Bij de laatste keuring ' Technique Controle' in juli 2020 zijn mijn schokbrekers ook verplicht getest. Die gaven een waarde aan in DAN.
Maar ja dan weet ik nog niets. Het zijn Monroe Reflex schokbrekers die jaren terug de originele vervangen hebben.
De vraag nu is hoe je de waarden moet lezen, hoeveel DAN is een nieuwe schokbreker
en als tweede is deze gemeten DAN waarde voldoende veilig? met ndere woorden wat is de onderwaarde van een goede schokbreker.
Het is zo dat je auto afgekeeurd wordt als schokbrekers een bepaalde norm niet halen maar ik heb geen idee van de technische houdbaarheid veerkracht DAN waarde.
1010 DAN voor en achter schokbrekers meten DAN 792.
Wie weet raad?
schokbreker en "DAN" waarde veerkracht
Geplaatst: 12.01.2021 - 14:03
door Ferrari
De DAN, of beter daN is decaNewton oftewel 1 daN = 10 N. Newton is de eenheid voor kracht. 1010 daN is dus 10100 N en omgerekend naar massa is dat weer ongeveer 1010 kg (eigenlijk factor 9,82 of zo). Lijkt mij dat de wagen aan de achterzijde/as 792 daN (ongeveer 792 kg) is en aan de voorzijde/as 1010 daN (ongeveer 1010 kg). Auto weegt dus totaal 1802 kg. Heeft m.i. weinig te maken met de schokbrekers of schokbrekertest.
Je zou de schokbrekertestmethode en eisen eens op moeten vragen bij de Franse keuringsinstantie of op Google kijken of daar iets te vinden is. In België gaat het in ieder geval zo:
schokbreker en "DAN" waarde veerkracht
Geplaatst: 12.01.2021 - 14:29
door Bover
Hmm Ferrari: dank je wel, maar dat zou betekenen dat ze met auto gewogen hebben en ik heb echt bij de keuring gezien dat de volvo op een trilplaat stond.
Staat ook nog "dissymetry suspension wat ik vertaal als balans ophanging en die kent een verschil in waarde van 5%..
Mogelijk moet eens terug naar keurstation om uitleg te vragen..
schokbreker en "DAN" waarde veerkracht
Geplaatst: 12.01.2021 - 15:01
door Ferrari
Misschien is die "dissymetrie suspension" het verschil tussen de schokdempers links en rechts per as(?).
Ripage zegt mij niets: "rijping"? Misschien heeft dit betrekking op de schokdempers?
Force verticales is de vertikale kracht, dus waarschijnlijk het gewicht.
Frein de service zijn de remmen, dus remmentest.
Frein de stationnement is de handrem, dus handremtest.
Émissions a l'échappement is de rookgastest.
Feux de croisement is de koplampafstelling en feux de brouillard avant zijn de mistlampen vooraan.
schokbreker en "DAN" waarde veerkracht
Geplaatst: 12.01.2021 - 16:50
door Bover
Ripage is de slip is wanneer de auto naar rechts of naar links zwaait. Het komt van een wiel of wielen die niet parallel lopen. Dus uitlijning corrigeren of meting
Dit voorkomt abnormale bandenslijtage en verbetert het rijgedrag, maar dat wist ik al