Pagina 1 van 2
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 09.12.2020 - 15:35
door gtest
Sedert enkele maanden heb ik nu ook problemen met de geartronic in warme toestand.
De automaat heeft zijn “smoothness” verloren.
Ik voel het opschakelen en het neerschakelen van de automaat zeer goed. Ik voel nu iedere keer een kleine schok (duurt zowat 1 sec). Ook tijdens het remmen voel ik dit (alsof de motor nog wat langer gas heeft, alsof hij nog eerst wat wilt versnellen…).
Voordien had ik enkel hevige schokken bij koude motor en maar de eerste paar honderd meter.(gekend probleem)
In de garage konden ze geen fouten vaststellen. Wel deden ze een reset en deden ze een nieuwe leermodus. Maar dit gaf geen verbetering.
Zijn er hier nog met die zelfde symptomen of oplossingen?
Hij is net uit garantie en ik hoorde dat een nieuwe automaat verschillende duizenden euro zou kosten (leuk).
Ps: nog maar iets meer dan 20.000km gereden
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 09.12.2020 - 15:50
door mees
Automaat-olie verversen / flushen.
Net als je motor-olie etc.....
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 09.12.2020 - 15:55
door gtest
Met slechts 20000km op de teller?
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 09.12.2020 - 15:57
door mees
Niet geschoten,
is altijd mis........
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 09.12.2020 - 19:33
door Gouwe
Een automaat na 2 jaar/20K defect kan niet door gebruik komen.
Ik zou daarom nog niet inzitten over geld, als het al een nieuwe automaat zou moeten worden kun je zeker een beroep doen op het non-conformiteitsbeginsel.
Geen idee trouwens of "hevige schokken" bij koude motor een gekend probleem is, maar lijkt mij ook niet zoals het zou moeten.
Misschien dat iemand hier op het forum daar meer over kan zeggen....
Bakspoelen kan in ieder geval geen kwaad maar zou dat nu nog niet doen. Dan loop je het risico dat Volvo straks dat als mogelijke oorzaak gaat aanwijzen...
Gewoon eerst het traject met Volvo bewandelen zou ik adviseren. Heeft de dealer ook proefgereden en wat is hun bevinding? Eventueel een andere dealer voor een second opinion? Contact opnemen met Volvo Nederland?
Hoop voor je dat het wordt opgelost.
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 09.12.2020 - 21:06
door Marcnij
Het valt me op dat dealer de klant wel erg makkelijk weer naar huis sturen als de computer geen storing geeft.
Geen storing in de computer wil nog niet zeggen dat er niets defect is.
Ik zou dus bij de dealer aandringen op verder onderzoek.
In ieder geval ook even samen met de monteur proefrijden, zodat je hem ook kun wijzen op het probleem.
Ik heb zelf namelijk wel eens meegemaakt dat bij ophalen van de auto simpel werd gemeld dat ze de klacht niet geconstateerd hebben. (Was een combinatie beurt en probleempje)
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 10.12.2020 - 22:35
door Kurt1975
Het schokken bij de eerste paar honderd meter herken ik, en ja, dit is soms vrij hevig. Zou niet mogen met een nieuwe auto. Hier zou de zoveelste SW update voor uitkomen deze maand die het probleem definitief zou oplossen (ben benieuwd).
Dit schokken komt mijn insziens niet van de automaat, maar van de motor. Lijkt alsof de ontsteking hapert. Ik ben er ook niet echt gelukkig bij, maar wacht nog ff de update af.
Het schokken van de automaat waarover jij spreekt, herken ik niet. De bak flushen is veel te vroeg na 2 jaar en 20000 km. Druk blijven zetten op de dealer. Dit moeten ze oplossen...
P.s. wat is jouw verbruik? Ik raak bij rustig rijden moeilijk onder de 10l/100 km, en denk dat er iets scheelt. Bij veel korte afstanden gaat het zelfs naar 11,5l/100km.
Dealer vindt niets en de auto rijdt voor de rest goed en heeft 24400km op de teller...
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 10.12.2020 - 23:33
door gtest
Kurt1975 schreef: ↑10.12.2020 - 22:35
Het schokken bij de eerste paar honderd meter herken ik, en ja, dit is soms vrij hevig. Zou niet mogen met een nieuwe auto. Hier zou de zoveelste SW update voor uitkomen deze maand die het probleem definitief zou oplossen (ben benieuwd).
Dit schokken komt mijn insziens niet van de automaat, maar van de motor. Lijkt alsof de ontsteking hapert. Ik ben er ook niet echt gelukkig bij, maar wacht nog ff de update af.
Het schokken van de automaat waarover jij spreekt, herken ik niet. De bak flushen is veel te vroeg na 2 jaar en 20000 km. Druk blijven zetten op de dealer. Dit moeten ze oplossen...
P.s. wat is jouw verbruik? Ik raak bij rustig rijden moeilijk onder de 10l/100 km, en denk dat er iets scheelt. Bij veel korte afstanden gaat het zelfs naar 11,5l/100km.
Dealer vindt niets en de auto rijdt voor de rest goed en heeft 24400km op de teller...
In het begin had ik ook een extreem hoog verbruik rond de 10L en meer. Nu gezakt naar ongeveer 9L.
Wat eigenlijk veel te veel is...
Hou ons op de hoogte of de software update helpt, Volvo had mij dat al meer dan een jaar geleden belooft deze update...
Misschien dat het ook mijn tweede probleem bij warme motor kan oplossen.
You never know!
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 11.12.2020 - 15:34
door Hans Eilander
gtest schreef: ↑10.12.2020 - 23:33 In het begin had ik ook een extreem hoog verbruik rond de 10L en meer. Nu gezakt naar ongeveer 9L.Wat eigenlijk veel te veel is...
Het verbruik van een T4 zou eigenlijk rond de 8L-100km moeten liggen. Tenminste, wat ik zag van verschillende testen met de XC 40 in Duitsland. Mijn T2 zit op het moment volgens de boordcomputer op 6,4L. Bij mijn laatste tankbeurt, kwam ik op een verbruik van 1:14,7. Daar ben ik tevreden mee, gezien de lage temperatuur in de wintermaanden. Jouw verbruik, van 9L is best wel wat aan de hoge kant vind ik. Maar vele factoren spelen een rol. En ook onderlinge motoren van hetzelfde type, verschillen in verbruik.
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 11.12.2020 - 16:06
door Kurt1975
Ik heb afspraak bij de dealer op 21/12 voor installatie van een trekhaak. Dan wordt ook de december SW update ingeladen. Keep you posted.
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 12.12.2020 - 14:13
door Hans Eilander
Mijn automaat schokt niet, en is heel soepel. Hij wil wel altijd wat later naar de 8e versnelling, ( 95 km/u) maar daar heb ik het volgende op gevonden. Daar ik meestal ca 90 km/u rij, zet ik hem dan in handmatig, en dan in 8. Dan rij je nét boven de 1500 t/m. Alleen moet je dan wél voor een rotonde of splitsing/kruising weer even in automaat tikken. Ben tot op dit moment zeer tevreden over de automaat.
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 12.01.2021 - 23:23
door Kurt1975
Na de laatste SW update is het stotteren bij koude motor helemaal weg. De auto rijdt merkbaar zachter/ rustiger. Zelfs het opschakelen voel je minder. Ik ben tevreden.
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 13.01.2021 - 08:22
door Gouwe
Kijk dat zijn mooie berichten. Mooi dat het met een SW update is opgelost.
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 13.01.2021 - 14:41
door gtest
Kurt1975 schreef: ↑12.01.2021 - 23:23
Na de laatste SW update is het stotteren bij koude motor helemaal weg. De auto rijdt merkbaar zachter/ rustiger. Zelfs het opschakelen voel je minder. Ik ben tevreden.
Kurt,
is dat de laatste versie van november 2020 dat ze erop gezet hebben?
Of is er intussen al een nieuwe versie?
Op de update-site staat nog steeds 23-11-2020.
Moest een soft-update m'n hakkelig schakelen koud/warm kunnen oplossen zou ik heeeeeeeel tevreden zijn.
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 13.01.2021 - 22:56
door Kurt1975
gtest schreef: ↑13.01.2021 - 14:41
Kurt1975 schreef: ↑12.01.2021 - 23:23
Na de laatste SW update is het stotteren bij koude motor helemaal weg. De auto rijdt merkbaar zachter/ rustiger. Zelfs het opschakelen voel je minder. Ik ben tevreden.
Kurt,
is dat de laatste versie van november 2020 dat ze erop gezet hebben?
Of is er intussen al een nieuwe versie?
Op de update-site staat nog steeds 23-11-2020.
Moest een soft-update m'n hakkelig schakelen koud/warm kunnen oplossen zou ik heeeeeeeel tevreden zijn.
Ik ben op 21 december bij de dealer geweest. Ze hadden de SW nog maar vrij recent beschikbaar.
Welke het was, geen idee.
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 14.01.2021 - 09:35
door danny3
Hans Eilander schreef: ↑12.12.2020 - 14:13
Mijn automaat schokt niet, en is heel soepel. Hij wil wel altijd wat later naar de 8e versnelling, ( 95 km/u) maar daar heb ik het volgende op gevonden. Daar ik meestal ca 90 km/u rij, zet ik hem dan in handmatig, en dan in 8. Dan rij je nét boven de 1500 t/m. Alleen moet je dan wél voor een rotonde of splitsing/kruising weer even in automaat tikken. Ben tot op dit moment zeer tevreden over de automaat.
Wat een gedoe.... ik laat de automaat gewoon zijn werk doen...
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 14.01.2021 - 09:59
door gtest
Heb op 25 jan. afspraak met dealer.
Ze gaan foutcodes nogmaals uitlezen van de automaat.
Ivm probleem schokken bij koudstart zegt m'n dealer : "Het fenomeen dat je ervaart tijdens de koudstart heeft te maken met de opstartfase van de katalysator en is dus emissie gerelateerd. Volvo zoekt naar een oplossing (=software gerelateerd)"
Ik hou jullie op de hoogte.
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 14.01.2021 - 10:01
door Hans Eilander
danny3 schreef: ↑14.01.2021 - 09:35Hans Eilander schreef: ↑12.12.2020 - 14:13Mijn automaat schokt niet, en is heel soepel. Hij wil wel altijd wat later naar de 8e versnelling, ( 95 km/u) maar daar heb ik het volgende op gevonden. Daar ik meestal ca 90 km/u rij, zet ik hem dan in handmatig, en dan in 8. Dan rij je nét boven de 1500 t/m. Alleen moet je dan wél voor een rotonde of splitsing/kruising weer even in automaat tikken. Ben tot op dit moment zeer tevreden over de automaat.
Wat een gedoe.... ik laat de automaat gewoon zijn werk doen...
Ik ook, maar ik heb ook zo af en toe, zelf graag de regie in handen....

T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 25.01.2021 - 12:54
door gtest
Kurt1975 schreef: ↑13.01.2021 - 22:56
gtest schreef: ↑13.01.2021 - 14:41
Kurt1975 schreef: ↑12.01.2021 - 23:23
Na de laatste SW update is het stotteren bij koude motor helemaal weg. De auto rijdt merkbaar zachter/ rustiger. Zelfs het opschakelen voel je minder. Ik ben tevreden.
Kurt,
is dat de laatste versie van november 2020 dat ze erop gezet hebben?
Of is er intussen al een nieuwe versie?
Op de update-site staat nog steeds 23-11-2020.
Moest een soft-update m'n hakkelig schakelen koud/warm kunnen oplossen zou ik heeeeeeeel tevreden zijn.
Ik ben op 21 december bij de dealer geweest. Ze hadden de SW nog maar vrij recent beschikbaar.
Welke het was, geen idee.
Kurt het klopte dat er nieuwe software is specifiek voor dit probleem ( info vd meestergast).
Ik kreeg vandaag de upgrade en ze controleerden ook op foutcodes ( zoals verwacht er waren er geen).
Zal in de volgende weken ervaren of dit soelaas bracht.
Ik hoop het.
T4/T5 geartronic probleem
Geplaatst: 25.01.2021 - 13:06
door mga1600
Destijds had ik bij mijn XC60 ook dat na enige tijd de automaat niet meer lekker werkte. Ze hebben toen eerst een volledige reset daarvan gedaan en vervolgens een soort ‘learning mode’ aan gezet waarbij de Geartronic zichzelf opnieuw moest ‘uitvinden’. Na een paar dagen snapte hij alles weer en was het perfect.