Pagina 1 van 1

Schakelen naar z'n 2

Geplaatst: 26.10.2006 - 08:29
door Moenna
Ik heb en S60 2001 en bij het schakelen van 1 naar 2 of ven 3 of 4 naar 2 gaat het soms heel stroef tot niet. Wat zou de reden kunnen zijn? Het gebeurt niet regematig maar zo nu en dan maar het is toch best vervelend.Iemand een wijze raad?

Geplaatst: 26.10.2006 - 19:03
door Oceanracer
- Schakelstangen invetten
- Oliepeil versnellingsbakolie controleren
- Toevoeging aan versnellingsbakolie.

Geplaatst: 26.10.2006 - 19:05
door Marcel
ontkoppeld hij wel goed?

Geplaatst: 26.10.2006 - 19:43
door Gast
Gezien het alleen moeilijk gaat naar de 2e versnelling, denk ik aan de synchromeschring van deze versnelling.
Deze zorgt er voor (kort gezegd) dat de tandwielen dezelfde snelheid krijgen zodat ze inelkaar kunnen grijpen.

Soms geeft olie verversen een beter resultaat.
Vind je dit onvoldoende, heb ik nog wel een boute (werkende) methode op de achterhand.
Dan hoor ik het wel.

Geplaatst: 26.10.2006 - 19:55
door Oceanracer
synchromeschring
Zat ik ook aan te denken, maar andere opties zijn veel goedkoper om eerst eens te proberen.
Bovendien "kraakt" ie dan meestal bij het inschakelen in 2 of voel je aan de pook een soort van schokkerig gevoel bij inschakelen van 2.

Geplaatst: 26.10.2006 - 20:32
door arjen-440
AlexV70 schreef:Gezien het alleen moeilijk gaat naar de 2e versnelling, denk ik aan de synchromeschring van deze versnelling.
Deze zorgt er voor (kort gezegd) dat de tandwielen dezelfde snelheid krijgen zodat ze inelkaar kunnen grijpen.

Soms geeft olie verversen een beter resultaat.
Vind je dit onvoldoende, heb ik nog wel een boute (werkende) methode op de achterhand.
Dan hoor ik het wel.
hier heb ik ook wel intresse in eigenlijk
wat is die toevoeging waar over gesproken word?

groeten

Geplaatst: 26.10.2006 - 21:49
door arnoud
Met de 2e versnelling heb ik geen centje pijn, alleen van de twee naar z'n drie wil niet in een vloeiende beweging... ik moet echt heel bewust uit z'n twee, opzij naar z'n centrum en dan pas omhoog.

Ik merk wel dat het vrij snel went, maar het gebeurt me naar m'n zin nog te vaak dat ik 'm er niet in krijg, even de pook loslaten, en dan nog een keer omhoog duwen zodat het wel lukt...

Geplaatst: 26.10.2006 - 21:57
door Gast
Op eigen risico uiteraard.
Het probleem is dat de synchromeschring niet goed (meer) "past" op de (taps toelopende) "rand" van het tandwiel.
Ofwel het tandwiel wordt niet voldoende (snel) meer afgeremd.

Op verzoek "de oplossing" die wij het "even poetsen" noemden:
Auto op de handrem en voet op het rempedaal (voor de zekerheid).
Vervolgens met draaiende motor de versnellingspook in de 2e versnelling trekken.
En daar kan je gerust wat kracht op zetten.

Soms is dit een tijdelijke oplossing.
Olie verversen is ook heel belangrijk.

Succes

Geplaatst: 26.10.2006 - 22:17
door Oceanracer
Volgens mij zijn alle adviezen die we hier krijgen op eigen risico, maar deze gaat wel heel erg ver! Ik zou zeggen: Niet doen. Eerst maar andere tips proberen. Kan in elk geval geen kwaad!

Geplaatst: 26.10.2006 - 22:22
door arnoud
Dat ga ik ook maar niet proberen :)

Kwam tijdens het neuzen in Vadis wel dit tegen:

Afbeelding

met daarin een beschrijving hoe de versnellingsbak van een nieuwe laag vettige substantie moet worden voorzien en hoe de versnellingspook moet worden afgesteld... ziet er uit als een klusje voor de dealer :D

Geplaatst: 26.10.2006 - 22:33
door Gast
Lijkt op buitenkant bak.
Waar en hoe?

Geplaatst: 26.10.2006 - 22:50
door Hans
Als een dealer je versnellingsbak open moet gaan schroeven.....gaat de teller lopen....ke-tsjeng

Geplaatst: 26.10.2006 - 23:07
door arnoud
Was even zoeken hoe ik vanuit Windows een PDF maakte op m'n Mac, maar download het bijbehorende document hier (PDF, 660kB)

Geplaatst: 27.10.2006 - 09:33
door Moenna
Bedankt voor de tips, ga eerst me olie verversen en een nieuwe filter erin gooien. kijken hoe die dan loopt. ben benieuwd. Laat het jullie zeker weten

Geplaatst: 29.10.2006 - 14:28
door arjen-440
uh bij mijn is het gelukt :D
met het paardenmiddel van alex
je moet wel met alle macht kracht en gewicht aan die pook gaan hange zeg :lol:
kolere.. een grafherrie dat het maakt...
maja hij schakeld nu gewoon weer soepel :D

thnx groeten arjen

Geplaatst: 29.10.2006 - 14:32
door HowS40
Had ik met mijn Ford Mondeo ook, moest toen de koppeling even loslaten en dan ging het wel. Ben echter nooit achter het probleem gekomen aangezien ik hem bij de dealer heb laten staan voor mijn huidige s40 ;-)