Pagina 1 van 2

Roest

Geplaatst: 24.01.2021 - 23:14
door MU
Besten,

Mijn V70 2008 roest een beetje aan de onderkant, het ziet er oppervlakkig uit maar toch opmerkelijk.
De V60 T6 en de XC60-taxi die voorbij kwamen in Autoweek klokje rond waren een tikje erger.
Om dat te voorkomen heb ik er maar wat aan gedaan.
Zie foto's, wat is jullie ervaring? vinden jullie dit normaal of teveel?


bodemplaat thv de linkerachterpassagier
bodemplaat thv de linkerachterpassagier.jpg
bodemplaat rechtsvoor
bodemplaat rechtsvoor.jpg
achterste subframe
achterste subframe.jpg
de motor is wel droog
droge motor.jpg

Roest

Geplaatst: 25.01.2021 - 00:01
door Johan s60
Een aantal jaren geleden sloeg volvo zich op de borst dat hun auto's zo goed beschermd waren tegen roest, moet je nu zien.

Roest

Geplaatst: 25.01.2021 - 07:00
door Fredhead
Die V60 was Zweedse import, vandaar dat die erger was.

Tja het is niet veel en ook niet weinig. Feit is wel dat de oudere modellen er minder last van hebben omdat daar net even wat mee geld ging naar de roest preventie.
Heb zelf een Japanner (je weet wel, die roesten altijd zo) uit 2007 met 275.000 op de teller en die heeft er minder last van dan deze V70.

Roest

Geplaatst: 25.01.2021 - 10:31
door lint
Valt nog mee, lijkt oppervlakkige roest. Kan je nog wel behandelen, zelf of laten doen.

Roest

Geplaatst: 25.01.2021 - 11:51
door Bover
Lijkt geen ECHTE diepe roest zoals uit de jaren 70-80-maar oppervlakkige aanhechting. Dat is volgens mij niet kwalijk. Je kunt altijd ff met een staalborstel er langs lopen maar zou me er niet druk over maken op stukje bij veerpoot in de buurt rechts achter na. Daar ff de roest afbikken en kijken.Je zou moeten na kijken of je er met bitum zou mogen overspuiten...
Onder de link hieronder een hele verhandeling overzink bescherming:

https://www.bouwkroniek.be/article/zink ... rosie.9457

Roest

Geplaatst: 25.01.2021 - 14:34
door V70R^2
In dit stadium prima te behandelen, haast preventief te noemen nog daar er niks door is. Het is wel algemeen bekend bij die wagens dat de kwaliteit aanzienlijk minder is, dat is nadat Ford eigenaar van Volvo is geworden helaas een paar stappen achteruit gegaan.

Roest

Geplaatst: 25.01.2021 - 22:03
door trabbit
Sterker nog het is gewoon een Mondeo van onderen en zeker die generaties staan erom bekend. Echter duurt het heel lang tot het echt een probleem wordt en vaak is het dan alleen een subframe wat dus nog vrij makkelijk is te vervangen.

Roest

Geplaatst: 25.01.2021 - 23:43
door MU
Conclusie:
Het is teveel, vandaag nog weer gezien dat het echt niet hoeft.
Tegelijkertijd valt het mee, ben er op tijd bij en ik ga lekker door met preventie.
Achterste subframe krijgt extra aandacht.

Onder Ford is op bepaalde zaken bezuinigd, andere zijn beter geworden. Het gedeelde onderstel is goed voor de wegligging, minder goed voor de roest.

Roest

Geplaatst: 27.01.2021 - 00:58
door trabbit
Probleem is dat het niet gedeeld is, het is gewoon een Ford onderstel door Volvo gebruikt. Dit soort roest zie je ook op het platform van de Focus vanaf 2004.

Roest

Geplaatst: 27.01.2021 - 08:15
door BlackcurrantV70
Mijn XC70 was dan wel 4 jaar jonger maar die had niks roest, ik ga elk jaar naar de technische controle hier bij het erkend keuringsstation (APK gebeurd in Belgie niet bij de dealer), en elk jaar ga ik effe mee onder de auto onderdoor en toen ik de XC70 aanbood voor verkoopskeuring (met 200.000km op de teller) zei de keurder dat het wel een auto leek met 10.000km op de teller.

Roest

Geplaatst: 28.01.2021 - 14:31
door V70Bolhaarslaan
Voor mijn gevoel is met de huidige generatie 70's roest niet een issue wat in de eerste 20 levensjaren van deze auto's problemen zal gaan veroorzaken. Zelf kijk ik er niet naar om bij de mijne van 6 jaar oud nu, ja ik heb roest eronder maar hij zal eerder economisch/technisch redenen de geest geven dan dat het roestspook met de bijl langs komt vermoed ik.

Roest

Geplaatst: 28.01.2021 - 15:58
door GerardV70
Ik heb de autoweek klokje rond ook gezien op You tube . Daar een aantal Volvo's voorbij zien komen die aardig verroest waren aan de onderzijde. En zo oud waren ze nog niet wel de benodigde km's erop.
Ik vind het beschamend dat zo'n gevestigd automerk zo achteruit is gegaan sinds Ford erin gezeten heeft en wel de hoofdprijs moet betalen voor de aanschaf van deze auto. Momenteel rijdt ik in een XC70 uit 2008 en ik merk ook al het verschil met mijn vorige V70 uit 2002 waar ik 11 jaar(aanschaf 2007) in gereden heb. De onderkant zag er net zo netjes uit als de bovenzijde en dat met 450 k op de teller. Hoe zal het nu gaan bij Geely. Ik zou het niet weten, ik houd mijn hart vast.

Roest

Geplaatst: 28.01.2021 - 19:02
door Bover
Nou mn Volvo is nog roestvrij van onderen met 500K uit 2006 en eerste uitlaat.

Roest

Geplaatst: 28.01.2021 - 21:19
door MU
V70Bolhaarslaan schreef: 28.01.2021 - 14:31 Voor mijn gevoel is met de huidige generatie 70's roest niet een issue wat in de eerste 20 levensjaren van deze auto's problemen zal gaan veroorzaken. Zelf kijk ik er niet naar om bij de mijne van 6 jaar oud nu, ja ik heb roest eronder maar hij zal eerder economisch/technisch redenen de geest geven dan dat het roestspook met de bijl langs komt vermoed ik.
Dat zou heel goed kunnen, zeker met de moderne motoren. De afweging is een logische. Toch vind ik het idee minder prettig. Voor hetzelfde geld gaat ie wel lang mee, met mijn lage jaarkilometrage alleen lange afstanden met de 5-cilinder is de kans zeker aanwezig dat hij lang meegaat, dan heb ik liever dat het metaalwerk er niet onderuit valt.
GerardV70 schreef: 28.01.2021 - 15:58 Ik vind het beschamend dat zo'n gevestigd automerk zo achteruit is gegaan sinds Ford erin gezeten heeft en wel de hoofdprijs moet betalen voor de aanschaf van deze auto. [.......] Hoe zal het nu gaan bij Geely. Ik zou het niet weten, ik houd mijn hart vast.
Tja, zoals iedereen graag aanstipt: Ford-bezuiniging is de prijs die Volvo heeft betaald om te kunnen overleven, en overleefd hebben ze zeker. Niet eerst jaren uitgehold zoals Saab en toen verloren gegaan. Afgezien van het (overigens prima) onderstel en wat andere onderdelen hebben de P3's echte Volvo-kwaliteiten zoals comfort en superieure veiligheid.
Waarom Ford van die kennis geen gebruik heeft gemaakt ontgaat me volledig, Ford moest het wiel helemaal opnieuw uitvinden met de introductie van de small overlap crash test in 2012 (voor de onbekenden: geen 40% overlap zoals euro-ncap maar met slechts 25 % overlap tegen de muur, ongeveer de breedte van de koplamp) terwijl Volvo dat al in 2002 als enige automerk volledig onder de knie had voor nieuwe modellen beginnend met de eerste generatie XC90.

Onder Geely verwacht ik minder roest, er is veel geinvesteerd en Volvo kreeg alle vrijheid, hoefde voor SPA-platform bijv. niet verplicht te shoppen in de Geely-magazijnen. Ik hoor van diverse kanten positieve geluiden over de fysieke bouwkwaliteit van de nieuwe wagens, maar heb er zelf nog geen ervaring mee.

Roest

Geplaatst: 30.01.2021 - 17:34
door Kees Jan
Vandaag mijn Zweedse import bj 2010 op de brug gezet. Spannend moment maar de bodem is nauwelijks door roest aangetast.
Er ontstaat op diverse randjes een beetje oppervlakteroest.
Ik ben op tijd en ga de bodem laten tectyleren daar ik nog jaren met deze geweldige auto wil blijven rijden. :)

Roest

Geplaatst: 30.01.2021 - 17:52
door OGA244
Ff goed schoonmaken en in de coating zetten, nogal wat kopers interesseert het helemaal niets en is ook niet bereid er preventief iets aan te doen..

Roest

Geplaatst: 30.01.2021 - 18:49
door Bover
vroeg mij af of bitum coating en verzinkt onderstel wel samengaat, is ergens een link van op ht forum..

Roest

Geplaatst: 30.01.2021 - 18:52
door OGA244
'n verzinkt onderstel roest niet
En volgens mij was het onderwerp roest

Zag vorig jaar 'n behoorlijk rotte (verzinkte) 945 van 1998, met 'n laagje bitumen zou die echt niet zo rot geweest zijn..
Maar dit soort keuzes zijn altijd moeilijk, vooral als het ook nog iets kost.

Roest

Geplaatst: 30.01.2021 - 19:15
door Kees Jan
Wat ook nog mooi was om te zien, het blok en de turbo helemaal droog, geen versleten rubbers enz. :happy:

Verzinkt staal kan prima een coating hebben, in het verleden werd door diverse automerken wel een kunststof beschermlaag, tegen steenslag, aangebracht.
Die laag kan een probleem hebben met olie gedragen beschermlagen, maar dat is bij de V70 niet toegepast.

De uitlaat had verschillende ouderdomsverschijnselen, deze wordt dus vervangen door een op maat gemaakt RVS uitlaatsysteem. Niet veel kostbaarder dan uit de catalogus, maar wel de mogelijkheid om zelf dempers te kiezen zodat het geen schreeuwpijp wordt. :bandit:

Roest

Geplaatst: 30.01.2021 - 23:34
door MU
Heel mooi Kees Jan dat je auto weinig roest heeft, succes met beschermen. Voor een Zweedse import is roest eerder regel dan uitzondering als ik de berichten mag geloven.
Als mijn uitlaat aan vervanging toe is gaat hetzelfde gebeuren ;)