Hoe een OBD scanner van €6 mijn V50 eindelijk fixte

Geleverd vanaf 2003
Janz
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 09.12.2020 - 21:13

Beste forum-leden,

N.a.v. Dit draadje heb ik de OBD II scanner via Aliexpress gekocht voor mijn C70 D5 diesel automaat 2006. Scanner werkt perfect via Wifi. Ik krijg wel een storingscode P0406 “Exhaust gas recirculation (EGR) valve position sensor A - high input” Als ik internet mag geloven niet dermate ernstig dat ik naar een garage moet. Op het Volvo display verschijnt ook niet “Motorsysteem service vereist” Of iets dergelijks.
Iemand hier ervaring mee of tips?

Is er overigens een verschil tussen een EGR-klep en een gasklep of zijn het verschillende namen voor hetzelfde onderdeel?

Alvast dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Zijn twee verschillende dingen. De EGR-klep regelt de hoeveelheid uitlaatgas die terug de motor in gaat en de gasklep de hoeveelheid lucht.
De EGR-klep kan vervuilen en (gedeeltelijk of compleet) open blijven staan en dan krijg je problemen. De code geeft aan dat er toch iets mis is met de kleppositie.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Peteraxel
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 26.06.2017 - 19:34

Ik heb een Volvo V50 2.4 uit 2004 (150k op de teller) Dankzij dit topic ben ik na jaren met rijden met het motormanagement lampje eindelijk van de melding af! Ben bij verschillende officiële Volvo garages geweest en geen van hen kon de oplossing vinden. Van het vervangen van de lambda zonde tot de luchtmassameter, niks heeft geholpen. Maar dankzij de OBD2 scanner uit China kwam ik dus op de foutcode P0026 en na het vervangen van de magneetklep nokkenas inlaadzijde (gekocht bij R&D parts) ben ik verlost van de melding! En ja hij rijdt ook een stuk lekkerder. Bedankt! Dit is dus waarom je ervaringen moet delen! ;-)
Volvo V50 2.4 2004
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”