Pagina 1 van 2
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 04.12.2020 - 13:03
door Cruon
Hallo,
Sinds een halve week ben ik in bezit van een V60 PIH.
Ik was alleen gewend in oldtimers te rijden, dus een enorme overstap. Ca 30 jaar verschil

Zeer waarschijnlijk lees ik over instructies heen van de hulp pagina op het scherm in de auto...
Tsja, wie kan wil me op weg helpen? BTW ik woon in zuidwest Frankrijk , maar heb deze auto in NL op de kop getikt.
Ik merk op dat tijdens de eerste ritten met buitentemperatuur van 12° de ( koude) auto toch gewoon electrisch weg rijdt.
Sinds gisteren guur weer van ca 4-7° doet ie dat helemaal niet.
Vanmorgen gaf dashboard aan: wegens omstandigheden kan auto niet electrisch rijden.
Ligt dat aan mij? Verkeerd ingesteld? Moet ik resetten naar fabrieksinstellingen ?
Alvast zeer veel dank voor jullie reacties. Groet, Steven
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 04.12.2020 - 13:25
door Hatsi
Het kan zijn wanneer het koud is en je de verwarming lekker aan hebt staan, het eerst op temperatuur komt voordat het weer naar de elektro switched. Dat is tenminste hoe ik het bij mijn D6 ervaar.
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 04.12.2020 - 18:11
door Cruon
Dank voor de reactie. Ik had een uurtje geleden een ritje. Deed eerst de voorverwarming aan alvorens te vertrekken. Toch bij stand hybride meteen dieselmotor aan, op stand pure wel elektrische aandrijving. Hetzelfde onderweg. Vorige week was dat echt niet aan de orde. Ook nieuw nu is dat als auto stilstand stationair draait, uitlaatgassen binnen dringen....
Ik zal ergens iets verkeerd hebben ingetoetst of zo bij instellingen????
Dank voor het meedenken . Mvg. steven
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 04.12.2020 - 18:44
door Gouwe
Je kunt kijken of je in het menu de optie extra verwarmen kunt aanzetten. Dan werkt de standkachel tijdens het rijden en kun je in Pure zonder voor te verwarmen volledig elektrisch rijden.
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 05.12.2020 - 10:47
door Cruon
Dank voor de reactie. Maar op hybride zou ie toch ook naar electrisch moeten gaan? Althans toen ik d auto net had, deed ie dat wel.
Wie heeft er nog idee en ervaring? Dank
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 05.12.2020 - 11:38
door NielsPHEV
als de tankinhoud bijna laag is zal de D6 ook eerst de motor starten om het interieur op te warmen en daarna de accu gaan gebruiken
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 05.12.2020 - 12:03
door Gouwe
Cruon schreef: ↑05.12.2020 - 10:47
Dank voor de reactie. Maar op hybride zou ie toch ook naar electrisch moeten gaan? Althans toen ik d auto net had, deed ie dat wel.
Nee in hybride gaat bij deze buitentemperaturen de D-motor altijd aan. Gewoon na het starten direct Pure inschakelen en kijken wat er dan gebeurt?
Ik reed nooit in de stand hybride trouwens, juist omdat dan altijd de d-motor aanspringt op momenten dat je het niet wil of niet nodig is.
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 05.12.2020 - 13:06
door iDanman
Ik vermoed, gezien in Pure het wel lukt, dat je het gaspedaal te diep indrukt in hybrid. Zet je menukleur in op performance, dan kan je rechts in het display goed zien hoeveel power je vraagt en wanneer je ‘over vraagt’ waardoor de diesel aan gaat.
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 05.12.2020 - 13:20
door RoaldH
Is de auto soms bezig om de DPF te reinigen?
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 05.12.2020 - 14:01
door Cruon
De laatste reactie van Roald, wat is DPF in hemelsnaam?
Idanman: Ik denk niet dat ik de gaspedaal diep intrap. Op de meest rechtse energie meter is er boven in zon druppeltje, dat wit is als je dieselt. Tijdens de eerste ritten stond rechts halverwege wege een rood klein driehoekje. Links een lange naald die afhankelijk van je gaspedaal onderin zit of mee omhoog gaat. Tussen beide helften verschillende kleuren blauw.
Als motor koud is, en ik start op diesel, daarna druk ik op pure, komt een melding dat ik geen gebruik kan maken van die mogelijkheid, ook al is de batterij helemaal opgeladen.
Ook vreemd: al staat de ventilator laag, zodra ik diesel en stil sta, komt de dieselstank meteen binnen.
Tsja, omdat ik net voor het eerst in zo'n super auto rij, kan ik nog bladzijdes volschrijven met vragen, maar later meer.
Iedereen weer erg bedankt voor de reacties, zeer gewaardeerd , grtn
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 05.12.2020 - 17:41
door Gouwe
DPF is je roetfilter. De stank is zeer waarschijnlijk afkomstig van je standkachel. De uitlaat daarvan zit rechtsvoor. Als je de melding krijgt dat je niet op Pure kunt rijden kan dat meerdere oorzaken hebben (weet ze niet allemaal meer). Gebruik de zoekfunctie hier maar even.
Voor de rest: lees de handleiding eens goed door voordat je alle vragen hier deponeert

.
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 05.12.2020 - 22:09
door Cruon
Dank weer.
Ik snap de reactie over de handleiding,
Ik heb slechts een summier boekje, maar in de boordcomputer zal wellicht nog veel meer te lezen zijn, dan wat ik nu doe.
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 06.12.2020 - 09:27
door Gouwe
Hier kun je alle digitale handleidingen vinden:
https://www.volvocars.com/nl/support/manuals
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 20.12.2020 - 22:09
door Apejoekie
Oké, ik had dus hetzelfde probleem. Zelfs met voorverwarmen en een rit van 65 minuten bleef de auto in hybrid op diesel draaien. Pure niet beschikbaar vanwege tijdelijke betrekkingen hybridesysteem. Zelfs bij temperaturen van 11 graden.
Afgelopen week naar de garage geweest bleek dat de aircocompressor weer problemen heeft. Ze gaan nu in overleg of ik in aanmerking kom voor een coulance/garantie vervanging 2.0.
Advies is dus om de auto uit te laten lezen.
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 25.12.2020 - 10:17
door volvoben
Als de phev niet op de elektromotor wil rijden komt dit door een fout in de airco pomp. De airco van een phev is ook elektrisch. Doordat airco vloeistof/gas bij de elektromotor komt. Ontstaat hier een isolatie fout. Er gaat dan een ongewenste stroom lopen. En het hoogvoltage systeem word dan uitgeschakeld. En je kan dan alleen nog maar op diesel rijden. Dit is een bekend probleem bij Volvo. Ze hebben inmiddels een verbeterde pomp. Deze moet je bij een officiële dealer laten vervangen. (Vaak op kosten van Volvo). Ik heb dit meerdere malen gehad. Sinds de laatste revisie heb ik geen enkel probleem meer met elektrisch rijden.
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 25.12.2020 - 18:00
door Apejoekie
Update, mijn compressor wordt over garantie vervangen. Woensdag 13 januari kan ik hem brengen. Hopelijk daarna weer lekker elektrisch rijden.
Hoe staat het met het probleem van TS?
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 28.12.2020 - 14:08
door jowa
Is de compressor al eens vaker vervangen? Want dan valt de uitwisseling onder de garantie. Mijn V60 uit 2015 rijdt nog met de eerste aircopomp rond en geeft in VIDA een foutmelding weer. De coulance vanuit Volvo is 50% omdat het de eerste keer is (gaat tot 72 maanden na registratiegeloof ik).
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 30.12.2020 - 21:25
door RoaldH
jowa schreef: ↑28.12.2020 - 14:08
Is de compressor al eens vaker vervangen? Want dan valt de uitwisseling onder de garantie. Mijn V60 uit 2015 rijdt nog met de eerste aircopomp rond en geeft in VIDA een foutmelding weer. De coulance vanuit Volvo is 50% omdat het de eerste keer is (gaat tot 72 maanden na registratiegeloof ik).
Coulance geldt alleen als de originele aircopomp al is vervangen. Dus niet op de originele pomp die het 4/5 jaar heeft volgehouden.
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 01.01.2021 - 18:20
door S80 TDI
RoaldH schreef: ↑30.12.2020 - 21:25
jowa schreef: ↑28.12.2020 - 14:08
Is de compressor al eens vaker vervangen? Want dan valt de uitwisseling onder de garantie. Mijn V60 uit 2015 rijdt nog met de eerste aircopomp rond en geeft in VIDA een foutmelding weer. De coulance vanuit Volvo is 50% omdat het de eerste keer is (gaat tot 72 maanden na registratiegeloof ik).
Coulance geldt alleen als de originele aircopomp al is vervangen. Dus niet op de originele pomp die het 4/5 jaar heeft volgehouden.
Mijn originele gaf na 52 maanden de geest. Werd netjes vervangen zonder factuur. Mijn dealer informeerde mij dat wanneer onderhoud bij een volvo dealer uitgevoerd werd deze tot 96 maanden vervangen werden bij problemen.
Hybride kiest om alleen dieselmotor te gebruiken
Geplaatst: 01.01.2021 - 20:21
door RoaldH
S80 TDI schreef: ↑01.01.2021 - 18:20
RoaldH schreef: ↑30.12.2020 - 21:25
jowa schreef: ↑28.12.2020 - 14:08
Is de compressor al eens vaker vervangen? Want dan valt de uitwisseling onder de garantie. Mijn V60 uit 2015 rijdt nog met de eerste aircopomp rond en geeft in VIDA een foutmelding weer. De coulance vanuit Volvo is 50% omdat het de eerste keer is (gaat tot 72 maanden na registratiegeloof ik).
Coulance geldt alleen als de originele aircopomp al is vervangen. Dus niet op de originele pomp die het 4/5 jaar heeft volgehouden.
Mijn originele gaf na 52 maanden de geest. Werd netjes vervangen zonder factuur. Mijn dealer informeerde mij dat wanneer onderhoud bij een volvo dealer uitgevoerd werd deze tot 96 maanden vervangen werden bij problemen.
Dan heb ik groot respect voor VCNL. Tesla laat je na 4 jaar of 80.000 km gewoon zitten.