Gracenote uitschakelen?

hkru
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2021 - 15:36
Locatie: Spanbroek

Via Gracenote wordt uit een database informatie opgehaald over nummers die je op een USB hebt staan. O.a. op welke CD het betreffende nummer staat/stond.
De info die in de tags van het nummer staat wordt hiermee overruled. Dus zo komt een nummer van een 'best of' cd i.p.v. de cd met de originele titel.

Ik vind dit storend. Volgens het handboek kun je het ophalen van info via Gracenote uitschakelen.
Maar die optie is niet beschikbaar op het scherm (of ik kijk niet goed).
Wie weet hoe je Gracenote kunt uitschakelen?
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Ik weet niet precies meer waar de instelling zat (en ben nu te lui om naar de auto te lopen), maar er zit wel degelijk een optie in het menu om Gracenote uit te schakelen.

Het rare is alleen dat ook met die optie uitgeschakeld de auto nog steeds bij het starten van de auto meldt dat hij super-deluxe-met-Gracenote is. Is het nu wel of niet uit?
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik vind het ook storend. Vooral vervelend dat sommige van mijn albums door Gracenote tagging in stukken geknipt worden tot kleinere albums.

Voor zover ik weet (heb kunnen vinden op oa Swedespeed) is het helemaal niet uit te schakelen. Ik zou eens aan de dealer kunnen vragen of zij dat kunnen, maar ik ben bang van niet.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Is niet uit te schakelen.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Ik vond inderdaad wel de optie onder Media. Ik kan hem uitschakelen maar of dat iets doet weet ik niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Nee, daarmee schakel je Gracenote niet uit. Helaas.

Frustrerend dat ze deze functionaliteit niet gewoon via een simpele instelling uitschakelbaar gemaakt hebben.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
hkru
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2021 - 15:36
Locatie: Spanbroek

Bedankt voor het zoek/testen. Die optie had ik ook gevonden en geconstateerd dat het niks uitmaakt.
Terwijl in de handleiding toch ook echt de indruk bestaat dat je het uit kunt schakelen.
Eerder genoemde punt van in stukken hakken van cd heb ik ook geconstateerd.
Als je meerdere Cd van dezelfde artiest op sub hebt staan lukt het standaard niet om bijv. alles van die artiest af te spelen.
Ik heb dat opgelost door in de tags bij album alleen de naam van de artiest te zetten (via PC) en bij genre de naam van de artiest plus naam van de cd.
Dan worden alle nummers van die artiest als van 1 cd gezien en kun je ze allemaal achter elkaar afspelen.
Volgende probleem duikt dan op. De nummers van de verschillende cds worden door elkaar gesorteerd.
Opgelost door alle titels (via de Pc in tag title) vooraf te laten gaan door een volgnummer. Zo kun je de nummer van een CD bij elkaar houden in de goede volgorde. En ook nog kiezen om alleen de nummers van 1 cd af te spelen.
Hoe gedoe wat allemaal makkelijker zou zijn als Gracenote echt uitgeschakeld zou kunnen worden én de mappen op een USB herkend zouden worden.
Want het is nu enigszins werkbaar, maar zeker niet optimaal.
Santos80
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 03.10.2020 - 18:58

Zeer herkenbaar, vooral het niet herkennen van de mappenstructuur is heel vervelend.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

hkru schreef: 04.01.2021 - 13:59 ...
Ik heb dat opgelost door in de tags bij album alleen de naam van de artiest te zetten (via PC) en bij genre de naam van de artiest plus naam van de cd.
...
Hoe gedoe wat allemaal makkelijker zou zijn als Gracenote echt uitgeschakeld zou kunnen worden én de mappen op een USB herkend zouden worden.
Want het is nu enigszins werkbaar, maar zeker niet optimaal.
Dit zijn 2 verschillende dingen. Het zou op zich best handig zijn als het systeem ook de mappen-structuur van een USB zou kunnen tonen en volgen. Maar alles alleen baseren op tags is ook goed, mits die tags maar kloppen. Als je zelf de tags beheert dan kun je dat dus kloppend maken, ook voor verzamel CD's. Het probleem echter is dat Gracnote zich soms bemoeit met de tagging en mijn eigen (kloppende) tags vervangt door niet-kloppende Gracenote tags. En dat veroorzaakt dat ik albums niet meer in z'n geheel kan afspelen omdat Gracenote vindt dat het aparte albums zijn. Of dat een multi-CD album die ik qua tagging als 1 lang album op mijn USB gezet heb door Gracenote weer gesplitst wordt in losse (CD1) en (CD2) albums.

Wat ik wel eens zie: Ik pas de tags op mijn USB aan. Ik zet 'm in de auto en controleer: Alles in orde. Mooi.
Een half uur later... Gracenote heeft zich ermee bemoeid, een deel van de tags zijn vervangen en de indeling is weer vernaggeld (voor een aantal albums dan). Het is pas dat ik dit zag gebeuren dat ik me realiseerde dat Gracenote de boel steeds in de war schopt. En toen ik Gracenote uit wilde schakelen bleek dat Volvo in zijn olneindige wijsheid heeft besloten dat dat niet mag of kan...

Ik heb zelfs al gekeken naar de mogelijkheid om de laatste Gracenote database te downloaden van de Volvo site, om te zien of ik dat bestand kan hacken, de daadwerkelijke database erin kan vinden, die kan leegmaken en dan de update in mijn auto installeren. Het idee is dat Gracenote dan een lege database heeft en zich niet meer kan bemoeien met tagging.
Helaas is het me niet gelukt om dat bestandsformaat te doorgronden en aan te passen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
hkru
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2021 - 15:36
Locatie: Spanbroek

Gracenote presteerde het zelfs om een geheel nieuw album wat net een week uit was toe te delen aan een album 'The best of...'
En nav IkeV70: die ervaring dat het eerst klopt en later toch niet meer heb ik ook. Hoewel de vastlegging van de tags op de USB niet gewijzigd is. Blijkbaar indexeert Gracenote zelf met behulp van zijn eigen database tag-info en slaat dat op. Het is daarbij zelfs zo dat als je een tag van een bestand/nummer verandert en de bestandsnaam gelijk houdt, dat Gracenote daar helemaal niks mee doet. Dat komt blijkbaar omdat de inhoud van de USB qua bestandsnamen helemaal niet gewijzigd is. Pas als je een nummer weghaalt of toevoegt, wordt er opnieuw geindexeerd en gaat je wijziging me (als Gracenote m niet overruled)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

hkru schreef: 04.01.2021 - 16:51 Het is daarbij zelfs zo dat als je een tag van een bestand/nummer verandert en de bestandsnaam gelijk houdt, dat Gracenote daar helemaal niks mee doet. Dat komt blijkbaar omdat de inhoud van de USB qua bestandsnamen helemaal niet gewijzigd is. Pas als je een nummer weghaalt of toevoegt, wordt er opnieuw geindexeerd en gaat je wijziging me (als Gracenote m niet overruled)
Dat had ik ook al geconstateerd ja. Ik voegde daarom al expres nummers toe bij elke wijziging van mijn tags, zodat de boel in elk geval opnieuw geindexeerd werd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
hkru
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 02.01.2021 - 15:36
Locatie: Spanbroek

Vandaag ook contact over gehad met de dealer (ivm wat anders).
Hij maakt een rapport aan dat de optie aan/uitvinken in het menuscherm geen verschil uitmaakt.
Als meer mensen dat melden, kan het zijn dat het in een volgende update wordt gerepareerd.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Dat vinkje gaat niet over uitschakelen van Gracenote, maar over de keuze tussen offline en online database. Er is dus geen sprake van een bug.

Het zou natuurlijk wel mooi zijn wanneer Volvo besluit een extra uitschakel-vinkje toe te laten voegen. Maar dat zie ik niet gebeuren.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Klopt, dat het vinkje alleen de koppeling naar de online versie uitschakeld was me ook opgevallen. In theorie zou dat beter moeten zijn dan alleen de offline versie. In theorie.

Ik merk vooral dat heel irritant verzamel CDs (gedeeltelijk) uit elkaar worden getrokken, en van naam worden veranderd, terwijl alle tags goed staan.

Ik zie ook niet gebeuren dat de offline versie uitgeschakeld kan gaan worden, maar ik ga het bij mijn volgende beurt ook zeker rapporteren dat ik dat zou willen.
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik vraag me af hoe Gracenote nummers identificeert. Lang niet alle eigen MP3 tags worden overschreven. Als we weten hoe Gracenote een nummer identificeert kunnen we misschien iets doen om herkenning te voorkomen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Over dit problemen is al meerdere keren geschreven op dit forum. Even terugzoeken helpt misschien.

Je Volvo ziet jouw mappen op je usb niet maar leest alleen tags in de nummers, in een bepaalde volgorde.
Dus een map met The best of selecteert hij bv eerst op de artiest. Zet je overal bv Diverse Artiesten in je tag onder artiest dan heb je een begin van een oplossing.

Het komt niet door Gracenote, maar door Volvo is mijn indruk.

Mbt het punt dat je aanpassingen eerst goed lijken en dan weer niet: het helpt als je er tussendoor eerst een andere usb instopt. Of dat je een map toevoegt of verwijdert op je usb.

Maar lastig is het wel allemaal.

Succes!
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

en deze bv, over welke tags bepalend zijn

viewtopic.php?f=76&t=81519&p=1613469&hi ... s#p1613469
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

IzzyT6 schreef: 08.01.2021 - 16:12 Over dit problemen is al meerdere keren geschreven op dit forum. Even terugzoeken helpt misschien.

Je Volvo ziet jouw mappen op je usb niet maar leest alleen tags in de nummers, in een bepaalde volgorde.
Dus een map met The best of selecteert hij bv eerst op de artiest. Zet je overal bv Diverse Artiesten in je tag onder artiest dan heb je een begin van een oplossing.

Het komt niet door Gracenote, maar door Volvo is mijn indruk.

Mbt het punt dat je aanpassingen eerst goed lijken en dan weer niet: het helpt als je er tussendoor eerst een andere usb instopt. Of dat je een map toevoegt of verwijdert op je usb.

Maar lastig is het wel allemaal.

Succes!
Helaas, zo simpel is het dus niet. Het Sensus systeem kijkt wel naar de tags in de MP3's zelf, maar *ook* wordt de Gracenote database geraadpleegd, en die laatste krijgt de voorkeur van het Sensus systeem. Dus ook als je je eigen tags helemaal correct hebt ingesteld dan nog gaat het mis zodra Gracenote een nummer herkend en er andere tags voor heeft.

Zie ook diverse topics op swedespeed over dit probleem, zoals bijvoorbeeld https://www.swedespeed.com/threads/grac ... ta.597559/
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Ik geloof je hoor, maar bij mij gaat het niet mis nadat ik de tags had aangepast...
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”