Pagina 1 van 3

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 10.01.2021 - 23:10
door ArPro
Ik heb een Volvo S60 (uit 2020) T5 BENZINE 184 KW (250 PK) T5 Geartronic R-Design Aut-8. Wanneer zou ik gebruik moeten maken om HANDMATIG te schakelen bij een automaat ?

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 10.01.2021 - 23:28
door Fulaks
Bij rijden in de bergen of bij het trekken van een aanhanger of caravan. Je kan dan wat meer toeren maken bergop en op de motor remmen bergaf.

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 10.01.2021 - 23:51
door lint
Of de Polestar optimalisatie nemen, heb je een veel beter reagerende automaat.

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 11.01.2021 - 15:30
door ArPro
lint schreef: 10.01.2021 - 23:51 Of de Polestar optimalisatie nemen, heb je een veel beter reagerende automaat.
Dank voor het antwoord, Polestar optimalisatie heb ik al

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 11.01.2021 - 16:17
door Frits V70
Wordt met de optimalisatie de bak niet warm, zoals dat bij een GT wel kan gebeuren? Ik rij met caravan op snelheid met de CC meestal op "hand" in zijn 5 om de koeling van de bak goed te houden. Op automaat schakelt hij gewoon door naar de 6 en dan kan de bak te warm worden, is mij ooit verteld. Daarom altijd vermeden door dan op "hand" in 5 te rijden.

Als de optimalisatie dat voorkomt is dat een goede verbetering.

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 12.01.2021 - 06:53
door fredhead
Die software heeft niet door dat er wat aan de trekhaak hangt en zet hem uiteindelijk ook gewoon door naar het hoogste verzet.
Met wat aan de trekhaak hang je nog altijd voor het zelf schakelen.

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 12.01.2021 - 08:54
door Gouwe
@FritsV70: In de Polestar stand (dus niet in elke drive mode) draait de auto sowieso wat meer toeren en/of schakelt hij eerder terug en later op. Dat in combinatie met een sleurhut wordt door de ervaringsdeskundigen hier als voldoende en prettig ervaren.

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 12.01.2021 - 10:29
door Bover
een andere methode is om te kijken in instructie boekje bij welk toerental het beste koppel zich manifesteert..
schakel je daar naar toe met sleurhut

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 12.01.2021 - 14:29
door fredhead
Koppel zit tegenwoordig bij zulke lage toeren dat je daar met iets aan de haak weinig hebt te zoeken.
Iets hoger toerental zorgt ervoor dat je waterpomp harder mee draait en de boel daarmee keurig netjes blijft qua temperatuur.

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 12.01.2021 - 14:39
door Bover
fredhead schreef: 12.01.2021 - 14:29 Koppel zit tegenwoordig bij zulke lage toeren dat je daar met iets aan de haak weinig hebt te zoeken.
Iets hoger toerental zoal zorgt ervoor dat je waterpomp harder mee draait en de boel daarmee keurig netjes blijft qua temperatuur.
Ok maar rond de 2200 toeren loopt de pomp toch wel lekker mee in een diesel. Ik rij hier in de bergen met de losse auto ook handmatig, meestal schakel ik tussen 3-4 want snelheid is ongeveer 50-60. Naar beneden de automaat en naar boven bij schakelen om toerental niet te laten zakken naar 1500 bijv. vind ik wat laag.
Maat techniek zal wel ontwikkelen. Met grote motoren trucks draai je ook zeer laag in de toeren 1000-1100 en minder en dat komt ook richting automotor

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 12.01.2021 - 15:42
door fredhead
Rond de 2200 toeren gaat dat prima inderdaad, maar met een modern blok heb je al bij lagere toeren dan dat je maximale koppel.

Vrachtwagens draaien nog minder toeren, maar daar zit ook wel even een serieuze koeling achter en die zijn echt gebouwd op weinig toeren en veel kunnen trekken.

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 12.01.2021 - 17:31
door Bover
fredhead schreef: 12.01.2021 - 15:42 Rond de 2200 toeren gaat dat prima inderdaad, maar met een modern blok heb je al bij lagere toeren dan dat je maximale koppel.

Vrachtwagens draaien nog minder toeren, maar daar zit ook wel even een serieuze koeling achter en die zijn echt gebouwd op weinig toeren en veel kunnen trekken.
Zeker heb er wat km mee gedraaid ook FH Volvo 500pk. dan is 2500Nwt is wat anders dan 440NWT zoals bij personen auto's

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 12.01.2021 - 18:22
door Marcnij
Maar om op de vraag van topic starter terug te komen:

De handmatige stand gebruik je in situaties waarin de automaat niet zelf de gewenste versnelling kiest.
Dat is bijvoorbeeld het geval bij afdalen in de bergen of, zoals hierboven genoemd, met het trekken van een aanhanger. De automaat kiest dan vaak een te hoge versnelling,

Vroeger hadden de automaten dan een stand om de hoogste versnelling te blokkeren. Je had dan onder D nog 3 en 2 staan. (Bij een 4 traps automaat)
Tegenwoordig kan je via de handmatige stand en de + - helemaal zelf bepalen in welke versnelling er gereden moet worden.

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 13.01.2021 - 12:48
door erichendri
Je trekt een kar niet alleen met koppel maar ook met vermogen.
stel je hebt 400 Nm bij 1500 tot 3000 toeren.
Dan trekt hij de caravan veel beter bij 2500 toeren omdat de motor bij
dat toerental ook veel meer vermogen levert.
Daarbij is bij 2500 toeren de koeling en smering veel beter en
de motorische belasting veel lager.
Het komt ook een beetje door de milieu perikelen dat een motor in een
zo hoog mogelijke versnelling wil rijden, maar goed is het niet.
Vrachtwagens zijn daar veel beter op gemaakt want daar is alles veel zwaarder uitgevoerd.
En toch rijden die ook op kruissnelheid (80-85 km) op 3/4 van het groene koppel gebied rond.
Tenminste, dat denk ik, ik rijdt in het OV en de setra bus doet dat wel

Eric

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 13.01.2021 - 12:55
door Bover
TRucks zijn met motorvermogen oversized. De motoren van volvotrucks en anderen zijn bijv 500pk maar leveren die alleen als je daarvoor opdracht geeft als bestuurder. Dan gaat de trekkracht omhoog, lopt die sneller de berg op maar kost ook meer brandstof.

Inderdaad de truck zit op 75% vermogen zonder ingreep maar levert daarvoor ook een gund]stig brandstof verbruik. In de binnenvaart doen ze dat al veel langer motoren van 2000pk terugzetten met toeren bereik en dan worden ze 1500 pk
Is feitelijk met die 500PK Volvo motoren ook, het is er wel maar bij gewoon automatisch rijden houden ze wat pk s achter en heb je lager brandstof verbruik de grootste kostenpost

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 17.03.2022 - 18:56
door ArPro
Hoe lang duur het opladen van een Volvo T6 AWD Plug-in Hybrid Plus - Dark Aut-8

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 17.03.2022 - 18:56
door ArPro
Hoe lang duurt het opladen van een Volvo V60 -T6 AWD Plug-in Hybrid Plus - Dark Aut-8 2022

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 17.03.2022 - 19:22
door OGA244
Uur of 4 aan de paal

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 17.03.2022 - 20:10
door ArPro
OGA244 schreef: 17.03.2022 - 19:22 Uur of 4 aan de paal
dank je !

handgeschakeld schakelen met een automaat

Geplaatst: 17.03.2022 - 20:19
door Hans oet Twent
Frits V70 schreef: 11.01.2021 - 16:17 Wordt met de optimalisatie de bak niet warm, zoals dat bij een GT wel kan gebeuren? Ik rij met caravan op snelheid met de CC meestal op "hand" in zijn 5 om de koeling van de bak goed te houden. Op automaat schakelt hij gewoon door naar de 6 en dan kan de bak te warm worden, is mij ooit verteld. Daarom altijd vermeden door dan op "hand" in 5 te rijden.

Als de optimalisatie dat voorkomt is dat een goede verbetering.
Houden zo! Caravan en automaat zeker in heuvelachtig gebied en in de bergen met de hand schakelen zoals je dat met een handbak ook zou doen.