Lagere snelheden - witte rook bij belasting
Geplaatst: 17.12.2020 - 11:26
Hoi allen,
Er zijn al wat topics aan gewijd, maar wil toch eens gezamenlijk van gedachten wisselen.
Ik heb een V40 D4 van 11-2014, 129dkm, getuned bij VolvoTune in 02-2020. Sindsdien is het 100 op de snelweg en door COVID-19 rijdt ik beduidend minder woon-werk. Ik rijd de auto altijd netjes warm en ben zeker geen "linkerbaandrukker", maar rijd meestal wel 110km/u.
Het valt me op na langdurig lage belasting (110km/u, of vanochtend 85km/u voor minimaal een uur), dat als er dan vermogen wordt aangesproken (bijv invoegen), de auto vanaf ca. 2500toeren (tot max 3500toeren) wit rookt, alsof de auto koud is, maar dan is hij al zeker een uur aan het rijden.
Een paar observaties:
- Indien 5-10min later hetzelfde gedaan wordt (na 10min lage belasting even volgas), herhaalt de rook zich niet
- Na langdurig 140km/u rijden geen witte rook bij zware belasting
- Koelvloeistof blijft netjes op peil
- Olieverbruik ca 1 tot 1.5L/10.000km afhankelijk van hoeveelheid korte ritjes. Niet erg zorgelijk en wordt elke 20dkm ververst.
Wat zijn de gedachten hierover?
Mijn gedachten:
- Olieophoping in uitlaattraject/roetfilter, verbrandt pas bij hogere belasting->uitlaattemperatuur. Maar: rookt niet zichtbaar bij regenereren bij 110km/u en olieverbruik lijkt me daarvoor te laag
- Afkoeling van het roetfilter door lage uitlaattemperatuur door lage belasting waardoor ophopend roet alsnog verbrandt bij zware belasting, maar onvolledig dus witte rook
- Afkoeling van gehele uitlaattraject door lage belasting, daardoor condensatie achter auto bij volgas? Overigens is het me tot nu toe vooral opgevallen bij nat wegdek.
Er zijn al wat topics aan gewijd, maar wil toch eens gezamenlijk van gedachten wisselen.
Ik heb een V40 D4 van 11-2014, 129dkm, getuned bij VolvoTune in 02-2020. Sindsdien is het 100 op de snelweg en door COVID-19 rijdt ik beduidend minder woon-werk. Ik rijd de auto altijd netjes warm en ben zeker geen "linkerbaandrukker", maar rijd meestal wel 110km/u.
Het valt me op na langdurig lage belasting (110km/u, of vanochtend 85km/u voor minimaal een uur), dat als er dan vermogen wordt aangesproken (bijv invoegen), de auto vanaf ca. 2500toeren (tot max 3500toeren) wit rookt, alsof de auto koud is, maar dan is hij al zeker een uur aan het rijden.
Een paar observaties:
- Indien 5-10min later hetzelfde gedaan wordt (na 10min lage belasting even volgas), herhaalt de rook zich niet
- Na langdurig 140km/u rijden geen witte rook bij zware belasting
- Koelvloeistof blijft netjes op peil
- Olieverbruik ca 1 tot 1.5L/10.000km afhankelijk van hoeveelheid korte ritjes. Niet erg zorgelijk en wordt elke 20dkm ververst.
Wat zijn de gedachten hierover?
Mijn gedachten:
- Olieophoping in uitlaattraject/roetfilter, verbrandt pas bij hogere belasting->uitlaattemperatuur. Maar: rookt niet zichtbaar bij regenereren bij 110km/u en olieverbruik lijkt me daarvoor te laag
- Afkoeling van het roetfilter door lage uitlaattemperatuur door lage belasting waardoor ophopend roet alsnog verbrandt bij zware belasting, maar onvolledig dus witte rook
- Afkoeling van gehele uitlaattraject door lage belasting, daardoor condensatie achter auto bij volgas? Overigens is het me tot nu toe vooral opgevallen bij nat wegdek.