Pagina 1 van 1

Welke benzine motor?

Geplaatst: 06.01.2021 - 16:05
door Knorr
Hallo allemaal,

Na ruim 10 jaar in een Grand Espace rond te hebben gereden gaat het tijd worden voor iets nieuws. Aangezien ik een aantal “eisen” aan een auto heb, kom ik o.a. bij een XC90 uit. Namelijk:

-) Benzine (we rijden nog geen 6000 per jaar, eigenlijk alleen vakanties)
-) 6 stoelen (4 dochters...)
-) Trekgewicht minimaal 1650, liefst 2000kg

De Espace is van eind 2003 dus ook al niet meer de jongste, maar voor een Espace al aardig op leeftijd. Een XC90 zal niet veel jonger zijn (vanwege beperkt aantal km per jaar is m’n budget ook gericht op 10k.). En ja, onderhoud is ongetwijfeld niet de goedkoopste, maar gezien de 3 eisen is de keuze beperkt (een T5 Multivan zal niet veel goedkoper zijn).

Nu zijn er best wat motor opties voor de CC90. Wat zijn goede tips om rekening mee te houden? Als het even kan kies ik het liefst een automaat, liever lui dan moe ;). Wat is aan te raden? Het liefst een 2.5 turbo, of beter een 2.9. Of als het dan toch lekker moet rijden een 4.4 V8? Wat raden jullie aan, of vooral af?

Maarten

Welke benzine motor?

Geplaatst: 06.01.2021 - 17:02
door t5power
Hai

Hier ook een exemplaar met 4 kids. Trekgewicht is volgens mij redelijk hetzelfde, dus dat maakt niet zoveel uit. Je kunt soms een 2.5T handbak vinden, zijn vrij zeldzaam. De meeste exemplaren zijn met geartronic automaat uitgerust. Ik zou met een ruime boog rond de T6 exemplaren lopen. Zijn veel problemen met de (4 traps) automaat, kan eigenlijk het vermogen niet aan.
De 2.5T turbo is een prima motor, zal soms wel beetje moeten werken maar kan perfect. Als je wat niewere exemplaren vindt, dan zijn het of de 3.2 6 cylinder (zonder turbo) met 240 pk ofzo. Geen turbo, dus nog onverwoestbaarder dan de 2.5T.

Zelf rijd ik de 4.4 V8 variant. Slurpt ongeveer evenveel benzine als de 3.2 en is toch een pak sneller. Maar die zijn redelijk zeldzaam en gewild, de 2005 exemplaren zijn dit jaar youngtimer geworden dus nog gewilder.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een Duitse 3.2 variant: https://www.autoscout24.nl/lst/volvo/xc ... erscale=kW

Welke benzine motor?

Geplaatst: 07.01.2021 - 13:39
door Marc Apeldoorn
Ik zou ook voor een V8 gaan, als je de tijd hebt dan komt er vanzelf wel een V8 voorbij die normaal geprijsd is. Ter indicatie, ik heb een V8 uit 2005 gekocht voor 9K, (van een particulier) die had een stuk minder dan 200K op de klok, en goed onderhouden. Voordeel is dat die al een 6 traps automaat heeft, alle andere motortypes t/m 2005 hebben een 5 traps of 4 traps automaat.

Welke benzine motor?

Geplaatst: 07.01.2021 - 20:05
door Msuidgeest
Helaas Marc: een 3,2 heeft ook een 6 bak automaat.

Welke benzine motor?

Geplaatst: 07.01.2021 - 20:42
door t5power
Msuidgeest schreef: 07.01.2021 - 20:05 Helaas Marc: een 3,2 heeft ook een 6 bak automaat.
Helaas Mark, de 3.2 is vanaf MY2006 geleverd :-), was volgens mij de opvolger van de 2.5T.

Welke benzine motor?

Geplaatst: 07.01.2021 - 20:45
door Msuidgeest
Zou ik mij vergist hebben? Een 3,2 is toch geleverd naast een 2,5T? Maar die 3,2 heeft een 6 bak: ik heb er zelf in gereden toen ik opzoek was naar een andere auto.

Welke benzine motor?

Geplaatst: 07.01.2021 - 20:59
door Jelmer de Jong
Ergens halverwege is die 2.5T nog een keertje terug gekomen met 6-bak als T5 limited edition.

Welke benzine motor?

Geplaatst: 07.01.2021 - 21:03
door t5power
Jelmer de Jong schreef: 07.01.2021 - 20:59 Ergens halverwege is die 2.5T nog een keertje terug gekomen met 6-bak als T5 limited edition.
Waren dat niet die volvo's uit Rusland oid die toen hier verkocht werden?

Welke benzine motor?

Geplaatst: 07.01.2021 - 21:04
door t5power
Msuidgeest schreef: 07.01.2021 - 20:45 Zou ik mij vergist hebben? Een 3,2 is toch geleverd naast een 2,5T? Maar die 3,2 heeft een 6 bak: ik heb er zelf in gereden toen ik opzoek was naar een andere auto.
Kan wel kloppen, een 3.2 met 6 bak lijkt me ook een goede combi. Maar dat was vast geen 2005 XC90, zou ook beetje in elkaars vaarwater zitten, een 2.5T en 3.2. Hoe ga je dat verkopen als verkoper.

Welke benzine motor?

Geplaatst: 07.01.2021 - 22:12
door Knorr
Dank voor jullie reacties. De algehele lijn is dus vooral: zoek een 6-traps automaat. Klikt goed. Als ik naar het verbruik kijk zal een 3.2 en een 4.4 niet veel uit elkaar liggen, al is een 2,5T vast wel iets zuiniger (minder dorstig). Maar ja, op mijn kilometrage per jaar is dat wellicht een investering in soepel rijden en (ruim) voldoende trekkracht.

Jammer dat ik net in het vaarwater van de Youngtimers zit. Zelf heb ik er niets aan en ik zie inderdaad flinke prijzen langskomen (13k+ voor een 4.4 met 350.000+ op de teller). Ga eens rustig de markt in de gaten houden.

Welke benzine motor?

Geplaatst: 07.01.2021 - 22:40
door Knorr
Oh, nog een vraag. Ik zie ook meer dan verwacht USA modellen langs komen. Behalve dat de km stand dan niet te controleren is (en waarschijnlijk op miles staat ipv km), zit er nog een belangrijk verschil in deze versies?

Welke benzine motor?

Geplaatst: 08.01.2021 - 06:47
door Jelmer de Jong
Knorr schreef: 07.01.2021 - 22:40 Oh, nog een vraag. Ik zie ook meer dan verwacht USA modellen langs komen. Behalve dat de km stand dan niet te controleren is (en waarschijnlijk op miles staat ipv km), zit er nog een belangrijk verschil in deze versies?
Optisch voornamelijk bumper en koplampen met altijd brandende knipperlichten als dagrijverlichting. Onderhuids nog onderdelen die je even op moet zoeken met vida. Dat staat vol met onderdelen die twee opties hebben waarvan eentje dan specifiek US/Japan is. Kentekenhouder is er ook eentje.

Welke benzine motor?

Geplaatst: 15.01.2021 - 15:40
door MrNix
Zeg heb ik een 2.5T MY2007 en laten tunen. Zeker na tunen is het een heerlijke auto met meer dan voldoende vermogen om vlot te rijden.

Ook proefrit met V8 gedaan en ja dat is echt gaaf, maar zijn idd stuk duurder.

Welke benzine motor?

Geplaatst: 15.01.2021 - 17:33
door t5power
MrNix schreef: 15.01.2021 - 15:40 Zeg heb ik een 2.5T MY2007 en laten tunen. Zeker na tunen is het een heerlijke auto met meer dan voldoende vermogen om vlot te rijden.

Ook proefrit met V8 gedaan en ja dat is echt gaaf, maar zijn idd stuk duurder.
Dat was eerst ook mijn plan. Een 2.5T, dan T5 16T turbo en dan tunen.

Welke benzine motor?

Geplaatst: 15.01.2021 - 18:10
door MrNix
t5power schreef: 15.01.2021 - 17:33
MrNix schreef: 15.01.2021 - 15:40 Zeg heb ik een 2.5T MY2007 en laten tunen. Zeker na tunen is het een heerlijke auto met meer dan voldoende vermogen om vlot te rijden.

Ook proefrit met V8 gedaan en ja dat is echt gaaf, maar zijn idd stuk duurder.
Dat was eerst ook mijn plan. Een 2.5T, dan T5 16T turbo en dan tunen.
Af en toe kijk in stiekem nog wel eens naar een V8, maar heb mijne (op een irritante ratel uit rondom de motor) redelijk zoals ik wil met Bluetooth en achteruitrijcamera. Dus een V8 vinden die "beter" is op alle vlakken en betaalbaar is lastig...

Zie dat jij toch wel een V8 hebt :-). Lekker

Welke benzine motor?

Geplaatst: 15.01.2021 - 18:52
door t5power
MrNix schreef: 15.01.2021 - 18:10
t5power schreef: 15.01.2021 - 17:33
MrNix schreef: 15.01.2021 - 15:40 Zeg heb ik een 2.5T MY2007 en laten tunen. Zeker na tunen is het een heerlijke auto met meer dan voldoende vermogen om vlot te rijden.

Ook proefrit met V8 gedaan en ja dat is echt gaaf, maar zijn idd stuk duurder.
Dat was eerst ook mijn plan. Een 2.5T, dan T5 16T turbo en dan tunen.
Af en toe kijk in stiekem nog wel eens naar een V8, maar heb mijne (op een irritante ratel uit rondom de motor) redelijk zoals ik wil met Bluetooth en achteruitrijcamera. Dus een V8 vinden die "beter" is op alle vlakken en betaalbaar is lastig...

Zie dat jij toch wel een V8 hebt :-). Lekker
Klopt, was ook lang op zoek. Kom van een V70 T5 (getuned) dus ik wilde er niet teveel op achteruit gaan. Een 2.5T ombouwen was een optie, V8 was makkelijker. Kwam toen 1tje tegen in de beurt, dealer onderhouden. Heb wel aardig lang gezocht, het scheelt als je al begint met zoeken als je niet gelijk een auto nodig hebt.

Een 2.5T doet standaard 210 pk? En nu 240? Volgens mij was de 2.5T standaard al even snel als de 3.2 met 243 pk. Dus getuned moet het nog beter zijn. Je zou nog 16T turbo kunnen overwegen, dan ga je richting 300 pk. Dat kan het blok volgens mij makkelijk aan, misschien nog andere injectoren? Evt combineren met 3 inch downpipe. Het is maar net wat je wil, die V8 versies worden wel zeldzamer en gewilder (beginnen youngtimers te worden).

Welke benzine motor?

Geplaatst: 15.01.2021 - 19:37
door MrNix
t5power schreef: 15.01.2021 - 18:52
MrNix schreef: 15.01.2021 - 18:10
t5power schreef: 15.01.2021 - 17:33

Dat was eerst ook mijn plan. Een 2.5T, dan T5 16T turbo en dan tunen.
Af en toe kijk in stiekem nog wel eens naar een V8, maar heb mijne (op een irritante ratel uit rondom de motor) redelijk zoals ik wil met Bluetooth en achteruitrijcamera. Dus een V8 vinden die "beter" is op alle vlakken en betaalbaar is lastig...

Zie dat jij toch wel een V8 hebt :-). Lekker
Klopt, was ook lang op zoek. Kom van een V70 T5 (getuned) dus ik wilde er niet teveel op achteruit gaan. Een 2.5T ombouwen was een optie, V8 was makkelijker. Kwam toen 1tje tegen in de beurt, dealer onderhouden. Heb wel aardig lang gezocht, het scheelt als je al begint met zoeken als je niet gelijk een auto nodig hebt.

Een 2.5T doet standaard 210 pk? En nu 240? Volgens mij was de 2.5T standaard al even snel als de 3.2 met 243 pk. Dus getuned moet het nog beter zijn. Je zou nog 16T turbo kunnen overwegen, dan ga je richting 300 pk. Dat kan het blok volgens mij makkelijk aan, misschien nog andere injectoren? Evt combineren met 3 inch downpipe. Het is maar net wat je wil, die V8 versies worden wel zeldzamer en gewilder (beginnen youngtimers te worden).
Heb er nu via VolvoTune zo'n Oleg file in zitten. Dus moet ruim meer dan 240pk zijn volgens Obbe, mogelijk richting de 280+pk. Heb nooit op de rollerbank geprobeerd, dus is en blijft een mysterie hoeveel het echt is. Maar hij is voor mij nu voldoende vlot te rijden voor een gezinsauto, heb nog nooit het idee gehad dat ik echt meer in deze nodig had terwijl ik wel een vlotte rijder ben (althans dat zegt mijn verbruik... ). Ik heb voor het serieuze stuur-, gooi- en gumwerk er een Abarth 695 bij. En daar kan geen V8 tegenop :-)

Welke benzine motor?

Geplaatst: 15.01.2021 - 20:52
door t5power
MrNix schreef: 15.01.2021 - 19:37 Heb er nu via VolvoTune zo'n Oleg file in zitten. Dus moet ruim meer dan 240pk zijn volgens Obbe, mogelijk richting de 280+pk. Heb nooit op de rollerbank geprobeerd, dus is en blijft een mysterie hoeveel het echt is. Maar hij is voor mij nu voldoende vlot te rijden voor een gezinsauto, heb nog nooit het idee gehad dat ik echt meer in deze nodig had terwijl ik wel een vlotte rijder ben (althans dat zegt mijn verbruik... ). Ik heb voor het serieuze stuur-, gooi- en gumwerk er een Abarth 695 bij. En daar kan geen V8 tegenop :-)
lol Abarth vs XC90. Die V8 is leuk hoor, maar het is en blijft een zeecontainer op wielen :-).

Welke benzine motor?

Geplaatst: 15.01.2021 - 22:21
door MrNix
t5power schreef: 15.01.2021 - 20:52
MrNix schreef: 15.01.2021 - 19:37 Heb er nu via VolvoTune zo'n Oleg file in zitten. Dus moet ruim meer dan 240pk zijn volgens Obbe, mogelijk richting de 280+pk. Heb nooit op de rollerbank geprobeerd, dus is en blijft een mysterie hoeveel het echt is. Maar hij is voor mij nu voldoende vlot te rijden voor een gezinsauto, heb nog nooit het idee gehad dat ik echt meer in deze nodig had terwijl ik wel een vlotte rijder ben (althans dat zegt mijn verbruik... ). Ik heb voor het serieuze stuur-, gooi- en gumwerk er een Abarth 695 bij. En daar kan geen V8 tegenop :-)
lol Abarth vs XC90. Die V8 is leuk hoor, maar het is en blijft een zeecontainer op wielen :-).
:-)