Een C30 erbij om de V70 T5 classic een beetje te sparen
Geplaatst: 23.12.2020 - 17:08
Hallo autoliefhebbers op dit sub-forum.
Wij zijn al jaren liefhebbers van de 850 Estate / V70 Classic modellen (zie onderschrift) en zijn op dit moment de trotse bezitters van een zwarte V70 T5 automaat uit 1997 die nooit meer weg hoeft. Door een gewijzigde werksituatie gaat mijn woon-/werkverkeer binnenkort richting de 30.000 km per jaar en dat wilden wij de V70 eigenlijk niet aandoen, vandaar dat er een auto bij mocht komen. Nu vind ik autorijden best leuk, de "nieuwe" auto moest daar wel bij passen.
De uiteindelijke keuze is dus deels met het verstand maar toch ook wel een beetje met het gevoel gemaakt. Bij een specialist in Volvo-occasions bleek een leuke donkergrijze C30 D4 R-Design automaat uit 2011 te koop te staan voor een acceptabele prijs. De kilometerstand was slechts 151.000 km. De auto is in 2018 vanuit Duitsland ingevoerd en zowel in Duitsland als in Nederland door Volvo-dealers onderhouden. Naast het volledig ingevulde service-boekje waren alle (ook de Duitse) rekeningen nog keurig beschikbaar, dus een prima documentatie. Na een proefrit was ik verkocht, en de auto ook .
Even wat info over de auto. Hij is van na de facelift, dus met de nieuwe voorkant. De meningen daarover verschillen maar ik vind deze versie iets mooier. Het is een 2-liter 5-cilinder met 177 pk en 400 Nm. Technisch gezien is het eigenlijk een variant van de welbekende D5 diesel. De C30 is met dit type motor voor zover ik weet nooit in Nederland geleverd, na de facelift was dacht ik de D2 in Nederland de enige beschikbare diesel.
Het verschil tussen onze twee auto's is ook leuk om te ervaren. De V70 is fantastisch om in te rijden maar de T5-motor komt pas boven de 3000 toeren echt tot leven (en dan is er ook geen houden meer aan ). Bij de C30 heb je vanaf lage toerentallen al direct een enorm koppel tot je beschikking dus de beleving is echt anders.
Ik zal op korte termijn proberen om wat foto's van onze auto's te plaatsen.
Groeten van Herman.
Wij zijn al jaren liefhebbers van de 850 Estate / V70 Classic modellen (zie onderschrift) en zijn op dit moment de trotse bezitters van een zwarte V70 T5 automaat uit 1997 die nooit meer weg hoeft. Door een gewijzigde werksituatie gaat mijn woon-/werkverkeer binnenkort richting de 30.000 km per jaar en dat wilden wij de V70 eigenlijk niet aandoen, vandaar dat er een auto bij mocht komen. Nu vind ik autorijden best leuk, de "nieuwe" auto moest daar wel bij passen.
De uiteindelijke keuze is dus deels met het verstand maar toch ook wel een beetje met het gevoel gemaakt. Bij een specialist in Volvo-occasions bleek een leuke donkergrijze C30 D4 R-Design automaat uit 2011 te koop te staan voor een acceptabele prijs. De kilometerstand was slechts 151.000 km. De auto is in 2018 vanuit Duitsland ingevoerd en zowel in Duitsland als in Nederland door Volvo-dealers onderhouden. Naast het volledig ingevulde service-boekje waren alle (ook de Duitse) rekeningen nog keurig beschikbaar, dus een prima documentatie. Na een proefrit was ik verkocht, en de auto ook .
Even wat info over de auto. Hij is van na de facelift, dus met de nieuwe voorkant. De meningen daarover verschillen maar ik vind deze versie iets mooier. Het is een 2-liter 5-cilinder met 177 pk en 400 Nm. Technisch gezien is het eigenlijk een variant van de welbekende D5 diesel. De C30 is met dit type motor voor zover ik weet nooit in Nederland geleverd, na de facelift was dacht ik de D2 in Nederland de enige beschikbare diesel.
Het verschil tussen onze twee auto's is ook leuk om te ervaren. De V70 is fantastisch om in te rijden maar de T5-motor komt pas boven de 3000 toeren echt tot leven (en dan is er ook geen houden meer aan ). Bij de C30 heb je vanaf lage toerentallen al direct een enorm koppel tot je beschikking dus de beleving is echt anders.
Ik zal op korte termijn proberen om wat foto's van onze auto's te plaatsen.
Groeten van Herman.