Pagina 1 van 3

De BPM deel 1

Geplaatst: 21.01.2021 - 11:46
door hsl
Mooie bak hoor!
Mickyman schreef: 21.01.2021 - 08:34 Mooi, wel een vraagje, waarom kies je voor een afneembare trekhaak? bij mij hebben ze gewoon de inklapbare achteraf onder gebouwd bij Broekhuis Emmen, is een stuk netter en werkt mooier, komt zo dus niet bij je bijtelling (wat voor velen een reden is achteraf een afneembare te laten plaatsen ipv uitklapbaar affabriek), mijn auto was een voorraadwagen vandaar achteraf.
Ik kon kiezen tussen 2 “verschillende” haken, als optie of als accessoire. Als je hem als accessoire kiest zet te dealer hem eronder en dan telt hij niet mee voor de bijtelling.

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 11:53
door OGA244
dat werkt alleen nog na kentekenregistratie van de auto, anders moet je toch nog steeds € 200,-- BPM naheffing betalen

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 13:11
door J33Bee
OGA244 schreef: 21.01.2021 - 11:53 dat werkt alleen nog na kentekenregistratie van de auto, anders moet je toch nog steeds € 200,-- BPM naheffing betalen
Het gaat juist om de fiscale waarde. Dat is als accessoire nog steeds een stuk goedkoper dan ‘m als optie toevoegen. Trekhaak is zo’n 1,2K dus die 200 euro BPM scheelt je nog steeds zo'n 1000 euro fiscaal.

Geen idee welke voordelen het kent als je de auto privé koopt om een trekhaak wel als optie toe te voegen maar zakelijk is er geen goede reden voor als deze op dezelfde manier ingebouwd kan worden. Positief verrast overigens dat het zo mogelijk was. Achteraf/accessoire een trekhaak inbouwen is bij de meeste automerken third party en niet mooi geïntegreerd met behoud van af-fabriek functionaliteiten.

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 14:21
door Mickyman
OGA244 schreef: 21.01.2021 - 11:53 dat werkt alleen nog na kentekenregistratie van de auto, anders moet je toch nog steeds € 200,-- BPM naheffing betalen
Bij mij is eerst de trekhaak gemonteerd woensdag na kerst, daarna is het kenteken gereserveerd en 4 januari op kenteken gekomen, geen verhoging.

€1.120,- achteraf niet duur voor elektrisch en alles is origineel, ook het knopje in de kofferbak

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 14:25
door OGA244
J33Bee schreef: 21.01.2021 - 13:11
OGA244 schreef: 21.01.2021 - 11:53 dat werkt alleen nog na kentekenregistratie van de auto, anders moet je toch nog steeds € 200,-- BPM naheffing betalen
Het gaat juist om de fiscale waarde. Dat is als accessoire nog steeds een stuk goedkoper dan ‘m als optie toevoegen. Trekhaak is zo’n 1,2K dus die 200 euro BPM scheelt je nog steeds zo'n 1000 euro fiscaal.

Geen idee welke voordelen het kent als je de auto privé koopt om een trekhaak wel als optie toe te voegen maar zakelijk is er geen goede reden voor als deze op dezelfde manier ingebouwd kan worden. Positief verrast overigens dat het zo mogelijk was. Achteraf/accessoire een trekhaak inbouwen is bij de meeste automerken third party en niet mooi geïntegreerd met behoud van af-fabriek functionaliteiten.
achteraf gemonteerd voor kentekening wordt EN met BPM belast EN toegevoegd aan de fiscale waarde
configureer een V60 B3 Business Pro van € 44.995,-- eens in de carconfigurator, de trekhaak af fabriek van € 1.080,-- voegt feitelijk toe € 1.212,-- (incl. BPM)
doe dan de accessoires trekhaak van € 1.125, die voegt toe € 1.257,-- (wederom incl BPM)
als een dealer die extra BPM heffing opgelegt krijgt belast hij hem terecht door.

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 14:32
door Mickyman
OGA244 schreef: 21.01.2021 - 14:25
J33Bee schreef: 21.01.2021 - 13:11
OGA244 schreef: 21.01.2021 - 11:53 dat werkt alleen nog na kentekenregistratie van de auto, anders moet je toch nog steeds € 200,-- BPM naheffing betalen
Het gaat juist om de fiscale waarde. Dat is als accessoire nog steeds een stuk goedkoper dan ‘m als optie toevoegen. Trekhaak is zo’n 1,2K dus die 200 euro BPM scheelt je nog steeds zo'n 1000 euro fiscaal.

Geen idee welke voordelen het kent als je de auto privé koopt om een trekhaak wel als optie toe te voegen maar zakelijk is er geen goede reden voor als deze op dezelfde manier ingebouwd kan worden. Positief verrast overigens dat het zo mogelijk was. Achteraf/accessoire een trekhaak inbouwen is bij de meeste automerken third party en niet mooi geïntegreerd met behoud van af-fabriek functionaliteiten.
achteraf gemonteerd voor kentekening wordt EN met BPM belast EN toegevoegd aan de fiscale waarde
Officieel misschien wel, maar komt er iemand langs om dit bij de dealer te controleren? het is gebeurd zoals ik schrijf en op de offerte staat de trekhaak als accessoire genoteerd, fiscale waarde €51.692,- daarna €1.120,- voor de haak en de bevestiging van €51.692,- als fiscaal heb ik gewoon gekregen. meer weet ik er niet van, zo is het bij mij gegaan.

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 14:37
door OGA244
Het is helaas niet anders, en die controle vind jaarlijks plaats, naheffingen gaan op kenteken en in principe ook jaarlijks

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 15:06
door J33Bee
OGA244 schreef: 21.01.2021 - 14:25 achteraf gemonteerd voor kentekening wordt EN met BPM belast EN toegevoegd aan de fiscale waarde
configureer een V60 B3 Business Pro van € 44.995,-- eens in de carconfigurator, de trekhaak af fabriek van € 1.080,-- voegt feitelijk toe € 1.212,-- (incl. BPM)
doe dan de accessoires trekhaak van € 1.125, die voegt toe € 1.257,-- (wederom incl BPM)
als een dealer die extra BPM heffing opgelegt krijgt belast hij hem terecht door.
Dat snap ik maar dat zeg ik helemaal niet. Als zoiets gebeurd dan doet die dealer zijn werk niet goed. Het hele spel is om die fiscale waarde te drukken ikv bijtelling en indirect dus ook BPM. Het scheelt bij mijn auto 8K+ fiscaal (dus aan bijtelling). Als de dealer een foutje had gemaakt dan bleef die auto daar fijn staan voor iemand anders ;-)

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 15:11
door OGA244
en daarbij leg ik je uit hoe het spel vandaag de dag werkt, NA de kentekenregistratie mag het pas, ervoor ben je de lul

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 15:15
door J33Bee
OGA244 schreef: 21.01.2021 - 15:11 en daarbij leg ik je uit hoe het spel vandaag de dag werkt, NA de kentekenregistratie mag het pas, ervoor ben je de lul
Het mag er voor ook maar zou niet weten wie dat doet en waarom? Dan ben je (of eigenlijk is de dealer) dief van je eigen portemonnee. Die uitleg snap ik dan dus ook niet...

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 15:25
door OGA244
wat jij wilt, ik geef aan hoe het vandaag werkt en jij vindt dat onzin, de wegen van de belastingdienst zijn ondoorgrondelijk, dat kun je een dealer niet verwijten en met een naheffing op kenteken staat de fiscus toch echt op jouw stoep

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 15:27
door J33Bee
OGA244 schreef: 21.01.2021 - 15:25 wat jij wilt, ik geef aan hoe het vandaag werkt en jij vindt dat onzin, de wegen van de belastingdienst zijn ondoorgrondelijk, dat kun je een dealer niet verwijten
Wat jij wilt, de werkwijze van de dealer is van invloed op de wegen naar de Belastingdienst. Niet meer niet minder. Als de dealer dit middels "jouw uitleg" doorvoert dan heeft alleen de Belastingdienst hier profijt van. Dat is pas onzin!

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 15:29
door OGA244
Ik geef alleen aan NA de kentekenregistratie, wat is daar zo moeilijk aan?

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 19:38
door Mickyman
OGA244 schreef: 21.01.2021 - 15:29 Ik geef alleen aan NA de kentekenregistratie, wat is daar zo moeilijk aan?
Ik zat hier nog eens even over na te denken, Jij geeft aan NA kenteken registratie, dus ik ben wel benieuwd waar het vandaan komt, ik heb zelf een klein beetje met in- en export te maken, maar als wat jij hier verklaart waar is, dan is dus elke dealer, of monterende partij voordat het kenteken aangevraagd is, dus douane, oftewel na montage moet de auto nog langs de douane, nu kan dat op zich best dat je een douane functie hebt binnen je bedrijf, ik ken dat persoonlijk zelfs ook heel goed, maar daar horen zware controles en accreditaties bij, dit doet een bedrijf alleen als er heel veel geïmporteerd wordt en dan heb ik het over vele zeecontainers per jaar. Ik ben dus vanzelfsprekend enorm benieuwd naar hoe dit in zijn werk gaat bij het na binnenkomst in Nederland van een in het buitenland geproduceerde auto. Ik zeg niet dat je onzin verkondigd, echt niet, maar, graag je reactie en dan met feitelijke onderbouwing, want de zin "wat is daar zo moeilijk aan" voldoet voor mij niet en wel om mijn hierboven geschreven epistel over hoe ik denk dat het werkt. zou leuk zijn als je met een onderbouwing komt, wordt gewaardeerd.

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 19:58
door OGA244
Ik geef aan hoe er na wltp door de fiscus mee omgegaan wordt, daar wordt ik dan op aangesproken..
Het zal mij volkomen jeuken wie 'n bpm naheffing krijgt ..
Ik schets het risico alleen maar..

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 20:09
door J33Bee
Het klopt gewoon niet wat je zegt. Het gaat op chassisnummer. Niet meer niet minder. Daarna is de auto ingevoerd en zijn accessoires gewoon accessoires zoals het accessoires zijn.

WLTP verhaal is ook niet waar. Genoeg voorbeelden op internet te vinden van reacties van de fiscus dat het geen invloed kent.

https://www.marklanphen.nl/blog/uitspra ... AnSBKTtTDs

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 20:13
door OGA244
Zou mijn kennis eerst even bijspijkeren voor je me van onwaarheden beticht....

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 21.01.2021 - 20:19
door Mickyman
OGA244 schreef: 21.01.2021 - 19:58 Ik geef aan hoe er na wltp door de fiscus mee omgegaan wordt, daar wordt ik dan op aangesproken..
Het zal mij volkomen jeuken wie 'n bpm naheffing krijgt ..
Ik schets het risico alleen maar..
wat reageer je geïrriteerd zeg? jij hebt een mening, iemand anders heeft een andere mening, niets mis mee, dan kun je opbouwend communiceren, jij noemt nu WLTP heb je niet eerder gedaan meen ik me te herinneren geeft ook niet, verandert niet veel volgens mij.

ik haal er nergens uit dat de trekhaak gemonteerd moet zijn na afgifte kenteken en daar ging het om toch? de auto komt Nederland binnen volgens een bepaalde standaard, dat wordt bepaalt tijdens import en dus bij grensovergang (lees door de douane), dit gebeurt niet op VIN niveau, want ze hebben wel meet te doen.

Ik lees dus nog nergens waar jij aantoont dat de trekhaak bij de dealer na afgifte van het kenteken pas geplaatst mag worden, daar wil ik graag een onderbouwing van.

Wat ik graag zou zien is een verhaal van feiten, iets minder meningen, de Fiscale waarde is mij immers toegezegd, als jij waardevolle informatie hebt, dan zou ik dat graag willen weten

Het BPM topic naar aanleiding van een trekhaak achteraf

Geplaatst: 22.01.2021 - 08:02
door V480-S60
J33Bee schreef: 21.01.2021 - 20:09 Het klopt gewoon niet wat je zegt. Het gaat op chassisnummer. Niet meer niet minder. Daarna is de auto ingevoerd en zijn accessoires gewoon accessoires zoals het accessoires zijn.

WLTP verhaal is ook niet waar. Genoeg voorbeelden op internet te vinden van reacties van de fiscus dat het geen invloed kent.

https://www.marklanphen.nl/blog/uitspra ... AnSBKTtTDs
OGA heeft hier dagelijks mee te maken. De wegen der Douane en de belastingdienst zijn ondoorgrondelijk en voorschriften wijzigen jaarlijks. Waarbij bijvoorbeeld volgens de WLTP de Af-fabriek toepassing van een trekhaak direct een toename van de CO2 uitstoot betekent. Dus extra BPM. Als deze, voor kentekening, op de auto geschroefd wordt als accessoire geeft dat, volgens de huidige regels die heel anders zijn dan in 2012 (toen het stukje uit de link geschreven werd) ook een extra CO2 waarde. Daarom "moet" formeel de trekhaak na kentekening pas geplaatst worden. Anders heeft dat dus direct invloed op de fiscale waarde en heeft de dealer een uitdaging.

OGA geeft alleen in zeer korte Jip en Janneke taal weer hoe het formeel in elkaar steekt.

Leer nu eens voor eens en voor altijd dat de fiscale regelingen rondom auto's heel anders zijn dan voor overige goederen. Alleen al het feit dat er bij auto's belasting over belasting betaald wordt is al een heel verschil. Dat komt door de BPM. Die geldt echt alleen maar voor auto's.
Neemt niet weg dat er wel eens door een dealer "gesjoemeld" zal worden. Maar dat wordt steeds moeilijker. De papierwinkel die ingevuld moet worden door een dealer wordt ook steeds uitgebreider. Zij worden ook steeds meer ge-audit.

Van VW naar V60 T6. Nieuw hier!

Geplaatst: 22.01.2021 - 08:33
door V480-S60
Nog even over de "trekhaak".

Hierbij een link naar een zeer goed geïnformeerd platform voor zakelijke rijders.

https://www.vzr.nl/bijtelling-ritregist ... percentage.

Fiscale waarde auto als basis
De bijtelling is afhankelijk van de fiscale waarde van de auto en de CO2-uitstoot. De fiscale waarde is de nieuwprijs van de auto inclusief btw, bpm en fabrieksopties, maar zonder de verplichte afleverkosten. De officiële prijslijst van de importeur geeft aan wat de fiscale waarde is. Alles wat in- of opgebouwd is bij een auto vóórdat het kenteken is aangevraagd telt mee voor de bijtelling. Dus ook een trekhaak indien deze gemonteerd is vóórdat het kenteken aangevraagd is.