Zo blij als een kind.......

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Vorig jaar maakten we een heel bewuste keuze om kleiner te willen gaan rijden (in plaats van de XC90 die we op dat moment reden). Dat hangt samen met het feit dat we allebei al een tijdje uitgewerkt zijn en daarom ook veel minder zijn gaan rijden en dan heeft zo’n bakbeest niet zo veel zin. Die XC90 (T8) was overigens een heerlijke auto, waarbij de elektrische kilometers in onze ogen altijd de allerfijnste van een rit waren. Afwezigheid van motorgeluid en trillingen voelt erg luxueus. Het idee dat een volgende auto een vol-elektrische auto zou kunnen zijn begon toen al post te vatten,

We hebben in die tijd als leenauto een aantal keren in een benzine-XC40 gereden en we voelden ons er in thuis: een stuk ‘handzamer’ met parkeren (vooral voor mijn vrouw beter te managen) en toen de elektrische versie van de XC40 werd aangekondigd waren we dan ook direct geïnteresseerd en hebben we in overleg met de dealer het juiste moment afgewacht om de XC90 in te ruilen. Voor maximalisatie van de inruilwaarde is die auto trouwens al in juni ingeleverd en hebben we het sinds die tijd zonder Volvo moeten doen (we gebruikten we ons VW Campertje voor ons dagelijkse vervoer)…..tot deze week……

Want de bestelde P8 is vorige week bij de dealer ‘gelost’ en deze week afgeleverd. Er was nog wel even wat gedoe over het alarmcertificaat wat de verzekering eist want er zijn nieuwe eisen en het bleek dat Volvo op de XC40 weliswaar in slaap vallende sleutels toepast, maar met een veel te ruime wachttijd. Dus de sleutels moesten eerst worden aangepast.

Nu erg blij dat het lange wachten (bijna een jaar) beloond werd met een heel fijne auto. Levering werd bewust naar het nieuwe jaar geschoven omdat het dan ooit bij inruil weer een bouwjaar scheelt en bovendien konden we de eerste kinderziekten dan even laten uitwoekeren.
Afleveren is natuurlijk noodgedwongen beknopt door alle beperkingen van het moment, ik kan me voorstellen dat dat voor iemand die voor het eerst in een Volvo stapt best heel lastig is. Maar als je, zoals ik de schermen van het ‘oude’ Sensus Connect en Pilot Assist etc. al gewend bent zitten er eigenlijk niet zo veel verrassingen verborgen in de auto.

Het maken van het berijdersprofiel geschiedt eigenlijk automatisch zodra je je Google account hebt ingevoerd. Dingen als je thuisadres, je contacten zijn ook meteen in dat profiel opgeslagen. Uiteraard moet je nog wel even je persoonlijke instellingen van stoelen opslaan en rijsystemen uit- of aanvinken – klaar. Spotify aanmelden was ook een fluitje van een cent.

Het grote scherm zier er op het eerste gezicht redelijk hetzelfde uit als in de Sensus Connect Volvo’, maar het valt op dat het scherm veel scherper is (hogere resolutie) en dat je niet het hele scherm ing te dien heen en weer swiped, maar slechts de “balken”. En het ligt voor de hand meer met spraakbediening te doen want dat werkt binnen het Android infotainment systeem buitengewoon goed! Uit pure nieuwsgierigheid natuurlijk direct van alles daarmee geprobeerd (navigeren, bellen, muziek kiezen, radio aanzetten, een mop laten vertellen, van het laatste nieuws of weer of de resterende range opvragen- het gaat allemaal feilloos).

Het vinden van een lekkere ‘zit’ duurde evenmin lang, kennelijk zit er nog iets als een soort ‘geheugen in mijn rug en kont’, want het voelde heel snel vertrouwd achter het stuur. En overigens is de ruimte voorin niet eens zo heel veel kleiner dan die in een XC90 is (denk ik). Je zit wel aanmerkelijk lager....en uiteraard is de auto veel korter maar niet eens zo heel veel smaller. Beenruimte voor is prima, achter ook best goed, bagageruimte niet overdreven maar voor ons tweeën meer dan voldoende.

In de XC90 waren we verwend met luchtvering wat natuurlijk super comfortabel is, de P8 is met zijn 20” wielen met tamelijk platte banden steviger geveerd maar zeker niet oncomfortabel. Drempels neemt hij goed zonder klappen, op korte oneffenheden voel je wel iets maar het is niet storend.
Door het lage zwaartepunt en de constante 4-wiel aandrijving stuurt de auto alsof je op rails rijdt: strak in de bochten zonder een spoor van overhellen.
Je kunt het gasgeven en remmen instellen alsof het een brandstofauto is, maar ook met One Pedal Drive waarbij je met hetzelfde pedaal gas geeft en remt. Ik ben als oude aap nog niet zover dat ik dat prettig vond maar het schijnt voor het verbruik/de range wel belangrijk te zijn.

Ik moet in de P8 de beste instellingen van het geluid (Harman Kardon) ook nog zien te vinden, het geluid vind ik vooralsnog niet indrukwekkend. Volgens mij moet er nog een update komen, want equalizer settings lijken op moment beschikbaar te zijn.
Wel een beetje jammer ook wel dat je (nog?) geen muziek van een usb stick kunt afspelen, maar Spotify werkt daarentegen wel weer heel erg goed op het ingebouwde 4G (en het streamen in hoge kwaliteit).

Uiteraard niet alleen overdag maar ook nog in het pikdonker gereden en daarbij de lichtopbrengst van de koplampen kunnen beoordelen. Vergeleken met de matrix koplampen van de xc90 is het wel minder indrukwekkend, maar voor dagelijks gebruik prima. Wel blij dat ik voor de optionele meedraaiende lichtbundels heb gekozen. Dat was van de week op compleet donkere en smalle binnenweggetjes met diepe greppels ernaast echt wel van meerwaarde.

Kortom ik ben blij, ondanks het feit dat er nog allerlei updates moeten komen rijdt het ding heerlijk soepel, snel, gemakkelijk en vooral stil. De wegligging ook weer heel anders dan een ‘gewone’ XC40.
Er zijn belangrijke updates aangekondigd die laden sneller en de range groter maakt en het navigeren inclusief laden onderweg slimmer laat zijn. Natuurlijk blijft laden onderweg iets complexer dan tanken, maar ik geloof niet dat dat in Nederland of onze buurlanden voor dagelijks gebruik een onoverkomelijk probleem zal zijn. Want zelfs als de praktische range in de winter misschien maar 300 km is kom je (met onderweg een minuut of 10-12 aan een snellader = goed voor ruim 100 extra kilometers) gemakkelijk heen en weer naar iedere bestemming in Nederland om dan thuis weer vol te laden.

Ik zeg dit bewust omdat ik hier op dit forum in het algemeen nogal een anti-EV houding aantref afgaande op veel van de reacties die op andere posts worden gegeven. Mij werd verweten niet objectief te zijn omdat ik zelf een P8 in bestelling had, maar ik wil alleen maar zeggen dat ik in de orde van grootte 2 miljoen kilometers met benzine, LPG en Diesel auto’s heb afgelegd en dus wel denk te weten waar ik het over heb als ik de voordelen benoem.
Men ziet kennelijk wel de last maar niet het fijne van een EV en ik denk dan: “je weet gewoon niet wat je mist: aan stilte, afwezigheid van trillingen, een onvoorstelbare trekkracht en door de combinatie van constante 4-wielaandrijving en het lage zwaartepunt een rotsvaste wegligging”.
Ik zou zeggen doe eens wild en boek een proefrit bij de dealer en er zal een wereld voor je open gaan…….
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19842
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mooi dat je super gelukkig bent met je keuze voor de auto, daar draait het natuurlijk om dat je een auto koopt die past bij je dagelijks gebruik.
Voor Corona maakten wij eens in de maand met de hele familie Dld tripjes en gaan dat straks ook weer doen.
500 á 600km per dag met 5 volwassenen en hond, dat gaat niet lukken met een EV.
Jij heb t natuurlijk je campertje op diesel, ik pak de V90 en ga in 1 nacht naar St Tropez voor de vakantie van 3 weken, een weekje wintersport doen we met dezelfde auto in ongeveer 7.5 uur dat lukt allemaal niet met de alternatieven.
Ter compensatie vliegen wij niet, hebben geen nageslacht...
Maar goed ik sluit zeker niet uit dat, nadat wij over 6 weken de nieuwe bestrating er in hebben, de volgende klus collectoren op het dak komen en er een T6 of T8 gaat komen.
En dit topic is natuurlijk waardeloos zonder foto’s :-D 8) :]
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

Ik las dat de polestar een update uitrolt voor het HK systeem. En ook de range zou 50km omhoog gaan.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

kamikaze schreef: 30.01.2021 - 12:47 Ik las dat de polestar een update uitrolt voor het HK systeem. En ook de range zou 50km omhoog gaan.
Ja dat klopt, Er is ook voor de P8 een flinke lijst met beloftes. Alleen de P2 loopt een tijdje voor, logisch want ze waren ook eerder op de weg.
Een update voor de P8 staat meen ik voor eind februari gepland. Daaronder ook sneller laden, verbeterde range, beter gebruik van de optionele warmtepomp (een optie die de Polestar 2 (nog) niet heeft) en nog het een en ander zoals de eerste fase van de nieuwe VOC app voor Android.

Daarnaast heeft Google een grote update van het navigatiesysteem aangekondigd waarbij veel intelligenter gekeken wordt naar de geplande rit en de beschikbare laders langs de route.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Van harte gefeliciteerd Huib!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

diesel01 schreef: 30.01.2021 - 11:50 Mooi dat je super gelukkig bent met je keuze voor de auto, daar draait het natuurlijk om dat je een auto koopt die past bij je dagelijks gebruik.
Voor Corona maakten wij eens in de maand met de hele familie Dld tripjes en gaan dat straks ook weer doen.
500 á 600km per dag met 5 volwassenen en hond, dat gaat niet lukken met een EV.
Jij heb t natuurlijk je campertje op diesel, ik pak de V90 en ga in 1 nacht naar St Tropez voor de vakantie van 3 weken, een weekje wintersport doen we met dezelfde auto in ongeveer 7.5 uur dat lukt allemaal niet met de alternatieven.
Ter compensatie vliegen wij niet, hebben geen nageslacht...
Maar goed ik sluit zeker niet uit dat, nadat wij over 6 weken de nieuwe bestrating er in hebben, de volgende klus collectoren op het dak komen en er een T6 of T8 gaat komen.
En dit topic is natuurlijk waardeloos zonder foto’s :-D 8) :]
Ik ontken niet dat je met een EV Onder omstandigheden complicaties zult ondervinden. Ik heb kennissen die het hele jaar EV rijden maar voord e zomervakantie van auto wisselen met kennissen. Beide partijen zijn dan blij.....En wntersport reisjes met een EV lijkt me inderdaad ook geen feest, maar een rit van 500 km Duitsland in is toch geen probleem? Daar zijn toch ook laadpunten? Je moet inderdaad wel ‘omdenken’ maar de aangekondigde nieuwe Google versie voor het Android systeem zal daar zeker bij gaan helpen.

De foto’s volgen zeker (uiteraard) ......ik moet ze nog maken......
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Walter schreef: 30.01.2021 - 13:44 Van harte gefeliciteerd Huib!


Dank je Walter!
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Van harte proficiat met je P8! En ik ben het helemaal met je eens hoor, elektrisch rijden is top! Maar ik kan me voor sommige situaties en gebruik wel voorstellen dat conventioneel of PIH (nog) de betere oplossing is en ja eens, soms moet gewoon "de knop" om. Veel plezier nogmaals.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hier alvast een paar snel geschoten foto’s tussen het boodschappen doen door........

Eerlijk gezegd was ik zelf de eerste keer verbaasd over hoe ruim zo’n XC40 toch nog is als kleinste van de XC serie. Maar het geheim zit ‘m natuurlijk in het feit dat de wielen bijna op de hoeken staan.
De wielbasis is ruim 270 cm, die is gelijk aan die van de V70n waarvan we er destijds een aantal ‘ versleten’ hebben alleen in een XC zit je wat hoger en meer rechtop waardoor je eigenlijk nog meer beenruimte hebt. ....

Nou meldde Lancer kortgeleden al dat de beenruimte van de voor passagier in een P8 ook wat groter is dan die in de ‘gewone’ XC40. Beide voorstoelen staan op deze foto’s allebei in de achterste stand en je kunt zien dat de passagiersstoel minder ver naar achteren kan (en vanwege die extra lengte daar ook minder hoeft) dan de bestuurdersstoel, maar ook dat er best nog wat ruimte achterin is. Viel mij enorm mee......

Maar het allerleukste is natuurlijk die 408 pk en een koppel van 660 nm . Dat maakt het echt een soort bize wolf in brave schaapskleren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door mga1600 op 30.01.2021 - 16:26, 3 keer totaal gewijzigd.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Prima kleur voor de XC40 ! Veel plezier ermee !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mooi verslag. Smaakt naar meer !
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ben schreef: 30.01.2021 - 16:24 Mooi verslag. Smaakt naar meer !
Ik zal zeker ‘verslaan’ hoe het in de praktijk met het laden, met de range en met het effect van de aangekondigde updates zal gaan (en in het kader van die 408 pk ook met de bandenslijtage.....haha)
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Gefeliciteerd! Toch ook een mooie kleur toch?

Vandaag de eerste echt lange rit. Naar Emmen op en neer (400km+) Dan kom je er achter dat de 100kW+ laders niet dicht gezaaid zijn in die hoek van het land, bijna op 100km afstand langs de route. Dan maar 2x laden.

En eigenlijk valt dat best mee. Bakkie koffie erbij of een stukje lopen en dan toch al weer bijna terugrennen, omdat er al weer 15 minuten voorbij zijn. En je komt veel minder gaar aan. Nu was het ook mooi weer vandaag, maar dat de 4.5 uur reistijd 5 uur is geworden vond ik niet erg.

Wat wel opvalt, alle apps hebben niet alle laadpunten! Zelfs de auto wist ze niet allemaal.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Met aandacht je verslag gelezen en zal dit draadje blijven volgen. Plezier met de auto!
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Huib, gefeliciteerd met je mooie aanwinst. Het lange wachten heeft zeker geloond. Mooie kleur en velgen onder je P8. Veel rijplezier ermee. Gr, Hans.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hans Eilander schreef: 02.02.2021 - 22:10 Huib, gefeliciteerd met je mooie aanwinst. Het lange wachten heeft zeker geloond. Mooie kleur en velgen onder je P8. Veel rijplezier ermee. Gr, Hans.
Dank je Hans!

De prille P8 rijders hebben het geluk dat de auto zelf natuurlijk al beproefd was als benzine variant en verder dat de Polestar 2 al een paar maanden eerder is gaan rijden. Daar zijn de nodige (en onnodige) fouten in het EV gedeelte uitgerold die daardoor bij de P8 vermeden konden worden. Het resultaat is een hele fijne auto die lekker solide in elkaar lijkt te zitten. Nu nog een beetje meer software functies en de beroemde app om het geluk compleet te maken........komt allemaal goed!
C40 Ultimate Twin
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”