Registratiecijfers Volvo XC 40

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: 05.10.2022 - 09:20 een benzine is ondertussen echt oninteressant geworden
Tenzij je hem zakelijk least, want hier in NL mag je er dan wel nog even 16% (voor een EV tot 35k, daarboven 22%) van bijtellen of doodleuk 22% bij een hybride. Die drempel van 35k gaat volgend jaar naar 30k en de 16% in 2025 naar 17% en in 2026 mag je ‘gewoon’ 22% extra aftikken over het gehele bedrag. Ongetwijfeld zijn de diverse modellen in de komende jaren ook nog ns duurder dan ze nu zijn. Dus…..
Zolang de overheid dit hanteert zal er nog behoorlijk wat benzine worden geleast denk ik.
En als antwoord op de laatste vraag van Hans: ik niet (en mijn vrouw ook niet ;-) ) zolang de prijzen zijn wat ze zijn en de actieradius is wat het is. De overheid boeit het volgens mij ook niet echt… anders zouden ze het toch echt wel aantrekkelijker maken (de kosten gaan tenslotte voor de baten uit).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

even het vergelijk voor een ondernemer qua investering:
T2 automaat Essential Aut-8 Rijklaar € 45.995 in de btw, € 40.042,80 ex de btw
T4 Plug-in hybrid Essential - Bright 5) Aut-7 Rijklaar € 46.995 in de btw € 39.357,94 ex de btw
T4 halftarief MRB!
voor de berijder:
T2 automaat Essential , fiscale waarde € 44.885,--
T4 Plug in hybrid Essential, fiscale waarde € 45.840,--
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 05.10.2022 - 13:36Ik niet...
Ik eigenlijk ook niet. Want als ik de cijfers mag geloven, is elektrisch op het moment duurder, dan gewoon op brandstof rijden. En wat als alle fiscale voordelen (deels of geheel) wegvallen? En dan maar steeds op die actieradius te moeten letten. Nu kan je in principe op elke hoek tanken. Dus ik wil het maar even zo houden. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hans Eilander schreef: 05.10.2022 - 17:58
OGA244 schreef: 05.10.2022 - 13:36Ik niet...
Ik eigenlijk ook niet. Want als ik de cijfers mag geloven, is elektrisch op het moment duurder, dan gewoon op brandstof rijden. En wat als alle fiscale voordelen (deels of geheel) wegvallen? En dan maar steeds op die actieradius te moeten letten. Nu kan je in principe op elke hoek tanken. Dus ik wil het maar even zo houden. ;)
We laden bij ionity nog steeds voor 35 ct per kWh ofwel 7 euro per 100 km. Dat is minder dan benzine voor die afstand. We betalen tot 2025 geen wegenbelasting en in 2025 slechts 25%. Onderhoud is 3 jaar inclusief bij aanschaf , evenals verzekering. Dus ja het is zeker goedkoper. Opletten op de actieradius hoeft net, dat doet het systeem voor je. De range is met updates een stuk beter geworden en laden gaat ook sneller omdat de accu nu voor een snellader geconditioneerd wordt ( temperatuur oprimaal voor het laden. In NL barst het van de snelladers langs de snelwegen , ik heb in die twee jaar nog nooit een seconde laadstress gehad.

Dus ja….na 2 miljoen kilometers in brandstofauto’s zeg ik: voor mij hoeft dat niet meer….
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mga1600 schreef: 05.10.2022 - 22:52 We betalen tot 2025 geen wegenbelasting en in 2025 slechts 25%. Onderhoud is 3 jaar inclusief bij aanschaf , evenals verzekering. Dus ja het is zeker goedkoper. In NL barst het van de snelladers langs de snelwegen , ik heb in die twee jaar nog nooit een seconde laadstress gehad.
Ja, ik heb er óok over nagedacht. Mijn woonsituatie laat het moeilijk toe, voor een eigen laadpaal. Mijn huidige Volvo is net 2 jaar. De XC P6 Core heb je nu voor €50K. Ik zal a.s vrijdag eens en praatje maken met mijn dealer. Maar ik denk tóch nog een flinke poos met mijn huidige probleemloze XC40 te rijden. Op benzine, wel te verstaan. ;)
En wat afstanden betreft, is een P6 geen probleem. Ik rij ca 250 km per week. Dus 1x aan de lader per week, is voldoende. Maar ik twijfel nog...
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hans Eilander schreef: 05.10.2022 - 23:13
mga1600 schreef: 05.10.2022 - 22:52 We betalen tot 2025 geen wegenbelasting en in 2025 slechts 25%. Onderhoud is 3 jaar inclusief bij aanschaf , evenals verzekering. Dus ja het is zeker goedkoper. In NL barst het van de snelladers langs de snelwegen , ik heb in die twee jaar nog nooit een seconde laadstress gehad.
Ja, ik heb er óok over nagedacht. Mijn woonsituatie laat het moeilijk toe, voor een eigen laadpaal. Mijn huidige Volvo is net 2 jaar. De XC P6 Core heb je nu voor €50K. Ik zal a.s vrijdag eens en praatje maken met mijn dealer. Maar ik denk tóch nog een flinke poos met mijn huidige probleemloze XC40 te rijden. Op benzine, wel te verstaan. ;)
En wat afstanden betreft, is een P6 geen probleem. Ik rij ca 250 km per week. Dus 1x aan de lader per week, is voldoende. Maar ik twijfel nog...
Een laadpunt bij het huis is wat mij betreft eigenlijk wel een voorwaarde om relaxed elektrisch te kunnen rijden. Bij mij is thuiskomen dan ook echt altijd inpluggen, zelfs als ik bij wijze van spreken alleen naar de bakker en de slager ben geweest. Standaard staat de laadlimiet in de auto op 90% dat is het advies van Volvo, alleen voor langere ritten gaat hij naar 100%.
Ik heb hier een Wallbox met een vaste kabel van 7 meter waardoor ik de auto ‘flexibel’ kan parkeren op de oprit. Tegenwoordig ‘ontzorgt’ Volvo met Joulz samen de klant die een laadpunt nodig heeft tegen een vaste prijs voor de aanleg, Toen ik mijn P8 bestelde, bestond dat nog niet. Een locale elektricien heeft het hier aangelegd met een ‘load balancer’ zodat de huisaansluiting niet verzwaard hoefde te worden en er toch geen gevaar bestaat voor overbelasting: als er binnen veel stroom wordt gebruikt met wasmachine en kookplaat bijvoorbeeld, wordt het laden van de auto even geknepen.

Je zegt dat je nog een tijd door wilt rijden, dat snap ik wel, maar vergeet daarbij niet dat de levertijd van een nieuw exemplaar wel bijna een jaar kan zijn…….
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mga1600 schreef: 06.10.2022 - 09:22 Je zegt dat je nog een tijd door wilt rijden, dat snap ik wel, maar vergeet daarbij niet dat de levertijd van een nieuw exemplaar wel bijna een jaar kan zijn…….
Ik weet het, maar ja ik zal er morgen eens over praten met m,n dealer. Al ben ik nog steeds huiverig als ik dingen lees van: Kabels in huis die warm (overbelast) worden bij het laden. Herrie voor de buren bij het opladen. Stekkers en kabels, die soms weigeren na het aansluiten. Het laden dat al snel afgebroken word, door de kleinste bug in het systeem. En dan dat totaal afhankelijk zijn van stroom. De voordelen, die binnenkort gaan verdwijnen. Kom je onderweg te staan, dan is er geen Wegenwacht die je meer aan de praat krijgt. Dus ik zie nog teveel nadelen aan elektrisch. Terwijl ik heel tevreden ben met mijn huidige XC 40. Dus tja......Ze zeggen niet voor niks: Bij twijfel, niet inhalen. ;) (Sorry Mods, dit is off-topic)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Hans Eilander schreef: 05.10.2022 - 17:58
OGA244 schreef: 05.10.2022 - 13:36Ik niet...
Ik eigenlijk ook niet. Want als ik de cijfers mag geloven, is elektrisch op het moment duurder, dan gewoon op brandstof rijden.
Niet als je over zonnepanelen beschikt zoals het merendeel van de EV-rijders. Ik wek op wat ik met de auto verbruik dus mijn "brandstof"-kosten zijn 0. De investering in de panelen heb ik na twee jaar teruggekregen in de vorm van de reiskostenvergoeding van mijn werkgever. Daarna steek ik deze vergoeding volledig in mijn zak Tot 2025 geen wegenbelasting (voordeel van ruim 4600 Euro t.o.v. mijn S90 D4), dat pakt niemand mij meer af. Onderhoudskosten zijn zeer laag.
- Overbelaste, warm kabels betekent een slechte installatie.
- Herrie? Heel af en toe als ik laad bij 30+ graden hoor je inderdaad de koeling zoeven.
- Stekkers die weigeren? Nooit meegemaakt.
Je kunt je natuurlijk focussen op de zogenaamde nadelen. Dat mag en dan moet je vooral op benzine of diesel blijven rijden. Ik zie het vooral als angst voor het onbekende en gebrek aan juiste informatie.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... nnepanelen.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: 05.10.2022 - 16:43 even het vergelijk voor een ondernemer qua investering:
T2 automaat Essential Aut-8 Rijklaar € 45.995 in de btw, € 40.042,80 ex de btw
T4 Plug-in hybrid Essential - Bright 5) Aut-7 Rijklaar € 46.995 in de btw € 39.357,94 ex de btw
T4 halftarief MRB!
voor de berijder:
T2 automaat Essential , fiscale waarde € 44.885,--
T4 Plug in hybrid Essential, fiscale waarde € 45.840,--
Met lease-rijder doel ik op werknemers welke een ‘auto van de zaak’ rijden; dan is het een heel ander plaatje.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Leasemaatschappijen zijn ook ondernemers, die kopen alles ex de btw en calculeren met een restwaarde die voor een benzineauto echt lager ligt dan voor een Plug in, leaseprijzen schelen daardoor zomaar meer dan € 100,-- per maand.
De ondernemer die de leaseauto beschikbaar stelt is daar tamelijk gevoelig voor.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

-KJ- schreef: 06.10.2022 - 10:11 Niet als je over zonnepanelen beschikt, zoals het merendeel van de EV-rijders. Tot 2025 geen wegenbelasting. Je kunt je natuurlijk focussen op de zogenaamde nadelen. Dat mag en dan moet je vooral op benzine blijven rijden. Ik zie het vooral als angst voor het onbekende, en gebrek aan juiste informatie.
Dat laatste klopt ook wel een beetje. Ik ben altijd (met mijn conventionele instelling) wat huiverig van grote veranderingen. Afgezien daarvan, woon ik in een rijtjes (senioren) huis, zonder zonnepanelen. Dus is de overstap voor mij minder aantrekkelijk, en het zou me zomaar weer (bij een gunstige inruil) een pakweg €13K kosten. Dus de kans op de overstap is vrijwel nihil. Maar praten kan altijd over dit thema, met mijn Volvo dealer. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: 06.10.2022 - 11:33 Leasemaatschappijen zijn ook ondernemers, die kopen alles ex de btw en calculeren met een restwaarde die voor een benzineauto echt lager ligt dan voor een Plug in, leaseprijzen schelen daardoor zomaar meer dan € 100,-- per maand.
De ondernemer die de leaseauto beschikbaar stelt is daar tamelijk gevoelig voor.
Dan vergeet je nog altijd de uiteindelijke rijder; die wordt behandeld obv de catalogusprijs mbt bijtelling (BTW speelt daar uiteraard geen enkele rol in).
De huidige XC40 van mijn vrouw (benzine) is toch echt aanzienlijk goedkoper in de lease dan om het even welke hybride of EV van volvo.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Teebee de auto werkelijkheid en het denken vanuit garage mensen is soms echt anders dan de eindgebruiker... k heb altijd gevoel gehad dat de privé rijder de korting van de lease tarieven betaalt. Maar goed kan nu wel allemaal anders zijn..
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

teebee schreef: 06.10.2022 - 16:16
OGA244 schreef: 06.10.2022 - 11:33 Leasemaatschappijen zijn ook ondernemers, die kopen alles ex de btw en calculeren met een restwaarde die voor een benzineauto echt lager ligt dan voor een Plug in, leaseprijzen schelen daardoor zomaar meer dan € 100,-- per maand.
De ondernemer die de leaseauto beschikbaar stelt is daar tamelijk gevoelig voor.
Dan vergeet je nog altijd de uiteindelijke rijder; die wordt behandeld obv de catalogusprijs mbt bijtelling (BTW speelt daar uiteraard geen enkele rol in).
De huidige XC40 van mijn vrouw (benzine) is toch echt aanzienlijk goedkoper in de lease dan om het even welke hybride of EV van volvo.
bijtellingsverschil T2 automaat en T4 automaat is 22% van €1000,- (€220,- bruto p/jr = € 8.50 netto p/mnd)
Bij een bepaald leasebudget is vandaag een T4 +/- € 100, - goedkoper dan een T2.. Lastige keuzes..
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Bij het RDW word vermeld dat er over de maand oktober, van de XC40 212 nieuwe registraties zijn. In september waren dit er nog 545.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

tja eind van jet jaar gaat de zakelijke wereld alkijken naar 2023 of juist niet kan ook. Ligt ook aan de fiscale regels komend jaar vermoed ik.

Mijn aanname is dat als een Dacia bijtelling vrij wordt en op LPG geframed wordt als DE klimaat vriendelijke auto, dan verkoopt men mogelijk veel meer DAcia s dan Volvo s denk ik wel.
Gaat allemaal over geld en imago en niet over merken......
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hans Eilander schreef: 01.11.2022 - 17:28 Bij het RDW word vermeld dat er over de maand oktober, van de XC40 212 nieuwe registraties zijn. In september waren dit er nog 545.
Klopt niet: het zijn er bijna 800 + 170 c40’s
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

mga1600 schreef: 01.11.2022 - 18:50
Hans Eilander schreef: 01.11.2022 - 17:28 Bij het RDW word vermeld dat er over de maand oktober, van de XC40 212 nieuwe registraties zijn. In september waren dit er nog 545.
Klopt niet: het zijn er bijna 800 + 170 c40’s
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

mga1600 schreef: 01.11.2022 - 18:50 Klopt niet: het zijn er bijna 800 + 170 c40’s
Dat klinkt in ieder geval beter. Dat is gelijk aan het oude niveau, van 800 nieuwe registraties per maand. Ik zag deze cijfers alleen bij het RDW, Autozine en Autoweek, zijn nog niet bekend. Waar haal jij die gegevens vandaan? De C40 en V60 tel ik niet mee, want het gaat hier alleen over de XC40. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Het is toch wel opvallend in die lijst, dat populaire auto,s zoals de: VW T-Cross, T-Roc, en Tiguan, samen opgeteld niet zo veel verkocht zijn in de vorige maand, als de XC 40?? :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”