Pagina 1 van 1

Datum toelating 6 jaar nieuwer dan bouwjaar Amazon - wat nu?

Geplaatst: 25.10.2006 - 09:13
door VincentK
Beste autoliefhebbers,

Sinds mei 2006 ben ik de bezitten van een Volvo Amazon uit 1968. Deze datum is af te leiden uit het chassisnummer, maar staat niet op het kentekenbewijs. Zowel bij datum 'eerste toelating' als bij 'afgifte' staat namelijk 1974. De auto is geimporteerd uit België (misschien in 1974, maar dat weet ik niet zeker).

Probleem is nu dat bij een APK de auto volgens de garage moet voldoen aan de eisen van auto's van bouwjaar 1974 en nieuwer! Dat betekend dat mijn Amazon ineens te maken heeft met regels over CO-waarden, verplichte gordels, etc!

Ik dacht dat dit via een belletje met de RDW wel oplosbaar moest zijn, immers het model auto werd helemaal niet meer gemaakt na 1970, dus dat de auto nooit uit 1974 kan zijn leek mij duidelijk. Niets is echter minder waar: volgens de RDW telefoniste is de 'datum eerste toelating' de datum waarop de auto voor het eerst een kenteken kreeg, al dan niet in België, en is deze datum niet te veranderen. Dat de auto dan dus 6 jaar geen kenteken gehad zou hebben, tsja, vreemd maar niet onmogelijk. Volgens haar zou een auto uit 2000 die pas in 2006 een kenteken krijgt ook aan de eisen van 2006 moeten voldoen.

Het verhaal klinkt mij toch nog wat gammel, stel nu dat de auto nu geimporteerd zou worden en om een of andere reden de koets en dus het chassisnummer kentekenloos was, had ik er dan air-bags in moeten bouwen?!

Veel waarschijnlijker lijkt mij dat de auto gewoon in 1974 geimporteerd is en men toen niet een-twee-drie kon achterhalen wat het bouwjaar was en dus maar gewoon wat gedaan heeft.

Heeft iemand ooit wel eens eerder een dergelijk verhaal gehoord, en is er nog iets aan te doen? Mijn auto is inmiddels door de APK (CO-waardes zijn daarvoor wel omlaag gebracht), maar ik zou toch graag de originele bouwdatum van de auto op het kentekenbewijs zien zodat ik in de toekomst niet weer of misschien zelfs nog grotere problemen krijg bij APK's, zoals remvertraging ofzo. Er zijn toch best veel regels veranderd tussen '68 en '74.

In afwachting van jullie tips,

Vincent

Geplaatst: 25.10.2006 - 11:23
door v700r
Ik kan je vertellen dat het RDWapparaat heeeeeeel erg log is. Ik had een 740 van LPG afgehaald en dat gemeld bij deze instantie. Ben 2 jaar bezig geweest om daar door te dringen met alle gevolgen van dien. Deurwaarders enz. Ik heb het toen door m'n garage (Toncar) laten regelen, is dat misschien een idee voor je.

Re: Datum toelating 6 jaar nieuwer dan bouwjaar Amazon - wat

Geplaatst: 25.10.2006 - 13:24
door Walter
VincentK schreef:Beste autoliefhebbers,

Volgens haar zou een auto uit 2000 die pas in 2006 een kenteken krijgt ook aan de eisen van 2006 moeten voldoen.
dit verhaal klopt wel. Wij hebben voorraad auto's (nieuw en zonder kenteken) voor bv de showroom. Als deze te lang blijven staan kom je soms knel te zitten door dezelfde eisen. Dan krijg je m niet meer op kenteken en wordt het kenteken alvast aangevraagd. Tenaamstelling later is geen probleem in zo'n geval. Maar dat is nu, hoe dat toen ging weet ik niet.

Geplaatst: 25.10.2006 - 14:35
door V480-S60
Dat verhaal over die eisen klopt. Zoals Volvomafia ook al aangeeft.

Maar ik denk dat er in 1974 toch iets fout is gegaan. Men had toen nog geen computers etc.

Jij kan overduidelijk bewijzen dat jou auto uit 1968 is. Hij zal dan mogelijk in 1969 in België op kenteken zijn gezet.
Kijk even na of het kenteken stamt uit 1974. En ik bedoel dan de cijfers letters cijfers combinatie. Dan kan je zien of die toen geïmporteerd is. Dit moet dan iets zijn van 00-BB-00 tot 00-DD-00.

En dan een toegevoegde vraag. Heb je de papieren dat ie geïmporteerd is er misschien bijgekregen. Dan kan je daarmee naar de RDW.

Geplaatst: 25.10.2006 - 15:06
door VincentK
V480-V40 schreef:Dat verhaal over die eisen klopt. Zoals Volvomafia ook al aangeeft.

Maar ik denk dat er in 1974 toch iets fout is gegaan. Men had toen nog geen computers etc.

Jij kan overduidelijk bewijzen dat jou auto uit 1968 is. Hij zal dan mogelijk in 1969 in België op kenteken zijn gezet.
Kijk even na of het kenteken stamt uit 1974. En ik bedoel dan de cijfers letters cijfers combinatie. Dan kan je zien of die toen geïmporteerd is. Dit moet dan iets zijn van 00-BB-00 tot 00-DD-00.

En dan een toegevoegde vraag. Heb je de papieren dat ie geïmporteerd is er misschien bijgekregen. Dan kan je daarmee naar de RDW.
Het kenteken is 84-DA-24, en valt dus inderdaad in de genoemde catagorie cijfers-letters-cijfers. Helaas heb ik op een APK-rapport en een garagerekening van een jaar oud geen enkele informatie meer bij de auto gekregen.

Het enige wat ik eventueel echt zou kunnen bewijzen is dat de auto in 1968 van de lopende band is komen rollen. Maar wat ik niet kan achterhalen laat staan bewijzen is of de auto in België tussen 1968 en 1974 een kenteken gehad heeft. Ik vrees dus dat het lastig wordt hier iets aan te doen.

Toch bedankt voor je tips. Ik zal binnenkort nog eens de RDW bellen, misschien krijg ik toevallig dan net een andere telefonist met andere inzichten.

Ik kan me simpelweg gewoon niet voorstellen dat de auto tot 1974 geen eigenaar gehad heeft, of in ieder geval geen kenteken..

Geplaatst: 25.10.2006 - 16:11
door Walter
denk dat je beter een brief kunt schrijven, weet je zeker dat je geen blonde student die bijbeunt als telefonist(e) treft. Heb er ooit eens 1 aan de lijn gehad van de belastingdienst, die beweerde dat je de waarde van de auto waarop je de bijtelling doet kan afschrijven. Dagwaarde dus. BS... De dozen achter de telefoon hebben een standaard mapje met antwoorden en dit is geen standaard vraag.

Met die brief heb je meer kans dat het bij de juiste komt, zeker als je er iets bij doet waarop staat van wanneer tot wanneer de auto's gebouwd zijn en een verklaring van het chassisnummer erbij. En dat jouw auto kwa landcode Belgisch is (zal de doorgewinterde Volvo man niet foppen want die codes zijn heel lang gelijk geweest, NL en BE). En vraag om een schriftelijke reactie, dan heb je wat op papier. Beter dan een telefonische toezegging.

Geplaatst: 26.10.2006 - 00:04
door ps-amazon
neem eerst even kontakt op met de FEHAC, juridische afd of afdeling personenwagens; zij weten veel van klassieke kentekens en de problematiek eromheen; www.fehac.nl

De oplossing is nabij

Geplaatst: 27.10.2006 - 00:05
door VincentK
Bedankt voor de reacties. In de tussentijd heeft een medewerker van de RDW welke tevens Volvo liefhebber is en Amazon rijdt het bericht ook gelezen, niet hier overigens maar op het v44 forum, en een en ander uitgezocht en mij zijn hulp aangeboden.
Hij wist te achterhalen dat er wel degelijk iets mis gegaan is: op kentekenbewijs heeft altijd de juiste bouwdatum gestaan, tot deze in 2001 is overgezet op LPG, toen is niet die bouwdatum geplaatst maar de invoerdatum, 1974. Het kentekenbewijs van voor 2001 is gelukkig nog aanwezig bij de rdw, als kopietje teminste.

Volgens hem is alles op te lossen door mijn complete kentekenbewijs op te sturen, waarna hij nog wat aanvullende info toevoegd en dan verwacht ik dat het helemaal goed komt!

Geplaatst: 27.10.2006 - 09:52
door V480-S60
Dat zijn de betere berichten VincentK

Zo zie je maar weer waar een forum, ook al is het in jouw geval het V44 forum, goed voor is. Er wordt meegedacht.

Geplaatst: 27.10.2006 - 10:57
door +++t blijft behelpen+++
en dan klagen wij over ambtenaren?
mooi niet meer doen

Hulde!