XC40 T2 - rammelende motor bij accelereren

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
silfhout
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 06.09.2020 - 12:20

Mijn ervaring is dat, in combinatie met de GearTronic-8 automaat, de motor zelden echt toeren maakt (voldoende trekkracht onderin) en bijna onhoorbaar is in het interieur... Als ik het vergelijk met mijn voorgaande V40 T3 GT-6 (nog wel een 1.5 liter 4-cilinder) is de XC40 veel stiller...
2020: Volvo XC 40 T3 R-design Bursting Blue
2017: Volvo V40CC T3 Nordic+
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

silfhout schreef: 17.01.2021 - 16:18 De ANWB (niet persé de autoriteit in deze) zegt er dit van:

U vraagt waarom er bij de autotests geen melding wordt gemaakt van het in uw ogen irritante ratelende geluid van een 3 cilinder motor.
Of een geluid irritant of hinderlijk is lijkt mij persoonsgebonden.
Toen de 3 cilinders net opkwamen werd er wel vaak melding gemaakt van het opvallende andere geluid van de 3 cilinder.
Inmiddels is de 3 cilinder zo ingeburgerd en met verschillende cilinderinhoud verkrijgbaar dat vermelding niet meer nodig wordt geacht er wordt soms zelfs gesproken van het "karakteristieke" 3 cilinder geluid.

Het is een kwestie van wennen dus :-D ... Ik meen mij te herinneren dat de 5-cilinder roffel in het begin ook niet met enthousiasme werd ontvangen ("het was geen 6-cilinder" was toen een veel gehoorde reactie)
Het is net als met de scheer mesjes cartridge maar dan omgekeerd ; eerst waren het 2,3,4,5,6 en nu zelfs 7 mesjes maar eigenlijk de oude Gilette mesjes van het eerste uur scheren nog altijd het beste.. 😁
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

silfhout schreef: 17.01.2021 - 16:23 Mijn ervaring is dat, in combinatie met de GearTronic-8 automaat, de motor zelden echt toeren maakt, en bijna onhoorbaar is in het interieur... Als ik het vergelijk met mijn voorgaande V40 T3 GT-6 (een 1.5 liter 4-cilinder) is de XC40 veel stiller...
Zeker is de auto bij normaal rustig rijgedrag stil. Maar wanneer snel moet worden ingevoegd, of ingehaald, en het gas word dieper ingetrapt, komt de 3 cilinder roffel/ratel/rammel, net hoe je het noemt. En men kan beweren dat dit nu eenmaal bij de 3 cilinder hoort, maar dat spreek ik tegen. Want mijn vorige 3 cilinder had dit niet, en had bovendien meer power bij snel invoegen, of even inhalen. Daar ging het mij om. Verder is de XC 40 een prima auto. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 18.01.2021 - 09:43
silfhout schreef: 17.01.2021 - 16:23 Mijn ervaring is dat, in combinatie met de GearTronic-8 automaat, de motor zelden echt toeren maakt, en bijna onhoorbaar is in het interieur... Als ik het vergelijk met mijn voorgaande V40 T3 GT-6 (een 1.5 liter 4-cilinder) is de XC40 veel stiller...
Zeker is de auto bij normaal rustig rijgedrag stil. Maar wanneer snel moet worden ingevoegd, of ingehaald, en het gas word dieper ingetrapt, komt de 3 cilinder roffel/ratel/rammel, net hoe je het noemt. En men kan beweren dat dit nu eenmaal bij de 3 cilinder hoort, maar dat spreek ik tegen. Want mijn vorige 3 cilinder had dit niet, en had bovendien meer power bij snel invoegen, of even inhalen. Daar ging het mij om. Verder is de XC 40 een prima auto. :)
De ene 3 cylinder motor kan je niet vergelijken met een andere van een ander merk ... de bouw kan anders zijn en dat geldt voor andere motoren ook
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Hans Eilander schreef: 18.01.2021 - 09:43
silfhout schreef: 17.01.2021 - 16:23 Mijn ervaring is dat, in combinatie met de GearTronic-8 automaat, de motor zelden echt toeren maakt, en bijna onhoorbaar is in het interieur... Als ik het vergelijk met mijn voorgaande V40 T3 GT-6 (een 1.5 liter 4-cilinder) is de XC40 veel stiller...
Zeker is de auto bij normaal rustig rijgedrag stil. Maar wanneer snel moet worden ingevoegd, of ingehaald, en het gas word dieper ingetrapt, komt de 3 cilinder roffel/ratel/rammel, net hoe je het noemt. En men kan beweren dat dit nu eenmaal bij de 3 cilinder hoort, maar dat spreek ik tegen. Want mijn vorige 3 cilinder had dit niet, en had bovendien meer power bij snel invoegen, of even inhalen. Daar ging het mij om. Verder is de XC 40 een prima auto. :)
Heb je hem al eens laten nakijken bij je dealer ?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gilbert 20 schreef: 18.01.2021 - 16:10 Heb je hem al eens laten nakijken bij je dealer ?
Vandaag nog langs geweest bij de dealer. Airco word maart-april nagekeken. CleanZone is waarschijnlijk kwestie van software update. Verder loopt de motor goed.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Gilbert 20
3rd Gear member
Berichten: 420
Lid geworden op: 21.04.2019 - 16:47

Hans Eilander schreef: 18.01.2021 - 17:21
Gilbert 20 schreef: 18.01.2021 - 16:10 Heb je hem al eens laten nakijken bij je dealer ?
Vandaag nog langs geweest bij de dealer. Airco word maart-april nagekeken. CleanZone is waarschijnlijk kwestie van software update. Verder loopt de motor goed.
Moet je daar zolang wachten op een afspraak ? Je hebt nog sneller een nieuwe wagen. :'(
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Gilbert 20 schreef: 19.01.2021 - 10:05 Moet je daar zolang wachten op een afspraak ? Je hebt nog sneller een nieuwe wagen.
ik vond de reactie ook wat slap, eerlijk gezegd. De chef monteur zij min of meer: "Eerst maar even aankijken, tot de temperatuur weer wat hoger word." Het is wél een feit, dat dit maar een bijkomstigheid is, en geen grote storing. Zeg maar, een schoonheidsfoutje. Dus dat schuif je makkelijk van je af. Hij dacht ook mogelijk aan de riem. Maar dan zou hij constant moeten "kirren," en niet alleen wanneer de airco is ingeschakeld. Dus we wachten het maar af tot maart-april. Ik zet gewoon de radio wat harder.... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
danny3
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Hans Eilander schreef: 19.01.2021 - 11:53
Gilbert 20 schreef: 19.01.2021 - 10:05 Moet je daar zolang wachten op een afspraak ? Je hebt nog sneller een nieuwe wagen.
ik vond de reactie ook wat slap, eerlijk gezegd. De chef monteur zij min of meer: "Eerst maar even aankijken, tot de temperatuur weer wat hoger word." Het is wél een feit, dat dit maar een bijkomstigheid is, en geen grote storing. Zeg maar, een schoonheidsfoutje. Dus dat schuif je makkelijk van je af. Hij dacht ook mogelijk aan de riem. Maar dan zou hij constant moeten "kirren," en niet alleen wanneer de airco is ingeschakeld. Dus we wachten het maar af tot maart-april. Ik zet gewoon de radio wat harder.... :lol: :lol:
Hij zal misschien alles nakijken als de auto binnen moet voor zijn jaarlijks onderhoud waar ze meestal ook de updates uitvoeren ?
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 19.01.2021 - 12:10 Hij zal misschien alles nakijken als de auto binnen moet voor zijn jaarlijks onderhoud waar ze meestal ook de updates uitvoeren ?
Nee Danny, want de auto is nu 3 maanden oud. En de jaarbeurt komt pas eind september, of begin oktober. Maar ik denk dat er voor zulke klusjes (airco nakijken) in het voorjaar waarschijnlijk meer tijd is in de garage. En dan kan hij tegelijk die update doen, zodat de CleanZone (hopelijk) weer actief word.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Een airco controleren bij 2 graden boven nul is enkel goed voor de omzet. :D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Jelmer de Jong schreef: 19.01.2021 - 19:43 Een airco controleren bij 2 graden boven nul is enkel goed voor de omzet.
In dit geval betreft het garantie. De airco werkt goed, maar sinds een 2 weken geen blauwe CleanZone meer. En de pomp van de airco, maakt een zacht kirrend (wel irritant) geluid. Ik denk zelf dat het in de pomp zit. Zet ik de airco uit, dan is het geluid weg. Het heeft voor mij verder geen haast. We gaan het gewoon afwachten.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Pollekes
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 25.01.2021 - 23:31

moos v40 schreef: 14.01.2021 - 16:35 Over het 3 cil geluid, was dat bij een proefrit ook zo of is er met een andere motorisering gereden? Dan had de dealer wel mogen vermelden dat de 3 cilinder meer geluid gaat maken. Het hoeft nl niet. De BMW 3 cil motoren klinken ook niet zo luid en volvo is een premium merk. Moet gewoon goed zijn dus. Met de dealer oplossen maar. In goed overleg moet er wel een oplossing mogelijk zijn denk ik.
Ik heb vorig jaar oktober met een BMW 118i, 3 cilinder een testrit gemaakt en ben na 10 minuten omgedraaid omdat ik de motor erg rauw vondt. Daarop een Audi A3 (4 cilinder) gekozen en zeer tevreden ermee.
Vanwege een nieuwe baan, mag ik nu alweer een nieuwe auto uitkiezen en sta voor het dilemma of ik een XC40 T5 neem, met de wat hogere zit en meer overzicht in het verkeer, maar wel met 3 cilinder, of dat ik voor de V60 T6 ga, met 4 cilinder en lage zit.
Hoe vergelijkt de Volvo 3 cilinder zich met die van BMW ?
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Pollekes schreef: 26.01.2021 - 11:05 Hoe vergelijkt de Volvo 3 cilinder zich met die van BMW ?
In een vergelijkingstest tussen BMW en Volvo, (3 cil) kreeg de motor en aandrijflijn van de BMW meer lof dan die van de Volvo. Het blijft overigens een kwestie van geld en smaak. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik rij nu in een BMW 118i drie cilinder en ben er tevreden mee, maar ik heb (nog) niet met de Volvo T2 gereden om te kunnen vergelijken. Ja, ook de BMW geeft de typische drie cilinder roffel (ik wil het geen rammel noemen) bij accelereren, maar is op kruissnelheid muisstil. Het zelfde geld overigens ook voor de 1.0 ecoboost motor van de Ford Fiesta van mijn vrouw.

Elk motor type heeft zo zijn eigen karakteristieke geluid. Mijn laatste Volvo had een vijf cilinder diesel onder de kap. Die geeft een heerlijke roffel bij accelereren, maar is ronduit brommerig bij lage snelheden. (Samen met het geweldige koppel van die motor nodigt deze uit om even lekker door te halen 😎)

Voordat is overstapte op de lease BMW heb ik nog privé een V40 T4 overwogen, maar na een proefrit knapte ik daar op af. Dat was een 2.0 liter vier cilinder VEA motor, en die vond ik erg rauw, onder alle omstandigheden. Dan liever de roffel van een drie cilinder.

Maar we moeten er aan wennen, vijf, zes of meer cilinders sterven uit. Drie en vier cilinders zijn momenteel de norm en elektrisch de toekomst. Dan heb je helemaal geen motorgeluid meer, hooguit het geluid van een dikke V8 door de speakers 😉
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vriesje
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 31.07.2020 - 10:15

Marcnij schreef: 26.01.2021 - 13:17 Ik rij nu in een BMW 118i drie cilinder en ben er tevreden mee, maar ik heb (nog) niet met de Volvo T2 gereden om te kunnen vergelijken. Ja, ook de BMW geeft de typische drie cilinder roffel (ik wil het geen rammel noemen) bij accelereren, maar is op kruissnelheid muisstil. Het zelfde geld overigens ook voor de 1.0 ecoboost motor van de Ford Fiesta van mijn vrouw.

Elk motor type heeft zo zijn eigen karakteristieke geluid. Mijn laatste Volvo had een vijf cilinder diesel onder de kap. Die geeft een heerlijke roffel bij accelereren, maar is ronduit brommerig bij lage snelheden. (Samen met het geweldige koppel van die motor nodigt deze uit om even lekker door te halen 😎)

Voordat is overstapte op de lease BMW heb ik nog privé een V40 T4 overwogen, maar na een proefrit knapte ik daar op af. Dat was een 2.0 liter vier cilinder VEA motor, en die vond ik erg rauw, onder alle omstandigheden. Dan liever de roffel van een drie cilinder.

Maar we moeten er aan wennen, vijf, zes of meer cilinders sterven uit. Drie en vier cilinders zijn momenteel de norm en elektrisch de toekomst. Dan heb je helemaal geen motorgeluid meer, hooguit het geluid van een dikke V8 door de speakers 😉
Wij hebben lang een Mini Cooper gehad met een 3 cylinder, had een mooie diepe roffel en klonk een stuk beter dan onze huidige T5 Recharge. Maar de motor in de T5 Recharge hoor je zelden, alleen bij voluit accelereren, verder alleen op de achtergrond. Zal vermoedelijk komen door de isolatie en of de gelaagde ruiten, standaard aanwezig op de Recharge modellen. Ook op constante hoge snelheden hoor je de motor nauwelijks tot niet is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Marcnij schreef: 26.01.2021 - 13:17 Maar we moeten er aan wennen, vijf, zes of meer cilinders sterven uit. Drie en vier cilinders zijn momenteel de norm, en elektrisch de toekomst. Dan heb je helemaal geen motorgeluid meer, hooguit het geluid van een dikke V8 door de speakers 😉
Ach die V8 sound, dat gaat boven alles nietwaar?... :lol: :lol: Er liep pas nog een man langs m,n auto. Hij keek er aandachtig naar. Ging nog ff terug om op de achterkant te kijken. Zag die chromen V8 badge bij de T2 op de achterkant van mijn XC 40. En liep toen peinzend, en glimlachend verder.... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Hans Eilander schreef: 19.01.2021 - 20:57 De airco werkt goed, maar sinds een 2 weken geen blauwe CleanZone meer. En de pomp van de airco, maakt een zacht kirrend (wel irritant) geluid. Ik denk zelf dat het in de pomp zit. Zet ik de airco uit, dan is het geluid weg. Het heeft voor mij verder geen haast. We gaan het gewoon afwachten.
Nu het goede nieuws. Na op verschillende manieren geprobeerd te hebben, de voorruit (zonder airco) helder te krijgen, kreeg ik ineens de CleanZone weer in blauw terug. Dus dat is óok weer vanzelf opgelost.. :) ;) :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
RobLisse
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 28.09.2020 - 21:38

Hallo XC40 rijders. Ik rijd sinds oktober 2020 de T2 Business Pro. Het geluid wat jullie beschrijven viel mij in het begin ook op. Maar ook viel mij op dat het geluid nu na 5000 km op de teller, nagenoeg weg is. Het is er nog als de auto net gestart is, maar is er niet als de motor warm gedraaid is. Ik ga voor comfort en heb het snelle accepteren achter mij gelaten. Ik ben benieuwd of het motorgeluid ook bij jullie inmiddels minder is.

Groet, Rob
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

RobLisse schreef: 13.04.2021 - 14:56 Hallo XC40 rijders. Ik rijd sinds oktober 2020 de T2 Business Pro. Het geluid wat jullie beschrijven viel mij in het begin ook op. Maar ook viel mij op dat het geluid nu na 5000 km op de teller, nagenoeg weg is. Het is er nog als de auto net gestart is, maar is er niet als de motor warm gedraaid is. Ik ga voor comfort en heb het snelle accepteren achter mij gelaten. Ik ben benieuwd of het motorgeluid ook bij jullie inmiddels minder is.Groet, Rob
Hallo Rob, ik ben óok van het type: "rustig optrekken." Maar ik heb al verschillende keren bij stevig optrekken de ratel van de 3 cilinder gehoord. Dat heet netjes uitgedrukt: de 3 cilinder roffel. Ik heb inmiddels bijna 7000 km weg, maar bij mij is het nog steeds aanwezig. Want dat hoort schijnbaar bij de 3 cilinder. Maar hoor jij ook een "gekir" van de airco?Dus steeds bij het aanslaan van de airco alsof je een paar duiven onder de motorkap hebt? Het is geen sterk irritant geluid. Zeker niet. Maar ook geen Premium geluid. Wanneer je de radio aan hebt, hoor je het niet. Herken jij dat bij snelheden onder de 50 km/u? Gr, Hans.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”