handgeschakeld schakelen met een automaat

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Bart53
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 24.05.2021 - 16:11
Locatie: Noord Brabant

Als de caravan er achter hangt rij ik in de automaat naar de grote weg.
Als ik op kruis snelheid rij rond de 90 km/u zet ik de automaat in 6 bij 2200 /2300 toeren, als er gewerkt moet worden terug naar 5 of lager en iets meer toeren
De T5 heeft kracht zat ,zelfs met een caravan van 1850 kg.
Volvo XC 90 T5 inscription 2019
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het gaat er niet om met de automaat wat mogelijk kan, maar wat technisch verstandg is. Men zou wat dat betreft eens een waarschuwing in de instructie boekjes mogen zetten v.w.b. caravan en bergen rijden en de mogelijkheid om hand te schakelen. Zal ze de kost niet willen geven die door schade wijzer zijn geworden..

ik kom met mijn tuning qua koppel in de zes gewoon Luik naar boven op 1800 toeren met total gewicht van 3500kg. .....
NIET DOEN want je olie verbrand en wie weet wat nog meer in de Geartronic.
Zoals BArt zegt Toeren maken inderdaad 2200-2500 binnen het max koppelbereik is een verstandige keuze!
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb geleerd om met name bij tractoren tegen het maximaal toerental met het hoogste koppel te rijden! Als je dan in toeren wegzakt heb je nog steeds een hoog koppel tot beschikking. Als je dus tegen je ondergrens van je koppel aanzit en de toeren zakken weg is ook je koppel weg.

Of te wel: motor toeren laten maken tegen het hoogste koppel aan.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En wat we nog vergeten in dit verhaal, hoe meer toeren het blok maakt hoe harder de waterpomp mee draait en hoe beter de koeling dus is.

Wat betreft de tractor, die wordt nog altijd veel gebruikt en ook hier thuis.
Al is maximaal 1800 toeren natuurlijk andere koek dan een motorblok uit een auto.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Msuidgeest schreef: 17.03.2022 - 22:09 Ik heb geleerd om met name bij tractoren tegen het maximaal toerental met het hoogste koppel te rijden! Als je dan in toeren wegzakt heb je nog steeds een hoog koppel tot beschikking. Als je dus tegen je ondergrens van je koppel aanzit en de toeren zakken weg is ook je koppel weg.

Of te wel: motor toeren laten maken tegen het hoogste koppel aan.
de moderne trekker motoren hebben wel een giga bereik in de koppelkromme begrijp ik, dus ook groot variabele in toerental ivm wat aan de aftakassen hangt voor en achter...en dat moet ook wel wil je brandstof verbruik iets temperen
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Tsja, vroeger was je koppelkromme een berg in je grafiet.
Tegenwoordig met variabele turbo's of meerdere turbo's is je koppen een vlakke streep canaf zeg maar 1500 rpm tot 4000 rpm.

Over het vermogen, meer gas is meer vermogen, heeft niks met toeren te maken.
En laten we eerlijk zijn, een motor levert meer vermogen naarmate het toerental stijgt.
Dus liever met 2500rpm rijden dan met 1800 rpm rijden met de caravan erachter, ondanks hetzelfde koppel.
Vaak is dat hogere toerental ook nog eens zuiniger.

Wil je dat meer vermogen bereiken door meer toeren dan moet je het 1 en ander inwendig aan de motor veranderen.
Je praat dan bv een motor geschikt maken om 7500 rpm te draaien ipv 5500 rpm

En tegenwoordig met de turbomotoren is "simpel" de druk verhogen al goed voor mooie vermogenswinsten.

Eric
Gebruikersavatar
Niwaheli
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Ook in ons vlakke land bij steilere viaducten etc. schakel ik meestal met de hand tijdelijk terug. Met de caravan erachter, zoals vandaag, staat hij standaard in de handmatige schakelstand. Dan zijn de schakelflippers erg fijn, cc instellen en op- en terugschakelen heeft geen invloed op de ingestelde snelheid. Alleen in de bergen geen cc.
V70 T5 '14/MY '15
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bover schreef: 18.03.2022 - 14:12
Msuidgeest schreef: 17.03.2022 - 22:09 Ik heb geleerd om met name bij tractoren tegen het maximaal toerental met het hoogste koppel te rijden! Als je dan in toeren wegzakt heb je nog steeds een hoog koppel tot beschikking. Als je dus tegen je ondergrens van je koppel aanzit en de toeren zakken weg is ook je koppel weg.

Of te wel: motor toeren laten maken tegen het hoogste koppel aan.
de moderne trekker motoren hebben wel een giga bereik in de koppelkromme begrijp ik, dus ook groot variabele in toerental ivm wat aan de aftakassen hangt voor en achter...en dat moet ook wel wil je brandstof verbruik iets temperen
Vergeet ook niet het gigantisch aantal versnellingen dat ze tegenwoordig hebben.
Stuk of 30 is standaard.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Toch moet je met cc's uitkijken heuvelaf en een caravan erachter.
Remt hij op de motor af of met de remmen.

Eric
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In de heuvels überhaupt niet op de cc rijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Een gegeven is dat je een motorblok niet moet laten werken maar moet laten lopen. Onder de 2000 toeren rijden is prima maar dan geen kracht vragen, je voelt dan ook het gebrom en trillingen die door het tweemassavliegwiel worden opgevangen. Tikkie terug en het wordt een stuk luchtiger en prettiger, en alle onderdelen zullen een langere levensduur krijgen.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
ArPro
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10.01.2021 - 12:34

Hoeveel ECHTE kilometers kun je rijden met een Volvo V60 plug-in-hybride uit 2021 OP DE ACCU
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Sportstand nog niet ontdekt? Die komt toch eerst en daarna kan je kiezen handmatig met plus of min of is dat anders bij modernere Volvo‘s?

Arpro, je kan trouwens ook aardig wat info halen uit het boekje van meneer volvo hoor! Heel veel van je vragen staan erin beantwoord, of online, of in de APP zoals moderne Volvo bestuurder die uiteraard graag gebruiken😎.

Zoals Fred heel goed aangeeft: Arpro heeft de moderne 4 cilinder die hoog vermogen/koppel heeft bij een (belachelijk) laag toerental! Alleen bij een zware belasting - bergen/sleurhut/ sleurhut IN de bergen/ etc- krijgt de geartronic relatief weinig koeling, dus verbrand de ATF olie als je niet uitkijkt. Veel oudere Volvo’s hadden een aparte oliekoeler voor de automaat, die moet bv mijn auto ontberen helaas. Ik vermoed dat Bob zijn kar er wel eentje heeft trouwens. (Vroeger was alles veel beter?)

Qua vermogen;
Zelfs mijn T4 met geartronic( beiden met Rica optimalisatie) heeft 230 PK, 425 Nm koppel en vrij veel daarvan is al bij 1200 toeren beschikbaar!!! Dat is lager dan stationair toerental zeg maar..

Ik heb dus afgelopen wintersport de Sportstand gebruikt (handmatig had ik als alternatief) en dat ging heel goed in de bergen! Zowel omhoog als omlaag. In mijn geval kwamen de toerentallen niet zo laag dat ik de pook een “tikkie terug” moest geven.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
ge1272-2
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:47

met mijn S80 en geartronic rem ik zoveel mogelijk op de motor af als mogelijk is. Op de motor afremmen spaart je remmen en is zuiniger dan alleen maar je gas loslaten. Bij gas loslaten draait de motor stationair en verbruikt dan meer benzine dan op de motor afremmen omdat dan de benzine toevoer wordt afgesloten. Je ziet je verbruik op de meter ook duidelijk terug lopen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Hoe dan ook in de bergen iets meer toeren gebruiken hoe goed koppel je onderin ook hebt. Ik rij op de automaat helling af en zonder belasting aan de trekhaak of tewel ik rol zoveel mogelijk,
Vergeet niet met bijv 15 tot 1800kg aan de haak je ook nog eigen auto gwicht hebt en dat brengt je makkelijk over de 3000kg totaal gewicht en de belasting op je automaat is dan stevig.

Atf Olie wordt heet.....dus toeren draaien en ik durf met de moderne auto s niet meer te zeggen maar bij mijn oudere D5 draai ik 2200-2400 als ik lange hellingen moet doen hier in de bergen. Luisteren naar je auto en liever een versnelling te laag dan te hoog maar dat weten we allemaal al....

Flevodirk die sportstand is fijn vermoed ik dan zit je al hoger in de toeren....ik vind jammer dat Volvo die mogelijkheid bij de SW 2 eruit gehaald hebben. Tenminste ik heb m niet wel een W zodat die in de derde gang vertrekt uit nulstand bij sneeuw/

En zoals al vaak benoemd met tuning en of motoroptimalisatie vergeet niet je ATF te verversen en de Haldex....

Ps: Dirk je stationair toerental is hopelijk lager dan 1200rpm :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
ArPro
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10.01.2021 - 12:34

4 uur opladen om vervolgens tussen de 40 á 45 kilometer te kunnen rijden op "stroom" is niet erg schokkend
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Is dat met een gewone 230V wandcontactdoos of moet hij dan aan zo’n speciale laadpaal hangen?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
ArPro
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10.01.2021 - 12:34

Emmevi schreef: 29.03.2022 - 12:43 Is dat met een gewone 230V wandcontactdoos of moet hij dan aan zo’n speciale laadpaal hangen?
aan een laadpaal
ArPro
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 10.01.2021 - 12:34

Bover schreef: 26.03.2022 - 18:35 Hoe dan ook in de bergen iets meer toeren gebruiken hoe goed koppel je onderin ook hebt. Ik rij op de automaat helling af en zonder belasting aan de trekhaak of tewel ik rol zoveel mogelijk,
Vergeet niet met bijv 15 tot 1800kg aan de haak je ook nog eigen auto gwicht hebt en dat brengt je makkelijk over de 3000kg totaal gewicht en de belasting op je automaat is dan stevig.

Atf Olie wordt heet.....dus toeren draaien en ik durf met de moderne auto s niet meer te zeggen maar bij mijn oudere D5 draai ik 2200-2400 als ik lange hellingen moet doen hier in de bergen. Luisteren naar je auto en liever een versnelling te laag dan te hoog maar dat weten we allemaal al....

Flevodirk die sportstand is fijn vermoed ik dan zit je al hoger in de toeren....ik vind jammer dat Volvo die mogelijkheid bij de SW 2 eruit gehaald hebben. Tenminste ik heb m niet wel een W zodat die in de derde gang vertrekt uit nulstand bij sneeuw/

En zoals al vaak benoemd met tuning en of motoroptimalisatie vergeet niet je ATF te verversen en de Haldex....

Ps: Dirk je stationair toerental is hopelijk lager dan 1200rpm :)
als je GEEN caravan trekt maar wel in de bergen rijd, is het beter om handmatig te schakelen of toch maar op de automaat rijden ?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Met de losse auto vind ik toerental soms in de bergen te hoog. 60 in de vijf en stevig klimmen voelt gewoon niet lekker. ik prefereer dan handmatig en hou tot de 60km de vier aan of anders gezegd ik hou toerental op minimum 1900 met mijn D5 diesel. Theoretisch moet het allemaal op de automaat kunnen in de bergen maar handmatig heb je toch meer controle vind ik. ook omdat de geartronic soms in de "vrij" valt bergje af en dat ervaar ik niet als prettig
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”