Afslaande motor bij kou
Geplaatst: 26.01.2021 - 13:22
Dag allen,
Zo'n driekwartjaar geleden heb ik voor weinig (lees iets minder dan 1000 euro) een benzine Volvo s60 2.4 met 170pk uit 2001 gekocht. (met destijds een zeer respectabele 409 000 km op de teller, ookwel: net ingereden)
Ik zocht iets wat comfortabel en redelijk stil was voor de lange stukken snelweg die ik zou moeten rijden. En afgezien van wat kleine mankementjes is het een erg prettige en nette auto.
Nu zijn de afstanden door het thuis werken wat meegevallen maar heb er inmiddels alsnog redelijk probleemloos 12000 erg prettige kilometers bij gereden.
Een paar duizend kilometer geleden zijn de bougies wegens ouderdom preventief vervangen samen met een bobine die de geest had gegeven. Daarnaast is het brandstofsysteem recent een paar keer schoongemaakt met PSA en zijn alle vloeistoffen vervangen.
Het is nu al een tijdje wat kouder en merk dat de auto dit niet erg prettig vind.
Hij start prima en loopt ook erg netjes stationair, eerst wat hoger en daarna stabiel zo rond de 800 rpm.
Maar wanneer je 's ochtends bij een koude motor weg wilt rijden lukt dit prima maar valt de motor, en daarmee de stuurbekrachtiging (leuk) uit wanneer je voor een bocht remt / de koppeling in trapt.
De motor start vervolgens bij het omdraaien van de sleutel weer alsof er niets gebeurt is en loopt mooi stationair maar de ellende herhaalt zich wanneer je weer weg rijd.
Op hogere snelheden merk je dat wanneer je gas geeft om te accelereren het even duurt voordat de auto door heeft dat het gaspedaal is ingetrapt om vervolgens met een schok meer vermogen te leveren.
Na wat experimenteren ben ik er achter gekomen dat met 5 รก 10 minutjes warm draaien voor het wegrijden het probleem compleet doet verdwijnen, mits je in die tijd de interieurverwarming niet aan hebt.
Ik heb de auto nog even uitgelezen, hier kwamen drie codes uit: p1651, p1501 en p0032. Deze kan ik zo 1,2,3 niet aan het probleem relateren.
Het is een probleem waar ik wel mee kan leven, even warm draaien voor het wegrijden is het einde van de wereld niet, maar mocht dit probleem enigszins goedkoop opgelost kunnen worden dan zou dat natuurlijk ideaal zijn.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Zo'n driekwartjaar geleden heb ik voor weinig (lees iets minder dan 1000 euro) een benzine Volvo s60 2.4 met 170pk uit 2001 gekocht. (met destijds een zeer respectabele 409 000 km op de teller, ookwel: net ingereden)
Ik zocht iets wat comfortabel en redelijk stil was voor de lange stukken snelweg die ik zou moeten rijden. En afgezien van wat kleine mankementjes is het een erg prettige en nette auto.
Nu zijn de afstanden door het thuis werken wat meegevallen maar heb er inmiddels alsnog redelijk probleemloos 12000 erg prettige kilometers bij gereden.
Een paar duizend kilometer geleden zijn de bougies wegens ouderdom preventief vervangen samen met een bobine die de geest had gegeven. Daarnaast is het brandstofsysteem recent een paar keer schoongemaakt met PSA en zijn alle vloeistoffen vervangen.
Het is nu al een tijdje wat kouder en merk dat de auto dit niet erg prettig vind.
Hij start prima en loopt ook erg netjes stationair, eerst wat hoger en daarna stabiel zo rond de 800 rpm.
Maar wanneer je 's ochtends bij een koude motor weg wilt rijden lukt dit prima maar valt de motor, en daarmee de stuurbekrachtiging (leuk) uit wanneer je voor een bocht remt / de koppeling in trapt.
De motor start vervolgens bij het omdraaien van de sleutel weer alsof er niets gebeurt is en loopt mooi stationair maar de ellende herhaalt zich wanneer je weer weg rijd.
Op hogere snelheden merk je dat wanneer je gas geeft om te accelereren het even duurt voordat de auto door heeft dat het gaspedaal is ingetrapt om vervolgens met een schok meer vermogen te leveren.
Na wat experimenteren ben ik er achter gekomen dat met 5 รก 10 minutjes warm draaien voor het wegrijden het probleem compleet doet verdwijnen, mits je in die tijd de interieurverwarming niet aan hebt.
Ik heb de auto nog even uitgelezen, hier kwamen drie codes uit: p1651, p1501 en p0032. Deze kan ik zo 1,2,3 niet aan het probleem relateren.
Het is een probleem waar ik wel mee kan leven, even warm draaien voor het wegrijden is het einde van de wereld niet, maar mocht dit probleem enigszins goedkoop opgelost kunnen worden dan zou dat natuurlijk ideaal zijn.
Met vriendelijke groet,
Thomas