Pagina 1 van 1
Katvervanger 1.9TD
Geplaatst: 25.10.2006 - 19:47
door AR
Kan iemand mij vertellen wat de voor en nadelen zijn van een katverganger ?
Mijn 1.9TD heeft nu 190.000km gelopen. Ik begreep dat een katvervanger iets meer vermogen op zou leveren, maar ik heb geen idee wat een katvervanger kost en waar ik deze kan kopen?
Groet,
AR
Geplaatst: 28.10.2006 - 13:13
door screwloose
zit er een katalisator op een diesel tegenwoordig??
Geplaatst: 28.10.2006 - 14:20
door AR
Ik kom overal tegen van wel, maar wellicht is er iemand die een verlossend antwoord heeft?
Hier wordt bijvoorbeeld over een kat gesproken
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2514
Geplaatst: 28.10.2006 - 17:33
door screwloose
mmmm, OK, weer wat geleerd. dan zit er bij mij blijkbaar ook een onderr... geinig, kan ik hem ook opvoeren!
Geplaatst: 29.10.2006 - 12:26
door J
Doen!!
gaan we samen naar de Ring,
smurf en kameel doen ronde over de Nordschleife
Geplaatst: 04.11.2006 - 20:27
door Volmar
Ik denk niet dat die kat veel verschil zal opleveren.....
Zeker niet bij een TD.
K&N filter plaatsen en kleppen goed laten afstellen levert je
veel meer op. En goeie dunne motorolie.
Rijdt zelf met Shell helix Ultra 0w40 en K&N filter en
afgestelde kleppen.
Je zult met een TD niet echt veel meer vermogen eruit
krijgen, maar wel dat ie sneller op het gas reageert.
En meer koppel onderin.
Geplaatst: 04.11.2006 - 23:02
door screwloose
kleppen goed laten afstellen doet ie toch automatisch?
dunne motorolie lijkt me niet zo goed voor de motor...
beetje rapper gas lijkt me wel lekker, ik merk dat turbogat duidelijk!..
Geplaatst: 05.11.2006 - 08:55
door J
http://www.uitlaten.com/uitlaten/kat.html
klopt wel met wat ik altijd geleerd heb, namelijk dat vooral bij turbo motoren aanpassingen meer resultaat hebben.
Geplaatst: 05.11.2006 - 20:42
door Volmar
Als je de 90PK uitvoering hebt, gezien het turbogat wel, dan heeft
de motor geen automatisch klepstelling. Die wordt, als het goed is,
bij ieder distributieriem wissel meteen gesteld, omdat voor het stellen
de nokkenas eraf moet.. Leuk....NOT. Is duur.
Dunnere olie is absoluut geen probleem, zeker niet met shell
helix 0W40. Ik rijd er al een jaar heel tevreden mee rond.
Auto loopt zeer soepel. Is stiller dan met die dikkere olie.
Ander merk 0W40 zou ik niet gebuiken. Shell is op dit moment
gewoon de beste olie.
Heb heel wat discussie's gevolgd. Tot ik iemand met heel veel verstand
van olie tegenkwam. Die W normen zijn allang al achterhaald.
De olie markt is zo enorm geevolueerd, dat heel andere normen gelden.
Maar iedereen is zo gefixeerd op die W normen, dat ze voor het
psychische nog worden gehanteerd.
Dunne olie is sneller het blok rond bij koude start, dus minder slijtage
bij vriesnachten. Velen denken dat dunne olie te dun is om goed te
smeren en dat is nou juist niet zo. Ook dunne olie smeert ALTIJD.
En heel goed.
Geplaatst: 06.11.2006 - 08:00
door AR
De kleppen staan goed.
De olie die ik gebruik is Autofood Anan 5w40 Vol Syntetisch.
Hier is de motor merkbaar rustiger op gaan draaien dan wat hij deed toen ik hem kocht (heb geen idee wat er toen voor olie in zat, en of het niets met de rijstijl te maken heeft)
De grote van het turbogat vind ik opzich wel meevallen, en de eerste 4 versnelllingen kan ik heel erg goed meekomen met het verkeer, echter op de snelweg is het met inhalen soms even wat lastig.
Tussen de 100 en de 130 in de 5de versnelling heeft de auto weinig zin, na de 140 tot de 180 wil die wel weer.
Momenteel ben ik opzoek naar een oplossing om het gat in de 5de versnelling wat weg te krijgen. Wellicht is een katvervanger door een optie voor? Maar misschien moet ik eerst naar een K&N luchtfilter kijken?
Geplaatst: 06.11.2006 - 09:44
door Volmar
Ik zou eerst beginnen met een K&N filter.
Je zult merken dat ie wat sneller reageert.
Ik tank tegenwoordig ook alleen nog maar BP Ultimatie Diesel.
Heb nu een jaar geexperimenteerd door een paar keer BP
te tanken en tussendoor enkele malen een ander merk
Het valt me op dat de Ultimate zeer goede prestatie's geeft bij
de TD..
Het is wel wat duurder, maar wat jij hebt van 100-130, daar heb
ik minder last van. Als het niet goed gaat met inhalen, schakel ik
even terug naar 4 en trek flink door. Maar meestal is dat niet
nodig. Als ik bijvoorbeeld AVIA tank, dan is de auto werkelijk niet
vooruit te branden. Met Ultimate heb ik vanaf 2000 RPM voldoende
koppel.
Het overpakken tussen de versnellingen gaat ook heel soepel.
M'n K&N filter reinig ik wel meer dan voorgeschreven, je merkt
dat de auto op d'n duur wat minder gaat presteren. Filter even
reinigen en je merkt enorm veel verschil, althans ik wel.
De motor heeft veel lucht nodig. De auto rijdt 1:15 gemiddeld
genomen over een jaar. Met Ultimate is ie wat zuiniger en trekt
beter.
Als je motor goed loopt op die 5W40, gewoon blijven gebruiken, je
hoort het wel aan de motor.
Geplaatst: 06.11.2006 - 10:28
door AR
Het K&N Filter is besteld en komt als alles meezit vrijdag binnen.
Ik heb een tijdje op V-Power diesel gereden, maar dat beviel niet zo. Ik had de indruk dat de motor wat rauw liep op deze benzine.
Een BP heb ik niet in de buurt, maar wel een Total, wellicht dat Excellium Diesel een mooi alternatief is. Die 3 euro per tankbeurt extra is me dat wel waard.
Wat ik de laatste paar maanden wel merk is dat de motor rond de +/- 3700 rpm iets inhoud, dit gaat ook gepaard met een wat meer grommende motor.
Geplaatst: 06.11.2006 - 10:44
door Volmar
Je moet even kijken of je hetzelfde hebt met het nieuwe filter.
Shell diesel loopt inderdaad redelijk in de TD.
De auto loopt heel rauw en lijkt buiten adem bij hogere toerentallen
als het filter wat dichtzit. Het loopt allemaal niet zo soepel dan.
Regelmatig plankgas doortrekken tot maximaal toerental helpt ook
bij rauwlopen, dan 'brand' je roet uit het systeem.
Als je een lange tijd in een stad of 80km wegen hebt gereden hoopt
er zich roet op. gaat ie ook rotter van lopen.
Als je plankgas geeft, kan de straat of weg even zwart staan van de roet
maar daarna loopt ie beter
Veel dealers doen dit voor ze de roetmeting gaan doen.
Is een kwaaltje van een indirecte ingespoten diesel.....
Ik tankte voorheen bijna altijd Shell, omdat ik vroeger slechte
ervaringen had met BP in een Golf I diesel. Roken en slecht lopen.
Maar een jaar geleden heeft mijn vrouw Ultimate getankt en
sindsdien wil ik niets anders meer voor de TD.
Total heb ik nog niet geprobeerd, ga ik ook eens uitproberen.
Laat het even weten, wat je ervan vind....
Geplaatst: 06.11.2006 - 13:05
door AR
Ik heb zojuist even een flesje diesel injector cleaner van Wynn erbij gedaan. en de laatste restje uit me tank leeggereden. Dan zijn de injectors allemaal weer schoon.
Vanmiddag ga ik even BP Ultimate tanken. ik had een BP pomp over het hoofd gezien.