Olie verbruik T3

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Beste,
enige tijd geleden als eens bij dealer geweest voor de oliepijl sensor (zie ouder topic)
Twee weken gelden is oliepeil dan bijgevuld tot maximum na een melding.
Vandaag terug geweest voor controle (na 1000km)
Ze hebben de olie afgelaten om het volume te meten (procedure van Volvo)
Er was 0,2 liter uit na 1000km.
Morgen is er een overleg wat ze gaan doen.

Zijn er nog T2 & T3 rijders met olie verbruik?
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vosken schreef: 15.12.2020 - 17:57 Beste, enige tijd geleden als eens bij dealer geweest voor de oliepijl sensor (zie ouder topic) Twee weken gelden is oliepeil dan bijgevuld tot maximum na een melding.Vandaag terug geweest voor controle (na 1000km) Ze hebben de olie afgelaten om het volume te meten (procedure van Volvo) Er was 0,2 liter uit na 1000km. Morgen is er een overleg wat ze gaan doen. Zijn er nog T2 & T3 rijders met olie verbruik?
Dat zou betekenen dat je op 5000 km ongeveer een liter olie verbruikt. Dat hoeft nog niet perse verontrustend te zijn. Het kan zelfs zijn, dat na een bepaalde inloop-periode, het olieverbruik geheel verdwijnt. Ik ben benieuwd wat je dealer gaat ondernemen. Veel succes er mee. Gr, Hans.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Aangezien de boel nog op elkaar in moet lopen zou ik hier inderdaad nog niet wakker van liggen.
Als het verbruik aan houd wordt het een ander verhaal, dan mogen ze uit gaan zoeken wat het probleem is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Vosken schreef: 15.12.2020 - 17:57 Beste,
enige tijd geleden als eens bij dealer geweest voor de oliepijl sensor (zie ouder topic)
Twee weken gelden is oliepeil dan bijgevuld tot maximum na een melding.
Vandaag terug geweest voor controle (na 1000km)
Ze hebben de olie afgelaten om het volume te meten (procedure van Volvo)
Er was 0,2 liter uit na 1000km.
Morgen is er een overleg wat ze gaan doen.

Zijn er nog T2 & T3 rijders met olie verbruik?
..je refereert naar deze post viewtopic.php?f=126&t=86216; ben je dezelfde persoon?
In ieder geval is m.i. een olieverbuik van 1L/5000km voor een nieuwe auto met VEA motor onacceptabel hoog. Laat het goed door de dealer nakijken.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Nee dit ben ik niet.
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Vosken schreef: 17.12.2020 - 11:52 Nee dit ben ik niet.
Die andere T3 rijder is Gilbert. Maar waarschijnlijk wél met hetzelfde probleem. Alhoewel....dat zal de tijd leren, of dit olieverbruik werkelijk een aanhoudend probleem is. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Hans Eilander schreef: 17.12.2020 - 12:06
Vosken schreef: 17.12.2020 - 11:52 Nee dit ben ik niet.
Die andere T3 rijder is Gilbert. Maar waarschijnlijk wél met hetzelfde probleem. Alhoewel....dat zal de tijd leren, of dit olieverbruik werkelijk een aanhoudend probleem is. ;)
Inderdaad ik heb het zelfde probleem 0,2 liter per 1000 km. Helaas vinden ze geen oorzaak.
Maar eerlijk gezegd , 1 liter olie per 5000 km dat vind ik onaanvaardbaar. Dertig jaar geleden toen je om de 5000 km naar het onderhoud moest was dat misschien normaal , maar hedendaags absoluut niet.
Ondertussen is er voor het laatst op 3 december bijgevuld , tot op heden geen olieverbruik , maar ik heb dan ook nog niet veel kilometers gedaan.
Vosken
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 31.10.2017 - 10:35

Gilbert 20 schreef: 17.12.2020 - 13:02
Hans Eilander schreef: 17.12.2020 - 12:06
Vosken schreef: 17.12.2020 - 11:52 Nee dit ben ik niet.
Die andere T3 rijder is Gilbert. Maar waarschijnlijk wél met hetzelfde probleem. Alhoewel....dat zal de tijd leren, of dit olieverbruik werkelijk een aanhoudend probleem is. ;)
Inderdaad ik heb het zelfde probleem 0,2 liter per 1000 km. Helaas vinden ze geen oorzaak.
Maar eerlijk gezegd , 1 liter olie per 5000 km dat vind ik onaanvaardbaar. Dertig jaar geleden toen je om de 5000 km naar het onderhoud moest was dat misschien normaal , maar hedendaags absoluut niet.
Ondertussen is er voor het laatst op 3 december bijgevuld , tot op heden geen olieverbruik , maar ik heb dan ook nog niet veel kilometers gedaan.

Gilbert,
wat hebben ze allemaal al nagezien?
Heb je hier info van?
Volvo XC60 B4 R-design 05/2022
Volvo XC40 T3 Geartronic Inscription 05/2020
Volvo V60 D3 Geartronic Dynamic 10/2017
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gilbert 20 schreef: 17.12.2020 - 13:02 Maar eerlijk gezegd , 1 liter olie per 5000 km dat vind ik onaanvaardbaar. Dertig jaar geleden toen je om de 5000 km naar het onderhoud moest was dat misschien normaal , maar hedendaags absoluut niet. Ondertussen is er voor het laatst op 3 december bijgevuld , tot op heden geen olieverbruik , maar ik heb dan ook nog niet veel kilometers gedaan.
Waarom zou vroeger een olieverbruik van 1L op 5000km normaal zijn, en in 2020 ineens niet meer? Ze gebruiken nog steeds dezelfde materialen. De tolerantie van zuigerveren en schraapveer kan verschillen. Zoals al eerder opgemerkt, kan dit verbruik na een bepaalde inloop periode weer vanzelf verdwijnen. Zoals je al aangaf, kon je dealer niks bijzonders vinden. Dus kijk eerst eens een 10.000km aan. En blijft het olieverbruik bestaan, kan je altijd weer de dealer informeren.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Ik heb geen enkele info gekregen , behalve dat alles normaal was en dat ze 0,2 liter hebben toegevoegd.
Ik ben wel van garage veranderd , en indien het probleem terug komt zouden ze daar een volledige checkup doen.
Hans Eilander schreef: 17.12.2020 - 15:23
Gilbert 20 schreef: 17.12.2020 - 13:02 Maar eerlijk gezegd , 1 liter olie per 5000 km dat vind ik onaanvaardbaar. Dertig jaar geleden toen je om de 5000 km naar het onderhoud moest was dat misschien normaal , maar hedendaags absoluut niet. Ondertussen is er voor het laatst op 3 december bijgevuld , tot op heden geen olieverbruik , maar ik heb dan ook nog niet veel kilometers gedaan.
Waarom zou vroeger een olieverbruik van 1L op 5000km normaal zijn, en in 2020 ineens niet meer? Ze gebruiken nog steeds dezelfde materialen. De tolerantie van zuigerveren en schraapveer kan verschillen. Zoals al eerder opgemerkt, kan dit verbruik na een bepaalde inloop periode weer vanzelf verdwijnen. Zoals je al aangaf, kon je dealer niks bijzonders vinden. Dus kijk eerst eens een 10.000km aan. En blijft het olieverbruik bestaan, kan je altijd weer de dealer informeren.
Precies wat ik ga doen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

@Gilbert 20,
Ik heb net even gekeken bij specificaties. in de T2 en de T3 (turbo-intercooler) 1.5 motor gaat 5,6L motorolie (incl filter) Tussen max en min peilstand zit ruimte. Hoeveel weet ik niet precies. 0,2L bijvullen vind ik overbodig. Pas wanneer je peil in de buurt van de min komt, is bijvullen verstandig. De motor hoeft écht niet tot aan de nok (max stand) gevuld te zijn, voor het goed functioneren. Daarom is tussendoor even nakijken van het oliepeil verstandig. Maar bijvullen hoeft echt niet direct bij het zakken van het oliepeil.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Hans Eilander schreef: 17.12.2020 - 15:46 @Gilbert 20,
Ik heb net even gekeken bij specificaties. in de T2 en de T3 (turbo-intercooler) 1.5 motor gaat 5,6L motorolie (incl filter) Tussen max en min peilstand zit ruimte. Hoeveel weet ik niet precies. 0,2L bijvullen vind ik overbodig. Pas wanneer je peil in de buurt van de min komt, is bijvullen verstandig. De motor hoeft écht niet tot aan de nok (max stand) gevuld te zijn, voor het goed functioneren. Daarom is tussendoor even nakijken van het oliepeil verstandig. Maar bijvullen hoeft echt niet direct bij het zakken van het oliepeil.
Ik hou het voorlopig in het oog , het is inderdaad niet extreem veel , het zou kunnen dat dit maar tijdelijk is , hij heeft tenslotte nog maar 7000km wat erg weinig is. Men heeft mij wel gezegd in de garage dat dit soms in het begin kan gebeuren.
WimmieV
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 22.10.2020 - 20:58

Hoe kan de ene t2 wel olie verbruiken en de ander niet? Zijn er xc40 T2T3 rijders die geen olie verbruiken?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WimmieV schreef: 23.12.2020 - 17:07 Hoe kan de ene T2 wel olie verbruiken, en de ander niet? Zijn er T2-T3 rijders die geen olie verbruiken?
Ik denk verreweg de meeste hebben geen last van olieverbruik. Maar sommige dus wel. Hoe dat kan? Auto,s worden door mensen gemaakt. Waarom krijgt de ene problemen met zijn versnellingsbak, en de andere niet? Waarom gebruikt de ene veel meer brandstof dan de andere? En er spelen verschillende factoren een rol. Hoe word een nieuwe auto ingereden? Neemt men de tijd, om eerst de motor op temperatuur te laten komen? Word de auto vanaf het begin al zwaar belast? Door b.v. een paardentrailer, caravan, of andere grote aanhanger? En dan zitten er meestal ook nog onderling in dezelfde motoren, marginale onderlinge verschillen, die later mogelijk als een probleem tevoorschijn kunnen komen. En vul dat maar aan, breid dat maar uit.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
WimmieV
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 22.10.2020 - 20:58

Ik geloof dat het inrijden van grote invloed is op het inlopen van de zuigerveren.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WimmieV schreef: 23.12.2020 - 21:07 Ik geloof dat het inrijden van grote invloed is op het inlopen van de zuigerveren.
Als je dát punt maar goed onthoud. Het inrijden van de auto is cruciaal, en bepalend voor de gehele levensduur van de auto. ;) Dus óók bepalend voor het (olie-) brandstof verbruik.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
WimmieV
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 22.10.2020 - 20:58

Tja en wat is wijsheid tijdens deze fase. Wat meer langere afstanden met wisselende belasting.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WimmieV schreef: 23.12.2020 - 21:56 Tja en wat is wijsheid tijdens deze fase. Wat meer langere afstanden met wisselende belasting.
Afwisselende belasting speelt nog niet zo,n belangrijke rol. Wel hoe je de auto rustig op temperatuur rijd. Niet teveel vermogen vraagt in het begin, zodat je de tijd geeft dat alles soepel op elkaar inloopt. Dat is héél belangrijk voor de levensduur, en de prestaties van de motor.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 23.12.2020 - 22:03
WimmieV schreef: 23.12.2020 - 21:56 Tja en wat is wijsheid tijdens deze fase. Wat meer langere afstanden met wisselende belasting.
Afwisselende belasting speelt nog niet zo,n belangrijke rol. Wel hoe je de auto rustig op temperatuur rijd. Niet teveel vermogen vraagt in het begin, zodat je de tijd geeft dat alles soepel op elkaar inloopt. Dat is héél belangrijk voor de levensduur, en de prestaties van de motor.
Idd . Een rustige rijstijl , niet direkt volle bak optrekken en niet volle belasting in het begin ...
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 23.12.2020 - 20:54
WimmieV schreef: 23.12.2020 - 17:07 Hoe kan de ene T2 wel olie verbruiken, en de ander niet? Zijn er T2-T3 rijders die geen olie verbruiken?
Ik denk verreweg de meeste hebben geen last van olieverbruik. Maar sommige dus wel. Hoe dat kan? Auto,s worden door mensen gemaakt. Waarom krijgt de ene problemen met zijn versnellingsbak, en de andere niet? Waarom gebruikt de ene veel meer brandstof dan de andere? En er spelen verschillende factoren een rol. Hoe word een nieuwe auto ingereden? Neemt men de tijd, om eerst de motor op temperatuur te laten komen? Word de auto vanaf het begin al zwaar belast? Door b.v. een paardentrailer, caravan, of andere grote aanhanger? En dan zitten er meestal ook nog onderling in dezelfde motoren, marginale onderlinge verschillen, die later mogelijk als een probleem tevoorschijn kunnen komen. En vul dat maar aan, breid dat maar uit.
Idd... en alles geraakt normaal wel opgelost bij de dealers achteraf als er iets niet juist is
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Plaats reactie

Terug naar “XC40”