er aan een gechipte auto meer kapot; dus uiterst interessant voor de werkplaats :wink:

Geplaatst: 04.03.2005 - 16:33
door arisvh
Ze zeiden het in ieder geval met veel overtuiging !
Er zouden ook veel andere electronische storingen optreden door het chippen. En de electronica is toch al niet het sterkste punt van de auto...

Geplaatst: 04.03.2005 - 16:47
door Denniskl
Net als met een stofzuiger. :lol:

Iedereen denkt dat je een betere stofzuiger hebt als je meer Wattage hebt.

Maar hoe meer Wattage, des te meer SLIJTAGE!

Dus als je nog een stofzuiger moest kopen. Let niet op het Wattage.

Geplaatst: 04.03.2005 - 17:02
door BartT5R
Denniskl schreef:Net als met een stofzuiger. :lol:

Iedereen denkt dat je een betere stofzuiger hebt als je meer Wattage hebt.

Maar hoe meer Wattage, des te meer SLIJTAGE!

Dus als je nog een stofzuiger moest kopen. Let niet op het Wattage.
Hmm,
daar ben ik het niet mee eens, een stofzuiger is misschien wat anders, die draaid constant op volle kracht. Een auto daarentegen?
Waarom zou bv de 850 2.5 20klepper sneller verslijten als een 2.5 10 klepper?
Ik denk dat Walter (maffia) ons hier wel wat kan helpen.

Maar ik denk dat het voornamelijk de rijstijl en het onderhoud op zich is die de levensduur van een auto bepalen.

Geplaatst: 04.03.2005 - 17:10
door Denniskl
Ze gaan er bij het chippen toch niet meer kleppen bij maken?

Maar inderdaad rare vergelijking achteraf gezien... :?

Geplaatst: 04.03.2005 - 17:31
door bart simpson
De lagers krijgen (veel) grotere krachten te verwerken (ik las 180pk voor de 2.0D) daar zal de slijtage het grootste zijn.
Het is natuurlijk imposant om vanuit de 5 bij 50km/uur weg te trekken en door te gaan tot... (errug hard) maar goed voor het lagerwerk is dan wat anders.
Dat je bij moet betalen voor garantie blijft me verbazen, als je voor € 925,-- incl. btw "betrouwbaar extra vermogen" hebt aangeschaft zou het getuigen van geloof in het product tuning dat men garantie geeft op mogelijke gevolgschade van tuning, ik blijf het tricky vinden.
Zeker op een auto die niet van jezelf is (leaseauto) kan het nare financiele gevolgen voor de berijder hebben.

Geplaatst: 04.03.2005 - 20:29
door VolvoRuijs
Kan me indenken dat de leasemaatschappij niet happy is als er met hun auto van alles en :rightfighter5: nog wat wordt uitgehaald. Maar ik snap inderdaad niet dat een goede chiptuning uitgevoerd door een erkend bedrijf niet meer onder de fabrieksgarantie kan vallen.
Volkswagen geeft dan nog wel steeds de fabrieksgarantie, echter alleen als de tuning door een volkswagendealer is uitgevoerd. Maar toch...!!

Geplaatst: 04.03.2005 - 21:43
door BartT5R
Alles is relatief natuurlijk,

ik heb zelf mijn auto op 170dkm nog gechipt, en ik heb geen enkel probleem, ik heb nog maar weinig gehoord over schade DOOR het chippen van een GEKEND tuningbedrijf, ik praat niet over ebay en zo.

Als je bv bij een turbo die turbo te snel laat opspoelen krijg je een te hoge koppelpiek, en dat kan bij langdurig beulwerk wel schade berokkenen, maar als het binnen de perken blijft is er niks aan de hand.

Vaak worden motoren puur om fiscale redenen "geknepen", er zijn weinig motoren die op maximumvermogen op de markt worden gegooid, vaak ook om emissiewaarden te halen.

Geplaatst: 04.03.2005 - 22:07
door bart simpson
Wat dacht je van durabilityoverwegingen?
Om de een of andere reden verwacht ik dat een VW 1.9TDI van 90 pk toch langer meegaat als een 180pk 1.9 TDI.

Geplaatst: 04.03.2005 - 22:10
door bart simpson
Daniel schreef:Kan me indenken dat de leasemaatschappij niet happy is als er met hun auto van alles en :rightfighter5: nog wat wordt uitgehaald. Maar ik snap inderdaad niet dat een goede chiptuning uitgevoerd door een erkend bedrijf niet meer onder de fabrieksgarantie kan vallen.
Volkswagen geeft dan nog wel steeds de fabrieksgarantie, echter alleen als de tuning door een volkswagendealer is uitgevoerd. Maar toch...!!
Als dat erkende tuningbedrijf geen garanties geeft op de mogelijk schadelijke uitwerking van hun product op de motor waarom zou de motorfabrikant dat dan wel doen?

Geplaatst: 04.03.2005 - 22:15
door Marinus
De volvo-dealer waar ik mijn laatste LEASE-volvo gekocht heb, die gaf gewoon aan, dat als zij de chiptuning regelen, zij gewoon fabrieksgarantie gaven op de auto. Als ie echt terug zou moeten, zouden ze de orginele software terugzetten.

Dus als je een gechipte volvo wilt en jouw dealer doet moeilijk ga je toch lekker daar heen. :D

Geplaatst: 04.03.2005 - 23:06
door bart simpson
Marinus schreef:De volvo-dealer waar ik mijn laatste LEASE-volvo gekocht heb, die gaf gewoon aan, dat als zij de chiptuning regelen, zij gewoon fabrieksgarantie gaven op de auto. Als ie echt terug zou moeten, zouden ze de orginele software terugzetten.

Dus als je een gechipte volvo wilt en jouw dealer doet moeilijk ga je toch lekker daar heen. :D
Lulkoek! Fabrieksgarantie wordt ook niet door dealer op chiptuning gegeven, kom er maar eens om als het spul kapot staat.
Het chippen van een S40/V50 kan uitsluitend bij Rica, het terugzetten derhalve ook, en die geven bij motorschade nergens garantie op.

Geplaatst: 05.03.2005 - 10:47
door Marinus
bart simpson schreef:Lulkoek! Fabrieksgarantie wordt ook niet door dealer op chiptuning gegeven, kom er maar eens om als het spul kapot staat.
Het chippen van een S40/V50 kan uitsluitend bij Rica, het terugzetten derhalve ook, en die geven bij motorschade nergens garantie op.
Relax nou eens Bart. Je hoeft niet boos te worden.

Er zijn dealers DIE WEL garantie op chiptuning geven, dat het illegaal is volgens Volvo Nederland daar kan ik niks aan doen.

De meeste software van dealers komt zoiezo bij RICA vandaan. Voor zover ik weet kun je bij RICA gewoon garantie over laten nemen door RICA, maar daar vragen ze wel geld voor. Zou ik ook doen trouwens.

Geplaatst: 05.03.2005 - 11:00
door bart simpson
Marinus schreef:Er zijn dealers DIE WEL garantie op chiptuning geven, dat het illegaal is volgens Volvo Nederland daar kan ik niks aan doen.

De meeste software van dealers komt zoiezo bij RICA vandaan. Voor zover ik weet kun je bij RICA gewoon garantie over laten nemen door RICA, maar daar vragen ze wel geld voor. Zou ik ook doen trouwens.
Ik ben niet boos hoor.
Garantie of fabrieksgarantie daar zit inderdaad nou net het verschil.
Bij constatering van (schade door) tunen knikkert Volvo de desbetreffende Volvo uit de 24 maanden fabrieks garantie, wel lullig als je dat b.v. in het buitenland overkomt, want in Duitsland sneuvelen de meeste na urenlang voluit te zijn gegaan.

En Rica..... het zou leuk zijn om daarover eens praktijkervaringen te horen, ik weet het zo net nog niet of het 50% positief tegen 50% negatief zal worden.

Geplaatst: 05.03.2005 - 11:29
door Battlecruiser
Ik zie op verschillende Volvosites alleen maar mensen klagen als ze een paar maanden geleden hun auto hebben laten tunen bij Rica.
De eerste weken zijn ze altijd heel blij.
Daarna komen er wat klachten (o.a. bij de aandrijflijn).
Na een paar maanden snappen ze waar dat door komt.
Even later ruilen ze hun auto in en dan hoor je ze niet meer.

Geplaatst: 05.03.2005 - 11:36
door Denniskl
En dan heb je ook nog eens kans dat ze helemaal niet meer voor Volvo gaan.
Omdat ze nu denken: Wat een ***merk! :evil:
Terwijl er niets mis mee is/was...