Hans Eilander schreef: ↑05.10.2022 - 23:13
mga1600 schreef: ↑05.10.2022 - 22:52 We betalen tot 2025 geen wegenbelasting en in 2025 slechts 25%. Onderhoud is 3 jaar inclusief bij aanschaf , evenals verzekering. Dus ja het is zeker goedkoper. In NL barst het van de snelladers langs de snelwegen , ik heb in die twee jaar nog nooit een seconde laadstress gehad.
Ja, ik heb er óok over nagedacht. Mijn woonsituatie laat het moeilijk toe, voor een eigen laadpaal. Mijn huidige Volvo is net 2 jaar. De XC P6 Core heb je nu voor €50K. Ik zal a.s vrijdag eens en praatje maken met mijn dealer. Maar ik denk tóch nog een flinke poos met mijn huidige probleemloze XC40 te rijden. Op benzine, wel te verstaan.
En wat afstanden betreft, is een P6 geen probleem. Ik rij ca 250 km per week. Dus 1x aan de lader per week, is voldoende. Maar ik twijfel nog...
Een laadpunt bij het huis is wat mij betreft eigenlijk wel een voorwaarde om relaxed elektrisch te kunnen rijden. Bij mij is thuiskomen dan ook echt altijd inpluggen, zelfs als ik bij wijze van spreken alleen naar de bakker en de slager ben geweest. Standaard staat de laadlimiet in de auto op 90% dat is het advies van Volvo, alleen voor langere ritten gaat hij naar 100%.
Ik heb hier een Wallbox met een vaste kabel van 7 meter waardoor ik de auto ‘flexibel’ kan parkeren op de oprit. Tegenwoordig ‘ontzorgt’ Volvo met Joulz samen de klant die een laadpunt nodig heeft tegen een vaste prijs voor de aanleg, Toen ik mijn P8 bestelde, bestond dat nog niet. Een locale elektricien heeft het hier aangelegd met een ‘load balancer’ zodat de huisaansluiting niet verzwaard hoefde te worden en er toch geen gevaar bestaat voor overbelasting: als er binnen veel stroom wordt gebruikt met wasmachine en kookplaat bijvoorbeeld, wordt het laden van de auto even geknepen.
Je zegt dat je nog een tijd door wilt rijden, dat snap ik wel, maar vergeet daarbij niet dat de levertijd van een nieuw exemplaar wel bijna een jaar kan zijn…….