Standkachel
Geplaatst: 22.01.2021 - 18:31
Hallo iedereen,
Hoe kom ik er achter of mijn Volvo XC40 standverwarming heeft.
Deb
Hoe kom ik er achter of mijn Volvo XC40 standverwarming heeft.
Deb
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Hallo Deborah, wanneer je in de optielijst geen Climate Pro gekozen hebt, wat duurder is dan de normale Climate, heb je dus geen verwarmde achterbank, maar ook geen timer om van tevoren de auto (voor het wegrijden) te verwarmen. Wandel maar eens door het "samenstellen van de XC 40" dan krijg je bij elke optie uitleg, wat het precies inhoud. Gr,Hans
Okee Sjaak, maar jij hebt een T5 Recharge, dus een duurdere uitvoering. Ik ging even uit van de Momentum Business Pro. Daar moet je de optie Climate Pro nemen, voor de timer met voorverwarming. (dacht ik....Sjaaktrekhaak schreef: ↑22.01.2021 - 20:30 Klopt niet helemaal, Hans.Ik heb geen climate pro maar kan wél via VOC mn auto (stoel-, stuur- en interieurverwarming) aanzetten of vooraf plannen.
je hebt std reeds 'n standkachel op een TESjaaktrekhaak schreef: ↑22.01.2021 - 20:30 Klopt niet helemaal, Hans.
Ik heb geen climate pro maar kan wél via VOC mn auto (stoel-, stuur- en interieurverwarming) aanzetten of vooraf plannen.
De optie Climate kost € 495,- en Climate Pro kost € 1295,- Dat is dus een behoorlijk verschil. Voor mij hoeft dat extra voorverwarmen niet. Bovendien kost een T5 Recharge €10.000,- meer dan mijn T2 Business Pro. Wel iets om over na te denken, niet?Flying Jeroen schreef: ↑23.01.2021 - 16:05 Er zit ook aardig prijsverschil tussen een Climate pro pack bij een recharge tov een benzine/mild hybrid.
Jeroen, bedankt voor je uitvoerige rekensom, en onderbouwde uitleg. Maar er zit een groot misverstand tussen. Ik suggereer namelijk nergens dat een T2 B Pro een betere keuze is, dan een T5 Recharge. Ik zie heus wel de enorme verschillen tussen beide uitvoeringen. Maar het gaat mij om het grote verschil in prijs. Ik hou niet, zoals jij beweert: " lekker 10 mille in m,n zak", maar ik geef aan, dat niet iedereen zomaar ff 10 mille uit z,n knip schud, voor een veel duurdere auto. Dát is mijn punt. Als mijn budget het op verantwoorde wijze toeliet, had ik een T3 Inscription automaat genomen, met full options. Maar ik ben al lang blij dat ik nu een netjes aangeklede T2 B Pro automaat heb. Vat je? En ik misgun niemand het feit, wanneer hij zich een dik aangeklede XC 40 PHEV van pakweg €65 K kan veroorloven. Ik geef alleen aan, dat je voor een XC 40 die pakweg € 10K of meer, dan ook wat meer luxe mag verwachten, zoals: VOC en een standkachel met timer enz. Als de T2 er niet was geweest, en de automaat niet tijdelijk gratis, had ik de overstap naar Volvo niet kunnen maken.En ik kon me nu zelfs een Business Pro veroorloven, ipv een kale handgeschakelde Momentum Core, snap je m,n punt nu? Dat heb ik slechts aan willen geven. Bovendien ben ik nog niet echt om voor elektrisch rijden. Maar ik gun ieder het zijne.Flying Jeroen schreef: ↑24.01.2021 - 10:52 Hans, je kan een T2 Business Pro slecht vergelijken met een T5 Recharge R-design. Of een PHEV zonde van je geld is hangt dus van vele zaken af. Want dat suggereer je eigenlijk door je T2 te vergelijken met een T5 Recharge en dat je zo lekker 10 mille in je zak houdt. Dat slaat dus nergens op. Voor jou is kennelijk die T2 een fijne keuze al dan niet budget gedreven. Laat iemand anders in zijn waan als die voor een andere motor en/of uitvoering kiest.Ieder heeft zijn eigen redenen voor zijn of haar keuze.
Mag ik vragen waar die timer zit. In de app heb ik hem niet en in de handleiding staat dat er geen externe timers aan de laadkabel mogen worden gehangen. Ik zou ook graag optimaal de capaciteit van mij zonnepanelen gebruiken maar doe dat nu een beetje op de gok.S80 Executive schreef: ↑25.01.2021 - 09:51 Wij hebben sinds 17-10-20 een T5 Inscription Recharge en gelukkig ook zonnepanelen. Alleen merk ik wel dat de capaciteit in de periode oktober-maart veel te weinig is om de XC40 te voeden. Maar bewust stekkeren helpt daarbij. Mooi weer? Aan de stekker. Bij slecht weer gaat ie door middel van de timer 's nachts aan het daltarief. Hoeveel overcapaciteit heb jij op je panelen?
Hoe je het ook wend of keert, het blijft een persoonlijke keuze, én niet onbelangrijk, een geldkwestie. Het prijsverschil tussen een normale T2 B Pro, en een T5 Recharge is imho nog best groot.PaulR schreef: ↑25.01.2021 - 10:09 Op het moment dat de automaat bij de T2 of T3 niet meer gratis is wordt het verschil met de T4 of T5 recharge (in dezelde uitvoering) ongeveer 500 euro. Doordat vanaf 1 juli de BPM van de T4 of T5 Recharge extreem laag is (in vergelijk met de T2/T3) als deze onder de 50gr uitstoot blijft. Tot 2024 is de wegenbelasting inderdaad ook nog 50% lager. Wellicht is de restwaarde ook nog hoger. Als je automaat wil en hier later weer voor moet betalen op een T2 of T3, is er in mijn ogen geen reden meer om niet voor de T4 of T5 Recharge te gaan.
In de VOC app kan je bij accu laden een locatie toevoegen. Normaal gesproken kan je als je dit hebt gedaan de timer instellen voor de betreffende locatie. Maar op dit moment heeft Volvo dat uitgeschakeld vanwege een bug. In dit forum is informatie terug te vinden over de bug dat de boordaccu leegloopt als de auto lang aan de kabel hangt. Blijkbaar heeft dit iets met de timer instellingen te maken.Blackflash schreef: ↑25.01.2021 - 10:18Mag ik vragen waar die timer zit. In de app heb ik hem niet en in de handleiding staat dat er geen externe timers aan de laadkabel mogen worden gehangen. Ik zou ook graag optimaal de capaciteit van mij zonnepanelen gebruiken maar doe dat nu een beetje op de gok.S80 Executive schreef: ↑25.01.2021 - 09:51 Wij hebben sinds 17-10-20 een T5 Inscription Recharge en gelukkig ook zonnepanelen. Alleen merk ik wel dat de capaciteit in de periode oktober-maart veel te weinig is om de XC40 te voeden. Maar bewust stekkeren helpt daarbij. Mooi weer? Aan de stekker. Bij slecht weer gaat ie door middel van de timer 's nachts aan het daltarief. Hoeveel overcapaciteit heb jij op je panelen?
Dat is nuttige info, dank daarvoor. Wist niet dat er überhaupt een timerfunctie was.PaulR schreef: ↑25.01.2021 - 11:17In de VOC app kan je bij accu laden een locatie toevoegen. Normaal gesproken kan je als je dit hebt gedaan de timer instellen voor de betreffende locatie. Maar op dit moment heeft Volvo dat uitgeschakeld vanwege een bug. In dit forum is informatie terug te vinden over de bug dat de boordaccu leegloopt als de auto lang aan de kabel hangt. Blijkbaar heeft dit iets met de timer instellingen te maken.Blackflash schreef: ↑25.01.2021 - 10:18Mag ik vragen waar die timer zit. In de app heb ik hem niet en in de handleiding staat dat er geen externe timers aan de laadkabel mogen worden gehangen. Ik zou ook graag optimaal de capaciteit van mij zonnepanelen gebruiken maar doe dat nu een beetje op de gok.S80 Executive schreef: ↑25.01.2021 - 09:51 Wij hebben sinds 17-10-20 een T5 Inscription Recharge en gelukkig ook zonnepanelen. Alleen merk ik wel dat de capaciteit in de periode oktober-maart veel te weinig is om de XC40 te voeden. Maar bewust stekkeren helpt daarbij. Mooi weer? Aan de stekker. Bij slecht weer gaat ie door middel van de timer 's nachts aan het daltarief. Hoeveel overcapaciteit heb jij op je panelen?
Dit zal dit voorjaar worden opgelost. Een exacte datum is nog niet bekend (dit wel irritant overigens).
Ik heb een timer in mijn laadkabel zitten: werkt prima. Ook het vermogen is in te stellen, dan kun je daarmee ook optimaal gebruik maken van de vermogensafgifte van je panelen. Deze unit:Blackflash schreef: ↑25.01.2021 - 10:18
Mag ik vragen waar die timer zit. In de app heb ik hem niet en in de handleiding staat dat er geen externe timers aan de laadkabel mogen worden gehangen. Ik zou ook graag optimaal de capaciteit van mij zonnepanelen gebruiken maar doe dat nu een beetje op de gok.
Ik veronderstel dat de auto wel een elektrische verwarming heeft naast een standkachel die benzine gebruikt. De standkachel wordt voor zover ik heb begreep met name gebruikt om de motor zelf op te warmen. Daarnaast kan je de standkachel gebruiken om de auto op te warmen wanneer de auto niet hangt aan de laadkabel, daarmee zou de standkachel een dubbele functie hebben. Zo is het mij ooit uitgelegd. Maar als dat niet klopt verneem ik dat graag.PaulR schreef: ↑25.01.2021 - 14:11 Ik heb het gevoel dat de Volvo T5 Recharge geen electrische verwarming heeft. Bij het voorwarmen aan de laadpaal ruik ik ook benzine en tijdens het rijden op stroom wordt volgens mij ook de standkachel op benzine gebruikt. Ook bij het rijden wordt denk ik de standverwarming op benzine gebruikt. De kilometers op de accu lopen namelijk niet snel terug in de winter.
Ool het benzineverbruik staat in de Pure modus op 1-1,5 liter per 100km wat ook het verbruik van de standverwarming lijkt te zijn.
Dat wij bij mijn Passat GTE (met electrische verwarming) wel anders. In de winter scheelde dat 10--15km actieradius.
Wat is de ervaring van andere T5 Recharge rijders?